Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling!

Evy93

Recommended Posts

Skrevet

Hei der...!

lurer på om det går ann å stille ut Alana (hun er av fargen madagaskar men har mørk, nesten svart, pels i ansiktet og på føtter + og mage...) er bilde her: Bilde

Er bare nysgjerrig :) har stamtavle på ho, renraset løvehode!

Skrevet

Madagaskar skal ha mørke soner slik du beskriver, så det er ingen feil, faktisk kan det se ut som hun har litt lite farge/tegning der det skal være. :) Kikket litt på bildene og det kan se ut som hun har litt lite og ujevn manke i tillegg til at hun har skjørt, noe det foretrekkes at løvehoder ikke har selv om det er vanskelig å få en løvehode med bra manke og lite skjørt. Ellers skal vel løvehoder veie mellom 1,3 og 1,7 kilo og ha ører som harmonerer med kroppsstørrelsen (ideell lengde er 6-7 cm). Men det er jo bare å prøve? Da må du være medlem i Norsk Kaninavlsforbund og kaninen din må være merket i venstre øre.

Men jeg lurte litt på en ting angående fargen på kaninen, er hun svart/gråsvart på de mørke partiene eller mørk brun?

Edit: Har forresten et bilde av en Thyringer (de er madagaskarfargede) som fikk veldig bra score på farge på en fylkesutstilling jeg var på et år.

Skrevet

Hun er svart.. har begynt å miste babypelsen nå... oppdretter sa at bare manken ville komme tilbake og de lyse partiene ville foorsvinne.. hun har et lite parti på ryggen der voksenpelsen har kommet frem.. den er helt svart ..:)

Skrevet

Ok, på bildene så hun brun ut, og da hadde hun ikke vært madagaskar ser du, bare derfor jeg lurte. :)

Pelsen vil selvsagt utvikle seg, men at skjørtene vil bli helt vekke er vel kanskje tvilsomt. Men det er ikke uvanlig at de har skjørt altså, pga at det er vanskelig å få til manken slik den skal være uten at de får skjørt også. :D

Forsto ikke helt hva du mente med det du skrev sist, har hun et sort felt på ryggen?

Skrevet

Oj.. nå blanda jeg litt her.. trodde du snakka om ho andre...Kiara.... men det er nok sant at skjørtene ikke vil forsvinne helt... men det hadde jo vært gøy å dra på utstilling med dem.. har ikke hatt kanin før, men har lest masse på forumer og faktasider. Men Alana ja, det mørke , maske heter det vel(?), det er vel mer grått en svart, men ikke brunt nei.. bare litt dårlig kamera...

:)

Skrevet

Okei, fort gjort. :D

Ja, man kaller de mørke partiene i ansiktet for maske. I standarden vil du imidlertid finne fargen under 'Ensfarget med slør', og sløret er altså de mørke 'tegningene'. :D

Det er jo ikke verre enn å melde på til en utstilling, det verste som kan skje er at kaninen får null poeng. :) Som sagt, må du være medlem i NKF og kaninen må være merket i venstre øre. Dersom den ikke er det, kan du jo spørre oppdretteren om hjelp, de fleste seriøse oppdrettere kan enten merke selv eller få noen i klubben til å merke for dem. :P

Skrevet

Hun e øremerket... tror ikke jeg er medlem i NKF... hadde vel vist om det vist jeg var det.. :rolleyes: men det måtte blitt når hun hadde mista babypelsen sin.... :)

• 3 months later...
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg kan vel ikke stille ut Happy som er "dvergvedder"? Er fra dyrebutikk og der er det jo kjeldent renrasede.. har ikke stamtavle heller?!

Skrevet

Du kan stille ut kaninen så lenge den "ser" ut som en dvergvedder ja. Trenger ikke stamtavle eller noe slikt bare ørenummer og at du må være medlem av NKF..

Skrevet

Nå er ikke jeg helt sikker men skal ikke Løvehoder ha opp ører? Da har den jo helt ikke noe rase kjennetegn? Vet ikke helt jeg :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...