Gå til innhold
Hundesonen.no

Siste nyttår med raketter

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet
Har du hørt om uttrykket å skyte spurv med kanon?!

Dette var å skyte mygg med luftvernsmissiler...

Nja - spørs. Hvis du mener fordi jeg diskuterer det her på hundesonen, så kan det vel hende du har rett, for jeg tviler vel på at noe her inne påvirker politikere eller avgjørelsene noe særlig. Hvis du derimot mener at forbudet mot pinneraketter er "mygg", så er jeg uenig - for det er bare enda en sånn sak i Norge - det er ikke den første og det kommer garantert ikke til å bli den siste heller.

Skrevet
Jeg synes dette er atter et skritt i veien til å bli en skikkelig nissenasjon. Ikke nok med at det bor mange nisser her - neida, vi lar nissene bestemme i landet også. Vet jeg garantert får mye pepper for dette i akkurat dette forumet, men det får stå sin sak (jeg tåler nok såpass).

At det denne gangen er akkurat raketter som blir ulovlig, det er ikke det største tapet jeg kunne opplevd. Joda - jeg synes det er gøy med raketter, men jeg er ikke avhengig av det. Det største tapet er at atter en gang skal staten sette lover og regler for å regulere alt som er gøy.

Og argumentet om at det er bortkastede penger og at kommune heller skal ha kommunal oppskyting er virkelig gjennomtenkt! Må si jeg ble imponert! Tenk - kommuner som ikke har råd til å skaffe sykehjemsplass til alle som trenger det, som ikke har råd til å holde skolene vedlike, eller bassengene åpen for svømmeundervisning - de skal nå bruke penger på fyrverkeri. Da får politikerne lokalt sikkert ikke kritikk i det hele tatt nei..sikkert!

Og hva med at det er bortkastede penger? Kan noen her med hånda på hjertet si at de ikke har en eneste luksusting - at barna i afrika fikk pengene istedet for at det ble en ny bukse, en ny hundeleke eller kanskje en fin bil? Man trenger ikke gå lengre enn til foto-sidene på dette forumet for å finne ut at drøssevis av brukerne her inne kjøper seg speilreflekskamera til 5-8000 kroner uten å ha filla peiling på foto. Mange av dem hadde fint klart seg med et kamera til 2000, og da hatt 3-6000 ekstra til varmeteppener til fattige barn. Men neida, da er det plutselig snakk om noe de liker - og gud forby om politikerne regulerte det vekk!

Nei - la oss nikke, smile og dra nisselua vår enda lengre ned i øynene i en nasjon hvor man må være 20 for å klare det store ansvaret å ha en flaske vikingfjord mens man kan lett ta 3 millioner i lån som 18åring og det lille ansvaret å bli foreldre, jepp det kan man få ta som 16-åring - det er jo ikke så farlig eller kan gå så galt som hvis man skulle få en flaske sprit... Lenge leve IQ, det er en fin bil det!

overgitt hilsen

HeliX

Kan være at jeg er helt på bærtur, men jeg trodde da virkelig at kommunen (iaf Bergen) holdt fyrverkeriet som går av i sentrum hver nyttårsaften.. Men ok, hvis det er en ny post på utgiftene, så klare jeg meg forsåvidt helt uten.

Uansett, du er inne på et poeng, dvs jeg "så" et poeng i det du skriver. Det er kanskje helt gal fremgangsmåte å stanse fyrverkeri fullstendig fordi noen ikke makter å oppføre seg fornuftig i bruken av det. MEN, når det er sagt, hvordan skal en da gå frem for å forhindre idiotisk bruk? Bare en moderering av type fyrverkeri slik at det blir som "puter under armene" og "knebskyttere og hjelm" typen? Altså, fullstendig ufarlig for omverdenen?

Nå mener jeg ikke å være spydig, bare en tanke fra meg.

Skrevet
Uansett, du er inne på et poeng, dvs jeg "så" et poeng i det du skriver. Det er kanskje helt gal fremgangsmåte å stanse fyrverkeri fullstendig fordi noen ikke makter å oppføre seg fornuftig i bruken av det. MEN, når det er sagt, hvordan skal en da gå frem for å forhindre idiotisk bruk? Bare en moderering av type fyrverkeri slik at det blir som "puter under armene" og "knebskyttere og hjelm" typen? Altså, fullstendig ufarlig for omverdenen?

Nå mener jeg ikke å være spydig, bare en tanke fra meg.

Vi vil aldri kunne klare å skape en "bomullsverden" hvor vi klarer å skjerme menneskene fra egen idioti på alle mulige måter. Veldig mye er farlig når det brukes feil eller kanskje særlig når det brukes i overberuset tilstand. Likevel - er det et mål å gjøre alt ufarlig for omverden? Skal vi bli enda mer "knebeskytter og hjelm"-samfunn? For - om man er skeptisk til mulige skader av raketter - personskader ihvertfall, så vil det for de aller fleste være godt mulig å oppføre seg slik at en selv ikke blir skadet. Blir det da staten sin oppgave å beskytte de som ikke bruker hodet? Jeg synes det er helt greit om det kommer forbud (som det flere ganger har vært snakk om) de årene brannfarene er store - feks pga mangel på snø. For da kan idiotien til en person brenne ned et boligfelt av uskyldige. . men det blir en litt annen sak enn et generelt forbud.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...