Gå til innhold
Hundesonen.no

Brio julekatalog

Sverami

Recommended Posts

Jøssenavn... ro ned liksom... :D

Det er da vel bedre at de får en Briohund i veske enn at de får en ekte hund til jul liksom??

Det har da finnes ulike dyr i butikken i all sin tid, og de aller fleste her har da vel hatt bikkje bamser også??

Man burde vel forby bilbaner også da, dere veit barna kan jo vokse opp og tro at man skal ha mest mulig fart å fly av banen/veien i svinga osv...

Det her er da virkelig ikke noe å skrike om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette kommer kanskje litt utenom tråden, men jeg bare kom til å tenke på noe jeg så her om dagen i oslo.

Foran meg på gaten går ei jente i 18- 20 årene, og bærer på en liten veske og en litt større veske/bag. Jeg blir gående bak henne et stykke, da det var trange gater. Etter et stykke så ser jeg nærmere på bagen, hvor det er "netting" bak, og der ser jeg en liten rompe og hale på en chihuahua.

Da kjente jeg at jeg ble skikklig irritert, og hadde veldig lyst til å stoppe henne og spørre hvorfor i alle dager den hunden ikke kunne få lov til å gå selv, og springe og oppleve verden, i stedet for å sitte inne i den bagen og bli bært! :D

Litt ot. men interessant likevel. Hvorfor stoppet du henne ikke og spurte da? Går jo an å spørre på en fin måte. Det kan jo hende at eier enten har en grunn til at hunden sitter i veske, eller at eier er litt på tur. Da kan du jo drive litt "folkeopplysning" om eiern er uviten, eller faktisk lære noe om eier har en grunn.

Jeg går med min lille i bag i byen. Hun er riktignok ikke en chi, men likevel. Hvorfor? Fordi hun har skadet seg og ikke skal gå på asfalt. Jeg håper virkelig at om noen her inne ser oss, heller stopper meg og spør, enn å gå å irritere seg grønne over noe de ikke vet noe om.

Herved er det dermed sagt. Ser dere meg ruslende rundt i oslo med kaffekoppen i ene hånda, en svart sherpabag over skuldra og en veske over andre skuldra, så er det rimelig å anta at den svarte bagen inneholder en stk. knøttis og det er bare å ta kontakt og prate med oss.

Og for å kommentere litt til topic også. Helt enig med tervtotten og co. Pust med magen og se hvor mange fryktelige leker man eeegentlig har til barna og tenk over om det er så ille likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en reklame på tv om en eller annen hunde bamse som kunne snakke også sa den:

"Jeg er en veske valp av typen papillon."

Jeg er enig med andre her at det er bedre de får seg en bamse i en veske en en ortlig hund. (Ps: Jeg har selv kjøpt en hunde bamse i en veske til lille kusinen min sammen med mamma) Men det er klart jeg blir sjokket! Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med det. Det kan jo egentlig få barn til å ønske seg en ortlig slik hund osv og med foreldre som ikke er fornuftige nok så kan jo dette ende galt. Men ellers syns jeg ikke noe serlig om det.

Jeg deltar også i den OT greien over her. Jeg har veske til min egen hund. Grunnen er at det er et praktisk sted å la henne sove om hun er med meg f.eks i stallen osv. Kunne jo så klart hatt med bur men det er så upraktiskt å bære. Spessielt med henne inni. Og jeg kan akkuratt ikke rulle rundt med henne over heste møkk og alt mulig rart(altså bur med hjul). Også er det veldig praktisk på bussen. Der skal jeg gi bussjåføren penger/bruke buss kort med den ene hånden og med den andre skal jeg holde meg fast når han begynner å kjøre og jeg går for å finne meg en plass. Da er det ikke så lett å bære på et bur når man ikke har mer en 2 armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Only Blondie" har et viktig poeng her.

Når man er en ung jente på rundt 18 som går rundt med sin lille hund i Oslos gater er det endel ting som gjør det praktisk med en slik bærebag.

Jeg bor i Oslo og har vært i samme situsajon.

Bagen kan begrunnes med at man ofte kjører trikk/buss eller bane dit man skal. Billetten er gyldig i en time,så ofte tar man en ny trikk/buss videre til en annen bydel. Det er enklere for den lille hunden å være i bag på trikken, og man sjenerer ikke andre passasjerer. Små hunder kan faktisk bli kastet av hvis de ikke er i bag, fordi sjåføren ser på dem som uromomenter/risiko.

En annen grunn er at når du går i byen er det oftest for å gå i butikker.

I Oslo er ikke alle butikkeiere og kunder begeistret for hunder som kommer inn i butikklokalet. Men sitter de i bag går det derimot mye greiere. Om hunden skulle bindes utenfor er faktisk "minihundene" så populære at de fort kan bli stålet mens du er inne i butikken! ;) Derfor bag.

En tredje grunn er at folk i Oslo har for vane å buse fram i trengselen uten å se ned. :glare:

Små hunder blir rett som det er TRÅKKET PÅ. Det er jo kjappe og livlige, og tråkker litt rundt istedenfor å gå pent ved foten din. Og selv om de går på plass, er det ikke uvanlig at de blir sparket til av forbipasserende. Det hjelper jo ikke hunden at den forbipasserende forvirret sier "Beklager" når skaden er skjedd! :devil:

Der er slett ikke sikkert at den unge damen du så alltid har hunden sin i bærebag. Men at hun valgte å gjøre det i Oslos gater synes jeg sier noe om at hun kan ha tenkt at det var til det beste for hunden. :P

----

Når det gjelder det som egentlig var temaet her- Briohundeleke i veske og med klær, så tror jeg at mange barn vil ha en slik ParisHilton-lekehund bare fordi alle de andre barna i barnehagen/klassen har en slik.

Det blir en leke man "må ha" for å være som de andre og få bli med på leken med dem.

Jeg tror ikke barna tenker seg at de skal ha en hund i veske på akkurat samme måten når de blir store.

Og i så tilfelle så er det jo opp til foreldrene å korrigere barnas oppfatning av dyrehold, og forklare at slik gjør man det ikke hvis hunder skal ha det bra i virkeligheten. (Akkurat på samme måte som foreldre overfører annnen kunnskap til barna sine.)

Og det er jo ikke sånn at barn ikke forstår forskjell på lekehunder og virkelige hunder.

Margrete over forteller at barnet hennes liker leken fordi den er rosa og med glitter. Tror det samme gjelder de fleste barn.

De har ikke noe bevisst forhold til Paris Hilton enda, og igjen er det opp til foreldre å formidle sine holdninger om den divaen videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner åt det er en del av dere som faktisk går rundt med hund i veske,,

Men da må jeg bare spørre om en ting,, : Hvorfor har dere hund?

Går med den i veske i byen for at dere skal shoppe?? Da er jo ingen av dere bedre enn Paris Hilton dere da? Det er jo dere som er med på å lage det bilde av en Chihuahua da?

Jeg og går i butikken og i byen shopper, men jeg har vel for all del ikke med meg hundene mine på sånne turer!

Det vil jeg gjerne spare de for. De har ingenting på shoppingtur å gjøre. Og hvis dere er redde for at de skal bli tråkka på? Hvorfor ikke heller gå en time i parken eller i skogen med de først? Og så gå til byen selv? UTEN hund.

Hva i alle dager skal dere drasse med dere de hundene for, inn på busser og trikker? Tror dere virkelig hundene koser seg på enn sånn tur?

Går folk rundt med kattene sine i vesker også? På shoppingtur??

Nei, jeg hadde heller sett at dere kjøpte dere en slik hund som er i Brio katalogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvis mine døtre ønsker seg en såkalt Paris Hilton hund fra Brio er det for det de synes den er søt, absolutt ikke pga av eieren, de vet ikke hvem det er! :)

jeg tror absolutt ikke barn for noen feil oppfatninger av Chihuahua, og andre småhunder for det om de for en bamseversjon av en, de klarer da å skille fantasi og virkelighet!!

Det andre som har blitt diskutert her angående småhunder i veske eller såkalt hundeevogn, skjønner jeg veldig godt at det kan være praktisk i visse situasjoner, der vi med litt større hunder må dra med oss store tunge bur!

Hadde jeg hatt en Pomme eller Chi eller lignenede skal jeg ikke se bort fra at jeg hadde hatt en veske til å ha den i når situasjonen tilsier det!

Tenk så greit hvis man skal ut å fly eller på tog eller no!

Men til dagligdags, så ja, de har fire bein og trives med å bruke de.......... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner åt det er en del av dere som faktisk går rundt med hund i veske,,

Går med den i veske i byen for at dere skal shoppe?? Da er jo ingen av dere bedre enn Paris Hilton dere da? Det er jo dere som er med på å lage det bilde av en Chihuahua da?

Jeg og går i butikken og i byen shopper, men jeg har vel for all del ikke med meg hundene mine på sånne turer!

Det vil jeg gjerne spare de for. De har ingenting på shoppingtur å gjøre. Og hvis dere er redde for at de skal bli tråkka på? Hvorfor ikke heller gå en time i parken eller i skogen med de først? Og så gå til byen selv? UTEN hund.

Hva i alle dager skal dere drasse med dere de hundene for, inn på busser og trikker? Tror dere virkelig hundene koser seg på enn sånn tur?

Går folk rundt med kattene sine i vesker også? På shoppingtur??

Nei, jeg hadde heller sett at dere kjøpte dere en slik hund som er i Brio katalogen!

*fnis* Yep, skal selge hunden min og kjøpe meg brio hund. :)

Nei, litt seriøst, som med alt annet, så er det forskjell på å kutte seg i fingern og skjære av seg armen. En liten hund skal gå turer og ha en fullverdig hundeliv. Men hvorfor man ikke skal dra med seg bikkja å trikker og busses skjønner jeg ikke. Det er utmerket trening for en hund, uansett størrelse. At hunder blir tråkka på i rushtraffikken har ingenting med størrelse å gjøre, folk tråkka på collien min liksom, og han var langt i fra liten. Men skaden blir litt større på en liten hund.

Knøtta mi er med på jobb hun, tror at kunne hun velge så ville hun foretrekke å kunne være nær meg i 8 timer selv om det innebærer en-to timers "fæl" transport i bur/bag (siden hun ikke skal gå å asfalt), enn 10 timer alene.

Jeg skjønner ikke hvorfor det at man har en transportbag til hunden er automatisk utelukker at man er en god hundeeier som gir hunden det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kom hjem fra ferie med et leketøy som hun hadde valgt og betalt for selv; dette var en liten hest i en slags fluffy liten veske. Hun har egen Shetlandsponny og jeg spurte henne om vi ikke skulle putte hesten hennes i en veske også- da lo hun fælt :lol: Barn ser forskjell på leketøy og virkelighet- og om de ikke skulle gjøre det så må foreldrene veilede dem.

Jeg tror at det nye "trendige" hundeutstyret har kommet for å bli- det blir bare fler og fler som tar det i bruk. Man bør kanksje heller fokusere på at slikt tilbehør bør benyttes med fornuft og det virker som at flere av dem, som benytter veske/bag til hunden, har en god grunn for bruken av det.

Jeg bruker ikke veske selv men bruker klær på mine hunder.Noen ganger når jeg er i byen med hundene mine roper folk "Paris Hilton" etter meg. Det de da ser er hunder med klær på i byen og de tror kanskje at mine hunder er et smykke for meg. Dette bildet blir feil for i en slik situasjon synes jo ikke alt det andre jeg gjør med hundene mine. Det frie livet som mine hunder har kommer heller ikke frem; vi bor på landet og hundene løper frittt på vår eiendom- med klær på- og her jeg bor er det jo ingen som ser det! De elsker å være ute i skog og mark og fordi de fryser bruker vi klær.Jeg er enig med flere som ber om at man heller skal komme bort og spørre hva årsaken til bruken er- heller det enn å stigmatisere noen uten å vite fakta.

Det å benytte slikt utstyr er ikke det samme som at man ikke har respekt for hunden sin eller at den ikke får lov til å være hund. Jeg vil ikke plage hundene mine ved å la være å kle på dem når de fryser- men jeg vil ikke plage dem ved å kle på dem klær i 20 varmegrader og sette dem i en bil heller! Alt skal brukes med fornuft- synes at det er litt leit at man straks tenker på Paris Hilton og hennes hundehold; noe som overhodet ikke gjenspeiler mitt hundehold selv om jeg bruker klær på mine kinesiske nakenhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det er en viktig forskjell på meg og Paris Hilton.

Paris Hilton har ikke hunden sin i veske, hun bærer den på armen fordi "It's HOT!"som hun pleier å si- dvs trendy og pikesøtt.

Jeg har hunden min i bærebag når jeg ikke kan etterlate den alene hjemme, og den ikke kan gå i bånd der jeg er fordi den kan bli avvist eller tråkket ned.

Og for å svare på det første spørsmålet: Jeg har sannsynligvis hund av samme grunn som deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, blir helt kvalm av å tenke på det.. Når 5 åringer får sånt tror de det er Ok. Tenk hvis familien får seg en liten hund så går 5 åringer rundt med den sjøre valpen i veska..? :S

EDIT: Det er mye bedre enn våpen leker og en levende Chi asså :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot. men interessant likevel. Hvorfor stoppet du henne ikke og spurte da? Går jo an å spørre på en fin måte. Det kan jo hende at eier enten har en grunn til at hunden sitter i veske, eller at eier er litt på tur. Da kan du jo drive litt "folkeopplysning" om eiern er uviten, eller faktisk lære noe om eier har en grunn.

Jeg går med min lille i bag i byen. Hun er riktignok ikke en chi, men likevel. Hvorfor? Fordi hun har skadet seg og ikke skal gå på asfalt. Jeg håper virkelig at om noen her inne ser oss, heller stopper meg og spør, enn å gå å irritere seg grønne over noe de ikke vet noe om.

Herved er det dermed sagt. Ser dere meg ruslende rundt i oslo med kaffekoppen i ene hånda, en svart sherpabag over skuldra og en veske over andre skuldra, så er det rimelig å anta at den svarte bagen inneholder en stk. knøttis og det er bare å ta kontakt og prate med oss.

Og for å kommentere litt til topic også. Helt enig med tervtotten og co. Pust med magen og se hvor mange fryktelige leker man eeegentlig har til barna og tenk over om det er så ille likevel.

Kjempe idee egentlig. Å stoppe å spørre (på en fin og høffelig måte) hvorfor hunden sitter i vogn/bag/veske osv.

Jeg liker ikke å se en hund i vekse, men hva vet vel jeg om hvorfor den sitter i vesken.

Når jeg er ute å reiser har jeg ofte med "vogn" til min hund. Dette brukes i steden for bur. Jeg reiser ofte til Stavanger og er da avhenging av å ta båt, tog osv. Jeg har med meg vognen på båten for da får jeg ta han med helt inn. Blir ofte en hel dag med reising og gåing, og han blir fort trett av å reise hele dagen. Da er det så utrolig greit å ta han i vognen om han blir trøtt og lei.

Blir så forbann* over folk som går å irriter seg over hunder som sitter i bag osv uten å ha spørt HVORFOR hunden sitter der. Hva vet vel vi om hvorfor en hund sitter i bagen/vesken.

Blir kjempe glad når folk spør meg hvorfor jeg har med vogn til min hund. Da sier jeg enkelt å greit at jeg er på reis og har alltid vognen med på reis. Både for å ha bagasje i og Aron når han vil sove. Går liksom aldri rundt med vogn/tralle her hjemme. Det blir for dumt. Selv om han kanskje sover/er i vognen sin når han er på reis osv, betyr ikke dette at han ikke får gå selv noen gang. (Virker som noen folk tror med en gang de ser en chi. i vekse, at den ikke gjør noe annet enn å sitte i denne vesken) Er på tur i fjellet minst annenhver dag, og hva vet vel vi om disse chi. som sitter i veske av og til? Kanskje disse også er mye i skog og fjell på tur. Viss man irriterer seg sånn over at folk har hunder i vekser skal man heller gå bort å spør hvorfor. Hvis personen sier at den sitter der for pynt kan man heller begynne å irritere seg :whistle: Innlegget er ikke rettet mot noen spes. personer. Alltid noen så får for seg det. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet folk har med levende veske-hunder er vel det at endel av disse faktisk gjør dette til daglig - når "mor" skal på kafè, shoppe, gå i by'n, etc..

Disse tusenvis av hundeveskene man kan få kjøpt i enhver dyreforretning er vel neppe BARE kjøpt av eiere med daglige fjellturer og egen gård, antar jeg...

Og hva er det med: "Når man er en ung jente på rundt 18 som går rundt med sin lille hund i Oslos gater er det endel ting som gjør det praktisk med en slik bærebag" ?

Er det MER praktisk av hensyn til alderen eller kjønnet til eieren, er det noen større forskjell om man har en liten terrier - kontra chi?

Ser man noensinne en ung gutt som bærer rundt på hunden sin (evt. en liten valp) i egen hundeveske, eller tar han den på armen hvis/når det er behov for det? Hvorfor funker det for han, men ikke henne?

Det ble nevnt her om en collie som også ble tråkket på - og jeg har absolutt ingen problemer at man tar småhunder på armen når det blir veldig mye mennesker samlet på en mindre plass (buss, tog, etc). Eller selvsagt i bag/bur på reiser.

Men gående til daglig på et fortau bør jo enhver eier kunne sørge for at sin egen hund er relativt trygg for fremmendes ben/føtter.

At hunden pga fysikk ikke orker å gå så langt kan jeg også "kjøpe" - men kanskje litt mere mosjon hadde vært på sin plass? Jeg nekter å tro at en chi er SÅ skrøplig, liksom.

Har en venninne med coton de tulear - og de løper og leker like lenge som mine, og slites ikke ut av en liten bytur akkurat. De bor midt i Oslo sentrum, men går likevel aldri på tur i bag...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel viktig å skille mellom de som "lufter" bikkja si i bag og de som bruker bag som et praktisk transportmiddel vil jeg anta. Morgenrushet i oslo er ingen plass for en liten hund å ferdes når man skal inn på trikk og t-bane osv. Går man i gatene, så er det jo rimelig greit å følge med om man er litt våken. Hos meg så er bagen praktisk fordi jeg får en ledig arm, hunden ligger bedre og stødigere med hensyn til vond rygg og varmere siden hun har teppe oppi bagen. Nå er ikke jeg 18-20 med chi da, så er vel utenfor målgruppen. Men her er hvertfall hvordan en dag ser ut når hun er med på jobb:

Først tisse/dotur når vi står opp, så går vi til t-banen. Er det vått og ekkelt så får hun på seg nytt tørt dekken før hun krøller seg godt sammen i bagen eller på fanget mitt mens vi er på banen, hun velger selv og velger konsekvent bagen om hun er trøtt. Går av på jernbanetorget, hun ligger i bagen, jeg tar med meg en kopp kaffe og avhengig av formen hennes og hvor vi tar trikken fra så får hun enten være i bagen eller gå til trikken. Så trikker vi til ullevåll og går de ti minuttene til jobb derfra. Og samme "rutine" hjem igjen. Nå har jeg en hund som syns bagen er en fin plass da. Hun får være i fred for folk og slipper å bry seg om lyder og andre hunder trikken/banen.

Edit: og så går vi en kveldstur etter jobb hvor hun får løpe og leke og ha det moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt, oppgitt, oppgitt...

Folk er så flinke til å dra alle under en kam.. Er jo VELDIG forskjell å ha hunden "på tur" i en bag, mot å bruke bagen som transportmiddel..

Min hund har sittet i en bag en gang, det var på flyplassen, i flybagen.. På bussen er hun på fanget, eller om jeg må kjøpe egen billett til henne så sitter hun på eget sete..

Så var det en som ikke skjønnte at det gikk an å kombinere bytur med litt shopping med hundetur??? Det går fint an.. Jeg pleier å trene LP med min Dvergpinscher på Bystasjonen i Bergen.. Når vi er ferdige rusler vi kanskje over festplassen, og mot torget.. Stikker innom noen butikker (har henne på armen inni butikkene som oftest, i alle fall om det er trangt), og kanskje inn på noen av sentrene. Hun går i bånd inne på sentrene, og jeg løfter henne om vi skal inn i en butikk.. Veske til henne gidder jeg ikke å ha med, rett og slett fordi jeg syns det blir tungvindt å drive å ta henne ut og inn av vesken hele tiden, men også fordi jeg ikke gidder å drasse med meg en veske kun til hund, når hun som oftest går..

Jeg kan også finne på å ta med meg hunden når jeg kjører til butikken for å kjøpe mat, og har henne på armen i butikken.. Syns det er koselig å ha henne med jeg..

Sikkert en del folk som reagerer på at jeg har henne på armen, spesielt om hun i tillegg har på seg dekken, men det bryr meg egentlig ikke.. Vet at hun får det hun trenger og mer til, og at hun ikke er noen veskehund..

Skal ikke si at jeg ikke reagerer på folk som går med hund i veske ute på åpen gate, jeg tenker jo mitt.. Da særlig om det er overpyntede blonde jenter, med hund i en rose glitrende veske.. Om jeg hadde møtt på en "normal jente" med en hund i en sherpa bag (altså ikke en jåle-bag) så tror jeg ikke at jeg hadde reagert på samme måte..

Til topic, tror barn klarer veldig godt å skille forskjell på lek og virkelighet.. Om produsenten av lekene vet forskjell på lek og virkelighet er vel en annen sak, er større sannsynlighet for at en av dem har en levende hund i en veske, enn at ungene skal finne på å stappe en hund nedi der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJEEELPES! Nå så jeg akkurat en reklame om Amazing Lexie,, hunden snakker og sier at den er en VESKE VALP! Av rasen pappilon! Den reagerte jeg litt på ... :innocent:

Akkurat den stussa jeg litt på også!

Men likevel.. Jeg ønska meg en hest i garasjen da jeg var liten og søt, men verdensoppfatningen min har jo forandret seg litt med årene! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Og hva er det med: "Når man er en ung jente på rundt 18 som går rundt med sin lille hund i Oslos gater er det endel ting som gjør det praktisk med en slik bærebag" ?

Er det MER praktisk av hensyn til alderen eller kjønnet til eieren, er det noen større forskjell om man har en liten terrier - kontra chi?

Ser man noensinne en ung gutt som bærer rundt på hunden sin (evt. en liten valp) i egen hundeveske, eller tar han den på armen hvis/når det er behov for det? Hvorfor funker det for han, men ikke henne?

Susanne

Da jeg skrev dette var det fordi Jill, som åpnet for dette off-topic-temaet, skrev at hun hadde sett en jente på 18-20 år med hund i bag, og fordi jeg selv var 18 da jeg hadde en liten hund som avogtil satt i bag i Oslo sentrum...

Jeg skrev ikke noe om gutter med små hunder fordi jeg ikke kjenner noen gutter som har små hunder, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...