Gå til innhold
Hundesonen.no

Dalmatiner - tips, oppdrettere og bøker


Vilma

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenker alvorlig på å anskaffe meg en dalmatiner, har ønsket meg en i mange år nå. Men jeg vet egentlig ikke så mye om rasen, så jeg håper noen her inne kan gi meg noen tips.

Jeg har hørt at rasen er ganske vrang og vanskelig å oppdra? Stemmer dette? Og er det mulig å få den til å gå uten bånd? Jeg vil gjerne for engangs skyld ha en hund som kan løpe løs. Jeg vet jo at dette har noe med oppdragelsen å gjøre, men det er vel også noen raser som er litt for ukonsentrerte til å kunne gjøre dette?

Er det noen som har oppdrettere å anbefale, som dere selv har hatt erfaring med, hørt om? Jeg vil også veldig gjerne høre hvis noen har hatt negative erfaringer, det kan du evnt. sende til meg på E-post hvis det ikke føles riktig å legge ut offentlig.

Jeg har også lett endel på nett nå etter gode bøker om rasen, har funnet noen nå, men aner ikke hvilken jeg skal velge? Er det en som dekker det meste, så man ikke trenger mange forskjellige?. Tips anyone? Dette ikke fordi jeg tror jeg kan lese meg til alt, men fordi jeg rett og slett er interresert i slike bøker, og gjerne vil kjøpe noen.

Jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne å "lete" etter min hund, hunden jeg hadde før fikk vi av naboen, så det var ikke så mye om og men.

Derfor håper jeg noen her inne har noen råd og erfaringer å komme med.

Hilsen Vilma :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Dalmatineren er en herlig rase som kan gi deg mange latterkramper og få deg til å rive av alt håret :lol: Ja, generellt er vel rasen ganske sta, men jeg gikk over fra Saluki til Dalmatiner, og makan til arbeidsvillig og glad hund skal man lete lenge etter. Pepper er ALLTID klar for en treningsøkt og helkonsentrert så lenge vi gjør ting HAN vil. Trener jeg noe som kjeder han går han fort lei og finner noe annet morsomt å gjøre. Så det gjelder å gjøre treningen så morsom å kreativ som mulig.

Har selv aldri hatt dalmatinertispe (har min første dalmatiner), men har inntrykk av at de lettere kommer på innkalling. Hannhunden har ofte mer interesse av damelukter enn deg som roper og skriker deg blå :blink: Vil tro dette også kan være veldig individuelt slik som alle andre raser, og kommer mye ann på hva eieren legger i trening. Pepper har lenge hatt "døve ører", men nå plutselig de siste ukene har han kommet når jeg har ropt eller bare stukket fra meg innen synsvidde. Så innkallingen kommer seg.

Har mange gode oppdrettere å anbefale og en liste med gode og flinke oppdrettere finner du på linken jeg har lagt ut. Valget av oppdretter er ikke lett, så jeg vil anbefale og sende mail/ringe til mange forskjellige oppdretter og finne den som passer dine krav til oppdretter, foreldre til hunden og valpen din. Ikke ta den første du finner med valper, for den er ikke alltid den beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.dalmatinerklubben.no Min Dalmis er fra Spotnik's og jeg er veldig fornøyd med oppdretter! :blink: Og ja, dalmatineren kan gå løs, men du må ikke forvente at den gidder å sitte å vente på deg utenfor hvis ikke det skjer noe. Min er i hvert fall veldig flink til å finne på morsomme ting å gjøre hos naboer å sånt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! :blink:

Den linken din bambii88, kanskje du kunne sende den til meg på epost eller pm, den ble redigert bort.

Får bare mer og mer lyst på en nå, klarer nesten ikke vente. Men driver også å veier dalmatiner litt opp mot en labrador, selv om jeg utseendemessig ikke synes labradorer utmerker seg særlig. Men så skal man da heller ikke velge hund bare pga. utseende, men det er klart at det spiller en rolle, det kan jeg ikke nekte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du planer om å bruke hunden du velger ut til forresten?

Bare ren nysgjerrighet. :)

Det kommer til å bli en familiehund, eller dvs. at foreløpig er det bare meg.

Men jeg har ikke tenkt på å bruke den til utstilling, selv om det kanskje kan være morsomt å prøve. Det vil tiden vise.

Ellers så har jeg planer om å trene den til normal lydighet, dvs. komme på inkalling osv. Kanskje noen triks. En veltrent hund vil jeg ha, så kommer til å jobbe mye med den.

Jeg vil ha hund til å holde meg med selskap, gå tur med, leke, kose, rett og slett være glad i, og den i meg. Men

slik er vel egentlig alle hunder.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare si som tidligere eier av dalmatiner(hun het wilma, døde for 1 år siden) at skal du ha en dalmatiner så burde du ha noe å bruke hunden til! de er en veldig aktiv rase som de fleste sier overfor og de trenger virkelig mye stimulasjon, både fysisk og psykisk" så en dalmatiner burde bli brukt til noe, for eks agility! en dalmatiner som ikke har noe å gjøre kjeder seg utrolig fort og da kan de finne på nye sprell!

men en helt herlig hund hvis du gir hunden virkelig det man trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare si som tidligere eier av dalmatiner(hun het wilma, døde for 1 år siden) at skal du ha en dalmatiner så burde du ha noe å bruke hunden til! de er en veldig aktiv rase som de fleste sier overfor og de trenger virkelig mye stimulasjon, både fysisk og psykisk" så en dalmatiner burde bli brukt til noe, for eks agility! en dalmatiner som ikke har noe å gjøre kjeder seg utrolig fort og da kan de finne på nye sprell!

men en helt herlig hund hvis du gir hunden virkelig det man trenger

Ja, det er det jeg og har fått intrykk av nå, at det er en litt krevende hund. Det smerter meg litt å innrømme dette, men kanskje dette ikke er hunden for meg alikevel. Jeg har allerede valgt bort Gordon setter, da denne ikke passer inn i leilighet i en stor by. Kanskje det er det samme med dalmatiner, at jeg burde vente med den rasen til jeg flytter ut på landet igjen, med hage og gode turmuligheter. Nei... jeg er rådvill nå altså! hehe

Er det noen som vet noe om "Boerboel" forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd rasetesten på www.canis.no? Vet ikke så mye om dalmatineren, men en ting vet jeg, og det er at den har et problem med urinblæren eller noe sånt... En nydelig hund å se på når den er i gor form, men et forferdelig vesen å ha med å gjøre hvis du ikke gir den det den trenger. Hva med en dansk-svensk gårdshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd rasetesten på www.canis.no? Vet ikke så mye om dalmatineren, men en ting vet jeg, og det er at den har et problem med urinblæren eller noe sånt... En nydelig hund å se på når den er i gor form, men et forferdelig vesen å ha med å gjøre hvis du ikke gir den det den trenger. Hva med en dansk-svensk gårdshund?

Den testen er helt elendig... Ikke til å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd rasetesten på www.canis.no? Vet ikke så mye om dalmatineren, men en ting vet jeg, og det er at den har et problem med urinblæren eller noe sånt... En nydelig hund å se på når den er i gor form, men et forferdelig vesen å ha med å gjøre hvis du ikke gir den det den trenger. Hva med en dansk-svensk gårdshund?

Ja, jeg har prøvd den, maange ganger lol, men takk for tips! Dalmatiner er alltid en av rasene som kommer opp. Men synes ikke den testen virker så veldig treffsikker, kommer jo opp ett vidt spenn av raser med alle mulige motstridende kvaliteter.

Dansk-svensk gårdshund er ikke helt min type hund (nå går jeg på utseende da). Hvis det ikke blir dalmatiner blir det ganske sikkert en boerboel. Trass i størrelsen, tror jeg at den rasen passer meg perfekt.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en dalmatiner tispe på 2 1/2 år. Jeg skal prøve å gi deg noen råd, men de er kun basert på min erfarig, så du får ta til deg det du føler er riktig.

Min erfaring er at dalmatiner er litt mer utfordring enn jeg hadde trodd. De blir meget sent voksne, det er først nå etter fylte 2 år at hun begynner å roe seg.

Du spør om de er strie, jeg vet ikke om jeg vil si de er stri, spørs hva du legger i det. Men de er sta som dagen er lang, og er det noe de vil gir de seg ikke med det første, om de så skal lure deg til å få det som de vil;) Men de er meget lettlærte, kanskje litt for lettlært fordi det er fort gjort at de lærer å utnytte dine svake sider til sin fordel.... kan resultere i mange morsomme episoder da:) Men triks tar de med en gang, ikke noe problem det, men terping gidder de ikke, blir fort lei, se man må være oppfinnsom får å finne nye motivasjonsfakter hele tiden:)

Min erfaring er at nesten alle hunder kan være løse, det spørs bare hvor mye du trener kontakt og innkalling. Men dalmatineren har sterkt flokkinnstink å stikker sjelden av fra deg på tur. Min tispe går alltid løs på skogtur. Men de er såpass trygge på seg selv og er ofte så nysgjerrig at de løper stort sett forran deg å skjekker ut det som evt skulle møte dere på veien. Det kan være litt slitsom noen ganger, da ikke alle er like glad i hund. Og de er ikke alltid like lett å stoppe når de ikke har lyst å stoppe, men dette er nok mulig å trene vekk, men jeg har slitt en del med dette.

Det kan også være greit å vite at de fleste dalmatinere har en del vaktinnstinkt, og kan av den grunn bjeffe del på fremmende, både de som kommer på besøk, og de du møter i skogen. Så hvis dette er noe du ikke ønsker så bør du trene mye lederskapstrening fra første stund, dvs ikke la hunden hilse før deg, eller la den møte besøkende ved døren før deg etc. Ro i hilse situasjon osv. Men synes du det er greit med litt vakthund har du en som gjerne vil vokte deg for innbruddstyver da:)

Dalmatineren er meget sosial og elsker familien sin over alt. Sjelden at de ikke liker fremmende, de er stort sett glad i alt og alle! De er så glad at de går rundt seg selv. De elsker å jobbe aktivt, spesielt på agility banen eller lign. Det bør du ha i tankene ved annskaffelse av en dalmis, de bør få jobbe både fysisk og psykisk, ellers kan de fort kjede seg og tråkke i bena på deg og finne på tull.

Så alt i alt bør du vite hva du vil bruke hunden til før du anskaffer deg en dalmatiner, de er flotte hunder dersom du er forberdet på å legge en del arbeid i dem, og vite at det vil ta tid, en dalmis er ikke trent ved 6 mnd, de må igjennom mange faser før de er voksne. Men jeg elsker min dalmatiner over alt, og tross at hun er en håndfull til tider angrer jeg ikke, men jeg har rivd meg i håret menge ganger, og til og med felt noen tårer, men det er verdt det når man endelig ser resultater. Det er ofte slik at man blir enda tettere knyttet til en hund som byr på en del utfordringer enn en problemfri hund.

Husk at dette er min erfaring og at det er stor forskjell på individer innenfor rasen! Har vært borti dalmatinere som er super rolig fra første dag og motsatt, de som aldri roer seg.

Ønsker deg masse lykke til med leting etter din neste beste venn!:P

Har du flere spørsmål er det bare spørre.

Jeg har også hjemmeside som du ta en titt på hvis du vil, der skriver jeg om vår hverdag.

Håper dette har vært til hjelp for deg.

Hilsen en som er glad i dalmissen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå tror jeg at jeg har bestemt meg for en dalmatiner:D

Så får vi se når jeg får en i hus, forhåpentligvis iløpet av nyåret.:thumbs:

Men jeg skulle fortsatt gjerne kjøpt en dalmatiner bok eller flere, ikke fordi jeg tror jeg kan lese meg til alt, men rett og slett fordi jeg elsker å lese faktabøker om hunder (nerdy nerd;)

(Jeg svarte forresten på posten over på pm, så jeg ikke fremstår som ekstremt uhøffelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på biblioteket! :thumbs: Kanskje endel utdaterte bøker, men står endel om rasen. Men rasen har utviklet seg veeeldig de siste 20 årene, så ta det som står i eldre bøker med en klype salt.

Skal du ha en dalmatiner MÅ du være innstilt på å ha noe å finne på med den. Kan ikke garantere at den blir fornøyd med 30min tur om dagen. Her snakker vi kanskje spor, agility, freestyle osv... Denne rasen kan "brukes" til det meste.. til og med fuglejakt hvis interessen er der.. :D

Men ring til oppdrettere, avtal besøk... og hils på oppdretteren.. finn en/ei DU liker!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har bestemt meg for en dalmatiner:D

Så får vi se når jeg får en i hus, forhåpentligvis iløpet av nyåret.:thumbs:

En oppdretter jeg kjenner veldig godt skal ha kull som sannsynligvis blir født rundt 1. desember og er leveringsklare i slutten av januar. Send meg en PM dersom du vil ha flere opplysninger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på biblioteket! :blink: Kanskje endel utdaterte bøker, men står endel om rasen. Men rasen har utviklet seg veeeldig de siste 20 årene, så ta det som står i eldre bøker med en klype salt.

Skal du ha en dalmatiner MÅ du være innstilt på å ha noe å finne på med den. Kan ikke garantere at den blir fornøyd med 30min tur om dagen. Her snakker vi kanskje spor, agility, freestyle osv... Denne rasen kan "brukes" til det meste.. til og med fuglejakt hvis interessen er der.. :)

Men ring til oppdrettere, avtal besøk... og hils på oppdretteren.. finn en/ei DU liker! :)

Off ja... får kanskje dra meg dit. Men synes det er litt rart om de skal ha noe der, når jeg ikke finner en eneste en på nett. Jeg er egentlig og mer interessert i å eie en bok. Men kan jo ta meg en tur på biblioteket å titte iallfall.

Jeg har faktisk fått mer og mer lyst til å bruke hunden min til noe, så det skal det nok bli en råd med. 30 min tur om dagen synes jeg er alt for lite uansett rase, så det er jeg innstilt på. Fuglejakt kommer nok ikke på tale, så det får den klare seg uten.

Har vært inne på endel oppdretter sider nå (har ikke kommet så mye lengre en det), og funnet noen jeg synes ser bra ut. Men det er jo vanskelig å bedømme ut ifra nettside da, så neste steg blir nok utenfor cyberspace.

Jeg skal kanskje flytte til danmark, så ser litt på oppdrettere der og nå. Så får vi se hva jeg ender opp med:)

En oppdretter jeg kjenner veldig godt skal ha kull som sannsynligvis blir født rundt 1. desember og er leveringsklare i slutten av januar. Send meg en PM dersom du vil ha flere opplysninger :)

Sendte deg pm :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...