Gå til innhold
Hundesonen.no

omplassere


akmkoen

Recommended Posts

Jeg og mannen min har drevetmed hundekjøring, men barn og jobb gjør at vi går m konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke har tid lengre. Men å omplassere slike hunder er ikke lett, vi har prøvd i mange måneder nå uten resultater.. Det værste jeg kan tenke meg er å måtte avlive friske fine hunder, eller, kanskje er det enda værre å la dem stå i hundegårdene døgnet rundt i årevis uten trening. Hva gjør man i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du prøvd? Har du annonse på Finn? Har du prøvd via trekkhundklubber? Har du kontaktet FOD? Skal du omplassere alle hundene (ser av profilen din at du ikke bare har trekkhunder)? Hundesonener vel strengt tatt ikke et omplasseringsorgan, men mer et interesseforum for oss med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at de ikke har bodd inne i huset, men i kennelhuset vårt m tilgang til hundegård. De er fra 3-6 år og det er selvsagt litt jobb å få slike hunder til å tilpasse seg som familiehunder. Dessuten er det er mye hunder på markedet. Vi har annonsert flere steder, bla Finn. Og jeg leverer dem ikke til andre som skal videreplassere dem. Mellomstasjoner er ikke noe jeg ønsker. FOD har jeg ingen positive erfaringer med, da jeg har sett endel ganske merkelige valg i forbindelse med slike hunder som jeg har.

Og- hvis jeg ikke får gitt dem bort, hvorfor skulle de som driver med omplassering greie å gjøre det når de tar flere tusen kroner for dem?? Høres rart ut synes jeg.

Våre hunder faller litt mellom flere stoler da de kanskje ikke er supre trekkhunder lengre, etpar er ikke egnet for konkurransetrekk i det hele tatt, og da er hundekjøremiljøet ikke intressert..

Vel, takk for respons.

Vi prøver videre, og håper det beste. SKulle noen høre om noen som ønsker en slik hund må dere bare sende dem til meg.

Jeg ønsker virkelig at de skal få gode liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Våre hunder faller litt mellom flere stoler da de kanskje ikke er supre trekkhunder lengre, etpar er ikke egnet for konkurransetrekk i det hele tatt, og da er hundekjøremiljøet ikke intressert..

Vel, takk for respons.

Vi prøver videre, og håper det beste. SKulle noen høre om noen som ønsker en slik hund må dere bare sende dem til meg.

Jeg ønsker virkelig at de skal få gode liv.

Det er mange på hundekjørerpostlista ( http://uk.groups.yahoo.com/group/hundekjoring/) som bare har trekkhunder som turhunder. Slettes ikke alle driver aktivt der, og ofte kjenner noen noen som kjenner noen som kun ønsker seg venlige hunder til koseturer på fjellet. Eller en aktiv turvenn som kan trekke pulken på langturene, samt være med som treningskamerat (og som vet hva det vil si å ha husky). Det er verd å skrive inn der, om dere ikke har prøvd det allerede.

Har selv drevet med al.husky og trekk, så jeg vet hvordan det er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at hunder som er vant med livet ute er vanskelig å få til å bli familiehunder for andre. Dessuten er de jo vant med visse ting som å trekke og slike ting. Vet ikke hvordan det er med turgåing, men høres nesten ut som om det også er en stor jobb i seg selv ettersom de er vant med å trekke.

Men jeg skal si ifra om jeg vet om noen. Har forresten sett noen ikke så langt unna meg som har trekkhunder. Tror det er husky eller noe:P (dårlig peiling på slike hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
problemet er at de ikke har bodd inne i huset, men i kennelhuset vårt m tilgang til hundegård. De er fra 3-6 år og det er selvsagt litt jobb å få slike hunder til å tilpasse seg som familiehunder. Dessuten er det er mye hunder på markedet. Vi har annonsert flere steder, bla Finn. Og jeg leverer dem ikke til andre som skal videreplassere dem. Mellomstasjoner er ikke noe jeg ønsker. FOD har jeg ingen positive erfaringer med, da jeg har sett endel ganske merkelige valg i forbindelse med slike hunder som jeg har.

Og- hvis jeg ikke får gitt dem bort, hvorfor skulle de som driver med omplassering greie å gjøre det når de tar flere tusen kroner for dem?? Høres rart ut synes jeg.

Våre hunder faller litt mellom flere stoler da de kanskje ikke er supre trekkhunder lengre, etpar er ikke egnet for konkurransetrekk i det hele tatt, og da er hundekjøremiljøet ikke intressert..

Vel, takk for respons.

Vi prøver videre, og håper det beste. SKulle noen høre om noen som ønsker en slik hund må dere bare sende dem til meg.

Jeg ønsker virkelig at de skal få gode liv.

Du er litt negativ, jeg mener mot mellom stasjoner. Det kan være godt for hunden. Da får den jo oppmerksom het og blir vant med andre hunder. Så Charlottes hadde vært fint. Vet ikke helt med FOD men. Drøbak har også en omplassering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min har drevetmed hundekjøring, men barn og jobb gjør at vi går m konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke har tid lengre. Men å omplassere slike hunder er ikke lett, vi har prøvd i mange måneder nå uten resultater.. Det værste jeg kan tenke meg er å måtte avlive friske fine hunder, eller, kanskje er det enda værre å la dem stå i hundegårdene døgnet rundt i årevis uten trening. Hva gjør man i en slik situasjon?

Føler at trekkhunder kan sammenlignes med en god del jakthunder, de står ute i hundegårder og tas frem når de skal brukes og når interessen dabber av så tar man livet av de.

Så godt er det da ihvertfall at du ikke ønsker å avlive friske hunder, MEN.. skal du la hundene dine stå ute i hundegården i flere år dersom du ikke finner noen som kan ta over de ? I så fall ser jeg ikke noe feil i å avlive de.Ser ofte på Finn.no at hele trekkhundspann gis bort eller selges for en billig penge, så er nok ikke det letteste å finne nye hjem til.

Forstår godt at det ikke er lett å gjøre utehundene dine om til familiehunder, så håper du finner noen som har den interessen så hundene dine kan få gjort det de liker istede for å stå stuet sammen i hundegårder.

Litt OT, men er det ikke på tide at arbeidshunder ( jakt & trekkhunder ) snart kan bli både familiehund og arbeidshund, den dagen de ikke kan brukes mere så må det jo være lettere å omplassere og finne nye hjem til pensjonerte hunder som er husrene og er vant med å være en del av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det ikke på tide at arbeidshunder ( jakt & trekkhunder ) snart kan bli både familiehund og arbeidshund, den dagen de ikke kan brukes mere så må det jo være lettere å omplassere og finne nye hjem til pensjonerte hunder som er husrene og er vant med å være en del av familien.

30 huskier innendørs? så stort hus tror jeg aldri eat jeg får. Men jeg er enig at mange av disse hundene kunne hatt mer sosialisering og kanskje man burde trent alle til også å være innendørs? Men hunder osm står ute med andre hunder har det faktisk ikke så ille som en del mennekser ser ut til å tro (ikke nødvendigvis deg jane). En ensom hund ute blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvilken type hunder har dere? Bare lurer litt. Den mest brukte er vel alaska husky, men innbanding av andre raser er vel også brukt. Fikk litt erfaring i sommer, da jeg fôret en gjeng med huskyer blandet med pointere.

Har en kamerat av meg som er på utkikk etter et par kjørehunder. Han er forholdsvis fersk innen kjøring, men har hatt en del hunder opp gjennom tiden. Han har tenkt lenge på å få tak i seg to, og starte litt i det små.

For tiden har han en engelsk setter hannhund han bruker til jakt.

Han bor landlig til, og jobber som avløser på et par gårder. Mellom fjøsstellene er han på lange turer på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...