Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkeren


IM

Recommended Posts

Jeg fant ingen direkte emne om klikkertrening sånn med det første, så laget et nytt et.

Willy, som jeg har klikkertrent en stund nå, har blitt helt besatt av klikkeren! Når jeg tar klikkeren i hånden, og han skjønner vi skal trene, jobber han for å få klikk + godbit. Men etter godbit, vil han ikke gjøre noe mer, han står å stirrer og dytter og slikker på den hånden klikkeren er i. Jeg åpner hånden og sier "det er bare en boks" og da biter han i den med tennene og slipper med en gang. Jeg lukker hånden igjen, han jobber -> klikk + godbit, også var det den hånda med klikkeren igjen.

Det er akkurat som om han forventer at det skal komme mer godis. Selv om jeg konsekvent klikker med den ene hånden og henter godbiter med den andre hånden HELE tiden.

Er slitsom måte å trene på, så jeg har lagt klikkeren vekk en stund nå, for å ta en pause. Han har begynt å bli meget klikkerklok, og reagerer lynraskt på et klikk! Er veldig morsom måte å trene på, og mye enklere når han nå har "tatt poenget"

men hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente han ut? Altså; ikke åpne hånden og vise han klikkeren. Det virker nesten som om han har fått en overtroisk handling i det; han tror han må gjøre det med hånden før han kan begynne å jobbe igjen. Vent han ut, ikke la han se klikkeren, ikke snuse på den, ikke slikke.

Alternativt kan du: klikke raskt idet han nettopp har svelget godbiten for å få han til å innse at han ikke trenger å snuse på klikkeren mellom hvert klikk. Du må rett og slett komme han i forkjøpet.

Eller du kan lære han å snuse på klikkeren. Klikk når han snuser og gjør det han pleier, deretter ekstingverer du det. Altså; masse klikk+godbit for å snuse på klikkeren. Plutselig slutter du å klikke for det, og han prøver fortsatt. Vent, ikke klikk. Etterhvert prøver han kanskje noe annet av sine ferdigheter, da klikker du selvsagt. Klikk aldri mer for å snuse på klikkeren etter at du har bestemt deg for å bruke ekstinksjon på det.

En av disse metodene fungerer ganske garantert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente han ut? Altså; ikke åpne hånden og vise han klikkeren. Det virker nesten som om han har fått en overtroisk handling i det; han tror han må gjøre det med hånden før han kan begynne å jobbe igjen. Vent han ut, ikke la han se klikkeren, ikke snuse på den, ikke slikke.

Alternativt kan du: klikke raskt idet han nettopp har svelget godbiten for å få han til å innse at han ikke trenger å snuse på klikkeren mellom hvert klikk. Du må rett og slett komme han i forkjøpet.

Eller du kan lære han å snuse på klikkeren. Klikk når han snuser og gjør det han pleier, deretter ekstingverer du det. Altså; masse klikk+godbit for å snuse på klikkeren. Plutselig slutter du å klikke for det, og han prøver fortsatt. Vent, ikke klikk. Etterhvert prøver han kanskje noe annet av sine ferdigheter, da klikker du selvsagt. Klikk aldri mer for å snuse på klikkeren etter at du har bestemt deg for å bruke ekstinksjon på det.

En av disse metodene fungerer ganske garantert! :)

Takk og takk.. begynner på toppen og prøver alle tre i rekkefølge. :) Har prøvd å holde klikkeren på ryggen, men da går han bare rundt og bak meg... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du: klikke raskt idet han nettopp har svelget godbiten for å få han til å innse at han ikke trenger å snuse på klikkeren mellom hvert klikk. Du må rett og slett komme han i forkjøpet.

Det syns jeg var en god innfallsvinkel :whistle:

Her kan du f.eks følge opp med en masse klikk for at hunden står foran deg (viktig å ha en definert adferd du vil belønne, sant? Husk å server godbiten sånn at han lett får et nytt klikk for å befinne seg foran deg. Så strekker du tiden litt og litt slik at han etterhvert klarer å bli stående med fokus på ansiktet ditt (en ny definert adferd). Når han er blitt stabil på å stå foran og holde fokus, så begynner du å klikke for små bevegelser. Et vrikk på hodet (ikke i retning klikkerhånda di da :P ), et flytt på en labb, et slikk rundt munnen, et vift med halen...etc. Husk å tenke små adferder, nå når han er så fersk. Men selvsagt...skulle han tilfeldigvis kline til med en sitt eller dekk, så skal du ikke unnlate å belønne det, liksom :P

Jeg syns at denne greia med "stå å vente ut" hunden ikke er noe for alle nybegynner hunder. Min personlige erfaring det da men... Jeg syns at de har lett for å bli stående og ikke helt fatte hva trener vil, og blir usikre/umotiverte. Men det kommer også veldig an på typen hund selvsagt.

Men, hvis du skal bli en flink klikkertrener etterhvert, kan du først som sist lære deg å se de bittesmå variasjonene i hundens adferder, belønne det, så han lærer å bli aktiv. Du får på den måten anledning til å belønne ofte nok til å få progresjon i treninga også. I gode klikkerøkter er hunden aktiv hele tiden (husk korte økter), eieren skal bare observere og gi tilbakemelding. Har inntrykk av at mange tyr lett til target for å få hunden i gang, men det tror jeg er fordi man ikke er flink nok til å se de små tingene hunden gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi prøvde tipset om å klikke for kikking og snusing på klikkeren og så eliminere det helt! Det virker såpass at jeg i hvert fall får noen adferder :icon_confused: Hvis han blir utålmodig dytter han til klikkerhånden min før han kaster seg rundt i forskjellige bevegelser.

Har sikkert ikke gjort alt helt ordentlig, men det har i vært fall løst seg endel.

Også begynner vi på nybegynner klikkerkurs 20. august! *gleder meg*! :P

Takk for god hjelp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...