Gå til innhold
Hundesonen.no

Veskehunder!


Karoline KM

Recommended Posts

Altså.. Jeg forstår hvorfor man i enkelte situasjoner velger å putte hunden sin i en veske faktisk, når jeg ser hvordan folk klarer å gå glipp av mine to forholdsvis store belgertisper, så skjønner jeg at man ikke vil trampe i gjennom en folkemengde med en hund som er på ankelhøyde (jada, gå i fistel)

Det jeg IKKE skjønner derimot, er hvorfor de har koseklut og kosebamse i veska si.. Er det en vanlig småhund-ting å ha koseklut og kosebamse til hunden sin? Eller har folk med større hunder det og?

Ikke for det, mine hunder har bamser de og, men det er leketøy som som regel ender opp med å bli partert og sløya og tømt for innhold - ikke KOSEbamser.. Og koseklut? Ikke engang barna mine hadde koseklut som små.. :P:rolleyes:

Mange hunder kan blir knyttet til en klut, teppe bamse o.s.v.. Min hund er veldig knyttet til et putetrekk som jeg har brukt, tar det med hvs noen skal passe på han.. For da føler han seg trygg når han har det putetrekket som lukter meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil nå ikke si det er noe galt med veska og at hunden sitter oppi den... det er HOLDNINGEN til eieren som er det avgjørende faktor her. Er eieren en tenåring som bare har hund for og ha den som motetilbehør er det forkastelig. Og om hunden ellers ikke har noe til hundliv ellers enn og bare være pynt.

Men er eieren en "normal" hundeeier og som oss mange andre tar kanskje hunden med seg på en bytur eller andre steder med mye folk og hvis den da er "tryggere" oppi veska når man går gjennom travle gater enn i bånd, og kan tenke meg det er ganske mye mindre stressende for hunden og sitte oppi vesken også der den har god oversikt over alt. Og hunden ellers for lov og være hund, ser jeg virkelig ikke problemet?

Man kan da ikke dra alle under samme kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Jeg forstår hvorfor man i enkelte situasjoner velger å putte hunden sin i en veske faktisk, når jeg ser hvordan folk klarer å gå glipp av mine to forholdsvis store belgertisper, så skjønner jeg at man ikke vil trampe i gjennom en folkemengde med en hund som er på ankelhøyde (jada, gå i fistel)

Det jeg IKKE skjønner derimot, er hvorfor de har koseklut og kosebamse i veska si.. Er det en vanlig småhund-ting å ha koseklut og kosebamse til hunden sin? Eller har folk med større hunder det og?

Ikke for det, mine hunder har bamser de og, men det er leketøy som som regel ender opp med å bli partert og sløya og tømt for innhold - ikke KOSEbamser.. Og koseklut? Ikke engang barna mine hadde koseklut som små.. :P:rolleyes:

Det er jo nettopp denne "menneskliggjøringen" av småhunder som gjør at det er vanskelig (iallfall for meg) å ta hundeholdet til enkelte av dere alvorlig. Bling bling og nussesusse, liksom. Det er hunder vi snakker om, ikke sant. Det er da deres ansvar å ikke ta med hunden på steder som kan være farlige for den. Putt den i veska eller ta den på armen når det er påkrevet, men la den også stort sett være hund og ikke en pyntegjenstand som taes med på steder og i situasjoner den ikke mestrer. Da får jeg en ekkel følelese av dere har disse bikkjene for å vise dem fram (bare se men ikke røre) og ikke for å gi hunden et verdig hundeliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp denne "menneskliggjøringen" av småhunder som gjør at det er vanskelig (iallfall for meg) å ta hundeholdet til enkelte av dere alvorlig. Bling bling og nussesusse, liksom. Det er hunder vi snakker om, ikke sant. Det er da deres ansvar å ikke ta med hunden på steder som kan være farlige for den. Putt den i veska eller ta den på armen når det er påkrevet, men la den også stort sett være hund og ikke en pyntegjenstand som taes med på steder og i situasjoner den ikke mestrer. Da får jeg en ekkel følelese av dere har disse bikkjene for å vise dem fram (bare se men ikke røre) og ikke for å gi hunden et verdig hundeliv!

for min del er det slettes ikke snakk om "menneskeliggjøring" av hundene mine, men å gjøre deres liv komfortabelt. I burene side har de pipedyr de kan lege med, kosebamser de kan leke med, og tyggepinner til å tygge på. Nå er det slik at den ene bamsen til minstemann så han på som "substitutt" da han kom til meg fra valpekassen, og han la seg inntil og av og til litt oppå den i buret sitt, akkurat som han gjorde med søsknene sine. Han liker å sove med den, og han får ha den med når vi er ute og reiser fordi han liker den. Kan du si meg hva som er gale med dette?

Chihuahua (som jeg har) er som oftest veldig glad i å slikke ansikter. HVORFOR de generelt er så glad i dette, VET vi ikke. Om det er et behov de har, et underkastelsestegn, eller de bare liker det og synes det er gøy/kos, jeg vet ikke. Kan virke som det siste. da jeg kan sitte i sofaen med ryggen til og han ligger og sover bak, og plutselig så hopper han opp, tar labbene rundt ansiktet mitt og SKAL susse. uten at jeg har gjort noe for å få ham til det.

Bling blin har mine hunder lite av, jeg har et halsbånd til hver av dem med noen sånne små diamanter rundt, og kan ikke si at det er noe gale i et fint halsbånd. Til vanlig bruker jeg camo halsbåndene eller fra gummipets, det viktigste er at de er behagelige og ikke sliter på pelsen.

Mine hunder er psykisk sterke og går fint gjennom Bergen sentrum uten noen bærehjelp fra meg. Er ikke alle hunder som er like tøffe og det må man bare godta. Det handler om sosialisering fra de er små, men i tillegg noen er mer nervøse i gemyttet enn andre.

Om noen liker å kose med de små hundene sine og gi dem koseting og tyggeting, så er man ikke seriøs og skikkelig hundeeier som gir hunden sitt et verdig hundeliv??

må si meg sterkt uenig i denne påstanden.

Hunder som er misformet i skjelettet etter å ha sittet i en veske fra de er 2 mnd gammel og ikke tør å gå selv og sjangler pga dårlige muskler og sener, det er hunder som ikke har et verdig hundeliv!

Hundene mine har et verdig hundeliv, selv om de har en kosebamse og en pute i buret sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg IKKE skjønner derimot, er hvorfor de har koseklut og kosebamse i veska si.. Er det en vanlig småhund-ting å ha koseklut og kosebamse til hunden sin? Eller har folk med større hunder det og?

Nope, det er ikke en småhundgreie. Ellerm - regnes kanskje ikke dvergschnauzeren som småhund? Ikke har jeg veske til henne heller. Skal jeg på shopping får hun enten være hjemme eller vente i bilen. Blir det for tett med menneskeføtter som ikke merker en liten voffs så tar jeg henne på armen. Kosebamser ol bor her hjemme.

Men vi har blinghalsbånd og fargerike dekken og ulljakke. Tror ikke hun lærer mindre på apellmerkekurset eller gjør det dårligere på prøver eller spor om hun har et rosa dekken når hun er nednappet og fryser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder kan blir knyttet til en klut, teppe bamse o.s.v.. Min hund er veldig knyttet til et putetrekk som jeg har brukt, tar det med hvs noen skal passe på han.. For da føler han seg trygg når han har det putetrekket som lukter meg ;)

Javel? Ingen av mine hunder har vært svært knyttet til noe annet enn meg, egentlig.. Hverken kosebamser, kosekluter eller lignende..

Nope, det er ikke en småhundgreie. Ellerm - regnes kanskje ikke dvergschnauzeren som småhund? Ikke har jeg veske til henne heller. Skal jeg på shopping får hun enten være hjemme eller vente i bilen. Blir det for tett med menneskeføtter som ikke merker en liten voffs så tar jeg henne på armen. Kosebamser ol bor her hjemme.

Men vi har blinghalsbånd og fargerike dekken og ulljakke. Tror ikke hun lærer mindre på apellmerkekurset eller gjør det dårligere på prøver eller spor om hun har et rosa dekken når hun er nednappet og fryser..

Det er vel ikke snakk om blinghalsbånd og fargrike dekken - eldstetispa her har et fint rødt et med navnet hennes i skrevet i sorte paljetter - men kosebamser og kosekluter? Ærlig talt, kan man ikke bare kalle det hundeteppe og leketøy? Og må man drasse med seg kosekluter og kosebamser i noe som vissnok bare er til frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, kan man ikke bare kalle det hundeteppe og leketøy? Og må man drasse med seg kosekluter og kosebamser i noe som vissnok bare er til frakt?

skjønner hva du mener, men er litt uenig jeg da ;) har tatt to bilder bare for å illustrere MITT personlige syn.

Her er den ene transportbag/vesken min, slik som den er:

resized_001-1.jpg

Her er den, 30 sekunder etterpå, med et komfortabelt teppe, en tyggeleke og to tyggeting, da er den mer behagelig og hunden har noe å gjøre på istedet for å kjede seg. ikke noe gale i det syns jeg da ;)

resized_002-2.jpg

Er fint å ha noe å gjøre på hvis den absolutt er nødt til å sitte oppi der. Ikke for det, chi elkser vanligvis transportbager og lignende, men er vel hakket bedre når det er slik som på bilde to. Ser ikke meg selv som en dårligere hundeeier fordi jeg har muligheten til å gjøre transporten mer behagelig.

Samme gjør jeg i buret både hjemme og hvis de må transporteres i lasterommet, jeg har tepper inni og noen tyggeting.

Dette gjelder ikke bare små hunder, går ut fra at alle settere og boxere og grand danois'er og retrievere har et teppe og tyggebein i buret sitt eller lignende. for dem som ikke bbruker bur har de vel en hundekorg eller noe..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner hva du mener, men er litt uenig jeg da ;) har tatt to bilder bare for å illustrere MITT personlige syn.

>klippe klippe<

Dette gjelder ikke bare små hunder, går ut fra at alle settere og boxere og grand danois'er og retrievere har et teppe og tyggebein i buret sitt eller lignende. for dem som ikke bbruker bur har de vel en hundekorg eller noe..

;)

Jeg har teppe i buret jeg og, men det heter teppe og er liggeunderlag, ikke koseklut..

Men nei, mine hunder har ikke kosedyr - eller leker, som det også kalles - liggende i buret.. Hvorfor? Fordi at det er til FRAKT, de skal ikke tilbringe mer tid der enn høyst nødvendig, og da trenger de ikke leker - eller "kosedyr".. Det hender de får noe å tygge på i buret, som griseøre, tyggebein eller lignende, men det er ikke noe som ligger i buret fast eller noe de automatisk får fordi at vi skal fraktes fra et sted til et annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teppe i buret jeg og, men det heter teppe og er liggeunderlag, ikke koseklut..

Men nei, mine hunder har ikke kosedyr - eller leker, som det også kalles - liggende i buret.. Hvorfor? Fordi at det er til FRAKT, de skal ikke tilbringe mer tid der enn høyst nødvendig, og da trenger de ikke leker - eller "kosedyr".. Det hender de får noe å tygge på i buret, som griseøre, tyggebein eller lignende, men det er ikke noe som ligger i buret fast eller noe de automatisk får fordi at vi skal fraktes fra et sted til et annet..

hehe ok, da er de hundene jeg er vanligvis vant med (settere, BCblanding og rottweiler/labrador/riesenschnauzer-blanding) bare forferdelig bortskjemte da ;)

alle har sin egen måte å behandle hunden på, men så lenge man er omsorgsfull mot hunden og den får mat og morsjon og mental utfordring som den trenger har de vel alle et bra hundeliv.

Liten eller stor rase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Kosedyr, sutteklut og bling-bling faktisk. Jaja, hver sin smak sier nå jeg. Spike har et camo-halsbånd (kompensasjon da vi måtte ta ballene hans.. :twitch:) og selvfølgelig et spike-halsbånd. Ellers er det lite glamorøst utstyr her i gården. Mest fordi jeg helst ikke vil bli satt i veskehund-båsen, og fordi jeg er allergisk mot rosa. Suttekluter har han heller ikke, men han har fleecepledd som ligger der han få være i sofaen etc, og teppe i transportkasse/bilbur/etc.

Siden jeg aldri har båret han i skogen/hjulpet han over ting da han var liten er han fantastisk selstendig og flink til å løse oppgaver i skogen selv. Han tar sats for å bryte seg gjennom kratt, hopper over/slenger seg under ting. Og det er sånn hund jeg vil ha, ikke en pyntedokke som kan sitte på armen når jeg skal shoppe...

(Bare så det er sagt; folk må få lov til å kjøpe fancy bling til hundene sine om de vil det, selv om ikke alle gjør det. Tror det er mye smak og behag. Dessuten tror jeg veskehundmoten begynner å dabbe litt av. Folk skjønner det er litt større prosjekt enn de hadde regnet med.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå.... Nå skulle jeg VIRKELIG ønsket at jeg fant meg en hundeveske stor nok til å ta mitt kosedyr oppi.

Xena er jo bare 60 kg. og blir jo likevel løftet og bært på flere ganger for dagen.

På fanget er også en fin plass å være, om man spør henne.

Mulig det er å gå litt langt da jeg kombilerer pakk-esel og skjødehund i ett og samme dyret, men det får nå bare være.

Så hervet ønsker jeg meg en hundeveske som er minst 1,5 meter lang, og som aller helst har jul.

Det måtte da vel ha sett riktig søtt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå.... Nå skulle jeg VIRKELIG ønsket at jeg fant meg en hundeveske stor nok til å ta mitt kosedyr oppi.

Xena er jo bare 60 kg. og blir jo likevel løftet og bært på flere ganger for dagen.

På fanget er også en fin plass å være, om man spør henne.

Mulig det er å gå litt langt da jeg kombilerer pakk-esel og skjødehund i ett og samme dyret, men det får nå bare være.

Så hervet ønsker jeg meg en hundeveske som er minst 1,5 meter lang, og som aller helst har jul.

Det måtte da vel ha sett riktig søtt ut...

:whistle: Omtrent det jeg pleier å si til småjentene når de spør hvorfor ikke jeg har mine i veske!

Pleier å si noe slikt som at hvis det hadde vært inn med rottweiler i en bag med hjul, hadde de giddet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Ser for meg prosjektet det ville vært å få mammas labbis på 7 år (hyper sak) oppi en veske. Og hvor sjokkert han ville vært om han skulle gått på tur sånn... Eller venninnen min sin rottis.. Heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt inni meg av folk som kjøper minihunder fordi det er KULT ! Eller fordi venninnene har det..

Det er de som kjøper seg små hunder fordi de jobber så mye, og kan ikke ha stor hund. Men tenker de ikke på at en liten hund også trenger trim og massevis av oppmerksomhet og trening??

Jeg syns det er skikkelig søtt vist en hund har på seg en liten tynn pynte genser i feks en bursdag, MEN når de bruker det daglig for å se kule ut, syns jeg det blir for mye!

Venninne av meg har ei Yorkietispe valp, og hun brukte genser på henne fordi hun var bare valpen og det var kaldt ute. Hun skjemtes! For da tror alle hun er ei 'blond berte med paris hilton hund'. Synd at alle får det stempelet om de har på hunden sin klær, eller bærer den i ei veske.

Tror ikke mange tenker på at det er ei bikkje!

Lurer på hva folk sier om jeg kler på hunden min? Eller bærer den i en veske ? Må isåfall bli en ryggsekk slik babyene bruker da. Der kan Diesel henge og dingle mens jeg shopper nye DIOR briller til 5tusen! Hunden får heller ikke mat denene mnd, pga brillekjøpet. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaN: Jeg må bare sjekke. Er det ikke lov til å ha merkebriller heller når man har liten hund? *notere på listen*

Her ble det forresten liten hund fordi vi hadde liten leilighet OG vi antageligvis skulle flytte. Det er vanskelig å finne leilighet her oppe med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaN: Jeg må bare sjekke. Er det ikke lov til å ha merkebriller heller når man har liten hund? *notere på listen*

Det er vel ikke hva som er lov og ikke lov. Men hvilket inntrykk man gir til omverdenen. Dersom man kommer gående med minihunden sin på armen med noe bling-bling på, dolla seg selv opp som om man skulle ut på fest for å handle en liter melk og med alt av det siste innen moteverdenen, så trur jeg nok en del tenker sitt faktisk. Og dersom eier er i tenårene i tillegg, så trur jeg ikke mange vil anse henne som en som skaffet seg hund for å være aktiv og ha en liten kamerat, men for å ha det riktige motetilbehøre. Selvfølgelige kan vedkommende både fly i skogen flere timer om dagen og alt det der, men det kommer faktisk ikke fram av inntrykket de sender der og da, og det er jo det folk ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke hva som er lov og ikke lov. Men hvilket inntrykk man gir til omverdenen... Selvfølgelige kan vedkommende både fly i skogen flere timer om dagen og alt det der, men det kommer faktisk ikke fram av inntrykket de sender der og da, og det er jo det folk ser.

Er det det som er viktig da, hvilket inntrykk man sender til omverdenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som er viktig da, hvilket inntrykk man sender til omverdenen?

For mange er det faktisk det ja. Og dersom man blir fornermet og sur fordi at folk tar en som Paris Hilton Wannabe når man går rundt som en blåkopi av henne, så bør man kanskje heller se seg i speilet, enn å klage over at andre ikke skal generalisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Vel, jeg er ekstremt lysømfintelig, så jeg har ordentlige briller. Men jeg har ikke på meg dressbukse og høye hæler når jeg lufter hunden, så jeg tror ikke at jeg gir noen signaler om hund som tilbehør. Men er overraskende mange som kommer bort og spør hva en sånn koster. De pleier å gå måpende vekk når jeg forklarer hva Spike har kostet i operasjoner, rehabilitering, kurs osv... Og ikke minst hvor mye tid de tar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay... Gjelder de reglene bare for de som blir fornærmet eller for alle som har hunder under en viss størrelse?

Man velger jo selv hva man kler på seg. Og dersom man har innmari lyst til å se ut som en Paris Hilton Wannabe, så er det jo bare å gjøre det. Ingen som nekter. Men å sutre etterpå for at alle trur at man har kjøpt hund som et fancy tilbehør når man ser ut som en blåkopi av henne, blir teit i mine øyne (andre får mene hva de selv vil). Man velger som sagt hva man kler seg i selv, og man må ikke gå i det "alle andre" går i, bare fordi det er årets mote heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abby har blitt degradert til veskehund i dag, kjøpt spinndyr sherpabag til henne siden jeg må ha henne med stort sett over alt pga. hjemmealeneproblemer. Menne, jeg tror jeg har ganske mye igjen før jeg ser ut som en blåkopi av paris hilton. Deathmetall genser og veskehund - fin kombinasjon det vel? -_- Frøkna her har fire bein for å gå på dem, men jeg vil helst ikke ha en flattråkka hund med en gang, og på t-bane og sånt er det greit å kunne legge henne i en veske så hun får ligge ifred for nysgjerrige, klåfingra folk som omtrent klatrer oppå fanget mitt for å hilse på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaN: Jeg må bare sjekke. Er det ikke lov til å ha merkebriller heller når man har liten hund? *notere på listen*

Her ble det forresten liten hund fordi vi hadde liten leilighet OG vi antageligvis skulle flytte. Det er vanskelig å finne leilighet her oppe med hund...

hehe selvfølgelig. Har mange dyre ting jeg, selv om jeg har hund.

Men du skjønner vel poenget med det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...