Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fugl er dette?

PhoNuLi

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva slags fugl denne nydelige lille skapningen her er?

http://i157.photobucket.com/albums/t59/Tin...r/sept07058.jpg

Holdt på å trø på den da jeg og Phoebe var ute på tur i går, og ble ganske sjokkert over at den var så "tam".

Jeg har aldri sett en slik før, og den ser da ikke ut som en vill fugl? :) Tenkte det kunne være en liten "tam-fugl" som har blitt holdt som kjæledyr, og som har klart å forville seg bort..

Hadde veldig lyst til å fange den, å ta den med hjem, men ville ikke begynne å klusse med den i tilfelle det var en vill fugl. Dessuten hadde jeg nok ikke klart det med Phoebe (og dette var langt fra hjemme..).

Måtte desverre gå fra den der, men sitter nå med en ekkel følelse av at den ikke holder til ute i naturen her, og har egentlig ganske dårlig samvittihet :)

Gikk bort for å se etter den i dag, men den var (selvfølgelig!) borte..

Vet det er lite jeg kan gjøre nå, men hadde vært fint om noen vet hva slags type fugl dette er.

Skrevet

åj da!

dette er nok en tam fugl ja gitt. som selges i dyrebutikker. Han så litt pjusk ut. Håper den klarer seg :)

ZEBRAFINKER

De kommer opprinnelig fra Australia. De har fått navnet "zebrafinker" pga. av de fine tynne hvite og svart stripene på brystet og de litt tykkere stripene på halen. Levealder: 6-12 år. Alderen kommer ann på hvor de bor, hva de spiser o.l. Størrelse: De veier ca 12 gram og er ca 11 cm lange. Utseende: Det er lett å se forskjell på hannene og hunnene pga. av at hannene har finere farger enn hunnene. Vanlige hanner har fine oransje kinn (se bildet), men det finnes forskjellige farge variasjoner. Vi har fem forskjellige zebrafink-typer i vårt bur, dere får se bilde av alle sammen

Her er bildet som lå ved infoen over.

f1sebra1.jpg

Skrevet

heng opp en lapp eller sett inn i avisa(det er gratis med funnet annonser i vår avis hvertfall) og skriv at du har sett en Zebrafink i det og det området...

Skrevet

å nei, stakkars liten :)

Dumme meg, jeg skulle tatt den med meg, ååh! Har så dårlig samvittighet nå :wallbash:

Får sette opp en annonse om den også da!

• 2 months later...
Skrevet

Det er garrantert en zebrafink ja.. De er sjeldent tamme når man har dem i fangenskap.. De hopper bare frem og tilbake på en pinne i et bur.. Overlever nok ikke kulden den, nei:(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...