Gå til innhold
Hundesonen.no

Aldri for sent?

Peers

Recommended Posts

Har en hund på snart 5 år, som jeg aldri har klikkertrent. Skal innrømme at jeg ikke hadde interesse av å sette meg godt inn i emnet før, men har nå lest mer om det og innser at jeg kanskje skulle oppdaget dette ordentlig før :) Tror nemlig dette er en treningsmetode som passer min hund godt, spesielt fordi jeg virkelig må få timingen riktig for at han skal forstå noe som helst. Ville tro timingen forenkles en del ved bruk av klikkertrening, da det er en rimelig effektiv betinget forsterker.

Spørsmålet mitt er egentlig; er det noen gang for sent å begynne å klikkertrene en hund? Han er som nevnt snart 5 år, men kan likevel omlegging av treningsmetode ha noe resultat?

Edit: mener ikke at jeg ikke har hørt om klikkertrening før altså, har bare ikke interessert meg veldig for det fordi jeg ikke kjenner noen som driver med det. Bare for å understreke at jeg ikke er dum som en trestokk her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Aldri. Eldste hunden her i hus ble starta klikkertrent i 5-6 års alderen. Og han tok det rimelig greit (når man ser bort i fra at han var redd både klikker og target-stick til å begynne med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aldri for sent!

Selv driver jeg ikke egentlig med klikkertrening. Mer en blanding av litt av hvert, men bruker ofte en klikker i treningen fordi timingen blir bedre da. Synes at det fungerer bra :)

Er jo bare å gjøre et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, aldri for sent. Jeg introduserte min for klikker da hun var rundt 5 år og det gikk fint det. Hun tok poenget kjapt, men hun ble aldri spesielt fantasifull, så hun ble aldri en spesielt god klikkerhund. Litt lite initiativrik. Men der er det veldig forskjell på hunder. Vi hadde god nytte av klikkertrening forde vi.

Nå må det også sies at jeg blander treningsmetoder og bruker det jeg syns funker, men jeg lærte henne en del nye øvelser helt fra start etter ren klikkerfilosofi (altså de spesielle øvelsene, men brukte ikke klikker ellers i hverdagen) og resultatet var at jeg fikk en hund med mer iver i øvelsene. Også noen øvelser jeg tidligere hadde slitt med tempo i hjalp det veldig å ta i bruk klikkern for å belønne presist akkurat når hun økte intensiteten og farten litt (uten at jeg gadd å lære inn hele øvelsen på nytt). Jeg hadde også alltid slitt med apporteringen (minimal gjenstandsinteresse), og starta innlæringen helt på nytt etter klikkertreningprisippene og apport ble yndlingsøvelsen hennes.

Så, poenget mitt er at du fint kan få god nytte av klikkertrening og/eller bruk av klikker selv om hunden er 5 år og vandt til andre treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Tijon opplevde jeg å få en "tradisjonelt trent" hund som ble ganske initiativrik under trening. Han ble introdusert til klikker da han var ca to, men jeg trente ikke ren klikkertrening med han. Jeg lokket til tider endel, og klikket når han gjorde det rett. Brukte den mest til å trene inn triks og andre små øvelser, og brukte klikkeren mest for å få til timingen. Han tok det raskt, og selv om han hadde blitt lokket inn i øvelsene, tilydde han de frivillig når han hadde lært de, og han "spant videre" på det, og tilbydde også variasjoner av det, men også andre ting. Tror det kommer litt an på hunden akkurat dette.

Hvis man ikke vil trene 100% klikkersk, så kan man jo likevel bruke klikkeren til å forsterke en atferd, og jeg har den erfaringen at hunden skjønner ting raskere når man gjør det på den måten, enn når man bare roser og gir godbit (sånn "vanlig" innlæring). Det virker nesten som det går et lys opp for hunden; "aha! er det det du vil jeg skal gjøre, ja!"

En hund som ikke er klikkerklok (har trent lite/aldri med klikker), så er det vanskelig å shape ting inn helt fra begynnelsen. Jeg opplever at de ofte henger seg opp i det første klikket, og tilbyr det hele tiden, med lite fremgang. De varierer atferd lite. Det er forøvrig en tråd om dette, om ei som skulle lære tibben sin å sitte med klikker. Hunden tilbyr bare sitt (gjorde i alle fall), i begynnelsen. Så jeg tror det er viktig å få hunden raskt til å skjønne at andre atferder også kan lønne seg. Da kan man enten lokke (den raske måten å få hunden til å skjønne det på, men ikke helt korrekt klikkersk), eller man kan ta med klikkeren "over alt" og klikke for "alt" bra hunden gjør, sånn at situasjonene den får klikk i varieres, og klikket kommer litt plutselig på hunden. For de som ikke er ute etter å shape inn alt mulig rart fordi man vil ha en kreativ hund osv, så er det ofte nok å lokke og klikke (men det er ikke ren klikkertrening, siden man ikke skal lokke når man klikkertrener, men heller bruke target fx).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...