Gå til innhold
Hundesonen.no

omplassere

akmkoen

Recommended Posts

Jeg og mannen min har drevetmed hundekjøring, men barn og jobb gjør at vi går m konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke har tid lengre. Men å omplassere slike hunder er ikke lett, vi har prøvd i mange måneder nå uten resultater.. Det værste jeg kan tenke meg er å måtte avlive friske fine hunder, eller, kanskje er det enda værre å la dem stå i hundegårdene døgnet rundt i årevis uten trening. Hva gjør man i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du prøvd? Har du annonse på Finn? Har du prøvd via trekkhundklubber? Har du kontaktet FOD? Skal du omplassere alle hundene (ser av profilen din at du ikke bare har trekkhunder)? Hundesonener vel strengt tatt ikke et omplasseringsorgan, men mer et interesseforum for oss med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at de ikke har bodd inne i huset, men i kennelhuset vårt m tilgang til hundegård. De er fra 3-6 år og det er selvsagt litt jobb å få slike hunder til å tilpasse seg som familiehunder. Dessuten er det er mye hunder på markedet. Vi har annonsert flere steder, bla Finn. Og jeg leverer dem ikke til andre som skal videreplassere dem. Mellomstasjoner er ikke noe jeg ønsker. FOD har jeg ingen positive erfaringer med, da jeg har sett endel ganske merkelige valg i forbindelse med slike hunder som jeg har.

Og- hvis jeg ikke får gitt dem bort, hvorfor skulle de som driver med omplassering greie å gjøre det når de tar flere tusen kroner for dem?? Høres rart ut synes jeg.

Våre hunder faller litt mellom flere stoler da de kanskje ikke er supre trekkhunder lengre, etpar er ikke egnet for konkurransetrekk i det hele tatt, og da er hundekjøremiljøet ikke intressert..

Vel, takk for respons.

Vi prøver videre, og håper det beste. SKulle noen høre om noen som ønsker en slik hund må dere bare sende dem til meg.

Jeg ønsker virkelig at de skal få gode liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Våre hunder faller litt mellom flere stoler da de kanskje ikke er supre trekkhunder lengre, etpar er ikke egnet for konkurransetrekk i det hele tatt, og da er hundekjøremiljøet ikke intressert..

Vel, takk for respons.

Vi prøver videre, og håper det beste. SKulle noen høre om noen som ønsker en slik hund må dere bare sende dem til meg.

Det er mange på hundekjørerpostlista ( http://uk.groups.yahoo.com/group/hundekjoring/) som bare har trekkhunder som turhunder. Slettes ikke alle driver aktivt der, og ofte kjenner noen noen som kjenner noen som kun ønsker seg venlige hunder til koseturer på fjellet. Eller en aktiv turvenn som kan trekke pulken på langturene, samt være med som treningskamerat (og som vet hva det vil si å ha husky). Det er verd å skrive inn der, om dere ikke har prøvd det allerede.

Har selv drevet med al.husky og trekk, så jeg vet hvordan det er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at hunder som er vant med livet ute er vanskelig å få til å bli familiehunder for andre. Dessuten er de jo vant med visse ting som å trekke og slike ting. Vet ikke hvordan det er med turgåing, men høres nesten ut som om det også er en stor jobb i seg selv ettersom de er vant med å trekke.

Men jeg skal si ifra om jeg vet om noen. Har forresten sett noen ikke så langt unna meg som har trekkhunder. Tror det er husky eller noe:P (dårlig peiling på slike hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
problemet er at de ikke har bodd inne i huset, men i kennelhuset vårt m tilgang til hundegård. De er fra 3-6 år og det er selvsagt litt jobb å få slike hunder til å tilpasse seg som familiehunder. Dessuten er det er mye hunder på markedet. Vi har annonsert flere steder, bla Finn. Og jeg leverer dem ikke til andre som skal videreplassere dem. Mellomstasjoner er ikke noe jeg ønsker. FOD har jeg ingen positive erfaringer med, da jeg har sett endel ganske merkelige valg i forbindelse med slike hunder som jeg har.

Og- hvis jeg ikke får gitt dem bort, hvorfor skulle de som driver med omplassering greie å gjøre det når de tar flere tusen kroner for dem?? Høres rart ut synes jeg.

Vel, takk for respons.

Du er litt negativ, jeg mener mot mellom stasjoner. Det kan være godt for hunden. Da får den jo oppmerksom het og blir vant med andre hunder. Så Charlottes hadde vært fint. Vet ikke helt med FOD men. Drøbak har også en omplassering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min har drevetmed hundekjøring, men barn og jobb gjør at vi går m konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke har tid lengre. Men å omplassere slike hunder er ikke lett, vi har prøvd i mange måneder nå uten resultater.. Det værste jeg kan tenke meg er å måtte avlive friske fine hunder, eller, kanskje er det enda værre å la dem stå i hundegårdene døgnet rundt i årevis uten trening. Hva gjør man i en slik situasjon?

Føler at trekkhunder kan sammenlignes med en god del jakthunder, de står ute i hundegårder og tas frem når de skal brukes og når interessen dabber av så tar man livet av de.

Så godt er det da ihvertfall at du ikke ønsker å avlive friske hunder, MEN.. skal du la hundene dine stå ute i hundegården i flere år dersom du ikke finner noen som kan ta over de ? I så fall ser jeg ikke noe feil i å avlive de.Ser ofte på Finn.no at hele trekkhundspann gis bort eller selges for en billig penge, så er nok ikke det letteste å finne nye hjem til.

Forstår godt at det ikke er lett å gjøre utehundene dine om til familiehunder, så håper du finner noen som har den interessen så hundene dine kan få gjort det de liker istede for å stå stuet sammen i hundegårder.

Litt OT, men er det ikke på tide at arbeidshunder ( jakt & trekkhunder ) snart kan bli både familiehund og arbeidshund, den dagen de ikke kan brukes mere så må det jo være lettere å omplassere og finne nye hjem til pensjonerte hunder som er husrene og er vant med å være en del av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det ikke på tide at arbeidshunder ( jakt & trekkhunder ) snart kan bli både familiehund og arbeidshund, den dagen de ikke kan brukes mere så må det jo være lettere å omplassere og finne nye hjem til pensjonerte hunder som er husrene og er vant med å være en del av familien.

30 huskier innendørs? så stort hus tror jeg aldri eat jeg får. Men jeg er enig at mange av disse hundene kunne hatt mer sosialisering og kanskje man burde trent alle til også å være innendørs? Men hunder osm står ute med andre hunder har det faktisk ikke så ille som en del mennekser ser ut til å tro (ikke nødvendigvis deg jane). En ensom hund ute blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvilken type hunder har dere? Bare lurer litt. Den mest brukte er vel alaska husky, men innbanding av andre raser er vel også brukt. Fikk litt erfaring i sommer, da jeg fôret en gjeng med huskyer blandet med pointere.

Har en kamerat av meg som er på utkikk etter et par kjørehunder. Han er forholdsvis fersk innen kjøring, men har hatt en del hunder opp gjennom tiden. Han har tenkt lenge på å få tak i seg to, og starte litt i det små.

For tiden har han en engelsk setter hannhund han bruker til jakt.

Han bor landlig til, og jobber som avløser på et par gårder. Mellom fjøsstellene er han på lange turer på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...