Gå til innhold
Hundesonen.no

Særoppgave


HildeM

Recommended Posts

Nå er det tid for særoppgave. Noe jeg skal bruke laaang tid på. (innleveringsfrist 30. januar)

Idé til overskrift?

Har tenkt litt på "Fra ulv til hund".. Hva synes dere?

Kanskje dere har idéer til hva jeg kan skrive om?

Må nesten handle om dyr, siden det er det eneste jeg kan noe særlig om...

Teksten skal vere på 6-8 sider, evt. 25% bilder, så det må vere noe jeg kan skrive masse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å finne nok stoff som gjør oppgaven din like tung i begge ender, tror jeg. Hva med hundens språk og sammenlign det med ulvens i en del. Her kan du også trekke inn treningsmetoder som baserer seg på samspill kontra maktkamp og sikkert mange andre variabler som kan lede til en flott diskusjonsdel...

Jeg ble litt inspirert av et innlegg i en aktiv tråd om "naturlig hundehold". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er jo store debatter innen innlæring av hunder o.s.v Det kunne vert noe å skrive om.

Ja, kanskje jeg skal skrive om Wheaten terrieren. Har jo en stor fordel i og med at jeg vet akkurat hvor jeg skal lete for å finne stoffet jeg trenger. Da kan jeg jo skrive om rasen i Norge, rasen i utlandet, pelsen (og debattene om den), om raseklubben o.s.v.

Eller kanskje jeg skal mixe alt i en god blanding, der jeg skriver litt om hunder generelt, samtidig som jeg fokuserer ekstra på Wheatenen. om dere skjønner..

At jeg innimellom alt Wheatenstoffet, forteller om skiftende metoder innen hundetrening. Om straff, ros, klikker o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har egentlig ikke noe god ide til tema, men husk at det er lurt/viktig å avgrense oppgaven. Altså, finne et litt mer konkret tema enn bare hund liksom. Hvis du skal skrive om hund bør du velge et konkret tema innen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har helt rett.

Overskriften blir nok "Wheaten Terrierens Historie".

Læreren kan jo heller ikke gripe meg i feil, siden han ikke vet noe som helst om Wheatenens historie.. :)

Gleder meg til å lære masse nytt om rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...