Gå til innhold
Hundesonen.no

Skraping på dører

mbakkevold

Recommended Posts

Skrevet

Tina har fått det for seg at dører er unødvendige hindringer, og de skal aller helst være åpne slik at hun kan komme seg ubesværet rundt. Dersom en dør er lukket og hun vil gjennom den, reiser hun seg på to og skraper og hopper (og har i et tilfelle klart å åpne verandadøren...). Dette gir kloremerker på dørene, og jeg (les samboer) er ikke helt glad for det, nei. Jeg gir tydelig beskjed når jeg tar henne i gjerningsøyeblikket, men det er ikke alt jeg får med meg før det er for sent. Noen lure forslag på hvordan jeg kan løse dette? Kan ikke spikre opp plater på hver ei dør heller akuratt..... :rolleyes:

Skrevet

Det varierer, vi kan enten være i samme rom som henne, eller i et annet (da skraper hun fordi hun ikke vil være alene). Dersom hun må være alene på et rom skraper hun i det vi går, men gir seg nok så fort. Tingen er jo at skaden allerede har skjedd.

Skrevet

Sett noe foran døren da, en kasse, stol, en 'del' av en kompostbinge etc så kommer hun hvert fall ikke til, og får mer læring i at det går an å grave seg gjennom dører.

Skrevet
Sett noe foran døren da, en kasse, stol, en 'del' av en kompostbinge etc så kommer hun hvert fall ikke til, og får mer læring i at det går an å grave seg gjennom dører.

Tenkte på dette jeg også. Og så er det i tillegg vikig at hun ikke får belønning for å skrape på døren, ved at døren går opp. Har selv en hund jeg holder på å venne av med dette tullet på. Syns det var praktisk når hun var valp og skulle gi beskjed om å få ut, men det er ikke så pent i et nytt hus med nye dører (eller gamle for den saks skyld), og hun tror hun "må" skrape på døren for at de skal åpne seg. Det har blitt mye bedre, og hun gjør det egentlig sjelden nå, men de gangene hun skraper, holder jeg bare døren lukket til hun har satt seg og gjerne tatt kontakt (hvis vi er på vei ut). Straff har jeg aldri trengt å bruke.

Guest lijenta
Skrevet

Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Skrevet
Siden dette er en valp så ville jeg prøvd å innføre sitt og ta kontakt såååå går døren opp. Har gjort noe lignende med ei som åpnet dørene og det hjalp.

Det der hjalp ikke på huskyen jeg hadde (han skrapa rett nok ikke opp dørene, han bare åpna de), var jeg ikke der tok han saken i egne labber til tross for at han satt og tok kontakt når jeg var i gangen med han.

Guest lijenta
Skrevet

Jeg fikk ei frøken som var 6 måneder og åpnet dørene begge veier. Det jeg gjorde var å ta en sterkere variant av dette. Jeg gikk ut og ventet til jeg hørte hun hoppet på klinka så ropote jeg nei så strengt jeg kunne i tilegg til at jeg begynt med dette. Altid når en dør skulle gå opp så var det sitt og vent til hun hadde tatt kontakt også åpnet jeg døren. Dette er litt over et år siden og hu som kan ominrede hundehuset har fortsatt ikke åpnet dørene.

Skrevet

Takk for gode råd!Har nok vært litt rask med å åpne dørene, i frykt for at de skal bli helt herpa...får fortsette med det jeg gjør (si "nei"), og i tilegg kreve kontakt før dørene åpnes!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...