Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noen råd vedr. dotrening og fòring.

chaos

Recommended Posts

Hei, har gått til anskaffelse av en rottweiler valp ( min første ) som nå er 13 uker.

Sov sammen med meg første natten og har på få dager blitt utrolig trygg og utviklet et språk som få valper gjør i den alder.

Sammen med vår Rottweiler på 3 og amstaffèn på 3.5 storkoser den seg.

De store er veldig beskyttende ovenfor han og lærer og viser han ting som foregår i en hunds hverdag.

Jeg har gitt valpen friheten av og ligge i sofa og seng pluss at den har en kasse som står avskjermet fra stua hvis det blir formye for han.

Det jeg lurer på er :

Når jeg tar han med ut for at han skal få gjøre ifra seg så er det helt andre ting som er i tankene hans, som feks stein spising, pinner , utforske nye steder o.l. Og dette er jo bra for chaos at han får utforsket litt, men det og gjøre ifra seg tar lang tid og det skjer gjerne at han ikke gjør noe. vi går inn, og da skjer det noe.

Har ALDRI kjeftet på han når han har gjort ifra seg inne, har sagt nei! og tatt han med ut. Jeg vil ikke ha en valp som er redd for meg og som vil bli redd for og gjøre ifra seg foran meg.

Har noen her forslag til metoder o.l jeg kan bruke for og få dette til og gå glattere ?

Har hatt chaos nå i 4 dager og synes han har blitt kjempeflink, men føler at vi må få en enighet rundt det og gjøre ifra seg ute.

Jeg er veldig konsekvent på å lufte etter søvn, leking & spising.

En annen ting er, virker som han spiser og drikker i uendeligheter, derfor porsjonerer jeg ut både vann og mat til han, men jeg har fått høre at jeg bør vannskålen alltid stå tilgjengelig.

Han jeg gir han mat når han går bort til skåla, men porsjonerer sånn at det ville blitt 3 komplette måltider fordelt utover dagen.

Noen råd o.l på det punktet ?

Han er en utrolig flott hund med mye potensiale i seg som jeg vil gjøre alt for at han skal få det beste.

Skal komme med bilder så fort kameraet er i orden.

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med valp da! :lol:

Det med tissingen, så kan du prøve å finne et sted som er litt kjedelig, uten masse pinner stein ol, og stå der med valpen i bånd, helt til den har tisset.. Det kan være det hjelper om du tar et gammelt håndkle og tørker opp tisset hans med når han har tisset inne, og legger det på stedet ute som du vil ha den til å tisse. Valper har lettere for å tisse på steder de har tisset før.

Ellers har du jo ikke hatt han så fryktelig lenge, og tissetrening kan ta LANG tid, selv om man er konsekvente..

Ellers så tror ikke jeg det er så dumt å porsjonere vannet, så lenge du vet han får nok vann i seg. Er jo rett og slett noen som er alt for glad i vann :blink: Fortsett å porsjoner maten også, men gi den gjerne til faste tider, sånn at han ikke lærer at bare han går bort til matskålen så faller det mat oppi, kan utvikle seg til en uvane etterhvert og bli masing..

Min hund fikk lenge ikke vann etter 10 på kvelden, fordi da klarte hun ikke holde seg hele natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også legge på kommando når han tisser ute. Si f eks "bimmelim", "tiss" eller noe annet du synes er passende og belønn ham med godbit og godord når han gjør fra seg ute. Da kan du etterhvert kommandere tissingen.

Det gjør jeg, når han tisser så sier jeg tiss, og roser han.

Samme når han bæsjer. MEN, skal jeg rose han med en gang han starter, eller når han er ferdig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt annen belønning enn godbiter. om den er veldig glad i pinner, så kast en pinne til den, er den glad i å snuse, la den snuse, osv..

For min valp var belønningen å få lov til å løpe inn.. Hun likte nemlig ikke å være ute i begynnelsen. Skjønnte ganske kjappt at for å få lov til å gå inn, så måtte hun gjøre fra seg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg bor sammen med var ute med chaos en del ganger på starten i dag. Han bærte han et stykke ifra døra ( han og lot han gå sammen med de andre hundene, og utrolig nok gjorde han ifra seg temmelig fort, var ute med han isted sammen med amstaffèn og han gjorde ifra seg temmelig fort, dette gleder skikkelig :blink: Jeg prøvde før og ta han med ut, men han løp alltid tilbake til trappa og satte seg ned, nå beveger han seg ikke mot det stedet, utenom når han vil inn, som er når han har gjort seg ferdig. Håper dette vedvarer :lol:

Men hva vil dere anbefale av forings tid sånn at det kan kontres med ut tider så jeg slipper og gå ut hver halvtime.

Tusen takk for all hjelp, er ikke greit og være en nybakt uvitende far :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Trodde det var ulovlig med amstaffer under 5 år jeg... menmen..

Uansett: jeg tror de fleste valper er litt virrete av seg. Min valp (6 mnd) var litt sånn virrete til å begynne med, men nå går han først og tisser o.l, før han går å snuser.

Lykke til med valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi:) Husker jeg var litt fortvilet over det samme med den første valpen min. Jeg leste et sted en gang en god forklaring på det der! Tenk deg at du sitter inne i stua og kjeder deg litt, og må fryktelig på do. Du går ut på badet, men så viser det seg at det er omgjort til et stort galleri, tivoli, shoppingsenter (stryk det som ikke passer)! Må du noe mer på do da, når du har det morro?

Sånn har valper det også, hagen er en stor ny plass med masse lukter og morsome ting å utforske, klart de glemmer at de må på do. Og når de kommer inn i den kjedelige stua så husker de det igjen;)

Det som hjalp på meg var å ha valpen under kontroll, i bånd/line og ikke la den få rote rundt på så stor plass. Så fikk den et fast sted å gjøre fra seg, da gikk alt så mye lettere :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Min hund spiste mye stein når han var liten..så eg måtte jo støtt å stadig plukke det ut i fra munnen hans..hehe.. lærte han tilslutt å spytte det ut.. så istdenfor å si slipp til han no hvis eg vil at han skal slippe noe sier eg bare:spytt ut, å legger hånden min under munnen han:)

med mat å drikke: jeg posjonere mat å drikke til han også. mat 3 ganger for dagen, vann når han går bort til vannskålen sin, grunnen til at eg ikke har vann i skålen hele tiden er fordi han drikker ALT opp på en gang..om det er en halv liter el. liter spiller ingen rolle.. men når han er aleine har han vann i skålen.. han drikker kunn når eg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...