Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


C.J

Recommended Posts

"Veterinærene tilnyttet NKK fremhever nå boxeren som en frisk rase! Likevel skal man ikke underslå at det finnes til dels alvorlige helseproblemer som denne rasen har mer av enn mange andre raser."

Står i lese på sidene til Boxerhaven, der veterinæren på AlternatiVet er en av innehaverne. De sikter vel til spondylose, HD og aortastenose.

Det er vel bedre å si at strenge avlskrav har gjort at forekomsten er blitt mindre - og det er jo flott, men at det er STOR grunn til å være nøye med valg av oppdretter fremdeles? Min erfaring er at hvis man sier at en rase "er frisk", så er ikke folk like nøye med å sjekke - selv om dette muligens ikke gjelder superentusiastene her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Tolleren på det sterkeste. De er:

Veldig lettlærte, elsker å lære nye ting.

Ufattelig glad i mennesker. Altså veldig sosiale.

Kjempesnille mot andre hunder.

Kan brukes til så å si alt.

God helse.

Tolleren er bare glad og snill hele tiden.

UTROLIG søte og herlige (ikke minst under valpetiden :angel: )

Så, hvorfor ikke en toller? Det er ikke bare fordi jeg har en toller selv, men jeg anbefaler virkelig den på det aller sterkeste. Du sa at du ikke ville ha noen som var mindre enn Flat'n, men Tolleren er jo ikke så mye mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med asosial? (malle)

Jeg har enda tilgode (etter 15 år med belger) å treffe en asosial malle, men om du mener at en hund som lett fokuserer på eier og oppgaven den skal gjøre fremfor å elge rundt å skulle kline med alle figuranter som asosial, ja - da er den kanskje det.

Nei, belgerne er ikke retrievere (og takk for det), men de skal ikke være asosiale - de skal være åpne og tilgjengelig, men folk de ikke har noen relasjon til skal være uinteressante. Dvs. de har ikke noe behov for å bli likt av alt og alle (som retrievere som har en litt manisk greie med å måtte føle seg elsket av alt de treffer).

Ut ifra kriteriene dine så synes jeg at belger vil kunne passe bra jeg......

Vel, det jeg mener med asosial, er hunder som bryr seg lite eller ikke i det hele tatt, om mennesker rundt seg. Vet ikke helt hvorfor jeg tenker at det er noe jeg ikke vil ha.. Tror kanskje det er det at jeg er så vant med flat. De er jo, som du sier, opptatt av å bli elsket av alt og alle. Og jeg synes det er koselig! Jeg ser liksom for meg at hunder som bare bryr seg om sin egen familie, er overlegne. Hvis du skjønner! :) Men jeg blir sikkert vant til det og, skal ikke la det stoppe meg fra å velge en malle i hvertfall!

Men du som sikkert har peiling på belgere, - jeg har fått inntrykk av at en belgerne er litt spesielle hunder, som kanskje kan være litt strie å ha med å gjøre. Stemmer dette? Og i såfall; vil jeg kunne takle en malle? Jeg har jo ikke erfaring med belgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren i norge :

Rasen regnes som arvelig belastet for en rekke sykdommer. I Norge er derimot hunderasen ved hjelp av kontrollert avl, blitt å regne som en av de friskeste rasene. Så rykter om dårlig helseproblemer burde absolutt ikke stoppe deg for å velge en Boxer.

Ja, de er glade, har møtt mange glade raser, men ingen slår Boxeren, de er lekne, spretne og elsker mensker.

Jeg driver med LP med Sara og hun elsker det, kombinere trening med mye lek og du har en Boxer som jobber livet av seg for å gjøe deg fornøyd. Alt er morsomt for en Boxer, hele bakdelen logrer 24 timer i døgnet.

En annen ting med Boxeren er at den er ungenes bestevenn, den elsker barn, sikkert fordi den føler seg selv som et barn hele livet.

"Veterinærene tilnyttet NKK fremhever nå boxeren som en frisk rase! Likevel skal man ikke underslå at det finnes til dels alvorlige helseproblemer som denne rasen har mer av enn mange andre raser."

Står i lese på sidene til Boxerhaven, der veterinæren på AlternatiVet er en av innehaverne. De sikter vel til spondylose, HD og aortastenose.

Det er vel bedre å si at strenge avlskrav har gjort at forekomsten er blitt mindre - og det er jo flott, men at det er STOR grunn til å være nøye med valg av oppdretter fremdeles? Min erfaring er at hvis man sier at en rase "er frisk", så er ikke folk like nøye med å sjekke - selv om dette muligens ikke gjelder superentusiastene her inne :)

Takk for informasjon! Jeg tror boxeren hadde passet meg perfekt :) Og så bra at helsen er blitt forbedret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du som sikkert har peiling på belgere, - jeg har fått inntrykk av at en belgerne er litt spesielle hunder, som kanskje kan være litt strie å ha med å gjøre. Stemmer dette? Og i såfall; vil jeg kunne takle en malle? Jeg har jo ikke erfaring med belgere.

Jeg skal ikke akkurat påberope meg noe erfaring med belgere etter å ha hatt min første i litt over en uke. :) Men kan jo dele min opplevelse så langt iallefall. :) Jeg så for meg det verste, og at jeg skulle få hjem en hvileløs valp som stresset rundt og ikke klarte å ha 'ro i ræva'.. Så langt, i forhold til vorsteheren, så er denne valpen (etter far med malle ringsportlinjer) piece of cake.. Han er en særdeles behagelig valp som faktisk legger seg og sover hvis han blir trøtt! Hørt noe så sprøtt liksom, det er ikke det jeg er vant til. :) Men for alt jeg vet får jeg meg en kjempeoverraskelse når han vokser seg til da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke akkurat påberope meg noe erfaring med belgere etter å ha hatt min første i litt over en uke. :) Men kan jo dele min opplevelse så langt iallefall. :) Jeg så for meg det verste, og at jeg skulle få hjem en hvileløs valp som stresset rundt og ikke klarte å ha 'ro i ræva'.. Så langt, i forhold til vorsteheren, så er denne valpen (etter far med malle ringsportlinjer) piece of cake.. Han er en særdeles behagelig valp som faktisk legger seg og sover hvis han blir trøtt! Hørt noe så sprøtt liksom, det er ikke det jeg er vant til. ;) Men for alt jeg vet får jeg meg en kjempeoverraskelse når han vokser seg til da. :)

Så de er ikke bare over alle hauger! :P Hvilken type belger har du da?

Kunne en rottweiler vært noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Så de er ikke bare over alle hauger! :) Hvilken type belger har du da?

Hun har groenendael etter bruks linjer.

Kunne en rottweiler vært noe for meg?

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter mener jeg.

Du har flat, det går fort i svingene - den reagerer kanskje ikke med en gang den får beskjed (laaaaang bremselengde), og er konstant i veien. (den er alltid i veien og rekker aldri å flytte seg før du går på den *ler*).

Joda, jeg tror nok du ville kunne takle en belger, men du behøver jo ikke velge ekstremsport malle i første runde kanskje?

Spørsmålet er om du noen gang kommer til å like flatten igjen etter å ha hatt belger en stund *ler*

Etter å ha hatt en flat i pensjon i ett år og tidvis passet flatten til en kompis (jobbeflat med A-godkjenning som redningshund) så er i alle fall jeg helt sikker på at jeg ikke kompatibel med en flat... *ler*

For det sosiale - jeg har belgere som gjerne hilser på folk, som er glad for å se folk - dog går det ant å gå løs med hunden uten at de overfaller alle man møter fordi det er ikke så viktig for dem å være elsket av alle. he he he

Arrogante ja, men sosiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det sosiale - jeg har belgere som gjerne hilser på folk, som er glad for å se folk - dog går det ant å gå løs med hunden uten at de overfaller alle man møter fordi det er ikke så viktig for dem å være elsket av alle. he he he

Arrogante ja, men sosiale

Sånn er det her også. (kanskje fordi hun kommer fra deg....? :) )

Men jeg syns jo det er helt perfekt jeg da. En hund som er glad i folk, gjerne hilser, men hvis hun ikke blir invitert til å hilse så overser hun. Men ikke på noen måte usikker på fremmede, det er bare at hun ikke har noe behov for å løpe ned alt og alle.

Nå begrenser jo min erfaring med belger seg til ett individ som jeg har hatt i hus i 2 måneder, så jeg har vel ikke så mye å uttale meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at springer høres bra ut til deg. De er med på alt, sosiale, flotte hunder. Vær bare obs på linjer, da det er en del drit mht hudproblemer på dem, men du finner linjer det er svært lite problemer på. :)

Ellers synes ikke jeg det er mye pelsstell verken på en eng. cocker eller en springer. Jeg børster gjennom springeren en gang i blant, oftere i røyteperioden selvsagt. Bruker du balsam når du vasker den, letter dette børstejobben betraktlig.

Litt kvister og styr må du regne med å få med i ører og faner etter en tur i skogen, men det er null problem å få ut. :)

...Helt objktivt selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...