Gå til innhold
Hundesonen.no

mat til dvergschnauzer

wang@online.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Min dvergschnauzer gidder ikke ha tørrkost. Hun kan gladelig la være å spise i flere dager, og huner kun 6 mndr gammel. Hun er meget glad i poteter(!), leverposteimat, fiskepudding, egg osv. Jeg har tenkt å la henne gå over på en slik kost, og ha tørrkost som sikringsfor. Men - hbor mye skal en slik liten hund egentlig ha? Jeg er vant til riesenschnauzere, og de spiser jo noe mer.

Skrevet

Hvis du har tenkt å gå over til "slik" kost som du kaller det må du i alle fall lese og lære deg om BARF for å være sikker på at den får nok og riktig næring. Alternativt kan du bytte for. Frøkna her har heller aldri vært glad i tørrfor som sådan - før vi nå skiftet til Hill's. Før har hun prøvd Eukanuba, RC og Olivers.

Som et alternativ til dette har du selvfølgelig V&H dersom du har frysekapasitet.

Guest Belgerpia
Skrevet
Hjelp. Jeg er ikke inne i forkortelsene. Hva betyr de? Jeg er ikke redd for sammensetning av kosten, har som sagt hatt hunder før, og de har gått på vanlig mat.

Poteter er ikke hundemat.

At hunden din ikke spiser tørrfor kommer antagelig av at du dytter i den alt mulig annet istedet. Dropp all menneskeføden og gi den tørrfor, gi den 3 måltider pr. dag - la maten stå nede i 10 minutter før du fjerner den. Gjør det konsekvent og la være å gi henne alt mulig annet utenom så skal du se hun spiser tørrfor.

Viktig å finne ett tørrfor av bra kvalitet - butikktørrfor er ikke bra kvalitet - gå til en dyrebutikk.

Ved at den spiser tørrfor så vet du at hunden får det den trenger av næringsstoffer. Den vil ikke få tilstrekkelig med det den trenger ved at du gir den menneskeføde, den trenger i så fall suplementer osv.

Skrevet

Hun får Royal Canin, kjøpt i en dyrebutikk. Hun fikk mat to ganger om dagen - men har i den siste måneden ikke villet spise tørrkosten. Da begynte jeg å gi henne "vanlig mat", som for øvrig alle hunder i min barndom levet godt på. Takk for alle svar og gode råg.

Skrevet
Hun får Royal Canin, kjøpt i en dyrebutikk. Hun fikk mat to ganger om dagen - men har i den siste måneden ikke villet spise tørrkosten. Da begynte jeg å gi henne "vanlig mat", som for øvrig alle hunder i min barndom levet godt på. Takk for alle svar og gode råg.

Men når du lar henne la være å spise tørrforet og begynner å gi henne menneske mat "vinner" hun jo. Bruk den metoden Belgerpia sier og så kan du jo slenge over litt kefir og blande det inn så det blir litt ekstra på det tørre foret.

Bløter du opp foret før hun spiser? :whistle:

EDIT: hvis du kutter ut tørrforet må du passe på hva hunden kan/kan ikke spise. her er en tråd: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28876 Og selvfølgelig sette deg inn i BARF dietten.

Skrevet

Forskjellig tørrfor smakker også forskjellig. Det kan være så enkelt som at hun ikke liker RC (mi vil ikke ha det). Du kan også tilsette fiskeolje eller rapsolje over foret slik at det smaker bedre (og i tillegg er det bra for pelsen).

Hun er 6 måneder sier du. At hun ikke har apetitt lengre kan da også komme av at første løpetid er rett rundt hjørnet hvis hun ikke allerede har hatt den.

Har du forresten prøvd å bløte opp foret? Det kan være nok til at det smaker bedre. Poteter, leverpostei og egg er i alle fall ikke optimalt for en valp som skal ha mye og riktig næring. Ikke engang i nærheten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...