Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøper som setter ufortjent rykte på en fersk oppdretter


Inustaff

Recommended Posts

En bekjent har kjøpt en hund.Kjøper var selv urimelig med oppdretter,og oppdretter som er fersk og føler seg usikker har prøvd å føye seg som best den kan..slik at kjøper ikke skal hevne seg og sverte vedkommende.

Problemet er at kjøper har allerede kontaktet raseklubben og vridd på sannheten,slik at nykomlingen fremstår som useriøs.

Oppdretter er fortvilet og har latt kjøper overkjøre seg med "makta" bak seg,og trusler om at vedkommende oppdretter skulle bli svartelistet i klubben slik at valpekjøpere vil bli tipset om å kjøpe valp et annet sted.

Jeg har selv snakket med vedkommende oppdretter,og blitt kjent med denne.

Jeg vil påstå at denne oppdretter prøver så godt som mulig,og har ikke gjort noen alvorlig feil eller urett som kan anses som særlig useriøs.Små tabber er alt som er gjort..men det er da lov å være ny?

Så derfor lurer jeg på om det er lov å svarteliste oppdrettere i en raseklubb,og nekte vedkommende å bli medlem...

Dette er jo snakk om usannheter,og jeg har gravd opp i dette og funnet roten..

Så hva kan gjøres for at denne ferske oppdretter skal få lov å være i fred?

Synes det er dumt at raseklubben blir så gira på dette og nærmest"gnir seg i hendene" og gleder seg over å ødelegge for vedkommende oppdretter...som de aldri har møtt.

Jeg har jo selvsagt fått denne infoen om hva raseklubben har sagt fra min bekjente...Min bekjente visste bare lite om at jeg selv var ikontakt med denne oppdretter og hadde koblet opplegget og fått se sannheten.

Jeg er fristet til å kontakte klubben og fortelle sannheten.Oppdretter er jo bare et vanlig menneske..og h*nføler seg trødd på og deprimert pga at dette skulle skje ved første kull.Nå føler ikke vedkommende at h*n kan kontakte raseklubben pga at de vil være forutintatte.

Jeg er selv klar over at det er mye useriøse oppdrett omkring..men noen rykter er nok ufortjent,bare pga at kjøper rett og slett er ekkel.

Jeg syns rett og slett synd på oppdretter og fikk vondt inni meg av å se og høre hva som hadde skjedd.

Jeg prøvde å trøste med at svartelisting ikke er lov..hvertfall ikke offisielt..men hva folk gjør i bakgrunnen kan ingen si noe om.

Mye råttent i hundeverden ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, slutt å snakk om raseklubben som om det er et vesen - det er det ikke, det er flere forskjellige mennesker som forhåpentligvis evner å tenke selv, og kan gjøre seg opp en mening OM de får presentert flere fakta.

For det andre, så skal det - i normale raseklubber ihvertfall - ganske mye til før de kan nekte folk å være medlem, og det er neppe lov å utestenge noen på bakgrunn av rykter. At de - og da snakker vi om styret i klubben, og ikke alle medlemmene - kan være avvisende og ekskluderende, kan nok hende, men du får gi de litt mer kreditt foreløpig syns jeg - det sitter vel noen oppdrettere i styret i klubben din og, de har antageligvis vært ute for en og annen misfornøyd valpekjøper sjøl, og veit at det ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet de får servert fra denne bekjenten din.

For det tredje - om du sitter og veit at din bekjent juger og svartmaler en person, så er du minst like skyldig om du holder kjeft om at det er det vedkommende gjør. Da er du like råtten som de du kritiserer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ord fra Tone.

Eksklusjon fra klubben står det nok noe om i klubbens lover, og de følger mest sannsynlig NKKs lover. Da har man ankemulighet opp til generalforsamlingen.

Jeg tror ikke at raserådet vil gjøre så mye uten å høre begge partene først.

Ta kontakt med oppdretteren og sammen kontakt raserådet og få frem sannheten i denne saken, før den utvikler seg videre. Det veit du er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, slutt å snakk om raseklubben som om det er et vesen - det er det ikke, det er flere forskjellige mennesker som forhåpentligvis evner å tenke selv, og kan gjøre seg opp en mening OM de får presentert flere fakta.

For det andre, så skal det - i normale raseklubber ihvertfall - ganske mye til før de kan nekte folk å være medlem, og det er neppe lov å utestenge noen på bakgrunn av rykter. At de - og da snakker vi om styret i klubben, og ikke alle medlemmene - kan være avvisende og ekskluderende, kan nok hende, men du får gi de litt mer kreditt foreløpig syns jeg - det sitter vel noen oppdrettere i styret i klubben din og, de har antageligvis vært ute for en og annen misfornøyd valpekjøper sjøl, og veit at det ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet de får servert fra denne bekjenten din.

For det tredje - om du sitter og veit at din bekjent juger og svartmaler en person, så er du minst like skyldig om du holder kjeft om at det er det vedkommende gjør. Da er du like råtten som de du kritiserer!

Jeg omtaler raseklubben,som RASEKLUBBEN,så om du tilegger meg å se på det som "et vesen"så værsågod!

Det er er forskjellige mennesker,nææh det visste jeg ikke?!Så greit at jeg fikk vite det av deg...

Godt at de ikke kan nekte denne ferskingen å bli medlem,om h*n vil det nå da..Føles sikkert litt ekkelt å prøve å integrere seg et sted hvor du er svertet i forkant.

Og sist men ikke minst..Jeg er jo kanskje litt opptatt av å ikke svartmale vedkommende oppdretter da denne bekjenten min ikke går for å være venn.Jeg skrev BEKJENT,IKKE venn.

Så jeg ser ikke at jeg er skyldig i noe som helst,og hvertfall ikke råtten..jeg bare lurer på hva som kan gjøres mot oppdretter etter dette med tanke på uthengingen som er gjort og utestenging..

Selv vil jeg fremstille oppdretter på en grei måte,da dette er tullerykter.

Jeg er selv fristet til å ringe raseklubben og eventuelt late som om jeg skulle være interesserti valp fra dette kullet..bare for å se om de uttaler noe om dette oppdrettet og svartmaler h*n pga disse opplysningene som de har fått fra min bekjente-ikke-venn..og deretter"komme frem" og si at jeg synes dette er trist at de sier og fortelle en ny side av saken..

Jeg er da interessert i at vedkommende oppdretter skal lykkes...Og det er ikke noe MIN raseklubb.Det har ingenting med meg og gjøre.Jeg har gitt beskjed til oppdretter hva kjøper har gjort og sagt til meg.Oppdretter ble sjokket!Og veldig trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtaler raseklubben,som RASEKLUBBEN,så om du tilegger meg å se på det som "et vesen"så værsågod!

Det er er forskjellige mennesker,nææh det visste jeg ikke?!Så greit at jeg fikk vite det av deg...

Bare hyggelig :) Kanskje du skal se hvordan du beskrev raseklubben selv i første innlegget ditt?

Synes det er dumt at raseklubben blir så gira på dette og nærmest"gnir seg i hendene" og gleder seg over å ødelegge for vedkommende oppdretter...som de aldri har møtt.

Her tillegger du raseklubben følelser - blir gira og nærmest gnir seg i hendene og prøver å ødelegge for vedkommende oppdretter - som om raseklubben er ET vesen.. Ser du?

Og sist men ikke minst..Jeg er jo kanskje litt opptatt av å ikke svartmale vedkommende oppdretter da denne bekjenten min ikke går for å være venn.Jeg skrev BEKJENT,IKKE venn.

Sa ikke et eneste sted at det var en venn av deg jeg, jeg var faktisk ganske konsekvent på å skrive "bekjent" :(

Så jeg ser ikke at jeg er skyldig i noe som helst,og hvertfall ikke råtten..jeg bare lurer på hva som kan gjøres mot oppdretter etter dette med tanke på uthengingen som er gjort og utestenging..

Du påstår at du veit at det denne bekjenten din sier ikke er sant, og det faller deg ikke inn engang at du burde fortelle denne sannheten du veit om til raseklubben? Du bare bekymrer deg på vegne av oppdretteren?

Å ikke si en dritt når du veit at noen blir ufortjent svertet, er like ille som å være med på svertinga sjøl.. Ergo, du er like ille om du fortsatt holder kjeft om det du veit, som de som i følge deg gnir seg i hendene og gleder seg over å ødelegge for vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det er jo det jeg vil frem til her...At jeg vil stå frem og hjelpe oppdretter med å få frem sannheten...ikke bare snakke om det her.

Men jeg erlitt usikker på hvordan jeg skal gjøre det og sånn...

Jeg vet at raseklubben" gnir seg i hendene"pga at jeg er jo ikke fiende med min bekjent som styrer med dette,og denne bekjenten er jo gira på å fortelle meg hva klubben sa osv.

Det er pga av dette at jeg allerede vet hva enkelte i klubben tenker og mener.Men kjøper har jo ikke vert i møte med hele klubben,så uansett så vet ikke alle dette,ennå.

Jeg prøver å få kontakt med klubben selv...men må vel være litt utspekulert og være en "falsk"valpekjøper..slik får jeg vel sett/hørt om det er folk der som med nebb og klør fraråder meg noe de ikke vet sannheten om...

Etter min bekjent sitt ord ble raseklubben gira..Så det var etter jeg hørte hva de hadde sagt at jeg reagerte påhvorlett det faktisk var å lyge på andre.Jeg fikk intrykk av at de godtet seg hvertfall...

Nei jeg får spader.Dette ikke venner av meg noen av dem.men begge parter var potensielle venner,der jeg føler at bekjenten har tapt seg og ser det som naturlig å ta oppdretters side,da jeg mener rett skal være rett.Jeg fikkavsmak av de andre folka forå si det sånn.

Jeg har også sagt dette til kjøper nå at jeg kommer til å prøve å hjelpe oppdretter med dette ryktet,før det sprer seg.

Selvsagt ble bekjenten sur,da jeg ble ansett som venn...men jeg mener at det finns en grense for hva man kan sitte å se på av styggeskap.Jeg blir ikke venn med sleske folk for min del.

Oppdretter ble hengt ut med personlige problemer som hadde vært for årevis tilbake..og dette har jo ingenting med hvem man er som hundeier eller fersk oppdretter idag.Disse tingene var sånne ``ung og dum``ting som ikke vedrører hundehold eller noe.Men dette ble også tatt opp med raseklubben som om det var relevant iforhold til oppdrett.

Så derfor er oppdretter angrepet som person og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter ble hengt ut med personlige problemer som hadde vært for årevis tilbake..og dette har jo ingenting med hvem man er som hundeier eller fersk oppdretter idag.Disse tingene var sånne ``ung og dum``ting som ikke vedrører hundehold eller noe.Men dette ble også tatt opp med raseklubben som om det var relevant iforhold til oppdrett.

Så derfor er oppdretter angrepet som person og det hele.

Men dette er jo ting som raseklubben bør klare å se bort i fra, når det ikke vedrører hundehold/oppdrett? Ellers blir det jo litt barnehagetendenser, føler jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,og oppdretter hadde bare vert åpen og ærlig med kjøperne da de snakket om andre ting en hund,og ble kjent med hverandre utenom..de hadde sittet å snakket som de var venner,og så bruker kjøper ting etterpå.Selv om kjøper selv sitter med samme bakrunn som"ung og dum"så ble dette brukt.Oppdretter ble ikke engang sint og ekkel etter alt dette styret ,men heller nedtrykt der h*n sa at det var dårlig gjort å bruke sånne ting.Kjøper ba om unnskyldning angående det personlige,men har likevel startet hele greia slik at ballen nok allerede ruller.

Jeg ringer raseklubben,så fisker jeg for å se hvilken oppfatning de sitter med..og hva de har hørt...

Det er mye barnehagentendenser ute i verden..Se bare på forumene.Alt er mennesker,og mennesker har sine evner!

Om de sitter i klubb eller ikke,så er naturen deres der...Den samme naturen vi alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...