Gå til innhold
Hundesonen.no

Siste nyttår med raketter


Wanderlust

Recommended Posts

Har du hørt om uttrykket å skyte spurv med kanon?!

Dette var å skyte mygg med luftvernsmissiler...

Nja - spørs. Hvis du mener fordi jeg diskuterer det her på hundesonen, så kan det vel hende du har rett, for jeg tviler vel på at noe her inne påvirker politikere eller avgjørelsene noe særlig. Hvis du derimot mener at forbudet mot pinneraketter er "mygg", så er jeg uenig - for det er bare enda en sånn sak i Norge - det er ikke den første og det kommer garantert ikke til å bli den siste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er atter et skritt i veien til å bli en skikkelig nissenasjon. Ikke nok med at det bor mange nisser her - neida, vi lar nissene bestemme i landet også. Vet jeg garantert får mye pepper for dette i akkurat dette forumet, men det får stå sin sak (jeg tåler nok såpass).

At det denne gangen er akkurat raketter som blir ulovlig, det er ikke det største tapet jeg kunne opplevd. Joda - jeg synes det er gøy med raketter, men jeg er ikke avhengig av det. Det største tapet er at atter en gang skal staten sette lover og regler for å regulere alt som er gøy.

Og argumentet om at det er bortkastede penger og at kommune heller skal ha kommunal oppskyting er virkelig gjennomtenkt! Må si jeg ble imponert! Tenk - kommuner som ikke har råd til å skaffe sykehjemsplass til alle som trenger det, som ikke har råd til å holde skolene vedlike, eller bassengene åpen for svømmeundervisning - de skal nå bruke penger på fyrverkeri. Da får politikerne lokalt sikkert ikke kritikk i det hele tatt nei..sikkert!

Og hva med at det er bortkastede penger? Kan noen her med hånda på hjertet si at de ikke har en eneste luksusting - at barna i afrika fikk pengene istedet for at det ble en ny bukse, en ny hundeleke eller kanskje en fin bil? Man trenger ikke gå lengre enn til foto-sidene på dette forumet for å finne ut at drøssevis av brukerne her inne kjøper seg speilreflekskamera til 5-8000 kroner uten å ha filla peiling på foto. Mange av dem hadde fint klart seg med et kamera til 2000, og da hatt 3-6000 ekstra til varmeteppener til fattige barn. Men neida, da er det plutselig snakk om noe de liker - og gud forby om politikerne regulerte det vekk!

Nei - la oss nikke, smile og dra nisselua vår enda lengre ned i øynene i en nasjon hvor man må være 20 for å klare det store ansvaret å ha en flaske vikingfjord mens man kan lett ta 3 millioner i lån som 18åring og det lille ansvaret å bli foreldre, jepp det kan man få ta som 16-åring - det er jo ikke så farlig eller kan gå så galt som hvis man skulle få en flaske sprit... Lenge leve IQ, det er en fin bil det!

overgitt hilsen

HeliX

Kan være at jeg er helt på bærtur, men jeg trodde da virkelig at kommunen (iaf Bergen) holdt fyrverkeriet som går av i sentrum hver nyttårsaften.. Men ok, hvis det er en ny post på utgiftene, så klare jeg meg forsåvidt helt uten.

Uansett, du er inne på et poeng, dvs jeg "så" et poeng i det du skriver. Det er kanskje helt gal fremgangsmåte å stanse fyrverkeri fullstendig fordi noen ikke makter å oppføre seg fornuftig i bruken av det. MEN, når det er sagt, hvordan skal en da gå frem for å forhindre idiotisk bruk? Bare en moderering av type fyrverkeri slik at det blir som "puter under armene" og "knebskyttere og hjelm" typen? Altså, fullstendig ufarlig for omverdenen?

Nå mener jeg ikke å være spydig, bare en tanke fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, du er inne på et poeng, dvs jeg "så" et poeng i det du skriver. Det er kanskje helt gal fremgangsmåte å stanse fyrverkeri fullstendig fordi noen ikke makter å oppføre seg fornuftig i bruken av det. MEN, når det er sagt, hvordan skal en da gå frem for å forhindre idiotisk bruk? Bare en moderering av type fyrverkeri slik at det blir som "puter under armene" og "knebskyttere og hjelm" typen? Altså, fullstendig ufarlig for omverdenen?

Nå mener jeg ikke å være spydig, bare en tanke fra meg.

Vi vil aldri kunne klare å skape en "bomullsverden" hvor vi klarer å skjerme menneskene fra egen idioti på alle mulige måter. Veldig mye er farlig når det brukes feil eller kanskje særlig når det brukes i overberuset tilstand. Likevel - er det et mål å gjøre alt ufarlig for omverden? Skal vi bli enda mer "knebeskytter og hjelm"-samfunn? For - om man er skeptisk til mulige skader av raketter - personskader ihvertfall, så vil det for de aller fleste være godt mulig å oppføre seg slik at en selv ikke blir skadet. Blir det da staten sin oppgave å beskytte de som ikke bruker hodet? Jeg synes det er helt greit om det kommer forbud (som det flere ganger har vært snakk om) de årene brannfarene er store - feks pga mangel på snø. For da kan idiotien til en person brenne ned et boligfelt av uskyldige. . men det blir en litt annen sak enn et generelt forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...