Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør jeg gjøre - gi "blaffen" eller?


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

For en tid tilbake fikk jeg vite at et bilde av min hund - tatt av meg - var avbildet på en norsk nettside om dyr. Eieren hadde ikke bedt om tillatelse til å kopierere bildet og jeg sendte en mail hvor jeg skrev at siden min var "copyrighted" og jeg hadde forventet et spm om lov før bildet ble publisert. Selv om jeg ikke har mailadressen min på siden ligger den offentlig tilgjengelig på nettet.

Eieren beklaget og tilbød seg å fjerne bildet dersom jeg ønsket det. For min del kunne bildet gjerne stå på denne hjemmesida og jeg skrev at de gjerne måtte bruke bildet og linke til siden min dersom de ønsket. Senere viste det seg at de ikke bare hadde linket til sida mi, men på grunnlag av hva som sto der, skrevet en kort beskrivelse som var hinsides det meste vedrørende rasens opphav og atferd. Jeg skrev en ny mail, forslo en tekst på et par linjer med ref til hjemmesida mi. De grøvste feilene ble korrigert men fortsatt er denne hjemmesidens "faktaopplysninger" ikke riktig. I ettertid har også eieren av siden kopiert inn videoer som angivelig skal være av rasen jeg har men som i de fleste tilfeller er videoer av ulike blandingshunder.

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan gjøre noe som helst m h t informasjonen som eierne av denne sida velger å formidle og helst burde jeg vel glemme hele saken. Jeg er litt i tvil om hvordan jeg bør reagere. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det linkes til din side, og det ligger bilde av din hund, tatt av deg vil det jo i aller høyeste grad forbindes med deg, og at det da ligger ukorrekt informasjon om rasen vil dette og forbindes med deg. Så jeg ville bedt om å bli fjernet fra siden med både link og bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt har du ingen kjennskap til personen som styrer denne nettsiden og har lite styring over hva personen velger å gjøre/skrive/publisere. Jeg hadde fått bildet og link fjernet fra dette stedet hvis det er såpass useriøst som det virker som. Du har vel forsåvidt noe med hva slags teks som står skrevet til bildet ditt også. Så hvis det strider mot alt du står for og du har prøvd å komme med en alternativ tekst så er det vel ikke så mye mer du får gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så dere sier at man MÅ be om tilatelse for å linke til andre sider ?? ... Men nette er jo for at andre skal kunne se sidene til folk :S , dersom du ikke har passordbeskyttet det da...

Da sletter jeg bare linkesiden min jeg da .....

Æh.. nei..... det sier jeg ikke :)

Dette har bl a med opphavsrett å gjøre - ikke hvilke sider du evt måtte linke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de bare kunne korrigere ting når de får info (som de tydeligvis ikke gjør, PO) - så er det jo kanskje potensiale for nok en slik side. Det er jo MYE jobb lagt ned i den til nå i hvertfall (mye linking til YouTube).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror at alle som har hund finner helt åpenbare feil der, men det gjør de fleste av oss i bøker som skal presentere raser også.

Men ad Per Olavs opprinnelige spørsmål er det vel egentlig to måter en kan angripe dette på, den aggressive er jo å bytte ut bildet de linker til med et lite bilde der du skriver at du er uenig med teksten på nettstedet, eller hvis du synes nettstedet er en god idé og du vil støtte dem så sender du en tekst som representerer hunderasen bedre (med klar referanse til forfatter og evt ditt nettsted). Siden du har det vi trygt kan kalle en "lite utbredt" rase i Norge og generelt i verden, så er det nok ikke så lett for dem å få nok kilder til å pusle sammen en god beskrivelse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Synes det var morsomt at strihårsdachsen var listet som korthåret, og at jaktterrieren var klassifisert som stor og langhåret :)

Men jeg tror at alle som har hund finner helt åpenbare feil der, men det gjør de fleste av oss i bøker som skal presentere raser også.

Men ad Per Olavs opprinnelige spørsmål er det vel egentlig to måter en kan angripe dette på, den aggressive er jo å bytte ut bildet de linker til med et lite bilde der du skriver at du er uenig med teksten på nettstedet, eller hvis du synes nettstedet er en god idé og du vil støtte dem så sender du en tekst som representerer hunderasen bedre (med klar referanse til forfatter og evt ditt nettsted). Siden du har det vi trygt kan kalle en "lite utbredt" rase i Norge og generelt i verden, så er det nok ikke så lett for dem å få nok kilder til å pusle sammen en god beskrivelse selv.

Litt problematisk m h t bildet p g a at de har kopiert et fra sida mi og lagt det i en katalog på sin egen. Forslag til korrigert tekst er formidlet uten respons. Ellers blir jeg ganske impregnert over faktaopplysningene hvor man bl a kan lese:

Noe annet spesiellt med hunden er de spesielle sansene den har. [synsk - kanskje?]

Det fine med disse hundene er at om du bruker litt tid på det, kan de trenes til å ikke bjeffe og ule. [Det normale for rasen er at den verken bjeffer eller uler]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bare en ting å gjøre - forlange at de fjerner bildet og link - med så mye vas på en side så ville jeg ikke bli "sett" i sammenheng i det hele tatt.

Det er rett og slett FOR dårlig, mulig de har lagt ned mye jobb - men det er faktisk helt lattelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...