Gå til innhold
Hundesonen.no

Når motet svikter

Miriam

Recommended Posts

Jeg skal snart ha instruktøreksamen og jeg begynner virkelig å kjenne at nervene melder sin ankomst. Det er en salig blanding av den "vanlige" eksamensangsten kombinert med en intens frykt for å gjøre feil, starte på feil drillprosedyre til feil øvelse, ikke få med meg de som kommer på eksamen med pigg osv. ;)

Jeg går som hjelpeinstruktør også, og nå når jeg sitter og pugger drillprosedyrer for harde livet, tenker jeg at "dette fikser jeg".. Men så vet jeg av erfaring at motet hos meg forsvinner det øyeblikket jeg står og skal drille kurselevene.. Det er jo bare totalt og komplett idiotisk for jeg har jo gjort det veldig bra på teoretisk eksamen, så jeg vet at jeg kan det.

Noen som har gode råd å komme med? Trenger det veldig! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kanskje kan hjelpe er å gå igjennom hvordan dette kommer til å gå for seg noen ganger før eksamenen. Enten ved å visualisere for deg selv, eller ved å gå dit det skal være og øve deg? Kan hjelpe litt på nerver ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å puste. ;)

Den vakke dum! ;) DET tror jeg Miriam trenger å huske! ;)

Men jeg VET du kan dette her! Så du må bare tenke det når du står der.. at "dette KAN jeg"! Spis en god frokost, gå deg en tur og ta det med ro. Så står du der og ordene bare flyter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg noen drammer dagen før, og kos deg. Legg deg når du begynner å bli susete i hue.

Det hjelper på nervene;)

Nei, ikke noe kunstig stimuli. Det kan slå helt feil ut! Det beste er å være så forbredt som mulig, slik at alt du skal gjøre sitter i ryggmargen! Så smiler du og viser dem at du er trygg i situasjonen. Om du feiler litt, gjør ikke det noe, så lenge du retter deg selv og viser at du ikke får panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering pr 19.04:

Etter endt instruktørsamling i helgen som var, er nervene litt roligere. Jeg får bedre til å bruke stemmen mer, men det er fortsatt en del arbeid igjen <_< Takket være snille, omtenksomme og dyktige instruktører begynner det å hjelpe. Drill- og demoprosedyrene begynner å sitte i ryggmargen, og alt går så meget bedre! ;)

Takk for alle råd og oppmuntrende ord ;) Det har kommet godt med ;)

Hei alle sammen!

Nå har jeg hatt ny eksamen etter at den første gikk litt skeis, jeg kløna med høyre og venstre, og nervene var så høyspente at jeg følte meg helt idiot... Men jeg må jo bare le av det, jeg mener når jeg plutselig ikke kan forskjell på høyre og venstre, da er det ganske ille, hehe :P

Men nå har jeg altså hatt ny eksamen, og den gikk kjempefint. Mye mindre nerver og en litt enklere gruppe enn på den første eksamen, hehe! ;)

Mvh,

Miriam og Josie

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...