Gå til innhold
Hundesonen.no

schæferhund


viking

Recommended Posts

Har en Schæfer hannhund på 3,5 år nå. Har har blitt masse sosialisert opp igjennom med folk, by, land , bil ting som faller i gulvet og bråker, ja alt en valp skal oppleve. Han er stort sett ikke redd for noen ting. Men har et fryktelig irriterende problem. Når vi er på tur og han går i bånd og vi treffer folk oppfører han seg ufattelig idiotisk noen ganger.(dette er ikke alltid). Han boffer og bjeffer og oppfører seg truende overfor de vi eventuelt møter. Visst han går løs og jeg ikke rekker og kalle han inn visst det kommer folk løper han gjerne mot dem og hopper og slår med frambena i bakken og boffer og bjeffer. Folk blir jo livredde..

Han gjør jo aldri noen noe og visst vi er så heldige å treffe noen som ikke er redde og gjerne sier hei til han så gjør han det samme men gir seg så fort han kan komme bort til dem og hilse. Møter vi noen som er redde når han oppfører seg sånn så gjør han det samme med dem om han bare får hilse, men det er jo ingen som vil hilse på det monsteret når han oppfører seg sånn verken om han er i bånd eller ikke.

Har pratet med en del om dette og det er så deilig å treffe folk som har hatt schæfer selv for veldig mange av dem sier at dette er en schæferting så det er ikke unormalt. Og jeg har selv også sett flere som er på akkurat samme måte.

Han er ikke noen utstillingshund så han går på plass vår vi er på tur og fokuserer ikke på draing, hadde han vært utstillingshund og fokusert på denne trekkingen hadde jeg kanskje trukket en tråd til at dette kunne være en av tingene som spillte inn når han møtte folk. For da jobber han og vil fjerne de som er en forstyrrende faktor..? Jeg vet ikke, men er det noen som har det på samme måten er kanskje kan fortelle meg litt om hvorfor han er sånn. og hva jeg eventuelt kan gjøre med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som skrev inn et innlegg til meg, men jeg fikk ikke lest det. Det kom på en annen måte enn dette. Det kom opp i et annet vindu. Flott om du kunne sende det en gang til.

God Påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Du har sikkert fått en privat melding. Gå opp på den verktøy linjen hvor logg inn/ut. Helt til høyre der står det antaglivis: 1 ny melding. Trykk der og du vil se meldingen igjen :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann...er ikke så veldig inne på dette,men for meg høres det ut som om din hund inviterer til lek, studerer du to hunder som er i lek..kanskje den ene ikke vil..så tar den andre og hopper og "slår" med forbeina. For meg hørest det ut som det. Studer halen neste gang,logrer han.. også??? .. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han grei med folk ellers, kan dette være en lei uvane som bare har "blitt med" fra unghundtid og inn i voksentiden - der hvor den egentlige årsaken, at han faktisk har reagert på folk som han synes er skumle, kan være "glemt", men hvor atferden henger igjen.

En god del schäfere kan ha sterke tendenser til å prøve å "forhåndsskremme" mulige skumle saker. Det er mye lyd... men lite som egentlig ligger bak. Men det hjelper lite, når det er både folk og fe som kan bli vettskremt.

Det du beskriver, er jo at du har en hund som jeg oppfatter som i utgangspunktet usikker på folk som kommer mot dere? Jeg antar at du kjenner til dette med retning som utslagsgivende for hvordan endel hunder reagerer. Samtidig høres det ut som på din beskrivelse at den er såpass at den "gledelig lar seg overraske" når noen ikke er redd ham. Det som er synd, er jo at usikre og redde mennesker bare BEKREFTER slike hunders oppfatning av møtende folk som en mulig trussel.

Og så har det MYE å si hva du gjør - om du ufrivillig eller ikke har forsterket atferden gjennom måten du reagerer på - eller ikke reagerer. Hunder med sterk flokkdrift, som schäfere gjerne har, vil i utsatte situasjoner oppfatte ALT som eier gjør som støtte - at du "er med på det", selv om du kanskje prøver å dra hunden unna, eller på andre måter stoppe den, eller kjefter på den i ettertid til og med.

Men er den tre og et halvt år, må den da ha holdt på med dette lenge? Og du har ikke fått stopp for det? Jeg ville kanskje si at du er lovlig seint ute til å lære denne hunden å ha positive forventninger... siden det kanskje også ligger litt genetisk, siden du mener den ble brukbart sosialisert. Og så har du latt den få gjøre det i noen situasjoner, hvor den har vært løs; da har den også "lært" seg en strategi for å takle det han synes er skummelt.

Da tror jeg "gode råd" her inne vil gavne lite, siden du ikke har nådd frem før med det jeg antar du har gjort? Det ER ikke lett, men det blir ikke lettere av å vente til hunden er solid etablert med uvanen heller og har gjort det til et mønster.

Derfor: Kom deg til en god hundetrener med en solid porsjon realisme og kunnskap om schäferhund, eventuelt dra en helg opp til Terje Østlie og hans kurssenter på Elverum. Å ha en slik hund er lite morsomt, antakelig mindre morsomt for hunden til og med - den gjør jo ikke dette for moro skyld. Siden det virker som han er "ferdig" når han har varslet/stoppet folkene, så kan det være brukbare muligheter for å rette opp igjen dette, skulle jeg tippe - iallfall ut fra din nåværende beskrivelse.

Noen av de "mykeste" positivistene vil nok kanskje mene at du skal kunne snu hunden helt rundt, og tro at alle bare er hyggelige og bli helt ånds flatcoated i holdningen - men det tror jeg kan ta lang tid, fordi du starter så seint, og hunden allerede har trent seg lenge opp i dette... Lærer du å beherske situasjonen, hva DU ikke skal gjøre, og får hjelp til å få en mye lydigere hund (lydighet kan være en god måte å "løse" situasjoner på), så vil hunden også erfare at "jammen dette virker jo, dette også".

Men du kan risikere avlivningskrav, eller at noen går på hunden din. Husker jeg snakket med en fyr som jeg innså i løpet av samtalen (som ble kort) var svært lite sympatisk. Han var hundeeier og naturglad selv, men fortalte da helt uten å angre at han hadde blitt så rasende på en vennlig men udressert retrieverunghund som hoppet opp og veltet den lille datteren hans, at han sparket solid til hunden - og i tillegg hadde dratt til eieren. Og får hunden din en slik episode, så tror jeg løpet blir kjørt - det er liksom den ultimate bekreftelsen på noe denne hunden har "ant" hele tiden... at før eller siden så ER det faktisk et ondt menneske som kommer mot dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så har han ikke holdt på med dette så lenge, og som tidligere skrevet så er det et mindretall mennesker han oppfører seg sånn med, og det blir faktisk færre og færre.. Jeg har lukt ut en del av de han har hatt truende adferd mot og dette går i mange tilfeller på mennesker med hatt eller lue som gjerne er mørke og har skjegg eller på en eller annen måte går rart og har en rar holdning. Dette kan selvfølgelig bare være noe jeg tror jeg observerer, men det går også helst på menn. Når han går tøs og dette skjer så kan jeg telle på en hånd og halvparten av fingrene de gangene jeg ikke har klart og kalle han inn igjen, ellers så gir han et par boff, MEN han rekker ikke å hoppe mot dem før han kommer på plass.

Han er ellers en meget lydig og velldressert hund, og i mange situasjoner når han går fri ved foten og vi møter folk så enser han dem ikke engang. Virker i mange tilfeller som at bånder leder til sterkere selvtillit uten at jeg vet om dette har noe å si, men regner med det. Jeg lar han jo aldri hilse på andre hunder når han er i bånd ettersom jeg har dår lig erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da høres det jo ut som noe helt annet enn det du skrev først, som det så ofte gjør når man beskriver ting skriftlig :o

Det ER nok en eller annen utrygghet som ligger under, at det er noe som gjør at han føler disse folkene som en trussel. Og så velger han å si fra.

Kjenner flere hunder som vurderer ting som ikke nødvendigvis er "usikre" eller "redde"; som anser menn som potensielt skumlere enn damer og barn og som kan reagere på dem med en spesiell atferd, som for eksempel de som beveger seg brått mot dem, som gjør "noe rart" i forhold til forventet fra hundens side bygd på erfaringene generelt (som at en som er ute og går på normalt vis, plutselig stopper, begynner å se seg om, se på hunden, virker "rar").

Det du kan kanskje si, er at han reagerer litt for fort - at han er litt for "skarp", altså at han velger å gå ut og bjeffe eller prøve å stoppe dem/advare dem FØR det egentlig er noen "grunn". At han har litt for lav terskel til å gå fra å "tenke" at de er en potensiell fare til at han faktisk gjør noe med det.

http://www.renolen.no/birgit/analyse/analyse.htm

Disse to punktene her kan kanskje være noe der, kanskje vel egentlig det første?

punkt 10. Terskelverdi flukt/angrep: Hvor sterk trussel må til for å utløse flukt eller angrep.

punkt 16. Skarphet: Refleksreaksjon mot trussel som kommer brått på innenfor indre revirgrense (4 meter).

Noen hunder vil reagere "for tidlig", altså ha en lav terskelverdi, før de går mot i det man kaller "angrep" (som "bare" kan være bjeffing), uten å legge så mye tyngde i det - det kan være relativt lettstyrt.

Det du kanskje kan vurdere, hvis han er så lydig som du sier, er jo å jobbe med å få ham til å "rapportere" til deg dersom han blir utrygg på noe - at han skal til deg først, komme og "melde fra" at nå er det en han synes er skummel. Dette er vel noe man jobber inn på positiv og kontrollert måte; det skal bli et hyggelig alternativ for hunden - som kanskje heller ikke "liker" å måtte være på vakt.

Bånd kan virke på samme måte - det kan ENTEN være at du "signaliserer" noe med båndbruken din (for mange hunder er bånd som strammes = fare nærmer seg), at du selv blir litt på vakt (stor smitteeffekt), ELLER at han føler den ekstra støtten som du gir i den andre enden så han TØR å si fra. Hvis du sier at han ikke har gjort dette før, så ville jeg faktisk tippe at det er først nå han virkelig TØR si fra og prøve å stoppe ting han kanskje har hatt litt grugg mot før?

Og så kan det jo fremdeles være noe i måten du reagerer på - at hvis du kaller inn litt "skarpt" eller "hardt selv", at det kan få ham til å gjøre litt ekstra ut av det? Det enkleste er vel å ha radarøyne og venne seg til å ha et halvt øye rundt om - og kalle ham inn FØR det er noe, eller be ham om å gjøre noe ANNET (gå fot, gå med kontakt med deg) eller få ham i et positivt modus.

Uansett.... så hadde jeg likevel fått noen til å se på det. Hunder kan fortsette å endre seg ennå til de er mye eldre enn ham mentalt - kanskje du kan få et større problem om et år, ikke sant, når han virkelig tør å MENE det som nå "bare" er bjeffing.

Dessuten er det for ****** "reklame" for rasen med en hund som utagerer i bånd og en eier som ikke kontrollerer det... og det er synd hvis det egentlig er en grei hund med en teit vane/mønster. Siden du mener du har god kustus på ham ellers, så er det jo "bare" å skjerpe den - da skal du jo kanskje ha et godt grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
    • Jeg har passet på at valpen har spist og drukket mye tidligere på dagen og ikke mye sent på kvelden. (Lager suppemåltider så drikkes det ikke mye utover dette.) Og en gått en dorunde like før legging. Har du testet dette?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...