Gå til innhold
Hundesonen.no

Husker dere verdens styggeste hund

WheatenMali

Recommended Posts

Om rasen er en frisk rase eller ikke er jeg ikke heeelt sikker på... Har lest litt om dem før, og de trenger fuktighetskrem for at ikke huden skal tørkes ut, og solkrem når det er sol (eller holde dem unna solen).

Akkurat som mennesker da? :D

Det er jo bare fordi de ikke har pels, har jo ingenting med om det er en sunn rase eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den var.. Hmm.. Litt mindre pen. Men ellers synes jeg mange kinesiske nakenhunder kan være ganske fine og fasinerende.

Men hva er egentlig forskjellen fra dem og en liten xoloitzcuintli?

Kineser er en liten selskapshund, mens xolo er en veldig opprinnelig gammel (!) primitiv urhundtype, fra bitteliten str. til ganske stor) som levde sammen med indianerne i mellomamerika. Noen lever fortsatt villt. Xolo (ihvertfall de større versjonene) har mer vakt (watch og guard egenskaper). og er mer naturlig reserverte (varierer jo da). Eget inntrykk er at xoloen trenger mer "jobb" (aktivisering, oppgaver) for å ikke lage sine egne arbeidsoppgaver, enn kineseren, men seff også individuelt. Har også inntrykk av at de er roligere (etter valp- og unghundtiden hehe) uten at jeg skal garantere det :)

Xoloen har mye mindre hår enn nakenkineseren (hvor mange oppdrettere har prioritert fin crest, så de har fått mer hår generelt)

ad annet innlegg, klarer ikke quote' to stk.. ;-) hehe :

Hud problemene til nakenhundene er litt overdrevet. Xoloene klarer seg jo som sagt villt. Er de godt pigmenterte trenger de bare litt solbeskyttelse på våren. Tåler en del kulde også,ift hva man skulle tro. og kineseren trenger mest solkrem der det er hvit hud (upigmentert). Den huden som får farge er relativt bra beskyttet etter den har blitt brun/grå/svart (dvs. den fargen hunden blir på sommeren). Hudtype varierer, min kineser har f.eks myk litt fet hud som trenger svært sjelden fuktighetskrem (da blir den bare uren)

Xoloene har mindre sykdommer enn mange raser, pga det er en lite "tuklet med" hund (ganske lik opprinnelsen/ lite manipulert). Sykdommer skapes jo gjerne av menneskestyrt avl.. I naturen dør jo de syke/ svake ut.. Derimot mangler de premolar(side)tennene og noen ganger litt tenner ellers også. Uten at det er noe problem :P

*eier av kineser og stor xolo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en kinesisk nakenhund!!

Jeg har sett et opptak hvor dama og bikkja er intervjuet på tv, og hun sier det selv. Pure-bred. Jaja, da er det noe alvorlig gæli i oppdretter til de oppdretterne!  :-o

jeg vet det er en kineser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Beyond! Det var interessant å lese, for jeg har vært ganske nysgjerrig på disse rasene. Har drømt om å tusle nedover gata med en stor, mørk xolo ;D Har du noen bilder av hundene dine?

For å unngå pes med å lære meg å legge de inn her og sånn.. :roll: Hvis du sender mailadressen på pm eller sånn så kan jeg sende deg bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...