Gå til innhold
Hundesonen.no

JRT-valp borte i Nittedal!


DianaB

Recommended Posts

Videreformidler beskjed:

SAVNET

Jack Russell terrier, 5 mnd gammel, lyder navnet Kenny, ble borte utenfor ICA på

Mosenteret fredag 19.okt 07, ca kl 1930.

Særlige kjennetegn: Kupert hale, tapede ører, chipmerket.

DUSØR kr 5000,-

Henv: 91540956 Grethe Marka

95173050 Tore Grov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videreformidler beskjed:

SAVNET

Jack Russell terrier, 5 mnd gammel, lyder navnet Kenny, ble borte utenfor ICA på

Mosenteret fredag 19.okt 07, ca kl 1930.

Særlige kjennetegn: Kupert hale, tapede ører, chipmerket.

DUSØR kr 5000,-

Henv: 91540956 Grethe Marka

95173050 Tore Grov

Jeg ser at valpen er kommet til rette - fint for både hund og eier - men jeg stusser veldig over at ikke presseoppslaget påpeker det enkle faktum at det faktisk er ulovlig iflg den nye hundeloven å binde hunder utenfor butikker... (og rent personlig skulle jeg likt å vite hvor denne hunden kommer fra som er halekupert... - det er faktisk ikke lovlig å gjøre i Norge, det heller.)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/20/515619.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at valpen er kommet til rette - fint for både hund og eier - men jeg stusser veldig over at ikke presseoppslaget påpeker det enkle faktum at det faktisk er ulovlig iflg den nye hundeloven å binde hunder utenfor butikker... (og rent personlig skulle jeg likt å vite hvor denne hunden kommer fra som er halekupert... - det er faktisk ikke lovlig å gjøre i Norge, det heller.)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/20/515619.html

kanskje hunden er importert..

men uansett, skjønner ikke at folk tør å sette hundene sine utenfor butikker.. Spesielt ikke små hunder.. Er jo gedigent "svart" market på å selge småhunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at valpen er kommet til rette - fint for både hund og eier - men jeg stusser veldig over at ikke presseoppslaget påpeker det enkle faktum at det faktisk er ulovlig iflg den nye hundeloven å binde hunder utenfor butikker... (og rent personlig skulle jeg likt å vite hvor denne hunden kommer fra som er halekupert... - det er faktisk ikke lovlig å gjøre i Norge, det heller.)

Hundeloven sier vel bare det at du ikke har lov til å sette hunden rett ved inngangen..

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Hvor langt unna har vel blitt tolket til at man ikke skal sette hunden sånn at folk må gå forbi den for å komme inn i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven sier vel bare det at du ikke har lov til å sette hunden rett ved inngangen..

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Hvor langt unna har vel blitt tolket til at man ikke skal sette hunden sånn at folk må gå forbi den for å komme inn i butikken.

Det er DIN tolkning - jeg synes man må være rimelig blÅnd for å eksperimentere med slikt, jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en viktig presisering som Svein Tore kommer med - at det ikke er FORBUDT. Rett skal være rett, og det er nok innskrenkninger på hunder som det er. Tullingene vil likevel gjøre det - senest igår måtte jeg ut i gata med hundene for å komme forbi en hund som stod bundet på et fortau i et par meter langt snellebånd.

Men kanskje folk tror de bor litt mer på landet? At det er hundenappere i fredelige Nittedal er kanskje noe mer fjernt enn når du binder bullehunden din utenfor en butikk på Østkanten?

Men nei, jeg tør ikke gjøre det lenger på grunn av slike gærninger som stjeler hunder. Jeg er nesten blitt litt pysete for å ha dem i bilen i blant også... tror jeg har for god fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven sier vel bare det at du ikke har lov til å sette hunden rett ved inngangen..

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Hvor langt unna har vel blitt tolket til at man ikke skal sette hunden sånn at folk må gå forbi den for å komme inn i butikken.

Det er DIN tolkning - jeg synes man må være rimelig blÅnd for å eksperimentere med slikt, jeg da...

Hvordan tolker du dette da?

Rett ved inngangen er jo bare rett ved inngangen. Jeg diskuterer loven nå, ikke om det er smart eller ikke å gjøre dette.

Personlig synes jeg hundene heller skal få være hjemme når man skal på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tolker du dette da?

Rett ved inngangen er jo bare rett ved inngangen. Jeg diskuterer loven nå, ikke om det er smart eller ikke å gjøre dette.

Personlig synes jeg hundene heller skal få være hjemme når man skal på butikken.

Meg bekjent er det ingen presendens for slike saker enda, så du står, enn så lenge, fritt til å tolke loven akkurat som du vil.

DianaB skriver i artikkelen i Dagbladet:

Kenny var bundet på en gressflekk noen få meter fra inngangen. Selve båndet lå igjen, men valpen var forsvunnet.

(For alt jeg vet kan en halv kilometer tolkes som noen få meter, - eller 3,5 kan... - who cares? - Det er uansett ikke første gangen jeg har påpekt i debatter på nettet at man tar unødvendige sjanser ved å sette fra seg hunden utenfor slike kjøpesentre/butikker - og at loven ikke bare beskytter almennheten, men faktisk også HUNDEN, om man bruker vettet sitt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiller det vel ingen som helst rolle hvor langt fra inngangspartiet valpen var bundet heller..

Det som fortelles er at det er TO eiere som bor bare noen hundre meter bor - men likevel velger å ta med seg sin bittelille valp, av meget populær rase, binder den fast og forlater den alene.

Hunder skal IKKE bindes fast og forlates alene i det offentlige rom noensinne - never, ever.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra at den har kommet til rette!

Når det kommer til tolkningen av loven er jeg med på Svein Tore sin, men selv tør jeg ikke å sette fra meg hunden min på utsiden av en butikk. Han er snill som dagen er lang, sitter til han får beskjed om annet og er ikke aggressiv men alikevel tør jeg ikke ta sjangsen på at noen vil ta han eller at han selv komemr seg løs og møter en bil...

Minnes alikevel mine yngre dager da jeg og familiebikkja labbet av sted til butikken for å kjøpe lørdags godt. Jeg gikk inn på kiosken mens Tara (som min best ebarndomsvenn het) sto pent og ventet rundt hjørnet. Verden var et tryggere sted før:)

(det var kanskje også i de dager da alle hadde lært: man går ikke bort til en hund i bånd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi nå holder oss til tolkning av loven, sier forarbeidene (som er en rettskilde på lik linje med rettsavgjørelser, og som er spesielt viktig i forbindelse med nye lover hvor det ikke foreligger rettsavgjørelser) til hundelovens §5 følgende:

"Paragrafen har ikke noe direkte forbilde i gjeldende lovgivning. Det vises særlig til punkt 9.5.2. Formålet med bestemmelsen er å unngå konflikt mellom en hund og forbipasserende, hindre situasjoner hvor forbipasserende kan oppfatte hunden som

Side 205

et stengsel og å motvirke at en bundet hund blir stresset og dermed til større fare eller ulempe enn vanlig.

Forbudet mot å gå fra en bundet hund etter §5 gjelder på tre steder. Etter bokstav a må hundeholderen ikke etterlate hunden bundet rett ved inngangen til f.eks. en butikk eller kiosk. Forbudet gjelder ikke så langt unna inngangen at folk som skal inn, ikke trenger passere hunden. Bokstav b gjelder ved lekeplasser og tar sikte på å styrke beskyttelsen for småbarn. Bokstav c gjelder mer generelt på steder som allmennheten naturlig må passere, f.eks. ved fotgjengerundergang, inngangen til parkeringsplass eller stasjonsområde, på et smalt fortau eller ved en bro. Bestemmelsen vil være til hinder for å binde og forlate hunden slik at andre ikke naturlig kan unnhttp://dyresonen.no/forum/add-reply-f140-to28711.html

Svar i JRT-valp borte i Nittedal! - Hundesonengå å passere tett ved den.

Om det er lovlig å forlate en bundet hund i andre tilfelle, vil bl.a bero på den alminnelige aktsomhetsplikten etter §3. Det følger av §4 at det sjelden vil være adgang til å forlate en løs hund på offentlig sted. " Ot. prp. nr. 48 (2002-2003).

Kriteriet er altså at man ikke trenger passere hunden for å komme inn i butikken. Overtredelse er straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...