Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og varme


Huldra

Recommended Posts

Ehh, nei.. hvis du leser alt jeg har skrevet så ser du nok at jeg har et ganske fornuftig syn på dette med hund i varmen. Hundene vil gjerne jobbe, og det får de selv om det er sommer.. Også går jeg, som det utrolig intelligente mennesket jeg er ( :P ), inn og styrer det hele med å legge inn masse pauser, vann, gjerne en dusj, tur på kvelden i stedet for midt på dagen, bading osv. Som jeg faktisk skrev lengre opp, jeg gjør selvsagt ingenting som kan påføre hundene heteslag. Ble det hele litt klarere nå? ;)

Ehhe.. Er det snakk om det da? Jeg snakker IKKE om farlig overoppheting, jeg snakker om å ha en hund som kan og vil jobbe selv om det er varmt. Og som jeg skrev: jeg trener ikke mens det er varmest, jeg trener maks fem minutter av gangen, og kjører rolige øvelser.. Og jeg går IKKE lange turer i stekende varme- fordi jeg vet at det ikke er sørlig humant mot en hund som heller vil få heteslag enn å sakke bakut..

Det er mulig jeg har "dumme-dagen" min i dag, men da ser jeg ikke helt problemstillingen?

Og jo, jeg veit ganske mye om det å ha en hund som gjerne vil jobbe selv om det er varmt, 12 somre med alaska husky gir litt erfaring på det området.. Klart hunder - i varierende grad - tilvennes varmen, men akkurat nå - hvor det gikk fra bøttevis med kaldt regn seinest på fredag til 20 ++ iløpet av helgen - så er vel de fleste litt slått ut? Jeg funker ikke helt enda, ihvertfall.. Og så lenge man bruker hodet og passer på å vanne hunden, trene på morran eller kvelden når det ikke er så varmt, holde seg i skygge osv, så er det vel ikke snakk om noen fare for overoppheting, hverken "farlig" eller "ufarlig"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har "dumme-dagen" min i dag, men da ser jeg ikke helt problemstillingen?

Nei, spør ikke meg. Når noen kverulerer litt med mine innlegg i en quote, så hender det jeg svarer. ;) Innlegget mitt lengre opp var jo en oppklaring til Lotta angående å tvinge hundene til å jobbe på varme dager, uten at jeg helt egentlig vet hvor hun fikk det fra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfarenhet är att hundarna vänjer sig. Första säsongen med min förra lydnadshund, var hon väldigt påverkad av värmen. Under andra säsongen var vi på läger i en vecka i stekhet sol (så illa att hunden faktiskt blev solbränd på tungan... ;) ). Efter det hade vi aldrig problem med värmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfarenhet är att hundarna vänjer sig. Första säsongen med min förra lydnadshund, var hon väldigt påverkad av värmen. Under andra säsongen var vi på läger i en vecka i stekhet sol (så illa att hunden faktiskt blev solbränd på tungan... ;) ). Efter det hade vi aldrig problem med värmen.

Haha! Så jeg kurerer altså hunden mot varme, hvis jeg får den til å bli solbrent på tungen!? Takk for tipset! :P Hihi..

OT: Forresten, du som er svensk; hva betyr "Stolta hundar" på norsk? Er det "stolt" med samme betydning på norsk som svensk, eller betyr det noe helt annet, som "rolig" på svensk, betyr slett ikke "rolig" på norsk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt som når man er i Syden eller andre varme steder om sommeren det; etter noen dager venner man seg gjerne litt til temperaturen, og så føles det nesten kaldt å komme hjem til den "vanlige" sommervarmen i Norge ;)

Da vi bodde i spania holdt jeg på å fryse ihjel da jeg kom til 20 grader i norge. Gikk med genser og frøs- Nå holder jeg på å dø av varme når det er 15 grader i spania, pga jeg er vant med kalde norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har hatt svært flaks med min hund. Vi elsker begge sol, og vi liker å sove lenge :P

Det er vel en tilvenningssak, tror jeg. Spike er glad i å ligge i solsteken, mens "onkel Balder" (mammas labrador) peser som bare det og syntes synd på seg selv i varmen (akkurat som mamma...). Pleier å spyle/spraye Spike når det er supervarmt, evt vasse/bade. Sørger for at han har tilgang til nok skygge og vann. Og vi kjører helst ikke dagsturer i bilen uten AC... Naturlig nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg gidder.. jaja..

Selvsagt går det an å venne hunder til varme - hvis man flytter til varme strøk og blir der over tid! Å kreve at norske, langpelsa hunder som har hatt en lang og kald vinter og vår skal yte max og være helt på høyden når termometeret bikker over 20 grader over natta er - med respekt å melde - ikke bare utopisk, det er også slemt.

Når man heller ikke vil ta hensyn til hunden og klippe pels "fordi man skal på utstilling" så kan umulig hundens behov og velbefinnende være første pri... - Og å tro at ei tispe nødvendigvis er tilbake til "normalen" og "fit for fight" den dagen løpetida slutter er, ja, jeg vet ikke hva... - Noen tisper er hormonelle og plaget av det i lang tid FØR løpetida starter, de kan bruke ukesvis på å hente seg inn igjen etterpå - og avslutter gjerne syklusen med en slitsom og vanskelig periode med innbildt svangerskap og "fødsel"... At tisper påvirkes av hormoner og plages av dette betyr like lite at de er "dårlige" arbeidshunder med lav kapasitet, som det betyr at hormonelle kvinner med store mensplager er uintelligente eller "mentally challenged"...

Det er besynderlig at noen fortsatt tror at ei tispe med løpetid ikke tåler vann (den vaskelappen skulle jeg ha likt å se!), og løpetid er ingen unnskyldning for å ta dårligere vare på hunden sin enn man gjør ellers, snarere tvert om!

Om man i det hele tatt MÅ befinne seg ute i heten og ikke har skygge eller kalde bad å tilby så er ett alternativ faktisk å sy seg et godt dekken av tjukk frotte som man bløter godt og kler på hunden når den (av uviss grunn) tvinges til å jobbe til tross for varmen.

Det er veldig lite pels på magen til hunden, så om jeg klipper den, ser hun i beste fall rar ut, tviler på at det hjelper så enormt mye på varmen. Det er snakk om en hund som generelt foretrekker at det er litt kaldt, fremfor litt varmt. Skulle forresten likt og sett oppdrettere av pelsraser si det samme som deg her, om at jeg måtte barbere ned hunden! Det er lettvindt å ha korthårete hunder i dette tilfelle.. :closedeyes:

Grunnen til at jeg ikke lar henne bade (som i svømme i skogsvann), er pga advarsler i en annen tråd her, ang løpetisper og bading. Mulig du kunne kommet med oppklarende fakta hvis du er uenig? :P

Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg forventer at hun vil være "fit for fight" dagen løpetiden er ferdig..! :rolleyes: Jeg vet fra de tidligere løpetidene hun har hatt, at hun blir slått ut, hun er latere, hun er ikke så aktiv, dette varer også en stund etter at løpetiden er ferdig. Hun kan prestere likevel, men "innsatsen" er ikke 100%. Og det forventer jeg heller ikke. Grunnen til at jeg skrev jeg gledet meg til løpetiden var over, var fordi at jeg da kunne ta henne med slik at hun fikk svømme og kjøle seg ned. Ikke snakk om å prestere noe, men kun å la henne kjøle seg ned, samtidig som svømming ikke er det dummeste man kan gjøre med en hund en varm dag. :P Jeg er ikke "sur" på hunden min fordi hun har løpetid og blir slapp, og jeg ser ikke på henne som "dum". Men at hun ikke har/klarer samme aktivitetsnivå, er jo selvsagt noe jeg legger merke til, men det kommer også som sagt av varmen. Og siden løpetiden ikke kan gjøres så mye med, lurte jeg derfor på om det var noe jeg kunne gjøre for å gjøre varmen mer holdbar for henne, og nå har jeg fått tips. Takk for det.

Og jeg MÅ ikke befinne meg i heten, jeg prøver som sagt å unngå det, men syns det er litt problematisk å være nødt å vente helt til sene kvelden med å trene. Det blir sent for meg som av og til faktisk må stå tidlig opp om morgenen. Jeg trenger søvnen min, men hunden får likevel mosjonen sin. Ingen grunn til å ringe dyrevernet enda! :P Og ang å "tvinge" hunden til å jobbe; jeg tvinger ingen, det er tvert imot hunden som vil jobbe. Men intensiteten er lavere nå som det er varmt. Vi tar det med ro om dagene, og jobber mer om kveldene. Det hadde vel vært riv ruskende galt om vi ikke skulle gjort noe i det hele tatt også tenker jeg, enn å tvinge en hund til et kjedelig liv inne disse sommermånedene! Uansett hva man gjør, så blir det i noens øyne feil.. <_<

En morsom tanke som slo meg, er at jeg muligens burde brukt dekken og klær på hunden min i vinter, sånn at den ikke tålte kulde så godt, og så håpe at det gjorde at den tålte varme bedre, haha..!

Det vi gjør, er å lure hunden til å drikke mer, fukte hunden på undersiden (magen) og beina. Så skal vi snart ut i skogen og bade, siden løpetiden er ferdig for nå. Ellers holder vi oss inne, prøver å gjøre det vi kan for ikke å overopphete stua. Det er forresten over 30 grader her i stua til tross for at vinduer står oppe, og gardiner er trukket for, og selvsagt er det enda varmere ute. Gleder meg til det blir "bare" 20 grader igjen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...