Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger en katt av stell?

janne&kenny

Recommended Posts

Hei! Jeg skal forhåpenlighvis flytte ut i leilighet snart. Jeg har en liten blandings hund som går bra med katter. Jeg har hatt katter før når jeg var liten, men tror ikke jeg tok så alt for godt vare på den med tanke på vaksiner og riktig for. Så jeg lurer på hvor mange/ ofte må katten ha vaksiner? Hvilke sykdommer bør jeg være obs på? skal jeg velge han eller hun katt? Hvilket for skal jeg gi den? hvor ofte skal den ha makkekur? Noe jeg bør tenke på før jeg skaffer meg katt?

Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men har ikke hatt mulighet for å ha både hund og katt så lenge jeg bor hjemme. Det er maaange år siden jeg hadde katt..

Hvor mye koster det ca å ha katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Syntes det er flott at du setter deg inn i det! Mange tror en katt er noe dem kan skaffe seg gratis, trenger ikke noe pass. Bare litt mat innimellom og kose når eierne har lyst.. <_<

- Den må ha vaksineres 1 gang i året.

- Ormekurer, fra 2-3 ggr i året.

- sjekke av tenner regelmessig for tannstein osv

- Stell av ører

- Stell av pels (lang pels)

Av fòr, ikke kjøp butikk mat. Kjøp skikkelig mat på en dyrebutikk evt dyrlegen. Koster litt mer men dette merke du stor forskjell på om den spiser billig mat kontra skikkelig mat. (Alla samme som om vi skulle levd på nudler)

Både han og hun katt kan kastereres/steriliseres så dette slipper du tenke på.

Han katter markerer mer enn hu katt.

Det jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er flott at du setter deg inn i det! Mange tror en katt er noe dem kan skaffe seg gratis, trenger ikke noe pass. Bare litt mat innimellom og kose når eierne har lyst.. <_<

- Den må ha vaksineres 1 gang i året.

- Ormekurer, fra 2-3 ggr i året.

- sjekke av tenner regelmessig for tannstein osv

- Stell av ører

- Stell av pels (lang pels)

Av fòr, ikke kjøp butikk mat. Kjøp skikkelig mat på en dyrebutikk evt dyrlegen. Koster litt mer men dette merke du stor forskjell på om den spiser billig mat kontra skikkelig mat. (Alla samme som om vi skulle levd på nudler)

Både han og hun katt kan kastereres/steriliseres så dette slipper du tenke på.

Han katter markerer mer enn hu katt.

Det jeg kommer på i farta.

Enig med alt ovenfor.. :rolleyes:

Jeg har en Britisk Korthår kastrert hannkatt selv, innekatt.

Ville óg hatt ett kattemøbel, som katten kan klatre i, og ikke minst klore på.

Vil du ha innekatt, så er det greit å så litt kattegress, fåes kjøpt på Europris for ca 13 kr, sånn at den for opp hårballer osv.

En innekatt trenger også å få klippt klørne innimellom, men man må ikke gjøre det hvis den skal være ute, der den kanskje må forsvare seg osv.

En god kattesand som klumper seg er ett kjempesmart kjøp, litt som fór; dyrt ved innkjøp, billig i drift.

Den kattesanden jeg bruker koster rett under 200 kr, men man plukker bare ut klumpene og etterfyller, så den er superdrøy, tror den varer cirka 2 måneder.

Kommer ikke på noe særlig mer jeg heller, utenom TLC (tender love and care), det trenger de masse av) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg så bare kjapt gjennom ingredienser på to random utvalgte varianter fra hver, og synes det var lite kjøtt i Markus Muhle.   Købers ser bra ut.   ..fra en kjapp, overfladisk titt på ingredienser. Så var det den mer kompliserte biten med næringsstoffer og biotilgjengelighet: Et for med lite kjøtt KAN være et godt for allikevel, og et for med mye kjøtt KAN være et dårlig for, det kommer veldig an på sammensetning og prosessering av innholdet, og selvsagt også den individuelle hunden. Jeg vil tro en finsk Lapphund er mer "urhund" i fordøyelse og metabolisme enn f.eks. chihuahua og fransk bulldog, som kan ha langt høyere toleranse for mindre prosesserte korn og grønnsaker, så om jeg hadde plass i fryseren ville jeg også forsøkt råfor uten kylling og svin (fra MUSH og V&H) til finsk lapphund, og legge en neve blåbær på det for antioksidanter.   
    • Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...