Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn og uten muskler

Tina&Ella

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en kastrert blandingshund (schæfer, rottwailer og tolling retriver) på 16 måneder, som nå skal fores opp etter en lang periode med sykdom. Han har spist minimalt den siste tiden, på en dårlig dag spiste han ingen ting, og på en "god" dag var jeg heldig hvis jeg fikk i han 100g mat. Han orket ikke å gå tur, lå stille hele dagen, enten så sov han, eller så lå han bare å peip/klaga. Det viste seg at han har et forstørret hjerte, og lungeproblemer. Etter han begynte med behandling for dette, så har han kommet seg veldig :console: Men han har mistet alt som heter muskler, og er altfor tynn. Han har lagt på seg litt i løpet av de siste 14 dagene, så ribbein er ikke så synelige lenger, men beina er fortsatt tynne og spinkle, og lårmusklene er bare en eneste stor grop (så her må det fylles opp :rolleyes: ) Har aldri hatt denne problemstillingen før, så er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, og om det jeg gjør nå er riktig.

Han får en liten tur på ca 15 minutter om morgenen, så får han 250gram vom før han legger seg i buret. Her ligger han i ca 5timer og sover mens jeg er på skole. Når jeg kommer hjem får han en times tur i skogsterreng, der han går løs og selv får bestemme farten (her er det masse trestokker å balansere på, gå over og under, oppoverbakker osv). Så får han middag rundt 16 tiden, ca 200gram tørrfor (Eukanuba, large breed adult). Så blir det en tur ned til postkassa og hjem igjen, eller en 45 minutters tur i nabolaget på kvelden, alt ettersom hva han orker. Etter denne turen får han enten ca 100g blanding av lever og torsk, eller tunfisk. En gang i uken får han 1 eggeplomme i et av måltidene sine.

Jeg ser jo at dette fungerer, han legger jo på seg, og jeg veit at det tar tid å bygge opp muskler igjen. Men er usikker på om jeg gir han for mye, eller for lite mat, og om jeg gir for mye eller for lite trim/trening. Han får jo ca 500 gram mat til sammen pr dag, og på tørrfor sekken hans fra Eukanuba så står det at han skal ha 245 g for i løpet av en dag, og jeg gir han jo det dobbelte av det........ er dette feil ? vil jo ikke overfore han heller. Men samtidig så er han konstant sulten, maser og maser om mat, er støtt og stadig borte og snuser i matskålå og setter seg foran forsekken og kjøleskapet.

Tips/råd/erfaringer tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd ett høy energi fór en periode, det fungerte utrolig godt på min hund som var liten og tynn..

Jeg bruker RC Energy 4800, tror det er for medium hunder, men de har for store óg..

Tror ikke det er så mye nytte, for ett raskt resultat å overfóre med vanlig fór, for jeg tror ikke hunden for tatt opp alt da, det går mye rett igjennom, pga mengden man fórer.. Kroppen klarer ikke utnytte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt høyenergifôr. Ikke fordi han ikke tåler det, men fordi da trenger han mindre mengde mat. Om han er så sulten, så er det godt for ham å få så stort volum som mulig. I stedet for vom ville jeg kanskje forsøkt noe som har et høyere innhold av proteiner. Vom er mye fett, mens han trenger mer å bygge muskler, som krever proteiner. Det er ikke slik at han bare kommer til å legge fett på kroppen når han får vom, og jeg synes du har en bra fôring på ham. Hvis man skal lete etter det optimale, så ville jeg kanskje alikevel tenkt proteiner, og ikke fett. Rent kjøtt vil da være et alternativ.

Kroppen trenger tid på å bygge muskler, og da hjelper det ikke å fôre alt han orker å spise. Da blir det bare fett av det fordi kroppen ikke klarer å bygge muskler fortere, så da lagrer den energien på annen måte. Med moderat trening og opptrening så vil han legge på seg, og det tar nok bare tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt høyenergifôr. Ikke fordi han ikke tåler det, men fordi da trenger han mindre mengde mat. Om han er så sulten, så er det godt for ham å få så stort volum som mulig. I stedet for vom ville jeg kanskje forsøkt noe som har et høyere innhold av proteiner. Vom er mye fett, mens han trenger mer å bygge muskler, som krever proteiner. Det er ikke slik at han bare kommer til å legge fett på kroppen når han får vom, og jeg synes du har en bra fôring på ham. Hvis man skal lete etter det optimale, så ville jeg kanskje alikevel tenkt proteiner, og ikke fett. Rent kjøtt vil da være et alternativ.

Kroppen trenger tid på å bygge muskler, og da hjelper det ikke å fôre alt han orker å spise. Da blir det bare fett av det fordi kroppen ikke klarer å bygge muskler fortere, så da lagrer den energien på annen måte. Med moderat trening og opptrening så vil han legge på seg, og det tar nok bare tiden det tar.

Enig med Teddy. Råfôr hunden din og ikke gi ham for mye ren vom, det er *ikke* fullverdig fôr. Gi ham rent kjøtt (hvitt eller rødt), eller V&H. Fett er nok også viktig, men det vil du få tilstrekkelig av gjennom V&H. V&H er et fullverdig fôr så det er den letteste måten du kan råfôre på. I tillegg så tror jeg en syk og rekonvalesens hundekropp ville sette stor pris på å bli fôret rått og naturlig. God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for gode råd :P

Det foret jeg bruker heter Vom og hundemat, et norskprodusert våtfor til hund, som er tilsatt vitaminer og mineraler for å dekke hundens daglige behov. Det står at det kan brukes som tilleggsfor og som fullfor. Har allikevel valgt å gi Theodor tørrfor ved siden av. Ser dere nevner viktigheten av proteiner, gir vofsen fisk (torsk, sei, laks, tunfisk) og dette er vel en god proteinkilde, + at han får kokt okselever. Men skal begynne å gi han litt reint kjøtt også, sånn som dere foreslår, det høres jo ikke dumt ut :P Er en liten pelskladd her som er setter stor pris på akkurat det tipset, dere kan tro han ble lykkelig i kveld når han fikk servert biff til kveldsmat :console: Han stod bare og stirra på biffstykket med et blikk om sa "skal jeg få den ? :) "

Så skal han få kylling og tørrfor til frokost i morra :P stor fare for at pelskladden blir litt bortskjemt i tiden fremover ja, men det viktigste er å få han på beina igjen !!

Ha en fortsatt fin helg, og takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det høres ut som om foringsplanen din er flott, det samme med mosjonsplanen - han kommer sikkert i form igjen - man skal jo ikke glemme at du har en hund som har en diagnose han aldri kommer til å bli kvitt - jeg tror nok ikke du kan regne med å kunne belaste han så mye som en frisk hund - dermed vil det også ta lenger tid å fete han opp.

Forøvrig en kommentar til de som måtte mene at høyenergifor er tingen for tynne hunder - dette er helt feil, en tynn hund trenger ikke energi - men fett - det er bedre med en balansert diett med høyt fettinnhold - enn høyenergifor. DET legger man ikke på seg av, snarere tvert imot - de gangene jeg har mått slanke mine hunder så har de fått høyenergi for - det fungerer fint det - de blir så slanke å fine så..... Skal jeg fete de opp så er det helt klart Vom og hundemat som gjelder - hvis ikke - tørr for av typen helt normalt for for normale hunder - bare litt mer enn vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

det lyder som en god diet du giver din hund.

Jeg kan anbefale hunde svømning for optræning af din hund uden at det overbelaster den.

de fleste steder der driver med hundesvømning har forskellige progammer for hundene, eller de laver et individuelt til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...