Gå til innhold
Hundesonen.no

mat til dvergschnauzer


wang@online.no

Recommended Posts

Hei

Min dvergschnauzer gidder ikke ha tørrkost. Hun kan gladelig la være å spise i flere dager, og huner kun 6 mndr gammel. Hun er meget glad i poteter(!), leverposteimat, fiskepudding, egg osv. Jeg har tenkt å la henne gå over på en slik kost, og ha tørrkost som sikringsfor. Men - hbor mye skal en slik liten hund egentlig ha? Jeg er vant til riesenschnauzere, og de spiser jo noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å gå over til "slik" kost som du kaller det må du i alle fall lese og lære deg om BARF for å være sikker på at den får nok og riktig næring. Alternativt kan du bytte for. Frøkna her har heller aldri vært glad i tørrfor som sådan - før vi nå skiftet til Hill's. Før har hun prøvd Eukanuba, RC og Olivers.

Som et alternativ til dette har du selvfølgelig V&H dersom du har frysekapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hjelp. Jeg er ikke inne i forkortelsene. Hva betyr de? Jeg er ikke redd for sammensetning av kosten, har som sagt hatt hunder før, og de har gått på vanlig mat.

Poteter er ikke hundemat.

At hunden din ikke spiser tørrfor kommer antagelig av at du dytter i den alt mulig annet istedet. Dropp all menneskeføden og gi den tørrfor, gi den 3 måltider pr. dag - la maten stå nede i 10 minutter før du fjerner den. Gjør det konsekvent og la være å gi henne alt mulig annet utenom så skal du se hun spiser tørrfor.

Viktig å finne ett tørrfor av bra kvalitet - butikktørrfor er ikke bra kvalitet - gå til en dyrebutikk.

Ved at den spiser tørrfor så vet du at hunden får det den trenger av næringsstoffer. Den vil ikke få tilstrekkelig med det den trenger ved at du gir den menneskeføde, den trenger i så fall suplementer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får Royal Canin, kjøpt i en dyrebutikk. Hun fikk mat to ganger om dagen - men har i den siste måneden ikke villet spise tørrkosten. Da begynte jeg å gi henne "vanlig mat", som for øvrig alle hunder i min barndom levet godt på. Takk for alle svar og gode råg.

Men når du lar henne la være å spise tørrforet og begynner å gi henne menneske mat "vinner" hun jo. Bruk den metoden Belgerpia sier og så kan du jo slenge over litt kefir og blande det inn så det blir litt ekstra på det tørre foret.

Bløter du opp foret før hun spiser? :whistle:

EDIT: hvis du kutter ut tørrforet må du passe på hva hunden kan/kan ikke spise. her er en tråd: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28876 Og selvfølgelig sette deg inn i BARF dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig tørrfor smakker også forskjellig. Det kan være så enkelt som at hun ikke liker RC (mi vil ikke ha det). Du kan også tilsette fiskeolje eller rapsolje over foret slik at det smaker bedre (og i tillegg er det bra for pelsen).

Hun er 6 måneder sier du. At hun ikke har apetitt lengre kan da også komme av at første løpetid er rett rundt hjørnet hvis hun ikke allerede har hatt den.

Har du forresten prøvd å bløte opp foret? Det kan være nok til at det smaker bedre. Poteter, leverpostei og egg er i alle fall ikke optimalt for en valp som skal ha mye og riktig næring. Ikke engang i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...