Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenningsproblemer


Dyrevennen

Recommended Posts

Takk for råd, og none spydige kommentarer...

Men litt av problemet er at jeg kun har en liten leilighet med kun ett rom:( har ingen ytre ledninger på bakkenivå. Er ikke helt på trynet heller da... :) Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden. har sluttet å å de i samme bur nå, men det virker faktisk som det hjalp! hunden savner det ganske og har fler ganger prøvd å komme seg inn i marsvinburet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, og none spydige kommentarer...

Men litt av problemet er at jeg kun har en liten leilighet med kun ett rom:( har ingen ytre ledninger på bakkenivå. Er ikke helt på trynet heller da... :) Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden. har sluttet å å de i samme bur nå, men det virker faktisk som det hjalp! hunden savner det ganske og har fler ganger prøvd å komme seg inn i marsvinburet!

Kanskje han prøver å komme seg inn i marsvinburet for å ta kverken på marsvinet...? Og som det er blitt poengtert flere ganger i denne tråden: du kommer til å ha STORE vanskeligheter (eller umuligheter) med å få hund og marsvin til å bli en "flokk". Enkelt og greit, det går NEPPE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, og none spydige kommentarer...

Men litt av problemet er at jeg kun har en liten leilighet med kun ett rom:( har ingen ytre ledninger på bakkenivå. Er ikke helt på trynet heller da... :) Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden. har sluttet å å de i samme bur nå, men det virker faktisk som det hjalp! hunden savner det ganske og har fler ganger prøvd å komme seg inn i marsvinburet!

Å tro at hunden din prøver å komme seg inn i marsvinburet fordi den savner marsvinet er mildt sagt naivt. Lever du i en Disney verden der alt er lyserosa og alle er venner med alle?

Hunden din er et rovdyr og vil inn til marsvinet ditt fordi den vil spise det!

Når leiligheten din er så liten at du ikke kan skille de slik at de kan få fred fra hverandre, MÅ du kvitte deg med enten marsvinet eller hunden. Dagens situasjon er stressende både for hund og marsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, og none spydige kommentarer...

Men litt av problemet er at jeg kun har en liten leilighet med kun ett rom:( har ingen ytre ledninger på bakkenivå. Er ikke helt på trynet heller da... :) Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden. har sluttet å å de i samme bur nå, men det virker faktisk som det hjalp! hunden savner det ganske og har fler ganger prøvd å komme seg inn i marsvinburet!

hvilken hund har du?

Et marsvin er ikke en hund, derfor kan ikke de to være sammen uten tilsyn.. Noe annet vil jo være uansvarlig.. hunden kan fort skade dyret, med vilje, eller under lek. Marsvinet kommer nok aldri til å være i 'flokk' med hunden, fordi det er to forskjellige vesen og ser heller på hunden som en trussel enn en i familien ! logik.png

Hunden vil inn i buret for å leke med marsvinet. han ser på marsvinet som en liten pipeleke som den har veeldig lyst til å klemme på. hehe.

Vist du har en liten leilighet, og dårlig med plass, skjønner jeg ikke hvorfor du har dyr to dyr som du tydeligvis må ha løse.sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HÅPER dette er en spøk... Ellers må trådstarter ha lite kunnskaper om både hunder og marsvin... Den ene hunden her i huset prøver også å "komme seg inn i" rotteburene, men tro meg. Det er IKKE fordi hun savner rottene! Slipper vi dem sammen så får vi garantert en rottemorder i huset.

Nei dette blir for dumt. Hvis dette er sant så syns jeg virkelig synd på dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, og none spydige kommentarer...

Men litt av problemet er at jeg kun har en liten leilighet med kun ett rom:( har ingen ytre ledninger på bakkenivå. Er ikke helt på trynet heller da... :) Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden. har sluttet å å de i samme bur nå, men det virker faktisk som det hjalp! hunden savner det ganske og har fler ganger prøvd å komme seg inn i marsvinburet!

OK. Får prøve å ta tråden seriøst, og svare alvorlig, skjønt formuleringene innledningsvis om at marsvinet er vanskelig å ha med å gjøre ga god grunn til å tro dette er en tulletråd. Dessuten passer kanskje diskusjonen på gnagerforumet, men "never mind".

Jeg har marsvin og hund. Da vi fikk valpen hadde vi delvis frittående marsvin. Dvs. de hadde et stort bur som sto åpent ut i en stor kasse uten lokk som fungerte som ekstraplass. Dette var en sengekasse fra IKEA, med lav nok kant til at de fint kunne hoppe over dersom de ønsket, og gå ut i stua og kjøkkenet. Et av dem gjorde det rett som det var, de andre (fire på det meste) ville heller hoppe hjem igjen når vi satte dem ut på gulvet. Ellers brukte de både buret og kassen og hadde stor plass. Jeg er medlem på meget seriøse marsvinforum, der det er almenn enighet om at marsvin krever stooor plass, og rikelig med "floor time" i sikrede omgivelser slik at de ikke skader seg, f.eks. på ledninger. Da valpen kom i hus, hoppet han faktisk inn i buret ved én anledning, og ville kose med de søte "valpene". Vi måtte sette begrensninger på marsvinenes bevegelsesfrihet for å beskytte dem mot en ivrig hund som ville leke med dem og slikke på dem.

Jeg ville aldri stolt på at en hund kan være sammen med et marsvin uten at marsvinet (et fluktdyr) kan trigge hundens jaktinstinkt. Selvsagt varierer det med hunderasen hvor stor draps-/jaktlyst hunden har, men stol ikke på hunden. Det at den vil inn i marsvinburet er ikke nødvendigvis et godt tegn. Forstår du virkelig ikke at marsvinet er den svake part? Det er utsagn som du kommer med som gjør at vi tror du tuller. Begge er flokkdyr, ja. Men de har så forskjellig kroppsspråk, og marsvinet er så sart rent kroppslig, at det skal ikke store sleivsparket til fra en hund før marsvinet er skadet.

Hvis dette ikke er en stor spøk, og du faktisk har både marsvin og hund (som jeg godt kan tro på siden jeg har det selv :) ), må du slutte å tro at du kan få marsvinet til å oppføre seg som en hund. Skal det gå bra, må du trene hunden til å respektere marsvinet. Begynn med å belønne den for å bare sitte og se på marsvinet, evt. ha den i bånd mens du trener, så du har full kontroll på hunden mens marsvinet har gulvtid. Du må også sette av tid til marsvinet alene, de er et veldig sosialt dyr som skal leve sammen med en artsfrende. Har den ikke det er det du som må gi den kos og samvær. Vårt gamle marsvin er dessverre alene nå, for hun har overlevd alle de andre, og vi skal ikke ha flere, men dette krever at hun får tid alene sammen med oss. Dette er faktisk vanskelig å få til, fordi hunden gjerne vil slikke og kose på marsvinet. Protestene fra marsvinet tas som valpelyder av hunden, og det er ikke lett for hunden å vite at det er protester. Men det er faktisk også en del koselyder som kommer fra marsvinet når det får en forsiktig suss. Men det krever at jeg passer på. Det er hunden som må trenes, marsvinet har en viss læringsevne, men forlang heller mer av den glupeste og den sterkeste av dem :D

Gi opp prosjektet med å få de to til å bli en flokk. Skaff deg kunnskap om marsvin. Jeg synes det er sjokkerende at folk gir et marsvin i gave (vet de at det kan bli 5-10 år gammelt?). Marsvin er meget arbeidskrevende dyr, og det er dårlig gjort å gi dem til noen som ikke vet hvordan de skal behandles. Beklager om du blir lei deg av at jeg er så direkte, men det du skriver tyder på at marsvinet vil få det bedre et annet sted, dersom det da ikke bare er tull.

Skal du ha begge, og ikke klarer å trene hunden til å la marsvinet være i fred når den har gulvtid, skaff et meget stort bur 2-3 m3 (dvs. ett med påbygninger) og gi den sin egen gulvtid der hunden er i sitt bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Cat sitt innlegg.

Nå er ikke dette et gnager forum, men det er ikke tull at marsvin skal være ute av buret store deler av døgnet. De bør være løse når folk er hjemme iallfall. De har et vannvittig behov for bevegelse. det er stor forskjell på å være i bur om natta og når folk ikke er hjemme, og hele døgnet.

Jeg vet jo at marsvin er et flokkdyr. men vil at det skal være i flokk med hunden

Det går ikke. En hund er IKKe flokk for et marsvin. Jeg er litt sjokkert over ting du sier. Dette her går bare ikke, og er direkte farlig for marsvinet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...