Gå til innhold
Hundesonen.no

Løfta beinet for å markere...på meg

Baldrick

Recommended Posts

I dag stjal Charlie en skive skinke fra kjøkkenbenken mens jeg var på kjøkkenet. Vi gjorde klar kveldsmaten.

Charlie hadde fått middag.

Tok han et tak. Tok han i nakkesinnet og NEI mens han hadde skinka i kjeften, tok i fra han halvparten.

Rett etterpå kom han bort og slikket fingrene mine?? Så løfta han beienet enten for å markere på meg, eller for å pisse på meg!

Skulle han bare markere at han er sjef eller?

Kanskje jeg må til med sterkere lut? Litt god gammeldags bank nestegang kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du slutte å tulle. Hva i all verden vil du oppnå med å gi hunden din bank? Du risikerer å få en svært nervøs hund, hvis du ikke slutter med denne maktkampen. Noen ganger lurer jeg litt på om du ikke bare driver ap her inne. Det er da ingen som vet hva de driver med som behandler hundene sine slik som du beskriver at du behandler din. Jeg anbefaler deg å gå noen kurs og å lese noen bøker om hvordan man omgås og oppdrar hunden sin på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stjal Charlie en skive skinke fra kjøkkenbenken mens jeg var på kjøkkenet. Vi gjorde klar kveldsmaten.

Charlie hadde fått middag.

Tok han et tak. Tok han i nakkesinnet og NEI mens han hadde skinka i kjeften, tok i fra han halvparten.

Rett etterpå kom han bort og slikket fingrene mine?? Så løfta han beienet enten for å markere på meg, eller for å pisse på meg!

Skulle han bare markere at han er sjef eller?

Kanskje jeg må til med sterkere lut? Litt god gammeldags bank nestegang kanskje.

Hvorfor i h**** lar du skinka ligge framme tilgjengelig for hunden før du har lært ham at han ikke har noe på kjøkkenbenken å gjøre da?!

Ja du må passe godt på sjefsjobben din. Tenk på at hvis hunden blir sjef, så vil det neste han gjør, være å kaste deg ut av huset etter nakken, og avkreve deg husleie for å få komme inn. For sånn er det sjefer gjør veit du :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i h**** lar du skinka ligge framme tilgjengelig for hunden før du har lært ham at han ikke har noe på kjøkkenbenken å gjøre da?!

Ja du må passe godt på sjefsjobben din. Tenk på at hvis hunden blir sjef, så vil det neste han gjør, være å kaste deg ut av huset etter nakken, og avkreve deg husleie for å få komme inn. For sånn er det sjefer gjør veit du :no:

Hender vel at hunder krysser grenser selv om de vet hvor de går?

Og innlegget til Bugsy vil jeg tippe at var et sleivspark til baldy. Noen som la merke til alle punktumene?

Når det kommer til Baldy sin case vil jeg tippe at bikkja de egentlig ikke mente så mye med å løfte på benet. Kanskje var det tenkt som markering, men det betyr ikke nødvendigvis at han ser "ned" på deg alikevel. Mulig det også avr et utrop for nervøsitet.

Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur.

Vi fikk henne til å slutte ved bevist å provosere samt være på vakt slik at hun fikk minst mulig anledning til å gjøre noe hun syntes var bra. F.eks stjele mat på benken: setter en god og fristende tallerken med leverposteiskiver på kanten av benken og går ut av rommet (men slik at vi ser henne). I det hun er på vei opp var det et klart "NEI" og stort sett holdt det. Hun er en hardhaus så enkelte ganger måtte det markeres i form av at man fysisk måtte ta henne ned mens man sa "NEI". Ingen voldsomme markeringer, bare en kort og enkel. Innen 1,5 år kunne vi stole på henne igjen og hun kunne være hjemme alene uten å gjøre noe galt.

Lykke til!

Husk som en god leder vil du aldri banke hunden (fysisk angrep), men du vil si ifra (knurring/ markering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender vel at hunder krysser grenser selv om de vet hvor de går?

Og innlegget til Bugsy vil jeg tippe at var et sleivspark til baldy. Noen som la merke til alle punktumene?

Når det kommer til Baldy sin case vil jeg tippe at bikkja de egentlig ikke mente så mye med å løfte på benet. Kanskje var det tenkt som markering, men det betyr ikke nødvendigvis at han ser "ned" på deg alikevel. Mulig det også avr et utrop for nervøsitet.

Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur.

Vi fikk henne til å slutte ved bevist å provosere samt være på vakt slik at hun fikk minst mulig anledning til å gjøre noe hun syntes var bra. F.eks stjele mat på benken: setter en god og fristende tallerken med leverposteiskiver på kanten av benken og går ut av rommet (men slik at vi ser henne). I det hun er på vei opp var det et klart "NEI" og stort sett holdt det. Hun er en hardhaus så enkelte ganger måtte det markeres i form av at man fysisk måtte ta henne ned mens man sa "NEI". Ingen voldsomme markeringer, bare en kort og enkel. Innen 1,5 år kunne vi stole på henne igjen og hun kunne være hjemme alene uten å gjøre noe galt.

Lykke til!

Husk som en god leder vil du aldri banke hunden (fysisk angrep), men du vil si ifra (knurring/ markering)

Ok,

Takk for et seriøst svar Shilamon.

Til dere andre, nei det var ikke alvorlig ment, (å banka bikkja), kunne bare ikke dy meg...hehe

Skal prøve å provosere han litt jeg også å se hvordan det går. Er redd han tar lillefingeren og hele handa :)

"Om hunden får en vane med å stjele mat fra kjøkkenbenken kan du få et problem, men vi har iallefall brukt provokasjon som metode her hjemme. Vi fikk tilbake en rabagast av en valp når den var rundt året. Den gjorde ALT en hund ikke vanligvis skal, hoppe på benker, stjele mat, åpne dører, opp i sofaer og stoler, opp på bord og i det hele tatt. Det eneste denne hunden nå gjør er å åpne dører, alt annen atferd har hun mer eller mindre sluttet med (hender hun går opp på to for å trekke inn lukten fra kjøkkenbenken, men hun tar ikke mat). Hun er hjemme alene hele dagen uten å være i bur. "

Dette minner meg veldig om Charlie..lol. Har han i bur om dagen hvis jeg er ute å jobber. Tror han kommer til å rasere hele huset hvis han var fri hjemme. Han har nok fått gjøre som han ville før, han er en skikkelig "ramp", men du verden så skjønn. :no:

Han er som en vill tornado når han er løs hjemme, nytt hjem og allt så det er jo forståelig men det er liksom litt OT om u skjønner hva jeg mener.

Jeg er av de som mener en jakthund skal være ute mye, men det nytter ikke, det vil han ikke. Kunne vært artig å høre hva du mente om det å være ute, siden du har GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...