Gå til innhold
Hundesonen.no

Skraping på dører

mbakkevold

Recommended Posts

Tina har fått det for seg at dører er unødvendige hindringer, og de skal aller helst være åpne slik at hun kan komme seg ubesværet rundt. Dersom en dør er lukket og hun vil gjennom den, reiser hun seg på to og skraper og hopper (og har i et tilfelle klart å åpne verandadøren...). Dette gir kloremerker på dørene, og jeg (les samboer) er ikke helt glad for det, nei. Jeg gir tydelig beskjed når jeg tar henne i gjerningsøyeblikket, men det er ikke alt jeg får med meg før det er for sent. Noen lure forslag på hvordan jeg kan løse dette? Kan ikke spikre opp plater på hver ei dør heller akuratt..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, vi kan enten være i samme rom som henne, eller i et annet (da skraper hun fordi hun ikke vil være alene). Dersom hun må være alene på et rom skraper hun i det vi går, men gir seg nok så fort. Tingen er jo at skaden allerede har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe foran døren da, en kasse, stol, en 'del' av en kompostbinge etc så kommer hun hvert fall ikke til, og får mer læring i at det går an å grave seg gjennom dører.

Tenkte på dette jeg også. Og så er det i tillegg vikig at hun ikke får belønning for å skrape på døren, ved at døren går opp. Har selv en hund jeg holder på å venne av med dette tullet på. Syns det var praktisk når hun var valp og skulle gi beskjed om å få ut, men det er ikke så pent i et nytt hus med nye dører (eller gamle for den saks skyld), og hun tror hun "må" skrape på døren for at de skal åpne seg. Det har blitt mye bedre, og hun gjør det egentlig sjelden nå, men de gangene hun skraper, holder jeg bare døren lukket til hun har satt seg og gjerne tatt kontakt (hvis vi er på vei ut). Straff har jeg aldri trengt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Det der hjalp ikke på huskyen jeg hadde (han skrapa rett nok ikke opp dørene, han bare åpna de), var jeg ikke der tok han saken i egne labber til tross for at han satt og tok kontakt når jeg var i gangen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg fikk ei frøken som var 6 måneder og åpnet dørene begge veier. Det jeg gjorde var å ta en sterkere variant av dette. Jeg gikk ut og ventet til jeg hørte hun hoppet på klinka så ropote jeg nei så strengt jeg kunne i tilegg til at jeg begynt med dette. Altid når en dør skulle gå opp så var det sitt og vent til hun hadde tatt kontakt også åpnet jeg døren. Dette er litt over et år siden og hu som kan ominrede hundehuset har fortsatt ikke åpnet dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...