Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn og uten muskler

Tina&Ella

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en kastrert blandingshund (schæfer, rottwailer og tolling retriver) på 16 måneder, som nå skal fores opp etter en lang periode med sykdom. Han har spist minimalt den siste tiden, på en dårlig dag spiste han ingen ting, og på en "god" dag var jeg heldig hvis jeg fikk i han 100g mat. Han orket ikke å gå tur, lå stille hele dagen, enten så sov han, eller så lå han bare å peip/klaga. Det viste seg at han har et forstørret hjerte, og lungeproblemer. Etter han begynte med behandling for dette, så har han kommet seg veldig :console: Men han har mistet alt som heter muskler, og er altfor tynn. Han har lagt på seg litt i løpet av de siste 14 dagene, så ribbein er ikke så synelige lenger, men beina er fortsatt tynne og spinkle, og lårmusklene er bare en eneste stor grop (så her må det fylles opp :rolleyes: ) Har aldri hatt denne problemstillingen før, så er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, og om det jeg gjør nå er riktig.

Han får en liten tur på ca 15 minutter om morgenen, så får han 250gram vom før han legger seg i buret. Her ligger han i ca 5timer og sover mens jeg er på skole. Når jeg kommer hjem får han en times tur i skogsterreng, der han går løs og selv får bestemme farten (her er det masse trestokker å balansere på, gå over og under, oppoverbakker osv). Så får han middag rundt 16 tiden, ca 200gram tørrfor (Eukanuba, large breed adult). Så blir det en tur ned til postkassa og hjem igjen, eller en 45 minutters tur i nabolaget på kvelden, alt ettersom hva han orker. Etter denne turen får han enten ca 100g blanding av lever og torsk, eller tunfisk. En gang i uken får han 1 eggeplomme i et av måltidene sine.

Jeg ser jo at dette fungerer, han legger jo på seg, og jeg veit at det tar tid å bygge opp muskler igjen. Men er usikker på om jeg gir han for mye, eller for lite mat, og om jeg gir for mye eller for lite trim/trening. Han får jo ca 500 gram mat til sammen pr dag, og på tørrfor sekken hans fra Eukanuba så står det at han skal ha 245 g for i løpet av en dag, og jeg gir han jo det dobbelte av det........ er dette feil ? vil jo ikke overfore han heller. Men samtidig så er han konstant sulten, maser og maser om mat, er støtt og stadig borte og snuser i matskålå og setter seg foran forsekken og kjøleskapet.

Tips/råd/erfaringer tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd ett høy energi fór en periode, det fungerte utrolig godt på min hund som var liten og tynn..

Jeg bruker RC Energy 4800, tror det er for medium hunder, men de har for store óg..

Tror ikke det er så mye nytte, for ett raskt resultat å overfóre med vanlig fór, for jeg tror ikke hunden for tatt opp alt da, det går mye rett igjennom, pga mengden man fórer.. Kroppen klarer ikke utnytte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt høyenergifôr. Ikke fordi han ikke tåler det, men fordi da trenger han mindre mengde mat. Om han er så sulten, så er det godt for ham å få så stort volum som mulig. I stedet for vom ville jeg kanskje forsøkt noe som har et høyere innhold av proteiner. Vom er mye fett, mens han trenger mer å bygge muskler, som krever proteiner. Det er ikke slik at han bare kommer til å legge fett på kroppen når han får vom, og jeg synes du har en bra fôring på ham. Hvis man skal lete etter det optimale, så ville jeg kanskje alikevel tenkt proteiner, og ikke fett. Rent kjøtt vil da være et alternativ.

Kroppen trenger tid på å bygge muskler, og da hjelper det ikke å fôre alt han orker å spise. Da blir det bare fett av det fordi kroppen ikke klarer å bygge muskler fortere, så da lagrer den energien på annen måte. Med moderat trening og opptrening så vil han legge på seg, og det tar nok bare tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt høyenergifôr. Ikke fordi han ikke tåler det, men fordi da trenger han mindre mengde mat. Om han er så sulten, så er det godt for ham å få så stort volum som mulig. I stedet for vom ville jeg kanskje forsøkt noe som har et høyere innhold av proteiner. Vom er mye fett, mens han trenger mer å bygge muskler, som krever proteiner. Det er ikke slik at han bare kommer til å legge fett på kroppen når han får vom, og jeg synes du har en bra fôring på ham. Hvis man skal lete etter det optimale, så ville jeg kanskje alikevel tenkt proteiner, og ikke fett. Rent kjøtt vil da være et alternativ.

Kroppen trenger tid på å bygge muskler, og da hjelper det ikke å fôre alt han orker å spise. Da blir det bare fett av det fordi kroppen ikke klarer å bygge muskler fortere, så da lagrer den energien på annen måte. Med moderat trening og opptrening så vil han legge på seg, og det tar nok bare tiden det tar.

Enig med Teddy. Råfôr hunden din og ikke gi ham for mye ren vom, det er *ikke* fullverdig fôr. Gi ham rent kjøtt (hvitt eller rødt), eller V&H. Fett er nok også viktig, men det vil du få tilstrekkelig av gjennom V&H. V&H er et fullverdig fôr så det er den letteste måten du kan råfôre på. I tillegg så tror jeg en syk og rekonvalesens hundekropp ville sette stor pris på å bli fôret rått og naturlig. God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for gode råd :P

Det foret jeg bruker heter Vom og hundemat, et norskprodusert våtfor til hund, som er tilsatt vitaminer og mineraler for å dekke hundens daglige behov. Det står at det kan brukes som tilleggsfor og som fullfor. Har allikevel valgt å gi Theodor tørrfor ved siden av. Ser dere nevner viktigheten av proteiner, gir vofsen fisk (torsk, sei, laks, tunfisk) og dette er vel en god proteinkilde, + at han får kokt okselever. Men skal begynne å gi han litt reint kjøtt også, sånn som dere foreslår, det høres jo ikke dumt ut :P Er en liten pelskladd her som er setter stor pris på akkurat det tipset, dere kan tro han ble lykkelig i kveld når han fikk servert biff til kveldsmat :console: Han stod bare og stirra på biffstykket med et blikk om sa "skal jeg få den ? :) "

Så skal han få kylling og tørrfor til frokost i morra :P stor fare for at pelskladden blir litt bortskjemt i tiden fremover ja, men det viktigste er å få han på beina igjen !!

Ha en fortsatt fin helg, og takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det høres ut som om foringsplanen din er flott, det samme med mosjonsplanen - han kommer sikkert i form igjen - man skal jo ikke glemme at du har en hund som har en diagnose han aldri kommer til å bli kvitt - jeg tror nok ikke du kan regne med å kunne belaste han så mye som en frisk hund - dermed vil det også ta lenger tid å fete han opp.

Forøvrig en kommentar til de som måtte mene at høyenergifor er tingen for tynne hunder - dette er helt feil, en tynn hund trenger ikke energi - men fett - det er bedre med en balansert diett med høyt fettinnhold - enn høyenergifor. DET legger man ikke på seg av, snarere tvert imot - de gangene jeg har mått slanke mine hunder så har de fått høyenergi for - det fungerer fint det - de blir så slanke å fine så..... Skal jeg fete de opp så er det helt klart Vom og hundemat som gjelder - hvis ikke - tørr for av typen helt normalt for for normale hunder - bare litt mer enn vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

det lyder som en god diet du giver din hund.

Jeg kan anbefale hunde svømning for optræning af din hund uden at det overbelaster den.

de fleste steder der driver med hundesvømning har forskellige progammer for hundene, eller de laver et individuelt til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...