Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryggvennlige høyhælte sko?


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg jobber i et uniformsyrke, og nå som mine trofaste jobbesko har blitt helt slitt ut trenger jeg noen nye. Jeg har ikke verdens beste rygg, så skoene må være så ryggvennlige som det er mulig for sko med hæler å være. De jeg har hatt nå har vært fantastiske - men de var på salg fra 1100 til 100 kr i mai, og jeg har ikke råd til å legge ut en tusenlapp i sko nå. Så jeg trenger tips til noen pene sko, med litt høyde på hælen, som er godt bygget opp og som ikke robber lommeboka. Noen som kan være behjelpelige med merker eller forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig med en god høyhælt sko er at du ikke har all vekten på tåputene, men hælen skal være såpass lav at du får tungde på hælen også. (de fleste kjenner seg vel igjen når man hører om "brennende fotsåler")

Ikke kjøp en sko med tynn hæl, da får du all vekten på den lille delen nederst på hælen, velg en hæl som gjerne er bred oppe svinger "innover" og derreter ut igjen nederst. Eksempel på dårlig hæl som man skal gå lenge på er dette (ikke se på høyden, men på hælens form) der får man all vekten på tåputene, og man stabiliserer seg på den lille knotten nederst på hælen.

Et eksempel på en god hæl er dette (jeg har den eksakt samme skoen faktisk, og den er super god å gå på) eller dette (ser du hvordan de svinger innover på midten?)

Merker med gode hæler som er dyre, men skam gode er: Gabor (SUPERT merke, de har skjønt det), softwalk,Aerosoles,Ecco,Vagabond,Ara,Jenny,Klavene

s. Dette er merker som ligger fra rundt 700-1200 kr paret.

Men sko med gode hæler trenger heller ikke være så dyre: Chilli er et billig merke som har fått endel gode sko (se etter "innersving" hælen) og ICU. De ligger på ca 300-600 kr paret.

Det kommer an på hvor "pen" skoen skal være. Den beste arbeids skoen med god hæl er noe slik som dette. Denne er fra Ecco og den er passelig høyde,og har god såle som stabiliserer godt.

Det som også er lurt er å velge skinn, det puster og former seg etter foten.

En annen ting som virker er å legge en god pute i skoen som demper godt. Dr.Scholl har en såle som heter Buisy feet. Den er KNALL god i høyhælte sko. Eller så finnes det en god del gode "Party" såler på markedet som hjelper mot brennende fotsåler. Men selv er jeg mest fornøyd med Dr. Scholl sine.

Nå skal det sies at jeg har bare anbefalt merker som jeg selv har erfaring med. Det finnes selvsagt maaange andre gode merker også, men de kjenner ikke jeg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig og god innføring i skomerkenes verden! Det må være litt "pene" sko ja, og de skal være lukkede (uniformskrav). Disse innoversvingte hælene ser lure ut, men jeg synes ofte at de bredere hælene er stødigere å gå på. Er de også gode for ryggen?

Kunne sikkert spurt i skobutikken, men jeg er ganske sikker på at de kommer til å anbefale svindyre Eccosko, og himle med øynene hvis jeg sier at jeg vil ha noe rimeligere. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag; gå på en dansebutikk og kjøp sko som er laget for spanske og latinamerikanske danser, f.eks. De har lukket tå, er sorte og "anonyme", men veldig pene, og du kan gå (og danse) i timesvis på de. Jeg bruker alltid mine hvis jeg skal ut og danse, f.eks, fordi det er komplett umulig å belaste deg feil når du går på de. Prisen ligger rundt 5-600, de er verdt det tredobbelte:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert spurt i skobutikken, men jeg er ganske sikker på at de kommer til å anbefale svindyre Eccosko, og himle med øynene hvis jeg sier at jeg vil ha noe rimeligere. :rolleyes:

Et tips fra en som har kronisk dårlig rygg; ikke gå i en vanlig skobutikk... Min erfaring er at de ikke har noen begreper om hva som er godt å gå på og hva som ikke er det... Skal sjekke ut litt selv, men jeg vet at skoene til Ecco og noen av Scholl sine sko er ganske gode å gå i over lengre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag; gå på en dansebutikk og kjøp sko som er laget for spanske og latinamerikanske danser, f.eks. De har lukket tå, er sorte og "anonyme", men veldig pene, og du kan gå (og danse) i timesvis på de. Jeg bruker alltid mine hvis jeg skal ut og danse, f.eks, fordi det er komplett umulig å belaste deg feil når du går på de. Prisen ligger rundt 5-600, de er verdt det tredobbelte:p

Oi så smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag; gå på en dansebutikk og kjøp sko som er laget for spanske og latinamerikanske danser, f.eks. De har lukket tå, er sorte og "anonyme", men veldig pene, og du kan gå (og danse) i timesvis på de. Jeg bruker alltid mine hvis jeg skal ut og danse, f.eks, fordi det er komplett umulig å belaste deg feil når du går på de. Prisen ligger rundt 5-600, de er verdt det tredobbelte:p

Har du lyst til å finne noen linker? Forsøkte å søke, men fant ingenting :) Veldig nysgjerrig på åssen type sko dette er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.straekogboej.com/wb/pages/sko/flamencosko.php

De jeg har ligner på disse, bare uten prikker og sånn under sålen som får de til å klikke litt ekstra:p

Andre varianter er:

http://www.straekogboej.com/wb/pages/sko/dansesko.php

Sjekk ballett/danseutstyrbutikker.. Jeg vet det iallefall finnes en i Sandvika, flere i Oslo.

EDIT: på disse linkene er prisen noe høyere ser jeg, jeg kjøpte mine for 500 i Norge, men som sagt, dette er såppas slitesterke og gode sko at de er verdt nesten hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene: Om sko med kraftig hæl er god for ryggen har mye å si hvilke såle dem har. De kan ha hæl som ser ut som klubber og likevel være dårlig å gå på. Et godt eksempel er et par sko med snøring som jeg kjøpte, de er rålekre og da jeg tok dem på meg så kjente jeg at "aaah, den hælen var stødig!" jeg kjøpte dem og var så fornøyd med kjøpet mitt, vel jeg skulle prøve å gå litt på jobb med dem (på skobutikk hvor vi går og står veldig mye) og jeg holder ikke ut en halvtime på dem engang. Pga sålen under tåputene er STEIN hard. Kjøp gjerne sko hvor det står "luftpolstring" , "air" og vice versa under, men da snakker vi igjen om sko oppe i tusenlappen.

Samtidig så kjøpte jeg meg et par pumps fra Chilli som koster 399,- og de holdt jeg ut på en hel kveld på fest i helgen, mye av grunnen er at det er platå fremme under fotsålen som "bygger opp" skoen slik at ikke hælen er så høy likevel. Det er om å sjekke etter slike små detaljer som gjør så mye.

De rimeligste skoene som er gode å gå i lengre tid med høye hæler som jeg kan komme på må være aerosoles eller f.eks softwalk. De ligger på en 599 eller noe.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor vant du er med å gå på høye hæler. Mange jeg jobber med holder ut en hel arb dag på 9 timer på hæler som ikke skulle blitt brukt til annet enn en dørstopper, mens jeg klarer gjerne å holde ut et par timer på GODE høy hæler pga jeg er ikke flink til å gå i hæler.

Josie&Miriam: Hvis du føler at folk som jobber i ordinære skobutikker ikke vet hva du snakker om så har dere utrolig dårlig service og dårlig kunnskap i butikkene der du bor :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...