Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som angriper


TineSimbaNana

Recommended Posts

Noen vi kjenner fikk en omplasserings schæfer for et år siden, da skulle vi treffes og bikkja fløy på Simba, dreiv å parret på han og beit han i nakkeskinnet (det er ei tispe) og da tok ikke eieren å gjorde så mye, det var jeg som gikk inn å skilte dem.

Etter denne episoden ville jeg ikke la de leke og løpe igjen.

Vi gikk forbi for en mnd etterpå å da var hunden løs og den gikk rett på Simba igjen mens simba sto der å skalv og virka redd mens bikkja fortsatte å bite han, og jeg klarte ikke få hun av så eierene kom ut å fikk hun vekk fra han.

Dette har skjedd omtrent fire ganger, at den er løs og Simba er i bånd.

Jeg må forbi dette huset for å komme meg inn.

Den har også flydd på andre bikkjer, men når jeg har hatt med alle tre er det bare Simba hun har flydd på! En gang da jeg gikk alene med Nana kom hun løpende mot og nana lå flat på ryggen, forsiktig med logring og tunga ut og inn, da sto hunden over og knurret om nana rørte seg bet hun, ikke hardt men.

Nå gikk vi på tur og bikkja var da inne, mens eieren som jeg kjenner ropte på meg så vi gikk rett ved hagen og snakket litt. Så kommer mannen hennes ut å har døra oppe og driver å skriker bli og tror han har veldig god kontroll på hunden sin og da var vi på vei til å gå fordi jeg ville ikke at hunden skulle fly på Simba igjen men den fløy etter oss og klikka på Simba, eierene løp etter men klarte nesten ikke få tak i hunden, fikk hun vekk til slutt da. Simba var i bånd og dems hund var løs!

Simba er en hund som utagerer i bånd, men aldri lenger mot rasen schæfer. Hver gang vi går forbi huset går simba med halen mellom bena og driver å demper, denne bikkja står ofte ute i bånd og bjeffer når man går forbi, uansett om det er mennesker eller hunder.

Etter denne hunden har klikka på Simba virker han veldig rar og det tar tid før han kommer frivillig bort til meg, og han er en helt annen hund! :ahappy:

Hva bør jeg egentlig gjøre med dette??

Jeg må forbi dette huset og jeg er veldig redd for at den hunden kommer til å fly på igjen :P

Rotete innlegg men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk anmelde det, for det er båndtvang og du holder reglene men ikke dem... Eller s får du gi de grei beskjed om at hunden din er redd og de bør holde hunden i bånd eller få lufte streng til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk anmelde det, for det er båndtvang og du holder reglene men ikke dem... Eller s får du gi de grei beskjed om at hunden din er redd og de bør holde hunden i bånd eller få lufte streng til den...

De har løpestreng å bikkje står egentlig der omtrent hele dagen (ikke noen turer), er løs en gang om dagen en god stund! Pluss litt om morran har jeg sett.

Det går faktisk ikke ann å fortelle de at hun må være i bånd fordi de er veldig sånn at de har rett og de har full kontroll. Og da kan det rett og slett bli bråk liksom! Og de personen der vil jeg ikke bråke alene med!

Om jeg anmelder hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å snakke med dem først? Si at du er nødt til å anmelde om det skjer igjen, for nå er du så redd for hunden din. Den kan jo faktisk bli ødelagt av det her... Og den hunden hørtes ikke helt god ut...

Anmeldelse kan resultere i mye rart; henlagt sak, advarsel, forenklet forelegg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å snakke med dem først? Si at du er nødt til å anmelde om det skjer igjen, for nå er du så redd for hunden din. Den kan jo faktisk bli ødelagt av det her... Og den hunden hørtes ikke helt god ut...

Anmeldelse kan resultere i mye rart; henlagt sak, advarsel, forenklet forelegg, etc.

Det er faktisk veldig håpløst å snakke med de om sånne ting, helt seriøst! men jeg kan prøve...

Hunden min er virkelig redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det funker kan du jo faktisk ringe politiet og høre hva de gjør om du anmelder...

Ja, ok, tenker å prøve å prate med de. Men jeg kan jo ringe politiet å høre. Det her har skjedd veldig ofte nå. det er noe skikkelig dritt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du forteller dette så virker det jo ikke som om hun angriper for å bite ihjel liksom. Mer som om hun har et ekstremt markeringsbehov? Når det gjelder at hunden din er super redd, så kom jeg til å tenke på noe som skjedde igår med Sofus. Han er en sånn makk som er "over, under, borte nede" hele tiden. Super voldsom i lek (altså, i bevegelser ikke i aggressjon). Han har ingen problemer med andre voldsomme hunder generelt sett. Møter vi hunder som enten utagerer mot ham pga usikkerhet eller markering, så demper Sofus og før eller senere, så er de "venner".

Men igår, på lufting før treningen, så fikk Sofus løpe løs med en tispe for første gang (altså, med denne tispen, ikke for første lang løs liksom ;P). Denne tispen lager veldig mye lyd og var nok endel dominerende i væremåte. Og det merkeligste var at i tillegg til at Sofus dempet, så ble han faktisk enormt redd. Han nærmest krøp langs bakken mens Lucy (hunden) styrte rundt ham i adrenalin kick. Dessuten, så kom han til meg for å søke støtte (noe han heller aldri gjør), så damen skremte ham på en eller annen måte.

I utgangspunktet så ville nok denne hunden leke med ham, men et eller annet gjorde at Sofus aldri sluttet å dempe henne, samt leke "saltstøtte" i hennes nærhet (når hun kom brasende mot ham f.eks.---). Cluet er, sånn som jeg så det hele (pluss de andre bivånerne) så var det ingenting for Sofus å være redd, men noe gjorde ham usikker. Nå skal jeg ikke overstyre og si at han nok så et tegn hos Lucy som gjorde at han oppførte seg korrekt. det er jo godt mulig, men samtidig, hunder kan jo misforstå signaler fra andre hunder. Og det er vel egentlig det jeg tror skjedde igår. Og hvis denne hunden som du snakker om mer løper ut for å markere, så er jo det hele mer uskyldig (men ubehagelig seff) enn at den kommer ut for å "spise" hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hvordan du kan forvente en reaksjon/endring om du ikke har fortalt disse menneskene hva du mener om saken? Greit nok at dette ikke er akseptabel hundeoppførsel blant de fleste av oss, men disse har tydeligvis ikke samme oppfatning, eller de vet ikke hva de kan gjøre med saken. Synes det er din plikt som hundeeier, for hunden din sin skyld, å gjøre noe med dette. Er det av en eller annen grunn umulig for deg å snakke med eierne, så blir du nødt til å ta det med polititet. Jeg mener i alle fall at det er vår jobb som hundeeiere å beskytte hundene våre, selv om det noen ganger kan være ubehagelig for oss. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er redd disse naboene dine, og da er det jo ikke akkurat veldig lurt å anmelde dem til politiet - det blir det neppe særlig fred av, og det kan bli veldig "påstand mot påstand".

De på sin side kan for eksempel hevde at du overdriver, ikke minst siden du ikke har den minste skade på hundene dine å vise til, og at det har skjedd bare et enkelt "uhell".

Og hvor ille er EGENTLIG denne hunden - utover bjeffing og herjing? Du har jo selv en hund som du skriver er utagerende i bånd, kanskje det er noe som trigger nabohunden og gjør at hun ikke liker ham.

Hvor ofte skjer det? Er det noen sjanse for at du kan få med deg for eksempel en voksen, gjerne mannlig instruktør ved den hundeskolen du later til å trene endel ved - at han blir med deg på tur forbi det huset, på et tidspunkt der du mener det kan skje noe, så du har et uavhengig vitne?

Kanskje instruktøren kan "gå i mellom" og forklare dem hvor skummelt du synes det er, og oppfordre dem til å passe litt bedre på? Du er ung, og endel mennesker som er litt bedrevitende liker kanskje dårlig å få beskjed om at de ikke har noen kontroll på hunden av en ungdom som de kanskje innerst inne ser har litt mer orden på ting? Noe med å føle seg truffet...

En annen ting er jo rett og slett at du kan gjøre deg til venns med hunden. Ta med deg en solid neve gode godbiter en dag alene, spørre om du kan få hilse litt, forklare pent og høflig at det kan være greit i en påkommende situasjon - og bare "hyggetrene" litt sitt, eller "lære" denne hunden at når du kommer, så pleier du å kaste en stor neve med mat mot den.

Da kan du også få evaluert hunden litt, se om det egentlig bare er en stor bråkebøtte som er usikker, som kanskje skrikingen til gubben som eier gjør verre i hundesituasjoner etc.

Jeg er på besøk et sted der det går noen hunder fritt, og jeg skal ha mine hunder med inn til en som bor på eiendommen. Jeg kjørte godbitmetoden, belønnet hundene VEKK fra mine - kastet i motsatt retning, og tok også noen runder med å lære dem at når jeg sa "gå vekk", så mente jeg det, bestemt, men positivt. Fungerer relativt bra det, fordi dette også er mest bråkebøtter som passer på "sin eiendom", men som ikke har så mye underliggende der. Det gjelder ikke å være sint eller skrikete, det kan gjøre ting verre. Men den godisgreia er også noe som skaper positive forventninger hos disse hundene, og kanskje demper litt det agget de måtte ha mot mine.

Det er lite festlig... for å si det mildt... å komme på kant med slike naboer, så jeg skjønner at du ikke vil anmelde også. Da fikk du mine forslag, og så får du ha lykke til.

Forøvrig: Hvis du kommer gående med FLERE hunder, så bruker jo de fleste, særlig usikre, hunder å rulle inn litt? Eller lufter du ikke alle samtidig? Lurte bare litt på det. For hva gjør de andre hundene når denne ene begynner å herje med hannhunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener men Simba får enten store kjøttsår, en gang fikk han masse hull liksom i foten etter tenner og da klarte han ikke gå så vi dro selfølgelig til dyrlegen, hunden går alltid rett på halsen liksom. Har også skjedd engang til at han har fått hull i foten men da klarte han å gå da!

Angående det å snakke til de. Jeg kjenner de egentlig ganske godt men de er alltid sånn at de har rett i alt om dere skjønner. I går sa jeg at nå har dette skjedd så mange ganger å jeg har hunden min i bånd og dere har deres løs og dere burde ha litt kontroll når dere vet at deres hund har krangla med min mange ganger og dere ser jo at det ikke går noe bra når Simba alltid har masse sår + den ene gangen der han ikke kunne gå. I tillegg blir bikkja skremt! Da var jeg også litt frustrert også..

Har også snakket med en som bor like nedi her om denne hunden, den hunden har slåss med dems hund, de har en stoooor schæfer han som er ganske dominant og den schæfer tispa gir seg aldri! De slåss til eieren av den stooore schæferen skiller de!

Eierene til schæfer tispa mener at hundene skal slåss til de blir ferdig, og den gangen vi slapp de sammen første gang ga ikke tispa seg og jeg så at min hund var veldig redd og jeg ville da ta bort bikkja dems. Dette varte veldig lenge!

Forøvrig: Hvis du kommer gående med FLERE hunder, så bruker jo de fleste, særlig usikre, hunder å rulle inn litt? Eller lufter du ikke alle samtidig? Lurte bare litt på det. For hva gjør de andre hundene når denne ene begynner å herje med hannhunden din?

jeg lufter alle samtidig jo! Nana hun står der å piper mens Loppa prøver å komme seg vekk.

Det har skjedd hvergang de har sin hund løs og vi går forbi! Om jeg ser fra verandaen at de har hunden sin løs går jeg ikke ut før jeg ser at den er inne eller i bånd!

Jeg er på besøk et sted der det går noen hunder fritt, og jeg skal ha mine hunder med inn til en som bor på eiendommen. Jeg kjørte godbitmetoden, belønnet hundene VEKK fra mine - kastet i motsatt retning, og tok også noen runder med å lære dem at når jeg sa "gå vekk", så mente jeg det, bestemt, men positivt. Fungerer relativt bra det, fordi dette også er mest bråkebøtter som passer på "sin eiendom", men som ikke har så mye underliggende der. Det gjelder ikke å være sint eller skrikete, det kan gjøre ting verre. Men den godisgreia er også noe som skaper positive forventninger hos disse hundene, og kanskje demper litt det agget de måtte ha mot mine.

Jeg kjenner datteren dems veldig godt så jeg går en del ned ditt, og da hilser jeg også på hunden dems. jeg gir den ofte godbiter og koser med hunden.

Jeg kan prøve på det du sier. Hunden blir alltid skriket på, de snakker aldri rolig og slikt. De skriker alltid når de snakker til hunden sin.

EDIT: Alltid når vi går forbi huset går alle tre bikkjene med halen lavt eller imellom bakbena. De drar også ekstra mye forbi huset om hun står ute å bjeffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass ille ja... hun biter hull. Det er jo helt klart ikke bra... stakkars deg og hundene dine som har en slik "nabo" - eller rettere sagt, slike hundeeiere :ahappy:

Men hva med veterinærutgifter... tror du de kanskje vil passe seg litt hvis du presenterer dem for dyrlegeregningen, og sier at de må betale den fullt ut - siden deres hund forårsaket den?

Og hva med datteren deres, tror du at hun kan hjelpe deg noe med dette - med å snakke med foreldrene sine, hvis det er de som eier hunden?

Hvis det virker som om den er grei med folk, altså at du ikke risikerer noe ved å snakke til den, så tror jeg at jeg hadde prøvd å jobbe med å få den til å akseptere at dere går forbi, at du får en viss kontroll på den på positivt vis. Noe annet "tør" jeg ikke så anbefale deg; på noen feiginger som dette - som prøver å jage bort og skremme vekk andre hunder - så kan en som tramper i bakken fungere, men det kan like gjerne gjøre det verre, dersom det er rette (les: gale) hunden.

Igjen: Kanskje en hundeinstruktør kan være med deg og ta en titt på hunden?

Den virker jo fullstendig usosialisert og usikker, men dessverre er den også en biter. Mange schäfere vil jo "bare" nibjeffe og prøve å skremme bort andre hunder, fra sitt område, men dårlig sosialisering/dårlige erfaringer/dårlig mentalitet kan gjøre dem til bitere.

Jeg tror et av problemene dine er at du er en ungjente som "står litt alene" i nærmiljøet; du bor alene, gjør du ikke, og har leid deg inn. Noen folk tror nærmest de "eier" et nærområde, særlig hvis de er etablert der lenge. Hva om du allierte deg med noen andre hundeeiere der, som de med hannschäferen, og gikk i flokk og følge opp dit og sa at "NÅ... får det være nok, hold hunden i bånd"?

Og hører de ikke, så kan du jo rett og slett få politiet til å komme og "ta en prat" med dem... altså kanskje uten å anmelde, men for et alvorsord? Kanskje ikke politiet gjør det sååå lett... men kanskje du kan finne noen drevne hundefolk i distriktet, redningshundfolk el.l, som kjenner noen i politiet som kunne hjelpe til litt - det er iallfall et steg FØR anmeldelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass ille ja... hun biter hull. Det er jo helt klart ikke bra... stakkars deg og hundene dine som har en slik "nabo" - eller rettere sagt, slike hundeeiere :ahappy:

Ja, det er ille syns jeg! <_<

Men hva med veterinærutgifter... tror du de kanskje vil passe seg litt hvis du presenterer dem for dyrlegeregningen, og sier at de må betale den fullt ut - siden deres hund forårsaket den?

Og hva med datteren deres, tror du at hun kan hjelpe deg noe med dette - med å snakke med foreldrene sine, hvis det er de som eier hunden?

Jeg har tenkt litt på det med dyrlege regningen, om det skjer igjen og simba må til dyrlegen vil jeg gå å vise de dyrlege regninga og evntuelt si at de må betale.

Jeg tror ikke datteren har så mye å stille opp med, dessverre.

Hvis det virker som om den er grei med folk, altså at du ikke risikerer noe ved å snakke til den, så tror jeg at jeg hadde prøvd å jobbe med å få den til å akseptere at dere går forbi, at du får en viss kontroll på den på positivt vis. Noe annet "tør" jeg ikke så anbefale deg; på noen feiginger som dette - som prøver å jage bort og skremme vekk andre hunder - så kan en som tramper i bakken fungere, men det kan like gjerne gjøre det verre, dersom det er rette (les: gale) hunden.

Denne hunden har visst vært i securitas. Jeg tror ikke de vil akseptere at jeg skal jobbe med den!

Igjen: Kanskje en hundeinstruktør kan være med deg og ta en titt på hunden?

Den virker jo fullstendig usosialisert og usikker, men dessverre er den også en biter. Mange schäfere vil jo "bare" nibjeffe og prøve å skremme bort andre hunder, fra sitt område, men dårlig sosialisering/dårlige erfaringer/dårlig mentalitet kan gjøre dem til bitere.

Hmm, jeg kan prøve å få til det, men er ikke sikker!

Det er en hoppbakke rett ved og dit kommer det både mange hunder og mennesker. Så da står den å bjeffer hele dagen.

Jeg tror et av problemene dine er at du er en ungjente som "står litt alene" i nærmiljøet; du bor alene, gjør du ikke, og har leid deg inn. Noen folk tror nærmest de "eier" et nærområde, særlig hvis de er etablert der lenge. Hva om du allierte deg med noen andre hundeeiere der, som de med hannschäferen, og gikk i flokk og følge opp dit og sa at "NÅ... får det være nok, hold hunden i bånd"?

Jeg bor alene ja, men det er ikke der jeg er nå, jeg er hos en familie som jeg pleier å være hos ofte, nå er jeg her pga huseier skal selge huset der jeg bor og han jobber en del der og har en del visninger og jeg må derfor være borte. Men skal heldigvis snart hjem og flytte og da vil jeg være mindre her!

Snakker ofte med mannen som eier denne store schæferen og han er også lei av dette, ofte så kommer eierene med schæfer tispa si ned til de og vil at den store schæferen skal leke med dems hund men det vil ikke han med den store shcæferen lenger! Men de bor lenger ned og må da aldri forbi huset bare om de skal oppi skogen.

Og hører de ikke, så kan du jo rett og slett få politiet til å komme og "ta en prat" med dem... altså kanskje uten å anmelde, men for et alvorsord? Kanskje ikke politiet gjør det sååå lett... men kanskje du kan finne noen drevne hundefolk i distriktet, redningshundfolk el.l, som kjenner noen i politiet som kunne hjelpe til litt - det er iallfall et steg FØR anmeldelse...

ja, jeg har jo ikke så veldig lyst til å anmelde egentlig selvom jeg syns det er veldig frustrende at den hunden skal fly på hundene ofte, begynner å bli lei nå, er blitt mye skader av dette <_< :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! At du ikke allerede har gitt de dyrlegeregningen syns jeg er helt sprøtt! Vet ikke hvilken økonomi du har, men med deg alene, leier leilighet og har tre hunder, så må du ha en god jobb for å kunne dekke slike veterinærutgifter! Tipper den lå på rundt et par tusen? Når deres hund så tydelig har skadet din, da er det faktisk en lov som sier at de plikter å dekke skaden, og det syns jeg du bør benytte deg av. Det vil nok kanskje få de til å tenke seg om to ganger før hunden går på din igjen. Og ikke minst bør du begynne å ta litt ansvar for den stakkars hunden din! En ting er at andre folk kan ha umulige hunder, men eiere som ikke tar ansvar for hunden sin når det går utover de på den måten det gjør med din hund, er jo nesten like ille!

Beklager at jeg kanskje virker en smule brutal her nå, men hvis det ikke er lenge siden hunden din ble bitt, så finn frem dyrlegekvitteringen og be de betale. Hvis det er veldig lenge siden, så kan du jo finne den frem likevel, vise den til de, og si at neste gang betaler de! På den måten gjør du faktisk noe for at hunden din skal slippe dette marerittet av en hund.

Ellers likte jeg akelas forslag om å ta med en instruktør som kan snakke litt fornuft i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne hunden "har vært i Securitas", så betyr det kanskje at den er trent på et eller annet vis - selv om den kanskje ikke oppfylte kravene? Da er det ekstra strenge krav til måten den blir holdt på, skal man følge Hundeloven.

Som sagt: Kronglete situasjon, det er bra du "bare" leier, og er på vei dels vekk derfra. De høres lite trivelige ut, ja. Men prøv å snakk litt rundt i hundemiljøet på stedet, om det er noe hjelp å få der fra "noen som kjenner noen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...