Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskap om hjortelusflue?


sommerro

Recommended Posts

I skogen der jeg går tur med hunden min kryr det tydeligvis av hjortelusfluer.. Har lest en del om dette på nettet men finner liksom ikke så mye konkret da det gjelder menneske og hund + hjortelusfluer..

- Biter ikke hjortelusflua seg fast i hund?

- Jeg selv har fått en del hjortelusfluer på meg, men de har da kappet av sine vinger, og bare kravler rundt på kroppen min.. usj.. men de biter seg ikke fast..? hvorfor? Hadde de holdt på lenge nok kan det jo hende men..

Hadde det bare vært flått istedet sier jeg.. for de går jo ann å få vekk i det minste da de har sugd seg fast, men dene flua som kravler rundt å håret er håpløs å få vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan vel bite, men har ingen mulighet til å overleve hverken på oss eller hundene. Har heller aldri blitt bitt, og som deg bare opplevd dem som utrolig ubehagelige der de kravler rundt. Heller hjortelus enn tilsvarende mengder flått. Hjortelusa har tross alt ingen overførbare sykdommer... De svermer også bare en gang i året, nemlig i september-oktober. Resten av året er man ikke plaget av dem.

Et triks for å kverke krypa er forøvrig å rulle de mellom fingrene. De er jo så flate at de er umulig å slå ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. Leste litt mer om de på nettet nå.. De bærer jo ikk med seg noen sykdommer, men er ekstremt plagsomme. De jeg har fått i håret er ensten håpløse å få vekk da de bare kravler videre rundt i håret mitt. usj... Friker ut hver gang jeg kjenner det kravler på kroppen, og finner jeg først en føler jeg kravling overalt etterpå :/..

Men det rare er at jeg har ikke sett en eneste en på hunden min.. hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Konkret kunnskap nja, men at de er vanvittig plagsomme kan jeg skrive under på!

De lever i utgangspunktet ikke på mennesker eller hunder men på klovdyr som hjort, rådyr og elg. Man har faktisk funnet rådyr/hjort som har død av hjortelusflueangrep på flere tusen hjortelusfluer. De svermer på høsten, og da kan de opptre i enorme mengder enkelte steder i skogen, og når de finner et dyr eller menneske de ønsker å slå seg ned på mister de vingene og kravler rundt til de biter seg fast. De pleier ikke å bite seg fast i mennesker eller hunder, men det skjer. Jeg ble bitt, eh stukket heter det vel egentlig, en gang. Jeg regner ihvertfall med at det var en hjortelusflue for jeg hadde fult av dem på meg etter vill panikkløping gjennom skogen med en hel sverm etter meg. Kjentes som et mildt kleggbitt og klødde en stund etterpå. Uansett er de skikkelig vemmelige. Akkurat som en hel hær av varmesøkende misiler som følger etter deg! Uff, grøsser her jeg sitter selv og jeg har reist tilbake til nord nå.

Æææ nå leste jeg linken til PO. Der sto det at den har kommet helt nord til 65 grader N i Finnland :P ! Trodde jeg skulle slippe unna sånt jævelskap ved å flytte nordover jeg. Her er liksom myggen og trodde det skulle holde med deg jeg, men neida...

Red til sommerro: jeg har forresten tatt like mange fra hunden som meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Æææ nå leste jeg linken til PO. Der sto det at den har kommet helt nord til 65 grader N i Finnland :P ! Trodde jeg skulle slippe unna sånt jævelskap ved å flytte nordover jeg. Her er liksom myggen og trodde det skulle holde med deg jeg, men neida...

Red til sommerro: jeg har forresten tatt like mange fra hunden som meg selv...

Artikkelen er jo noen år gammel og sansynligheten for at den har et større utbredelsesområde enn det artikkelen nevner er stor. Her hos meg (indre midtre østland) finns den i massevis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Artikkelen er jo noen år gammel og sansynligheten for at den har et større utbredelsesområde enn det artikkelen nevner er stor. Her hos meg (indre midtre østland) finns den i massevis :P

Ja, er masse av den hos foreldrene mine også som bor utafor oslo, har akkurat vært der på besøk, men hadde liksom et lite håp om å komme meg unna sånt jævelskap her ved å flytte hit opp til tromsø (hehe ikke derfor jeg flytta da), men da er den vel på vei hit også da... jaja stemmer på en skikkelig kald vinter som tar knekken på det meste jeg.

Helt OT, men for et par uker sida så jeg faktisk en bitteliten boasnegle (heldigvis ikke iberias.) her i tromsø. Håper det bare var en forvilla stakkar som hadde kommet med noen folk og at de ikke overlever vintern her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :blink:..

usj, får frysninger av dissa altså.. finner man først en kjenner man liksom det kravle på hele kroppen etterpå :/..

Nesten så jeg lurer på om jeg må unngå skogen som tur område til flua er borte.. i november skulle det være trygt igjen sånn ca??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :blink:..

usj, får frysninger av dissa altså.. finner man først en kjenner man liksom det kravle på hele kroppen etterpå :/..

Nesten så jeg lurer på om jeg må unngå skogen som tur område til flua er borte.. i november skulle det være trygt igjen sånn ca??

Etter en skikkelig frostnatt er de fleste borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Etter en skikkelig frostnatt er de fleste borte...

Næh :lol: Den overlever en vinter i pelsen på vertsdyra. Ellers var jeg idag innom veterinæren med bikkja for telling av øyne, ører og ben pluss "det vanlige" styret. Der fikk jeg med en ufarlig spray som skal hjelpe mot svineriet. Skal virke både på folk og dyr ble jeg fortalt men sprayingen må gjentas sånn annen - tredjehver time. Skal bli interessant å se om det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh :lol: Den overlever en vinter i pelsen på vertsdyra. Ellers var jeg idag innom veterinæren med bikkja for telling av øyne, ører og ben pluss "det vanlige" styret. Der fikk jeg med en ufarlig spray som skal hjelpe mot svineriet. Skal virke både på folk og dyr ble jeg fortalt men sprayingen må gjentas sånn annen - tredjehver time. Skal bli interessant å se om det virker.

Og hva heter den sprayen?? Vær snill og reklamer litt her om den funker, jeg kjenner nemlig at det kravler og kryper nå, og her inne på kontoret er det garantert IKKE noe hjortelusfluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Og hva heter den sprayen?? Vær snill og reklamer litt her om den funker, jeg kjenner nemlig at det kravler og kryper nå, og her inne på kontoret er det garantert IKKE noe hjortelusfluer...

Sender deg en PM - jeg tror ikke reklame aksepteres på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...