Gå til innhold
Hundesonen.no

Cocker vs Springer

IM

Recommended Posts

Skrevet

Ja, som overskriften tilsier så er jeg ute etter info om disse rasene.

Skal en gang i fremtiden (2 år eller noe.. :rolleyes: ) kjøpe oss valp og diskusjonen går mellom Engelsk Cocker Spaniel og Engelsk Springer Spaniel.

Samboeren vil ikke ha en så liten hund, men jeg synes Cockeren er stor i forhold til dachs i hvert fall. :icon_redface:

Hadde Springer når jeg var liten og jeg husker den som hengiven, kontaktsøkende og enkel å trene. Var ganske sikker på at det var denne rasen jeg skulle ha helt til jeg for litt siden hilste på en Cocker.

hun var så hengiven. Jeg satt meg i sofaen og hun hoppet rett opp å krøllet seg sammen i fanget mitt! Ntååå...! :)

Men. Nå er jeg i villrede da.

Kan noen gi meg noen erfaringer på disse rasene? Også jaktferdihetene da samboeren min er interessert i fuglejakt. :D

Skrevet

Hei

Da jeg var liten, hadde vi en cocker spaniel, og de er større enn en dachs. Vi har en dachs nå. Hun var en trent fuglehund og elsket vann. Jeg tror at begge raser kan være trent som fuglehunder, og det er ikke veldig stor forskjell mellom dem. Jeg tror at springers trenger litt mer mosjon enn cockers, og mange cockers er litt overvektig (spesielt i England).

http://www.essft.com/fieldshow.html er interessant.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Cocker_Spaniel

http://en.wikipedia.org/wiki/English_springer_spaniel

http://www.petplanet.co.uk/petplanet/breed...ger_Spaniel.htm

http://www.petplanet.co.uk/petplanet/breed...ker_Spaniel.htm

Lykke til. :icon_redface:

Skrevet

Hei, hei,

jeg har bare en Clumber Spaniel nå, men har vokst opp med en gjeng med Cockere og kjenner en del Springere etter hvert også. Når det gjelder Cocker, og dere har tenkt på å bruke den i jakt, ville jeg ha sett på working-linjer. Jeg har brukt et par av Cockerne mine på jakt, men egenskapene kan nok være ganske utvannet på de rene show-linjene. I tillegg har du jo en del pelsstell, da. På springerne har du både rene show-linjer, working-linjer og også en del som prøver å bevare begge deler (dual purpose).

Forskjellen mellom rasene sånn generelt sett er mitt inntrykk at Cockerne er litt mer virrete, med litt flere sommerfugler i hodet sitt :icon_redface: Men det er jo ikke såå lenge siden rasene ble delt i springer og cocker så det er nok mye likt, bortsett fra vekt og høyde, selvsagt. Og sånn i min høyst personlige mening, er begge rasene jo bare helt fantastiske og helt nydelige, selvsagt :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...