Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn...


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Neste gang jeg får valp (som sikkert blir når jeg blir voksen). Så har jeg tenkt på ett navn! Ett tispe navn, jeg synes det er litt morsomt og søtt navne er My Sprella (uttaller det Mai Sprella)! Hva synes dere om navnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg får valp (som sikkert blir når jeg blir voksen). Så har jeg tenkt på ett navn! Ett tispe navn, jeg synes det er litt morsomt og søtt navne er My Sprella (uttaller det Mai Sprella)! Hva synes dere om navnet???

Hehe, jeg ser for meg en skikkelig livlig valp!

Det er ikke så viktig hva andre mener om navnet, det viktigste er at du og de nærmeste liker navnet. Så lenge det ikke støter noen, selvfølgelig. Jeg ville aldri kalt hunden min for Jesus eller *****, og slikt som kan virke støtende. Jeg ville heller ikke gitt hunden navn som kan gi uønskede assosiasjoner - som Bølla eller Saddam. Men jeg takler heller ikke navn som Princess, Darling, King og Brutus - det er navn som enten blir for sukkersøte, eller som det går 15 på dusinet av. (Jeg mener ikke å fornærme noen her inne, men etter 25 år føler man at noen navn er for oppbrukt) Men hver sin smak, det er trolig eieren som skal bruke navnet mest! Men naboene må også høre det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hehe, jeg ser for meg en skikkelig livlig valp!

Det er ikke så viktig hva andre mener om navnet, det viktigste er at du og de nærmeste liker navnet. Så lenge det ikke støter noen, selvfølgelig. Jeg ville aldri kalt hunden min for Jesus eller *****, og slikt som kan virke støtende. Jeg ville heller ikke gitt hunden navn som kan gi uønskede assosiasjoner - som Bølla eller Saddam. Men jeg takler heller ikke navn som Princess, Darling, King og Brutus - det er navn som enten blir for sukkersøte, eller som det går 15 på dusinet av. (Jeg mener ikke å fornærme noen her inne, men etter 25 år føler man at noen navn er for oppbrukt) Men hver sin smak, det er trolig eieren som skal bruke navnet mest! Men naboene må også høre det! :)

Jeg så i leseboka nemlig i dag! Og da sto det nemlig My sprella! Og jeg leste det som ett navn! (det sto My sprella og gråt) Og synes det var ett artig navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så i leseboka nemlig i dag! Og da sto det nemlig My sprella! Og jeg leste det som ett navn! (det sto My sprella og gråt) Og synes det var ett artig navn!

Inspirasjon til navn kan komme fra de underligste situasjoner og steder! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Emma.

Liker ikke de vanlige navnene, selv om jeg har en hund som heter Zorro (som er ganske vanlig)

Men grunnen til det var at dattera til oppdretteren spurte meg om at han skulle hete Zorro til hverdag... så jeg svarte ja.

Hadde en masse andre navn som surret i hodet, men nå heter han Zorro!

My sprella var jo et uvanlig og litt tøft navn.

Da ser jeg for meg en livlig hund med mye energi og litt sånn "overglad" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg er helt enig med Emma.

Liker ikke de vanlige navnene, selv om jeg har en hund som heter Zorro (som er ganske vanlig)

Men grunnen til det var at dattera til oppdretteren spurte meg om at han skulle hete Zorro til hverdag... så jeg svarte ja.

Hadde en masse andre navn som surret i hodet, men nå heter han Zorro!

My sprella var jo et uvanlig og litt tøft navn.

Da ser jeg for meg en livlig hund med mye energi og litt sånn "overglad" :)

Ja, Vesla er også ganske vanlig navn (det hunden min heter nå)! Men har ett uvanlig navn i navnet sitt også! For på stamtavla hennes står det Zoogatas Vesla...hihi Men når jeg fant på vesla var jeg ti år! Liker også best de navna som er litt uvanlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Vesla er også ganske vanlig navn (det hunden min heter nå)! Men har ett uvanlig navn i navnet sitt også! For på stamtavla hennes står det Zoogatas Vesla...hihi Men når jeg fant på vesla var jeg ti år! Liker også best de navna som er litt uvanlige!

Kanskje det er litt rasebestemt hva som er vanlig, for i min rase kan jeg komme på en eneste en jeg vet har blitt kalt Vesla! Og jeg synes ikke jeg hører det så ofte på kurs, i parken og på utstillinger heller. Men det kommer vel an på hvilke miljøer man "henger" i.

Det hadde vært interessant å se statistikk på hva hunder heter, og hva som er mest utbredt. Er det moter i hundenavn? Hvilker raser heter "alltid" Bamse og Ronja, og hvilke raser har alltid engelske setninger (på stamtavla, altså)? Det er problemfritt å synse, men å se faktiske tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Kanskje det er litt rasebestemt hva som er vanlig, for i min rase kan jeg komme på en eneste en jeg vet har blitt kalt Vesla! Og jeg synes ikke jeg hører det så ofte på kurs, i parken og på utstillinger heller. Men det kommer vel an på hvilke miljøer man "henger" i.

Det hadde vært interessant å se statistikk på hva hunder heter, og hva som er mest utbredt. Er det moter i hundenavn? Hvilker raser heter "alltid" Bamse og Ronja, og hvilke raser har alltid engelske setninger (på stamtavla, altså)? Det er problemfritt å synse, men å se faktiske tall...

Hmm... Kanskje Vesla ikke er så vanlig som jeg trodde... Men Bamse er i allefall vanlig.. Det er jeg enig i! Har kjent tre hunder som heter Bamse.. Kanskje flere, når jeg tenker meg om :rolleyes: Og bamse synes jeg det er blandinger og labradorer... Ronja da tenker jeg meg ffrem til en Rottweiler jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kanskje Vesla ikke er så vanlig som jeg trodde... Men Bamse er i allefall vanlig.. Det er jeg enig i! Har kjent tre hunder som heter Bamse.. Kanskje flere, når jeg tenker meg om :rolleyes: Og bamse synes jeg det er blandinger og labradorer... Ronja da tenker jeg meg ffrem til en Rottweiler jeg :)

Jeg har møtt Bamse'r i alle varianter. Det "dummeste" - synes jeg, uten å mene å fornærme noen - er chihuahua og andre meget små raser som heter Bamse. Jeg synes ikke det er ironisk, bare feil.

Jeg hørte en gang at Ronja fikk en epidemi og en renessansse da Ronja Røverdatter-filmen gikk på TV. Det samme med Emil, Båtsmann på st. bernhardshund, 101 dalmatinerenavn ble brukt, også videre. Men noen navn går på tvers av rasene.

Min forhåpentligvis neste valp har navnet klart, og jeg vet ikke om noen som heter det. Men neimen om jeg sier det, for jeg vil ikke oppdage at noen tar det... Det er lett å bli inspirert av andres ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg har møtt Bamse'r i alle varianter. Det "dummeste" - synes jeg, uten å mene å fornærme noen - er chihuahua og andre meget små raser som heter Bamse. Jeg synes ikke det er ironisk, bare feil.

Jeg hørte en gang at Ronja fikk en epidemi og en renessansse da Ronja Røverdatter-filmen gikk på TV. Det samme med Emil, Båtsmann på st. bernhardshund, 101 dalmatinerenavn ble brukt, også videre. Men noen navn går på tvers av rasene.

Min forhåpentligvis neste valp har navnet klart, og jeg vet ikke om noen som heter det. Men neimen om jeg sier det, for jeg vil ikke oppdage at noen tar det... Det er lett å bli inspirert av andres ideer.

Jeg er den som fort blir inspirert av andres ideer! Jeg er ikke den som gjør narr av hundenes navn! Ikke folk sitt navn heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som fort blir inspirert av andres ideer! Jeg er ikke den som gjør narr av hundenes navn! Ikke folk sitt navn heller da!

Nei, jeg prøver også å unngå å gjøre narr av hundens navn - i hvert fall rett foran eieren. Man kan jo humre når man leser i en katalog med 1500 påmeldte hunder og ser noen rare navn. Også hender det jeg tenker at nei, det vil ikke jeg rope på min hund. Noen navn har jeg store problem med, men folk får kalle hunden sin det de vil - innen visse grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Nei, jeg prøver også å unngå å gjøre narr av hundens navn - i hvert fall rett foran eieren. Man kan jo humre når man leser i en katalog med 1500 påmeldte hunder og ser noen rare navn. Også hender det jeg tenker at nei, det vil ikke jeg rope på min hund. Noen navn har jeg store problem med, men folk får kalle hunden sin det de vil - innen visse grenser.

ja, jeg lurer egentlig på hva det rareste hundenavnet i verden er jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Får valpen min om 2 uker.. Har en hund fra før av, hun heter Tequila. Han nye skal hete Whisky :)

Så kule navn! Hva slags rase er Whisky!??? Gratulerer! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...