Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp til innstillinger (min fototråd)

Huldra

Recommended Posts

Etterbehandling av bildene er jo litt sånn smak og behag det. Noen vil ha lyse bilder, noen vil ha dem mørke, andre vil ha stort skarphet, andre ønsker et mer soft uttrykk :icon_clapping:. Jeg har forsøkt å gjøre litt med det første bildet ditt her...

Jeg er ingen ekspert i Photoshop akkurat, det er så mange muligheter der at jeg ikke kan en brøkdel engang. På dette bildet har jeg justert litt i levels (gjort bildet noe lysere, økt kontrasten noe - ikke veldig mye). Jeg brukte også verktøyet dodge tool for å gjøre skyggesiden av hodet hennes litt lysere. Samtidig har jeg justert litt på fargene - lagt på litt rødt, og redusert blåfargen noe... Til slutt har jeg økt skarpheten (unsharpe mask) noe.

Hva tror du om dette ? Det er nok andre her inne som er langt bedre på dette enn meg altså :thumbs:.

KopiavIMG_1389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Oi! Slett ikke så dumt! :icon_clapping: Likte at det ble litt mer rødt i bildet, fikk liksom frem kveld(?)solen litt bedre. Var et "lettere" bildet å hvile øyet på nå, ikke så tungt, siden det var lysere. Men nøyaktig hva heter innstillingen du bruker for å gjøre bildet lysere? Jeg tør liksom ikke prøve, selv om jeg bare redigerer kopier og vet jeg ikke trenger å lagre noe.. :thumbs: Må vel bare bite i det sure eplet og tørre litt mer, til nå har jeg holdt meg til instruksjoner jeg har funnet på nettsteder for sånt.

Ellers ville jeg sånn helt personlig ha fjernet de tustene som stikker ut ved øret, men det er vel bare fjollete retusjering *knis*

(Men ser hun virkelig så rar ut på øyebrynet sitt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver meg på her jeg. Lurer på hvilket kamera du har?

Også litt til. Jeg har Canon EOS 350 D men 18-55 mm linse og 70-300 mm tele macro objektiv. Noen som kan fortelle meg litt om ossen man bytter til macro på 70-300mm objektivet og hvor stiller jeg inn bleder åpningen og lukkertiden på kamera?

Her er noen av de fineste bildene jeg har tatt med mitt 2 ukers gamle kamera og 4 dagers gamle 70-300 mm objektiv:

Det aller første bilde jeg tok med kamera 18-55mm linse

November2007%20001.JPG-for-web-large.jpg

Lyng med frost på 18-55 mm linse

November2007%20097.JPG-for-web-large.jpg

Is 18-55 mm linse

November2007%20012.JPG-for-web-large.jpg

Stikke busk med dråper på 18-55 mm linse

November2007%20045.JPG-for-web-large.jpg

Strå i solnedgang 70-300mm linse

November2007%20052.JPG-for-web-large.jpg

Merk deg Tulla :blink: Det er ikke så gale å bo i Bergen! Alle de bildene over er tatt i Bergen... I dag øste det faktisk ned og likevell stoppet det litt slik at jeg kunne stikke ut å ta bilder :lol: Tihi

Ps: Lurer også på ossen jeg kan få skarpe løpebilder. Her er det beste frem til nå 70-300 mm linse

November2007%20050.JPG-for-web-large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondie: Jeg har Canon EOS 350D, 18-55mm linse. (Skal kjøpe ny når jeg får råd..) Egentlig vil jeg bare råde deg til å lese instruksjonsmanualen som fulgte med kameraet, men på innstillingen M kan du stille både lukker og blender. Lukker stiller du ved å skru på hjulet, blender det samme, men da må du holde inn den øverste knappen rett nedenfor og til høyre for søkeren (der du kikker inn i). Ellers har du lukkerprioritet (AV) og blenderprioritet (TV, tror jeg, haha), men disse har jeg ikke satt meg inn i enda.

Mange fine bilder du hadde, men det med lyngen skulle jeg likt pittelitt skarpere i forgrunnen, de hvite blomstene er ikke heeelt tydelige nok, syns jeg da. Skarpe bilder med fart i? Tja, les i tråden, så skjønner du nok at det er skikkelig enkelt, haha! :blink: Neida; godt lys, kort lukkertid, gjerne lav blenderverdi. Og enda mer godt lys! Og så må du sikte og ha fokus på objektet (hunden), og i tillegg ha litt flaks og enda litt mer godt lys. Når bildet er tatt, redigeres det i photoshop. :lol:

Ser du på bildet ditt av Blondie (?) ser det for meg ut som om du potensielt kunne fått et veldig bra bilde, MEN hun har nettopp hoppet ut av den sonen hvor fokuset er. Hvis du ser på steinen og busken rett bak henne, er de skarpe, men ikke hun. Her er det flaksen som har spillt deg et puss, evt timingen din. Antar du bruker autofokus, men uansett skal det godt gjøres å treffe hunden akkurat når den er, i nettopp fokus.. Også mulig du ikke har hatt kort nok lukkertid (min 400 ifølge IW, gjerne 2000 ifølge Scorpionen), kan se litt sånn ut, siden det jeg mener er skarpest, ikke er 100% skarpt heller.. Har du godt lys, ville jeg skrudd lukkertiden til det minimale, og fremdeles fått lyse nok bilder. Der må du prøve deg frem (og etterhvert lærer vi kanskje), men ta noen prøvebilder før det "store" bildet, og se om de blir lyse nok, eller om du har mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondie: Jeg har Canon EOS 350D, 18-55mm linse. (Skal kjøpe ny når jeg får råd..)

Min kostet bare 1000 kr, fikk den til bursdagen. Hos Japan Photo og det er en Tamron linse som kan brukes til mer en bare Canon sine kamera

Når bildet er tatt, redigeres det i photoshop. :blink:

Har du noen tips til hva jeg kan redigere i photo shop og hvordan jeg gjør det?

Eks: du kan endre litt på lyset. det gjør du ved å trykke på bla bla bla

MEN hun har nettopp hoppet ut av den sonen hvor fokuset er.

Haha, hoppet ut av fokuserings sonen, morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hva har jeg gjort galt denne gangen? Hva burde jeg gjort?

Det var helt vanlig, nokså lyst dagslys, og bildene er jo egentlig lyse nok.. Det er bare det at snøen ikke var såå blå.. :rolleyes: Innstillinger: 500/5.6

IMG_1525.jpg

Og hva kan jeg gjøre i photoshop for å endre det til det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt vanlig, nokså lyst dagslys, og bildene er jo egentlig lyse nok.. Det er bare det at snøen ikke var såå blå.. :rolleyes: Innstillinger: 500/5.6

Blåfargen på snøen kan du få vekk i photoshop. Remove colour cast heter det du da bruker, og ligger på adjust colour (i allefall i photoshop elements). Da får du også en annen farge på himmelen og på hvitfargen til Tulla (jeg gjorde et lite forsøk skjønner du *host*). Jeg ville også croppet/beskjært bildet så ikke hundene forsvinner helt i bildet. Jeg vet ikke om jeg ville gjort så mye mer egentlig, men så er jeg ikke så god på redigering enda. Men remove colour cast er iallefall mitt tips :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåfargen på snøen kan du få vekk i photoshop. Remove colour cast heter det du da bruker, og ligger på adjust colour (i allefall i photoshop elements). Da får du også en annen farge på himmelen og på hvitfargen til Tulla (jeg gjorde et lite forsøk skjønner du *host*). Jeg ville også croppet/beskjært bildet så ikke hundene forsvinner helt i bildet. Jeg vet ikke om jeg ville gjort så mye mer egentlig, men så er jeg ikke så god på redigering enda. Men remove colour cast er iallefall mitt tips :hug:

Tusen, tusen takk for svar! :hug: Jeg er litt usikker på hvordan jeg beskjærer bilder, har du en oppskrift? Jeg fant en funksjon som gjorde noe sånt en gang, men nå finner jeg den ikke igjen.. :blink: Har en flere "ruller" med slike blå bilder, er det mulig å gjøre det på alle samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar! :hug: Jeg er litt usikker på hvordan jeg beskjærer bilder, har du en oppskrift? Jeg fant en funksjon som gjorde noe sånt en gang, men nå finner jeg den ikke igjen.. :blink: Har en flere "ruller" med slike blå bilder, er det mulig å gjøre det på alle samtidig?

Jeg foretrekker å bruke crop tool når jeg skal beskjære bildene, på min photoshop ligger crop tool ikonet rett under en T (type tool), men du finner den sikkert om du bare holder pila over ikonet :hug: Du finner fort ut av hvordan du bruker den best når du finner den. Jeg tror ikke det er mulig å redigere blåfargen på flere bilder samtidig, så man må bare ta et og et bilde av gangen. Jeg vet ikke om noen annen måte i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er helt på bærtur her, så er det egentlig hvitbalansen som er problemet. Snø kan være vrient, kameraet "tolker" lysforholdene feil. Jeg antar det er tatt i jpg? Da vil jeg anta at rådet til Betty er den beste muligheten. Selv tar jeg kun bilder i raw på grunn av slike ting - da kan du justere hvitbalansen i etterkant (pluss en hel rekke andre kjekke ting du ikke kan justere i jpg. Det er litt mer jobb, men jeg synes det er verdt det etter å ha brent meg flere ganger på å ha tatt potensielt glitrende bilder som ikke kan reddes fordi de er i jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåfargen på snøen kan du få vekk i photoshop. Remove colour cast heter det du da bruker, og ligger på adjust colour (i allefall i photoshop elements).

Noen som vet hvor den er i Photoshop CS2? For jeg er en jævel på å ta blå bilder :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er helt på bærtur her, så er det egentlig hvitbalansen som er problemet. Snø kan være vrient, kameraet "tolker" lysforholdene feil. Jeg antar det er tatt i jpg? Da vil jeg anta at rådet til Betty er den beste muligheten. Selv tar jeg kun bilder i raw på grunn av slike ting - da kan du justere hvitbalansen i etterkant (pluss en hel rekke andre kjekke ting du ikke kan justere i jpg. Det er litt mer jobb, men jeg synes det er verdt det etter å ha brent meg flere ganger på å ha tatt potensielt glitrende bilder som ikke kan reddes fordi de er i jpg.

Justerer jeg hvitbalansen på kameraet i etterkant, eller gjør jeg det på dataen? Takk for tipset, forresten, skal prøve det neste gang. :lol: Hvor mange bilder kan jeg ta i RAW på et minnekort på 2 GB? Har inntrykk av at det ikke er så veldig mange, men i går tok jeg 231, og hadde ikke brukt halvparten av plassen, så jeg har vel litt å gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder jeg tar av bikkja redigerer jeg aldri på. Ikke kontrast eller noe. Er bildet for mørkt/lys så er det bare det :lol:

I går var jeg ute å tok bilder av bikkja. Var fint lys noen ganger, men ikke alltid, så det var enkelte bilder det ble litt ufokus på (Og det er ikke alltid like lett å ta bilde av et monster som springer rundtomkring heller :P )

På snø må man passe på hvitbalansen i bildet. Det er utrolig frustrerende å sette seg ned, knipse en masse fine actionbilder av bikkjene, så finner man ut at alt er bare helt blått. Noen testbilder før action begynner er alltid lurt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer jeg hvitbalansen på kameraet i etterkant, eller gjør jeg det på dataen? Takk for tipset, forresten, skal prøve det neste gang. :P Hvor mange bilder kan jeg ta i RAW på et minnekort på 2 GB? Har inntrykk av at det ikke er så veldig mange, men i går tok jeg 231, og hadde ikke brukt halvparten av plassen, så jeg har vel litt å gå på?

Du kan justere det på kameraet, eller etterpå på pcen. Jeg synes det er enklest å reparere det etterpå, som regel blir det jo bra slik at man ikke trenger å gjøre noe, men det er sikkert en smakssak. Filene tar ca 4 ganger større plass, men jeg synes det er verdt det ifht at jeg får bildefiler som er uten kvalitetstap i utgangspunktet (jpg har kvalitetstap idet de lagres på kortet) og som kan justeres svært mye. Det eneste som ikke kan gjøres noe med i etterkant er direkte uskarphet og FOR overeksponerte bilder (utbrente felter). Er de bare litt feileksponert, kan man justere det også i etterkant. Raw er avhengighetsskapende, kort sagt :lol: Jeg har heller satset på å kjøpe mange kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor den er i Photoshop CS2? For jeg er en jævel på å ta blå bilder :wallbash:

Image - adjustments - auto color - og vips blir bildet forandret! ;)

Meen.. nå som jeg har lekt meg litt med det; hvorfor blir ikke alle bildene bra? Det er noen som tilsynelatende ikke endrer seg i det hele tatt, i alle fall ikke som jeg kan se med det blotte øye. Noen god forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

I går kom Tamronlinsen, 70-300mm i posten, så i dag håpte jeg på fint vær, og jammen ble jeg ikke bønnhørt! Dro selvsagt ut for å teste, og selv om dette bildet ble "feil", så ble det litt kult også, syns jeg! Har bare redigert litt på farger og kontrast på selve Tulla.

Kopiav_MG_2249.jpg

Var et av de første bildene jeg tok, mens jeg fremdeles holdt på å teste ut hvilke innstillinger som ville fungere best (lukkertid og iso og hvitbalanse og sånt ..)

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med linsen. Selv om jeg skjønner utmerket godt hva IS kan gjøre... sukk.. skulle vært millionær eller noe! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder jeg tar av bikkja redigerer jeg aldri på. Ikke kontrast eller noe. Er bildet for mørkt/lys så er det bare det :P

Hvorfor redigerer du ikke dersom de er for mørke da ? Hva er galt med å gjøre et dårlig bilde bedre ? Sånt skjønner ikke jeg... :P

I går kom Tamronlinsen, 70-300mm i posten, så i dag håpte jeg på fint vær, og jammen ble jeg ikke bønnhørt! Dro selvsagt ut for å teste, og selv om dette bildet ble "feil", så ble det litt kult også, syns jeg! Har bare redigert litt på farger og kontrast på selve Tulla.

Kopiav_MG_2249.jpg

Var et av de første bildene jeg tok, mens jeg fremdeles holdt på å teste ut hvilke innstillinger som ville fungere best (lukkertid og iso og hvitbalanse og sånt ..)

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med linsen. Selv om jeg skjønner utmerket godt hva IS kan gjøre... sukk.. skulle vært millionær eller noe! :rolleyes:

Jeg synes det ble et knallbilde jeg :P. Det er DET som er så moro når man kan eksperimentere litt med blender og lukkertid og gjøre litt "feil" i forhold til det som liksom skal være riktig. Hvorfor følge alle "regler" liksom :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Litt OT: Jeg har intrykk av at de fleste av dere bruke PhotoShop som jeg synes er innmari dyrt for en litt under gjennomsnitts fotoamatør. Noen med erfaring fra Gimp ift PS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor redigerer du ikke dersom de er for mørke da ? Hva er galt med å gjøre et dårlig bilde bedre ? Sånt skjønner ikke jeg... :P

Jeg synes det ble et knallbilde jeg :P . Det er DET som er så moro når man kan eksperimentere litt med blender og lukkertid og gjøre litt "feil" i forhold til det som liksom skal være riktig. Hvorfor følge alle "regler" liksom :P .

Hehe, enn så lenge så prøver jeg å lære meg "korrekte" innstillinger, men så bommer jeg, og da hender det jeg tar noen blinkskudd..! :rolleyes:

Her har jeg fått det til litt bedre, kan fremdeles redigeres, men jeg har ikke gjort noe med det: _MG_2402.jpgMorsomt å hoppe etter snø vi sparker opp..

Litt OT: Jeg har intrykk av at de fleste av dere bruke PhotoShop som jeg synes er innmari dyrt for en litt under gjennomsnitts fotoamatør. Noen med erfaring fra Gimp ift PS?

Dyrt? :D:P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre ikke noe til Gimp, men jeg tror det finnes relativt gode gratis-programmer på nettet ja... Gimp er kanskje ett av dem ? Så lenge man kan beskjære, lysne, gjøre skarpere og justere "levels" og slike basis-ting, så holder de jo i massevis egentlig.

EDIT: Huldra... Kjempeartig bilde :P. Litt lysere, kanskje justere litt shadows/highlights - så blir det knapp mht lyset også :P. Det er jo lurt å lære seg riktige innstillinger selvsagt.. hehehhee... men som du sier: noen ganger kommer sånne blinkskudd når man minst venter det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg kjenner dessverre ikke noe til Gimp, men jeg tror det finnes relativt gode gratis-programmer på nettet ja... Gimp er kanskje ett av dem ? Så lenge man kan beskjære, lysne, gjøre skarpere og justere "levels" og slike basis-ting, så holder de jo i massevis egentlig.

Jeg har noen som jeg kanskje ikke har brukt godt nok dah :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...