Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfta beinet for å markere...på meg


Baldrick

Recommended Posts

I dag stjal Charlie en skive skinke fra kjøkkenbenken mens jeg var på kjøkkenet. Vi gjorde klar kveldsmaten.

Charlie hadde fått middag.

Tok han et tak. Tok han i nakkesinnet og NEI mens han hadde skinka i kjeften, tok i fra han halvparten.

Rett etterpå kom han bort og slikket fingrene mine?? Så løfta han beienet enten for å markere på meg, eller for å pisse på meg!

Skulle han bare markere at han er sjef eller?

Kanskje jeg må til med sterkere lut? Litt god gammeldags bank nestegang kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du slutte å tulle. Hva i all verden vil du oppnå med å gi hunden din bank? Du risikerer å få en svært nervøs hund, hvis du ikke slutter med denne maktkampen. Noen ganger lurer jeg litt på om du ikke bare driver ap her inne. Det er da ingen som vet hva de driver med som behandler hundene sine slik som du beskriver at du behandler din. Jeg anbefaler deg å gå noen kurs og å lese noen bøker om hvordan man omgås og oppdrar hunden sin på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stjal Charlie en skive skinke fra kjøkkenbenken mens jeg var på kjøkkenet. Vi gjorde klar kveldsmaten.

Charlie hadde fått middag.

Tok han et tak. Tok han i nakkesinnet og NEI mens han hadde skinka i kjeften, tok i fra han halvparten.

Rett etterpå kom han bort og slikket fingrene mine?? Så løfta han beienet enten for å markere på meg, eller for å pisse på meg!

Skulle han bare markere at han er sjef eller?

Kanskje jeg må til med sterkere lut? Litt god gammeldags bank nestegang kanskje.

Hvorfor i h**** lar du skinka ligge framme tilgjengelig for hunden før du har lært ham at han ikke har noe på kjøkkenbenken å gjøre da?!

Ja du må passe godt på sjefsjobben din. Tenk på at hvis hunden blir sjef, så vil det neste han gjør, være å kaste deg ut av huset etter nakken, og avkreve deg husleie for å få komme inn. For sånn er det sjefer gjør veit du :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i h**** lar du skinka ligge framme tilgjengelig for hunden før du har lært ham at han ikke har noe på kjøkkenbenken å gjøre da?!

Ja du må passe godt på sjefsjobben din. Tenk på at hvis hunden blir sjef, så vil det neste han gjør, være å kaste deg ut av huset etter nakken, og avkreve deg husleie for å få komme inn. For sånn er det sjefer gjør veit du :no:

Hender vel at hunder krysser grenser selv om de vet hvor de går?

Og innlegget til Bugsy vil jeg tippe at var et sleivspark til baldy. Noen som la merke til alle punktumene?

Når det kommer til Baldy sin case vil jeg tippe at bikkja de egentlig ikke mente så mye med å løfte på benet. Kanskje var det tenkt som markering, men det betyr ikke nødvendigvis at han ser "ned" på deg alikevel. Mulig det også avr et utrop for nervøsitet.

Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur.

Vi fikk henne til å slutte ved bevist å provosere samt være på vakt slik at hun fikk minst mulig anledning til å gjøre noe hun syntes var bra. F.eks stjele mat på benken: setter en god og fristende tallerken med leverposteiskiver på kanten av benken og går ut av rommet (men slik at vi ser henne). I det hun er på vei opp var det et klart "NEI" og stort sett holdt det. Hun er en hardhaus så enkelte ganger måtte det markeres i form av at man fysisk måtte ta henne ned mens man sa "NEI". Ingen voldsomme markeringer, bare en kort og enkel. Innen 1,5 år kunne vi stole på henne igjen og hun kunne være hjemme alene uten å gjøre noe galt.

Lykke til!

Husk som en god leder vil du aldri banke hunden (fysisk angrep), men du vil si ifra (knurring/ markering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender vel at hunder krysser grenser selv om de vet hvor de går?

Og innlegget til Bugsy vil jeg tippe at var et sleivspark til baldy. Noen som la merke til alle punktumene?

Når det kommer til Baldy sin case vil jeg tippe at bikkja de egentlig ikke mente så mye med å løfte på benet. Kanskje var det tenkt som markering, men det betyr ikke nødvendigvis at han ser "ned" på deg alikevel. Mulig det også avr et utrop for nervøsitet.

Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur.

Vi fikk henne til å slutte ved bevist å provosere samt være på vakt slik at hun fikk minst mulig anledning til å gjøre noe hun syntes var bra. F.eks stjele mat på benken: setter en god og fristende tallerken med leverposteiskiver på kanten av benken og går ut av rommet (men slik at vi ser henne). I det hun er på vei opp var det et klart "NEI" og stort sett holdt det. Hun er en hardhaus så enkelte ganger måtte det markeres i form av at man fysisk måtte ta henne ned mens man sa "NEI". Ingen voldsomme markeringer, bare en kort og enkel. Innen 1,5 år kunne vi stole på henne igjen og hun kunne være hjemme alene uten å gjøre noe galt.

Lykke til!

Husk som en god leder vil du aldri banke hunden (fysisk angrep), men du vil si ifra (knurring/ markering)

Ok,

Takk for et seriøst svar Shilamon.

Til dere andre, nei det var ikke alvorlig ment, (å banka bikkja), kunne bare ikke dy meg...hehe

Skal prøve å provosere han litt jeg også å se hvordan det går. Er redd han tar lillefingeren og hele handa :)

"Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur. "

Dette minner meg veldig om Charlie..lol. Har han i bur om dagen hvis jeg er ute å jobber. Tror han kommer til å rasere hele huset hvis han var fri hjemme. Han har nok fått gjøre som han ville før, han er en skikkelig "ramp", men du verden så skjønn. :no:

Han er som en vill tornado når han er løs hjemme, nytt hjem og allt så det er jo forståelig men det er liksom litt OT om u skjønner hva jeg mener.

Jeg er av de som mener en jakthund skal være ute mye, men det nytter ikke, det vil han ikke. Kunne vært artig å høre hva du mente om det å være ute, siden du har GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...