Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige barn


Marthe

Recommended Posts

Guest Vicky

Hverken sykelig tynn kropp eller sykelig overvekt er sunt. Det tror jeg vi alle er enige om? Og grunnen til at jeg tar opp problematikken "hvorfor har det blitt sånn?" er rett og slett fordi man ikke får tatt tak i kjernen av problemet ved å bare dømme dem som er overektige eller sykelig tynne. Kan jo sammenligne det med å trene hund. Du får enklere endret adferden/utrenden ved å se hva som forårsaker det du ikke ønsker. Hvorfor er det flere unge som lider av anorexia, bulimi eller tvangs-spising? Hvorfor går store deler av Norges befolkning på lykkepiller? Bare se på det her. Norge er et land med en velferds-stat, osv og man kan lure på hvorfor blir det sånn? Hvorfor er nordmenn så ulykkelige? Og nå lurer dere sikkert fælt på hvorfor jeg drar inn det i en diskusjon om overvekt. Det er nemlig sånn at tvangs-spising og trøstespising ofte er en grunn til at mennesker går opp i vekt. Ikke det at jeg tror det er eneste grunnen. Er absolutt enig med Nirm i at det er foreldrenes ansvar, men det finnes også flere andre årsaker til overvekt.

Jeg var det folk kalte sykelig tynn da jeg var i 14 års alderen. Ikke fordi jeg var opptatt av hvordan jeg så ut, men jeg bare var sånn. Hadde lavt blodsukkernivå, bleik og tynn. Men jeg tror faktisk ikke jeg hadde det så ille som de jeg kjente med overvekt på den tiden. Bare en gymtime var en hard ting for dem. Ikke fordi de ikke likte fysisk mosjon, men rett og slett fordi de skammet seg over seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Nei. Jeg har ikke barn. Men må man ha det for å skjønne at om en unge er sykelig overvektig så er det skadelig? Ikke kjenner jeg til denne O'store tabellen din heller. Men tabeller eller ikke, så har ingen godt av å være veldig mye over normalen. Det er ikke snakk om litt valpefett, noen ekstra kilo, former eller hva folk kaller det. Men disse som er sykelig overvektige. Ikke er det snakk om å være en sunnhetsapostel heller, og bare leve på vann og gulrøtter. Men å ha et generelt sunnere kosthold og et mer aktivt liv. Ser ikke helt hvordan ungene kan ta skade av dette, så lenge det gjøres på en normal måte (dvs at det blir en del av hverdagen, og ikke et slankepress/hysteri fra foreldre).

Dette blir forhåpentligvis det siste innlegget mitt i denne debatten, så jeg skal prøve å forklare hva jeg mener på "godt norsk"..

Jo, alle skjønner at sykelig overvekt er sykelig - det ligger litt i navnet, ikke sant? Men den dagen du føder et barn (vel, ikke du kanskje, men en evt frue) så får barnet et skjema hvor det krysses av hvor tung og hvor lang barnet var. Dette skjemaet følger barnet lenge - muligens til skolealder, jeg husker ikke helt lenger. Etterhvert som barnet vokser, krysses det fortsatt på lengde og vekt, og man har noen maler for hvor mye et barn bør vokse. Greit nok, sant? Var det ikke for at det er "rom for personlig tolkning", liksom..

Mitt guttebarn veide 4 kg når han ble født (4050 gram, for å være helt eksakt), og var 51 cm lang.. Dette ble krysset av på lista.. Innen han rakk å fylle ett år, veide han 13-14 kg (pinlig at jeg ikke husker det, til mitt forsvar er det 12 år siden), og ifølge helsesøsters tolkning derfor "litt for kraftig". At guttungen ble ammet til han var 7-8 mnd gammel, var uvesentlig.. At han gikk fra han var 10 mnd (og det er tidlig!), var uvesentlig. At han stadig var med ut på tur i skog og mark (når man har husky som hund og lidenskapelig fisker som mann, så er man ikke mye innendørs), var uvesentlig. Det eneste som telte, var at han "ikke fulgte kurven sin" - og hvorfor gjorde han ikke det? Vi måtte gi han godterier og saft! Og DET er fysj det!

Greit nok, jeg er enig, barn skal ikke ha godterier eller sukkerholdige drikker hver eneste dag, men spurte damen om det? Næh.. Hun gikk ut fra at det var sånn, for han fulgte ikke kurven sin.. At hun foran seg hadde en aktiv gutt som konsekvent har vært tidlig ute med ALT av fysiske utvikling som å snu seg, sette seg opp, reise seg eller gå, DET var ikke så viktig..

- Og bare for å presisere det, han fikk godteri kun på lørdager, og han drakk enten vann eller melk..

Den O'store tabellen, det er den de har hos legene også i dag, hvor man på gutter tar høyde minus en meter og får "idealvekt", på jenter tar høyde minus en meter og ti centimeter og får idealvekt. Og nei, jeg er ikke fornærma fordi at legen klarte å plumpe ut om at jeg burde veie 15 kg mindre enn jeg gjør, jeg er - sikkert ulogisk nok - mer fornøyd med meg selv i dag enn den gangen jeg faktisk veide 50 kg.. Problemet med sånne kurver og tabeller, er at det ikke er rare rommet for individuelle forskjeller..

Spiseforstyrrelser blir et større og større problem, enten det er anorexia og bulemi eller overspising, og det er for meg totalt logisk at det blir sånn, når det prates om vekt og mat i absolutt alle medier - selv på et diskusjonsforum som dette. Lærere i dag ber foreldre om å være obs på spiseforstyrrelser allerede fra barneskolen av, både jenter og gutter fra så tidlig som 12-13 års alder sulter seg ihjel i forsøk på å bli tynn nok - for i dag så er det sånn at du blir sett ned på om du er så frekk at du blir overvektig, særlig hvis du er så kørka at du i tillegg unner deg et måltid på McDonalds i ny og ne!

Du snakker om sykelig overvekt, ikke noen kilo for mye eller valpefett sier du. Greit nok, men det JEG snakker om, er denne overfokuseringa det er på at du må være tynn, du må spise sunt, du kan ikke spise poteter og ris, og skal du spise ris, må det være villris eller brun ris, og karbohydrater er skadelig, fett er skadelig, ikke spis rødt kjøtt, ikke spis brød, ikke lag saus, ikke spis meieriprodukter, ikke spis halvfabrikata, ikke spis!

- Det er nesten ikke mulig å vokse opp i dag og ha et normalt forhold til mat.. Det er alltid noe som er usunt med noe, så sant du ikke blir fulltids veggis - vel, det er ikke sunt det heller, for da blir det brått for lite proteiner - og det er det eneste det meles om igjen og igjen og igjen..

Se på ukebladene som selges i dag? Hvor mange av de har feite overskrifter som skriker mot deg om slanking eller sunt kosthold i en eller annen variant? Hvor ofte er det på forsiden av Dagbladet eller VG? Små barn kan lese, de lærer det fra de er 6 år og oppover.. Og dette er hva vi lærer de om mat? Dette er hva vi lærer de om hvordan mennesker skal se ut?

Det er ikke normalt med sykelig overvekt - ikke enda! Derimot blir det mer og mer vanlig med "valpefett og noen kilo for mye".. Så kan man jo snakke om da, hva er egentlig grunnen til at folk f.eks overspiser? Kan det være det evige fokuset på mat og utseende? Er det det at ingen har tid til noe som helst lenger? Er det fordi at slankepress og sexpress begynner tidligere og tidligere? Det evinnelige jaget etter perfeksjon på alle plan (og ja, her er jeg nok en smule bitter og inneslutta, skilt og sjuk som jeg er)..? Det her påvirker barn og..

Igjen, det blir en overforenkling å si at livsstilssykdommer som overvekt KUN skyldes for mye usunn mat og for lite aktivitet.. Det er tusenvis av grunner til at folk legger på seg, og ikke alle har noe med mat å gjøre engang.. Og da er det ikke så enkelt som å si at bare folk gidder å bevege mer på seg og spiser mindre usunn mat, så vil alt bli så bra atte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne er en klok dame som det er lurt å høre på! :D Denne jenta på bildene innledningsvis tror jeg er et offer for syke foreldre. Hun er jo iallfall ikke en representant for en normal, men litt lubben unge, som det er ganske mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sunn betyr jo ikke å være anoretisk :D Det betyr rett og slett å ha en aktiv livstil med et sunt kosthold. Man blir ikke anoretisk av det.

Har jeg sagt det?

Det jeg sa var at den sunnhetsbølgen som har kommet til nå har ført med seg et enda større slankepress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Har jeg sagt det?

Det jeg sa var at den sunnhetsbølgen som har kommet til nå har ført med seg et enda større slankepress...

Jeg tror det er det forvrengte bildet folket har. Det man ser i media og moteblader, ikke fordi skolene begynner å ha salat i kantina, og helsesøstrene veileder om krabohydrater, mettet og umettet fett, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fornuftig! ;)

*Stolt* ;)

Selvfølgelig har foreldrene det største ansvaret for barna sin helse. Men samtidig er det forskjell på unger, også. Noen er aktive sånn nesten av seg selv, mens andre må tvinges vekk fra pc`n for å røre seg litt. Noen kan spise hva de vil uten å legge på seg, andre må faktisk styres litt i matfatet for å ikke bli overvektige. Når barna etter hvert blir så store at de slutter på SFO, begynner å bli med venner hjem etc., er nok foreldrens innflytelse på hva de spiser og hvor mye de rører seg rimelig begrenset!

Sant sant :)

Men om et barn er oppvokst med gode spise-vaner er det vanskeligere å plutselig bli usannsynlig usunn.

Et spm. Har hørt at de som spiser mye usunt og ikke legger på seg har "invendig fett", er dette sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Et spm. Har hørt at de som spiser mye usunt og ikke legger på seg har "invendig fett", er dette sant? :)

Det er sant i den forstand at de kan ha like fortetta åreganger som en feit person som spiser mye usunt og beveger seg lite. Derfor er vekta et dårlig mål på hvor sunn eller usunn en person er. Så at man er tynn er ingen god unskyldning for å spise usundt og ikke trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skremmende ting med magefettet er at det bare er 1/3 som synes utenpå (selvfølgelig veiledene tall), de resterende 2/3 (ca) legger seg innover i magerregionen rundt innvollene og skaper ekstra press på disse. Dette er en god grunn til å drikke vin fremfor øl (humla påvirker kroppen slik at fettet legger seg lettere rundt magen) og trene magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jeg er forsåvidt enig med 2ne. jeg har en datter som alltid er sulten hun spiser MYE! Da hun var noen måneder gammel var hun overvektig i følge helsepersonalet. jeg husker jeg følte meg skikelig som en dårlig mor. nå er hun 2 år og veir 10 kg. Og da er hun nesten i underkategori! Men som sagt hun spiser MYE. Jeg har egentlig aldri sett ett barn spise så mye som hun gjør. Og ja jeg lar henne spise vi er til og med på mc donalds av og til...

Men til gjenngjel for hun kjempe mye mosjon. hun er i barnehagen hele dag og når pappa henter henne er hun to timer på stallen rir og hjelper til i stallen når klokken nærmer se 18 er hun helt utslitt og klar for å legge seg. mange har komentert at hun ser veldig sunn ut og avbalansert. men jeg føler ofte at jeg tenker litt over at hun spiser så mye og at jeg for dårlig samvittighet pga den ene komentaren til helsesøstra. Og dette mener jeg er feil. man for faktisk dårlig sammvittighet av å gi en baby mat når hun selv ville det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er foreldre som tvinger i barna mat. Greit hvis barnet ikke har spist noe i det hele tatt, for da MÅ de jo ha det. Men å tvinge et barn som er mett.. nei og nei :) Da lager man virkelig problemer for seg selv altså..

Sist jeg satt på toget var det en dame og datteren hennes som satt forran meg. Moren hadde kjøpt take-away fra McDonalds, og tvang barnet til å spise det. Den stakkars lille jenta sa gang på gang: "Jeg liker ikke, mamma" og "jeg orker ikke mer". Hvorfor i ALLE DAGER skal man tvinge barn til å spise ekkel McDonalds mat hvis de ikke vil!? :D Moren var sikkert på slanking også, for hun spiste ikke noe selv <_< Jeg var lettere forbanna der jeg satt.. men sa ikke no.

Det er en helt annen sak om barnet er veldig glad i McDonals, og foreldre lar dem spise der en gang i blant!

OT: 2ne.. Guri så flotte hunder du har! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være for tynn er selvfølgelig vanskelig det også. Bestevenninnen min var sykt tynn på ungdomsskolen og hun slet virkelig med selvtilitten. Selv om alle guttene siklet etter henne så var hun ikke fornøyd med sin egen kropp og hadde sykt lav selvtilitt. Så det å være for tynn er like vanskelig som å være overvektig, det tviler jeg ikke et sekund på!

Har ei venninne jeg også, men her er det slik at guttene synes hun er stygg fordi hun er så sykt tynn, hun er 13 år og veier 38 kg. Det er litt merkelig, hun spiser og spiser, men blir ikke tjukk. Hun har det etter moren som er tynn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På de filmene syns jeg at jeg hørte noe om rekord?

Er det sånn at forldrene hennes gjorde henne feit for å slå en rekord??

Vis det er sant så er det ihvertfall helt sykt! :hmm:

De sa at det var rekord, men de sa ikke at moren gjorde henne feit for å slå rekord. Det blir to litt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg lurte på om det var sånn.

Når jeg gikk på barneskolen så spurte jeg en gutt om han ville bli sammen med meg så sa han at jeg var for tynn. Og i garderoben en gang så sa en jente: Du er heldig som er tynn Marie.

Jeg syns jo ikke at det var fint, men hun mente jo det fint. Det var jo etter at han gutten hadde sakt det også.

Men nå er jeg 168 cm og 14 år og veier 49 kg.

Det er vell ikke gale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
ja, men jeg lurte på om det var sånn.

Når jeg gikk på barneskolen så spurte jeg en gutt om han ville bli sammen med meg så sa han at jeg var for tynn. Og i garderoben en gang så sa en jente: Du er heldig som er tynn Marie.

Jeg syns jo ikke at det var fint, men hun mente jo det fint. Det var jo etter at han gutten hadde sakt det også.

Men nå er jeg 168 cm og 14 år og veier 49 kg.

Det er vell ikke gale?

Det er ikke galt på noen måte. Hvor mye man veier i forhold til høyden er ganske individuelt. Folk har forskjellig kroppsbygning osv. Og hva enkeltpersoner sier til deg skal du ikke bry deg så mye om. Noen syns tynt er pent, noen syns kraftig er pent, noen foretrekker midt i mellom. Men når alt kommer til alt, så det er ikke det som betyr no i det hele tatt. Skal du bli sammen med en gutt er det viktigere at man trives sammen, har samme interesser, har det gøy sammen osv, og når alt annet stemmer mellom dere vil han syns du er pen uansett om du veier 49, 45 eller 55 kg. Bare prøv å vær fornøyd med den du er, ha det gøy og ikke bekymre deg for mye om sånne ting. Du er sikkert flott som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi snakker om overvekt...så har jeg lest en plass at stress og angst og depresjoner ødelegger for dem som vil ned ivekt fordi da vil kroppen holde på det ekstra fettet som en slags kampforsvar! og det er skikkelig ille fordi jeg sliter med panikk angst og jeg stresser også endel! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...