Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer?

Artemis

Recommended Posts

Jeg skal ikke kaste meg på debatten om hva som er en førstegangshund og ikke. Jeg har springer som min første hund, men jeg ønsket en hund jeg kunne være veldig aktiv med, og som ikke ville bli utslitt av gubbertens lange løpeøkter på rundt 2,5 mil.

Kan bare signere at dersom gan ikke ønsker å være aktiv med hunden, så er ikke hverken springer eller cocker rasen. Men det kommer selvsagt an på hva han mener med hundesport. Hvis han mener at han vil aktivisere hunden med turer, lydighet, hodeaktiviteter osv. i et par timer om dagen så er det OK. Det kunne jo tenkes at han med "hundesport" mener konkurranse, og det trenger han ikke gjøre med spaniels.

Jeg vil si at både cocker og springer spaniels har et stort til meget stort aktiviseringsbehov. Ikke så ekstremt som en BC kanskje, men jeg er imponert over utholdenheten hos hunden. Husk dette r raser som opprinnelig var avlet frem for å arbeide hele dagen. Begge kan være førstegangshunder - hvis man som førstegangseier er meget aktiv og bevisst med dressuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador er nok en sikker og grei førstegangshund vil jeg tro. Ikke så mye pelsstell heller. Jeg har hatt Golden Retriever og var kjempefornøyd med den, men der har man jo endel pelsstell da.

Nå har jeg 2 glatthårete Foxterriere, og det er nok min favoritt! Veldig lettlærte og blide hunder, elsker mennesker og andre hunder, og alltid klar for en tur ut! Vet ikke helt om det regnes for å være den beste førstegangshund, en terrier krever jo litt.Ellers er det utrolig mange flotte raser da, blir nok ikke så enkelt å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale labrador dersom hunden ikke får bruke seg jevnlig.

Tro det eller ei, labradoren er svært aktiv frem til 1-2 års alder, varier litt. Flaten og, som ble nevnt er en aktiv hund å ha i hus.... Ville ikke hatt en understimulert labbe el flat i hus ihvertfall!

Om jeg absolut skal anbefale noe retriever så måtte det nok bli golden, men vær obs på endel hd og hudplager.

Både curly og chesapeak er jo rolige, men kan være ganske stri visstnok.

Hiver meg på den som anbefalte cavalier :icon_redface:

Grei størrelse, krever ikke laaaange turer hver dag, men tåler en fjelltur i ny og ne.

Helse vet jeg ikke noe om, men de har nok en raseklubb som kan kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale labrador dersom hunden ikke får bruke seg jevnlig.

Tro det eller ei, labradoren er svært aktiv frem til 1-2 års alder, varier litt. Flaten og, som ble nevnt er en aktiv hund å ha i hus.... Ville ikke hatt en understimulert labbe el flat i hus ihvertfall!

Om jeg absolut skal anbefale noe retriever så måtte det nok bli golden, men vær obs på endel hd og hudplager.

Både curly og chesapeak er jo rolige, men kan være ganske stri visstnok.

Hiver meg på den som anbefalte cavalier :icon_redface:

Grei størrelse, krever ikke laaaange turer hver dag, men tåler en fjelltur i ny og ne.

Helse vet jeg ikke noe om, men de har nok en raseklubb som kan kontaktes.

helsen på dem er ikke den beste i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 2 glatthårete Foxterriere, og det er nok min favoritt! Veldig lettlærte og blide hunder, elsker mennesker og andre hunder, og alltid klar for en tur ut!

Eksteriørmessig, så syns jeg glatthåret foxterrier, er en av de flotteste rasene som finnes! Jeg har vært fasinert av rasen i mange år men etter å ha forhørt meg litt om akkurat "omgjengeligheten" med andre hunder..Vel ,så har jeg blitt betenkt.. Har du lang/bred erfaring med rasen og hva er din erfaring når det gjelder akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksteriørmessig, så syns jeg glatthåret foxterrier, er en av de flotteste rasene som finnes! Jeg har vært fasinert av rasen i mange år men etter å ha forhørt meg litt om akkurat "omgjengeligheten" med andre hunder..Vel ,så har jeg blitt betenkt.. Har du lang/bred erfaring med rasen og hva er din erfaring når det gjelder akkurat det?

Ja, Foxterrieren er absolutt en av de flotteste raser som finnes! Jeg har hatt min eldste i 5 år, og har nå fått en valp til, hun er 9 mnd. Jeg har hatt en Dreverblanding og en Golden før, så overgangen til Fox er jo på mange måter stor. Tror vel jeg må tillegge oppdretteren all ære for det supre temperamentet på akkurat disse hundene, han har jobbet mye med det. Jeg vet jo at Foxen kan være noe stri mot andre hunder, så her er det jo avgjørende med god sosialisering fra første dag. Jeg møter mange hunder på mine daglige turer og har aldri opplevd negative reaksjoner fra mine to. Jeg kjenner bare til en Fox til her i nærheten (er jo ikke veldig vanlig rase har jeg inntrykk av!) Den er også veldig trivelig, leker fint med mine. Man må nok være ganske konsekvent i sin oppdragelse, pluss altså god sosialisering, la dem leke og omgås mye med andre hunder, så synes iallefall jeg at dette er en strålende hunderase! Kanskje dette ikke er en rase for den absolutte nybegynner, men det kommer vel egentlig an på den enkelte person.

Kanskje det er noen flere her på forumet som har denne rasen? Hadde vært spennende å høre andres erfaringer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ToNo :icon_redface:

Som deg, så håper jeg også på å få høre om andres erfaringer med rasen. Som du forstår, så har jeg hørt en del forskjellig, akkurat når det gjelder rasens omgjengelighet med andre hunder, også husets egne.. En eier f.eks. fortalte meg at h*n ikke tok sjansen på å forlate sine hjemme, i samme rom.. Å skulle se seg nødt til å adskille hundene sine i en "hjemmealene"situasjon, er for meg helt fremmed , og ikke i samsvar med normalt og ok temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Det er noe jeg aldri har opplevd! Jeg har vært borte fra mine noen timer (ikke for lenge ennå da minstefrøken er bare 9 mnd.!) og det har aldri vært problemer. Den eldste fikk jeg da min Golden var 5 år, og de hadde ett fantastisk godt forhold. Da min Golden desverre måtte avlives i mai iår pga. kreft i magen (10 år gammel) var det ikke tvil om hvilken rase den neste hunden skulle bli! Men dette er jo mine erfaringer, og de er altså veldig positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre dine erfaringer ToNo. Har du tisper/hanner eller en av hver? Kan det uten problemer komme noen på besøk til deg, med hund(er)?

Jeg håper du ikke oppfatter mine spørsmål som forsøk på å "svartmale" rasen! Jeg syns som sagt det er utrolig vakre hunder, og jeg er oppriktig interessert i å høre flest muliges erfaringer med rasen.

Jeg setter pris på at du ikke utelukkende prøver å "rosemale" rasens egenskaper, slikt lukter alltid "svidd" for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg har inntrykk av at springer er en enklere hund å ha enn labrador.. Labradorer har ofte drifter som springere slett ikke har, og labbiser trenger minst like mye som en springer. Labbiser er temmelig intense hunder, og en springer kommer ikke i nærheten av det. Jeg fatter ikke at folk tenker at labbis er en enkel hund, mens springer er en litt vanskeligere en. Men så lenge begge rasene får det de krever, så tror jeg de er greie førstegangshunder begge to.

Siden han ikke vil ha noe særlig pelsstell, tror jeg springer er utelukket, for det er ikke til å stikke under en stol at springere må klippes, og selv om de har såkalt hverdagsklipp, så må ørene klippes ofte. Hvis han ikke er forberedet på å klippe de ca annenhver/tredjehver uke, så kan han mest sannsynlig se frem til en springer med øreproblemer. Men bortsett fra det, så er pelsarbeidet absolutt overkommelig, men det spørs om en mann vil gidde så mye, spesielt også siden han påpeker pelsstell. Uansett blir man vant til det, og nå syns jeg ikke det er all verdens pelsstell (en golden kan faktisk være verre!), men i begynnelsen var det ganske mye (sammenlignet med at jeg var vant til labbispels). Sånn sett er jo labradorer enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre dine erfaringer ToNo. Har du tisper/hanner eller en av hver? Kan det uten problemer komme noen på besøk til deg, med hund(er)?

Jeg håper du ikke oppfatter mine spørsmål som forsøk på å "svartmale" rasen! Jeg syns som sagt det er utrolig vakre hunder, og jeg er oppriktig interessert i å høre flest muliges erfaringer med rasen.

Jeg setter pris på at du ikke utelukkende prøver å "rosemale" rasens egenskaper, slikt lukter alltid "svidd" for min del.

Jeg synes det er veldig fint at du er interesert i denne rasen! Skulle ønske flere hadde fått øynene opp for de gode egenskapene som også finnes i Foxterrieren! Jeg har to tisper, og foreløbig er det iallefall ingen tegn til noen form for "krangling" mellom dem. Jeg ser jo tydelig at de har stor glede av hverandre, de leker sammen og sovner sammen, tett inntil hverandre i sofakroken! Det kan fint komme besøk til meg med hunder. Senest for noen dager siden fikk vi besøk av en bekjendt med to Bordercollier. Helt OK det!

Nei, jeg vil på ingen måte "rosemale" min rase! Jeg vet at andre kan ha helt andre erfaringer! Som jeg skrev i et av de andre innleggene: oppdretter har jobbet mye med temperamentet, og det har nok gitt seg positive utslag her!

Men jeg merker jo også at det kreves mere "jobbing" med disse to enn det gjorde med min Golden, som var en mild og føyelig hund!

Golden er jo en glad rase, men det er jammen disse også! Halen logrer lykkelig til både folk og fe, og jeg er altså meget fornøyd med mine to Foxer! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Lenge siden denne tråden er brukt, men jeg vil gjerne skyte inn noen tanker logik.png

Jeg har to fox'er. Kan ikke tenke meg å ha et liv uten en fox i hus. Men de er jo en håndfull for en person som kanskje ikke har mye erfaring med oppdragelse.... Har hørt om folk som leverer tilbake hunder till oppdretter pga "dårlig atferd", men det har kun vært en foxterrier som har oppført seg som en foxterrier!

En som går til anskaffelse av en fox terrier bør ihvertfall være klar over dens atferd. Litt i overkant aktive dersom de ikke får brukt litt energi i løpet av dagen. Tålmodighet er et stikkord når det gjelder oppdragelse!

Hvis man vet hva man går til, får man (etter min mening) verdens morsomste venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...