Gå til innhold
Hundesonen.no

Stressing på agilitybanen

jennajensen

Recommended Posts

Skrevet

Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Skrevet

Det er mange hunder som bjeffer mens de går en bane, bare så det er sagt, men jeg skjønner du vil ha bort det ukonsentrerende stresset.. :)

Jeg kjenner jo ikke hunden din, men det kan være at hun

• ikke skjønner hva du vil hun skal gjøre
  • har for høyt "arousal-nivå" til å kunne utføre det du vil hun skal

Jeg vet heller ikke hvor langt du har kommet, det kan jo ha noe å si. Hvis du har lært inn alle hindrene, og vil sette sammen kombinasjoner, så kan du jo starte med å baklengskjede to hinder (forutsatt at du har trent positivt, da). Da vet hun hva du vil hun skal gjøre (for hun kommer alltid til det hun kan best/har gjort mest), og hun har noe å jobbe frem mot etter første hinderet.

Skrevet

Har gått med Luna innimellom i et år nå... Går på kurs vær tirsdag nå.. Hun kan alle hinderene og sånt, og har konkurert en gang med henne utenfor hundekubben

baklengskjede?

Skrevet

Baklengskjeding er å ta det siste hinderet først og så bygge på baklengs til hun tar hele banen i riktig rekkefølge. Logisk? Det er slik vi trener inn, og trener agility der jeg har lært det, så jeg trodde det var vanlig prosedyre ved innlæring av sammensatte atferdskjeder! Eller flere momenter rett etter hverandre.

Ville brutt og roet henne ned ved minste tegn til stressing (ikke konsentrert iver, men bjeffing, biting i armen etc.). Start igjen der dere brøt, eller hinderet før. Da vi trente ag med en tilsvarende hund, ble det mange bryt i en periode, men nå tror jeg hun kan gjøre hva som helst og det "værste" som kan skje er et lite jump og napp i armen. Da forsvinner ballen i lomma og mor snur seg vekk. Bikkja klasker ned på rompa med et "ops, det var ikke meningen sltså" og vi kan gjennoppta det vi drev med.

Men det er viktig å ikke forsterke det tullet på noen som helst måte. Like viktig er det å fortsette treningen når hun har roet seg. Ganske fort (eller i løpet av et års tid for vårt vedkommende :) ), vil hun forstå at selvbeherskelse lønner seg!

Lykke til!

Skrevet
Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Av de tilfellene jeg har sett, sånn som du beskriver, har det vært fører som er for seint ute med kommando slik at hunden blir frustrert over at den ikke vet hvor h*n skal.

Prøv å gi kommando for neste hinder før hunden lander etter hinderet før, slik at når beina treffer bakken så vet den hvor hun skal.

Ellers så har muligens hunden din endel liggende latent, bc / stress, spisshund / lav terskel for bjeffing.

Dersom du får tilbakemeldinger på at du har god timing på kommandoene, kan du begynne å stoppe hunden hver gang den biter/napper og bjeffer for å få det til å stoppe.

Viktig da at hun blir stoppet vær gang det skjer.

Vær obs på at du kan drepe noe motivasjon på denne måten, bjeffingen kan du nok leve med men biting/napping ville jeg ikke ha tolerert.

Lykke til videre :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...