Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene privathunder til å angripe

kit

Recommended Posts

Nå har jeg bare skumlest litt i full fart her. Men det går jo an å ha en vakthund som varsler, og hvis det viser seg at det er en uvedkommende som angriper den som bor i huset så kan jo huseier ha trent opp hunden sånn at den kan angripe på kommando. Og selvfølgelig trekke seg tilbake på kommando.

Jeg hadde følt meg mer trygg hvis jeg visste at jeg kunne fått litt backup av vovven min (kontrollert) i en slik situasjon da jeg ikke er no særlig sterk og sånn selv. På egenhånd hadde jeg endt opp som en mørbanka biff. Hehe..

Eller er det bare lov å ha trent slike hunder i militæret og politiet?

Veninna mi har en mastiff type som vokter veldig på ukjente mennesker (kun når han sitter i bilen og når han er hjemme). Hvis hun sier at det er greit så er det greit og han er en kjempekos hund :)

Han blir nå opplært til å angripe/trekke seg tilbake/skremme osv på kommando..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av diverse diskusjoner her inne har det vel kommet fram at om man har en hund som angriper uvedkommende (f.eks innbruddstyver) og de blir bitt så kan hundeeier risikere å bli anmeldt og hunden avlivet. Så å ha en GD eller en hvilken som helst hund som angriper på komando kan sikkert føles trygt det, når det kommer en inn i huset/bilen, men det hjelper vel sårt lite om voffsen må avlives etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en retriever eller setter eller noe lignende som bet til denne blotteren for noen år tilbake? Bet på værste tenkelige sted, selvsagt - og gjorde mer en tilstrekkelig skade...

For ennå flere år tilbake var det en bearded collie i Sverige som ble kåret til Årets hund eller noe tilsvarende - da den forsvarte eieren som ble overfalt på åpen gate og forsøkt dratt inn i en bil. Troligvis mest et hysterisk anfall fra hundens side - men mye lyd og klaprende tenner over hele området avskrekker de fleste for å fortsette evt. overfall..

Så man MÅ ikke ha en Tosa, Komondor, Sydruss.Owczharka, Presa, Cane C. eller tilsvarende hunder for å leve relativt trygt i Norge.

Vil man ha slike raser må det være noe mer enn bare vakt/forsvar-instinktene som lokker en - jeg vil faktisk si det så mye at det MÅ være noe annet. For å fremelske den ene egenskapen hos en rase som kanskje har mer en nok av det fra før er dessverre nærmest dømt til å mislykkes for de aller fleste av oss.

Men ja, jeg skjønner godt at det til tider hadde føltes tryggere med visse hunder enn andre. En venninne hadde to irske ulvehunder, og hun slapp unna enhver form for ubehag - dag eller natt - når hun hadde med de to. At man troligvis kunne ha drept henne og hundene med en plastkniv uten fare for verken liv eller lem er en helt annen sak. Tryggere og snillere hunder kan man nok lete lenge etter...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare skumlest litt i full fart her. Men det går jo an å ha en vakthund som varsler, og hvis det viser seg at det er en uvedkommende som angriper den som bor i huset så kan jo huseier ha trent opp hunden sånn at den kan angripe på kommando. Og selvfølgelig trekke seg tilbake på kommando.

Jeg hadde følt meg mer trygg hvis jeg visste at jeg kunne fått litt backup av vovven min (kontrollert) i en slik situasjon da jeg ikke er no særlig sterk og sånn selv. På egenhånd hadde jeg endt opp som en mørbanka biff. Hehe..

Eller er det bare lov å ha trent slike hunder i militæret og politiet?

Veninna mi har en mastiff type som vokter veldig på ukjente mennesker (kun når han sitter i bilen og når han er hjemme). Hvis hun sier at det er greit så er det greit og han er en kjempekos hund :P

Han blir nå opplært til å angripe/trekke seg tilbake/skremme osv på kommando..

Privatpersoner har ikke lov til å trene opp hunden til å angripe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg hører noen sier at i det O store utland går ikke folk bort til hunder, det er lov å ha hunder som ordner opp i farlige situasjoner, osv... Men jeg vet ikke om det er så positivt jeg! I Polen er det mange sånne. Jeg kjenner til et tilfelle hvor familien hadde en voktende hund, også beit hunden barnet som kom tidligere hjem fra skolen når foreldrene ikke var hjemme. For den skulle jo ordne opp hvis noen brøt seg inn!

Og hvordan er hundeholdet i det store utland? Jeg vet hvertfall at i f.eks Polen må alle hunder over en viss høyde gå med munnkurv i områder med mennesker. Er det liksom hyggelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha..trodde det var lov jeg :s

Nope. Du må ha lisens eller være politi/militær/vekter o.l.

Og nja, både og- jeg er litt fan av den avskrekkende effekten det er å ha en hund med litt størrelse (som de to IW'ene Susanne snakker om),uten å ha en hund som løfter en halv labb for å hjelpe. For det første skal hunden min vite at JEG passer på den, og at omvendt ikke er nødvendig (takk!), for det andre nytter det ikke å ha en sånn hund i Norge.. For et par år siden var det jo en innbruddstyv som anmeldte eieren av huset fordi hunden hadde angrepet (det stod ikke "vokt dem for hunden"-skilt), og som vant saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Du må ha lisens eller være politi/militær/vekter o.l.

Lisens må man ha for å trene IPO. Og det er en liten forskjell på det og trene hunder skarpt som man gjør med tjenestehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisens må man ha for å trene IPO. Og det er en liten forskjell på det og trene hunder skarpt som man gjør med tjenestehunder.

Ja, det er jo det.. My mistake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt tilhører millitær og politi. en hund beskytter sin eier uansett og gir seg når du sier det er greit. sånt kommer automatisk i en hund, det er instingtet.

min bror har en amstaff tispe. vi har aldri trent henne til noen ting. men hun beskytter. kommer det et ukjent fjes, sier hun ifra at dette liker hun ikke. når vi sier: det er helt ok. så logrer hun og vil hilse på.

sånn eks: en kompis skulle bli forbanna og true med noe, så plukker hunden opp at noe er galt og vil si fra.

det er så lite vits å trene hunden til noe slikt. for det ligger der. hunden min er på samme måte.

når mennesker føler seg truet,redd,sint eller lei seg... gir vi ut en slags lukt som hunden kan kjenne.

den delen lærte jeg på F.O.D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt tilhører millitær og politi. en hund beskytter sin eier uansett og gir seg når du sier det er greit. sånt kommer automatisk i en hund, det er instingtet.

min bror har en amstaff tispe. vi har aldri trent henne til noen ting. men hun beskytter. kommer det et ukjent fjes, sier hun ifra at dette liker hun ikke. når vi sier: det er helt ok. så logrer hun og vil hilse på.

sånn eks: en kompis skulle bli forbanna og true med noe, så plukker hunden opp at noe er galt og vil si fra.

det er så lite vits å trene hunden til noe slikt. for det ligger der. hunden min er på samme måte.

når mennesker føler seg truet,redd,sint eller lei seg... gir vi ut en slags lukt som hunden kan kjenne.

Ojsann... hehe.

Den "lukta" du refererer til er adrenalin.

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården tror jeg nok heller at det er den svakeste "offeret" som ville blitt angrepet. "Oj, der er det en som ligger nede, han tar vi dere." Dumme. feige bikkjer. Men sånn til hverdags er jeg ikke det minste redd for, eller det er jo kanskje akkurat det jeg er, for at den røde tornadoen ville gjøre sitt beste for å skremme bort enhver som blir for nærgående. Ikke fordi hun er det minste modig, snarere tvert imot. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel, det er jo delte meninger om hvorvidt en hund beskytter eieren sin eller ikke da. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder vil automatisk forsvare eier i en truende situasjon hvor eier blir angrepet og man trenger ikke noen kommando for slikt. Men en nyttig ting å ha er en fungerende "Slipp" kommando trent inn med biteleke ol. (evt erme, men husk du har ikke lov å ha ermet på armen med mindre du har IPO lisens og er på trening!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder vil automatisk forsvare eier i en truende situasjon hvor eier blir angrepet og man trenger ikke noen kommando for slikt. Men en nyttig ting å ha er en fungerende "Slipp" kommando trent inn med biteleke ol. (evt erme, men husk du har ikke lov å ha ermet på armen med mindre du har IPO lisens og er på trening!).

Vil de fleste hunder automatisk forsvare eier i truende situasjon? Eller er det gammel myte? Mine hunder ville iallefall ikke forsvart meg- eget skinn derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de fleste hunder automatisk forsvare eier i truende situasjon? Eller er det gammel myte? Mine hunder ville iallefall ikke forsvart meg- eget skinn derimot..

tror nok jeg måtte ha reddet meg selv ja... lite hjelp i hundene her i huset... Og det samme for de hundene jeg har hatt i hus før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Skal man dissikere og debattere alle mulige varianter av dette og?

Jeg har hatt hund som har rygga ut og "overlatt" problemet til meg, og jeg har hatt hund som har stått ved min side og helt tydelig vært "oss mot dem" i episoder som kan ligne trøbbel (man havner jo svært sjeldent i situasjoner som faktisk ER farlige, gjør man ikke? Det blir vel mer en følelse av trussel, enn en reel trussel, håper jeg?)

Hva de to jeg har nå ville ha gjort, veit jeg ikke - og jeg håper helt ærlig at jeg ikke finner det ut! Hva de 2 foregående eksemplene ville gjort i en ordentlig farlig situasjon veit jeg heller ikke, jeg antar at den førstnevnte ville redda sitt eget skinn, den sistnevnte ville i det minste forsøkt å kjempe for "oss" - om det er et forsvar bare av seg selv eller oss som flokk, er vel egentlig ett fett?

Hva jeg foretrekker? Vel.. Å ikke havne i sånne situasjoner hvor det blir nødvendig å forsvare eller bli forsvart.. Og jeg håper da virkelig at OM vi havner i noe som ER farlig, at hundene er skremmende nok bare ved å være der.. Hunder skal ikke brukes som våpen, og jeg har ikke noe ønske om at de skal lære at i visse situasjoner må de ta ansvar og forsvare hverken meg, oss eller seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det vaktbikkje uten like. Og eg føler det bare blir verre og verre. Han er alltid på vakt, ute eller inne. Ikke det at han gjør folk noe, han bare gauler. Noen ganger blir det for mye, folk blir jo redd, selv med han i bånd.

Forressten noen tips om å "dempe" han litt ned med dette? Prøvd godbiter, ros, distrahering, gå andre veien... Er det virkelig noe mer en kan gjøre? Eg vil nødig bruke vann, som en nabo gjør med sin shäfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en rase som blir lett giret, å jo mere du gjør utav situasjonen, forsterkes adferden. Så mitt umiddelbare råd er tren lydighet, tren inn kommando på hals, terp på dekk og bli.

Når dørklokka ringer la hunden få løpe fram til døra å varsle, ikke bry deg om hunden eller dørklokka, men avslutt det du holder på med ,reis deg å gå sakte mot hunden komander/ lokk hunden på plass, før eller vis hunden på f.eks kjøkkenet.Gi en dekk kommando ,slipp gjesten inn i stua ,løs ut hunden og la den få hilse på gjesten.

Den første tida vil det selvsagt masse korrigeringer, men la hunden forstå at her er det jeg som ordner opp.

Dette ble jo veldig kort og veldig generelt, men det fungerte på min siste malle. Jo mere du gjør ut av situasjoner jo letter fyrer hunden seg opp, så med en belgier er nok letteste måten på å få ønsket adferd nemelig lydighet, det er lettere å terpe inn en slik lydighet enn å måtte gå den lange veien med avlæring.

For med kommando bryter du av hundens adferd, og får den over til et nytt "modus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det vaktbikkje uten like. Og eg føler det bare blir verre og verre. Han er alltid på vakt, ute eller inne. Ikke det at han gjør folk noe, han bare gauler. Noen ganger blir det for mye, folk blir jo redd, selv med han i bånd.

Forressten noen tips om å "dempe" han litt ned med dette? Prøvd godbiter, ros, distrahering, gå andre veien... Er det virkelig noe mer en kan gjøre? Eg vil nødig bruke vann, som en nabo gjør med sin shäfer...

Min hund er jo en hund som vokter mye, det jeg pleier å gjøre er å få ham til å fokusere på meg istedet når han gauler for mye på ting som går forbi vinduet eller annet, dette funker bra og han stopper halsinga :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også en ung schæfer, som har boffet endel når folk har passert porten. Henne kalte vi kort og godt inn hver gang. Hun har så godt som helt sluttet å bjeffe på folk, men lager et lurveleven når hunder går forbi. det tviler jeg egentlig på at vi får helt bort. Men hun blir fortsatt kalt inn, da avbryter vi levenet, om ikke annet for naboens skyld, og når hun løper ut igjen er hunden borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden forsvarer deg i en sitasjon som er "farlig" blir enten hunden avlivet, evt at eieren "bare" får et forenklet forelegg, prikk på rullebrladet, og kan feks ike reise til USA. Familiehunden vår laget et 8 mm langt risp på en dame som prøvde å skalle ned mamma. Det ble forenklet forelegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden forsvarer deg i en sitasjon som er "farlig" blir enten hunden avlivet, evt at eieren "bare" får et forenklet forelegg, prikk på rullebrladet, og kan feks ike reise til USA. Familiehunden vår laget et 8 mm langt risp på en dame som prøvde å skalle ned mamma. Det ble forenklet forelegg..

Det skal veldig mye til for at en hund skal bli avlivet ved førstegangsbitt faktisk, men man kan nok risikere et forenklet forelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...