Gå til innhold
Hundesonen.no

Når motet svikter

Miriam

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal snart ha instruktøreksamen og jeg begynner virkelig å kjenne at nervene melder sin ankomst. Det er en salig blanding av den "vanlige" eksamensangsten kombinert med en intens frykt for å gjøre feil, starte på feil drillprosedyre til feil øvelse, ikke få med meg de som kommer på eksamen med pigg osv. ;)

Jeg går som hjelpeinstruktør også, og nå når jeg sitter og pugger drillprosedyrer for harde livet, tenker jeg at "dette fikser jeg".. Men så vet jeg av erfaring at motet hos meg forsvinner det øyeblikket jeg står og skal drille kurselevene.. Det er jo bare totalt og komplett idiotisk for jeg har jo gjort det veldig bra på teoretisk eksamen, så jeg vet at jeg kan det.

Noen som har gode råd å komme med? Trenger det veldig! :whistle:

Skrevet

En ting som kanskje kan hjelpe er å gå igjennom hvordan dette kommer til å gå for seg noen ganger før eksamenen. Enten ved å visualisere for deg selv, eller ved å gå dit det skal være og øve deg? Kan hjelpe litt på nerver ihvertfall ;)

Skrevet
Husk å puste. ;)

Den vakke dum! ;) DET tror jeg Miriam trenger å huske! ;)

Men jeg VET du kan dette her! Så du må bare tenke det når du står der.. at "dette KAN jeg"! Spis en god frokost, gå deg en tur og ta det med ro. Så står du der og ordene bare flyter :whistle:

Skrevet

Ta deg noen drammer dagen før, og kos deg. Legg deg når du begynner å bli susete i hue.

Det hjelper på nervene;)

Skrevet
Ta deg noen drammer dagen før, og kos deg. Legg deg når du begynner å bli susete i hue.

Det hjelper på nervene;)

Nei, ikke noe kunstig stimuli. Det kan slå helt feil ut! Det beste er å være så forbredt som mulig, slik at alt du skal gjøre sitter i ryggmargen! Så smiler du og viser dem at du er trygg i situasjonen. Om du feiler litt, gjør ikke det noe, så lenge du retter deg selv og viser at du ikke får panikk!

Skrevet

En liten oppdatering pr 19.04:

Etter endt instruktørsamling i helgen som var, er nervene litt roligere. Jeg får bedre til å bruke stemmen mer, men det er fortsatt en del arbeid igjen <_< Takket være snille, omtenksomme og dyktige instruktører begynner det å hjelpe. Drill- og demoprosedyrene begynner å sitte i ryggmargen, og alt går så meget bedre! ;)

Takk for alle råd og oppmuntrende ord ;) Det har kommet godt med ;)

Hei alle sammen!

Nå har jeg hatt ny eksamen etter at den første gikk litt skeis, jeg kløna med høyre og venstre, og nervene var så høyspente at jeg følte meg helt idiot... Men jeg må jo bare le av det, jeg mener når jeg plutselig ikke kan forskjell på høyre og venstre, da er det ganske ille, hehe :P

Men nå har jeg altså hatt ny eksamen, og den gikk kjempefint. Mye mindre nerver og en litt enklere gruppe enn på den første eksamen, hehe! ;)

Mvh,

Miriam og Josie

*Dobbelpost, mod Crizpo*

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...