Gå til innhold
Hundesonen.no

Bo i Kolding eller Roskilde?

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Nå har det seg sånn, at jeg kan flytte til Danmark for å gå skole til høsten. Og jeg vil gjerne høre litt forskjellige erfaringer med de forskjellige stedene, Kolding eller Roskilde, for jeg har nemlig ikke vært noen av stedene. Hehe. Alt er av interesse.

Skrevet

Jeg har vært i Roskilde. (Ikke på festivalen)

Roskilde er en veldig hyggelig by, passe stor.

Roskilde har alt av kjøpesentre og butikker som man trenger (dk's 10 største by eller noe med ca 45000 innbyggere) - tror det er litt dyrt der med leiligheter dog.

Roskilde har jo også fesitvalen så klart, og en domkirke på størrelse med nidaros :)

Det er vel under 30 min med tog til KBH der man har ALT og det er lett og få jobb i KBH.

Skrevet
klippe klippe

Roskilde har jo også fesitvalen så klart, og en domkirke på størrelse med nidaros :)

Jeg tror vel eeegentlig ikke at Kristina er så interessert i om dem har en domkirke eller ikke :(

Skrevet

Hvis jeg skulle vælge mellem Roskolde eller Kolding, ville jeg helt klart vælge Roskilde, Roskilde er en dejlig by der ligger tæt på det hele, hvor i mod Kolding er længere ude på landet, og de fleste snakker lidt dialekt(som ikke er svær at forstå) men sker ikke så meget i Kolding.

Roskilde er en "stor"by men stadig med landlige omgivelser, lige udenfor bygrænsen, og du kan tage toget til københavn og være der på en ½ time tre kvarter. og ud over Roskilde festival der, bliver der afholdt dyrskue og forskellige markeder der :) som jeg selv har været til flere gange

Skrevet

der er boligselskaber og aviserne, skal rige til min far og høre ham hvad lokal aviserne i Roskilde hedder, og har også noget familie der, så jeg kan høre dem om de kender andre steder med opslag. Kommer også an på om skolen evt har tilknytig til nogle studieboliger, og måske er der kollegier der. men vil prøve at høre her i aften :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
    • Har vurdert Manchester terrier, Person russel terrier, brasiliansk terrier, og skye terrier. Tenker også på Pincher men hva er forskjellen mellom en pincher og Manchester terrier? De er ganske like utseende og størrelse. Vi vet at terriere har mere jaktinstinkt og er mere sta enn gjeterhund. Ønsker helst en av de største terrierne.
    • Hva er likheten mellom alle terrierene sånn generelt? Ønsker en terrier uten napping og vanskelig klipping. Børsting går greit. Hvordan er dem i forhold til gjeterhunder? Er oppvokst med det.
    • Så da har det ikke noe å si da? Kjekt å vite. Synes Lily er så fint navn.
    • Jøss, teksten din er veldig oppriktig og detaljert! 😊 Det merkes at du virkelig har tenkt nøye gjennom dine erfaringer og hva du forventer av hunden fremover. Det er spesielt hyggelig å se hvordan du analyserer tidligere erfaringer med corgien og puddelen og trekker egne konklusjoner – det vitner om at du er oppmerksom og bryr deg om dyret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...