Gå til innhold
Hundesonen.no

Rogalendinger: Flått, hjortelus, andre ekle ting


Aya

Recommended Posts

Er dette utbredt i Rogaland? Jeg har angst for sånne krypende, ekle ting som biter meg eller hunden, og prøver å unngå tett-beinsektede områder i sommer/høsthalvåret.. Strendene er jo overbefolket på denne tiden, men hvordan er det i heia/i skogene rundt her?

("Her" er da Jæren, Stavanger, Ålgård, Sandnes-området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette utbredt i Rogaland? Jeg har angst for sånne krypende, ekle ting som biter meg eller hunden, og prøver å unngå tett-beinsektede områder i sommer/høsthalvåret.. Strendene er jo overbefolket på denne tiden, men hvordan er det i heia/i skogene rundt her?

("Her" er da Jæren, Stavanger, Ålgård, Sandnes-området)

Nåmmen... NÅ ble Bowie djupt såra og vonbroten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåmmen... NÅ ble Bowie djupt såra og vonbroten!

Hihi, kvifor? Skal jeg utvide "her" området eller er han en krypende, ekkel ting som biter meg eller hunden? Siden han absolutt ikke er ekkel burde jeg kanskje utvide "her"-området. Si.. Hele Sørvestlandet da! Jeg bodde nemlig i Lyngdal, og der var det helt sinnsvakt mye flått.. Helt umulig å gå i skogen fra juni til november..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt flått her ja.... men jeg har faktisk aldri sett huggorm her.... men jeg vet de fins :)

Hjortelus har jeg ikke hatt gleden av å møte.... og etter siri sine skrekkhistorier om kravlende lus i trusa skal jeg IKKE møte dem heller... for det har jeg bestemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med tiden for hundeleiren Rogaland er høysesong for slikt..?

Hvilke forhåndsregler må vi som aldri trenger å tenke på slikt ta når vi skal dit..?

Flått middel el.?

Om du/dere bare skal være der en helg/uke er det sikkert like greit å se over og plukke av hver kveld, ellers kan man bruke Scalibor-halsbånd, Exspot/Frontline osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bruke flåttmiddel ja, jeg anbefaler frontline, på grunn av dårlige erfaringer med expot. Ellers så kan man bruke flått halsbånd, hvitløksmiddler i maten og andre kjerringråd :)

Husk at spot on produkter bør ha virket noen dager/en uke før du kommer ned hit, og halsbånd og middler også får virke skikkelig før dere kommer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del flått her i området i hvertfall. Merker ikke så mye til det nå for flåtten er ikke så glad i Balder, men for noen år siden da jeg hadde Leonberger så plukket jeg av mellom 5-15 stk etter småturer langs fortau og tursti! Gikk vi i skogen ble det rundt 20-30 stk hver tur i den verste perioden. Det meste jeg plukket av hunden på en dag var 47 stk og da var det en del som kravlet på gulvet som jeg ikke tok med i tellingen :)

Hjortelusa har jeg ikke truffet på og krysser fingre for at jeg aldri skal treffe på den heller, nærmest en flått med vinger det jo*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette utbredt i Rogaland? Jeg har angst for sånne krypende, ekle ting som biter meg eller hunden, og prøver å unngå tett-beinsektede områder i sommer/høsthalvåret.. Strendene er jo overbefolket på denne tiden, men hvordan er det i heia/i skogene rundt her?

("Her" er da Jæren, Stavanger, Ålgård, Sandnes-området)

Det er MYE flått enkelte steder i Rogaland, mens andre steder er det omtrent ingenting. Vi har gått mye tur i marka rett baki her hvor vi bor og aldri funnet flått på hundene etterpå. Andre steder er det 100% sikkert at de har minst 5 hver krypende på seg når vi kommer hjem..

Regner med tiden for hundeleiren Rogaland er høysesong for slikt..?

Hvilke forhåndsregler må vi som aldri trenger å tenke på slikt ta når vi skal dit..?

Flått middel el.?

Jeg tror ikke flåtten trives så godt på tørre snaufjellet, den liker seg aller best i fuktig skog og sånne steder. Skal jo aldri si aldri, og det er selvsagt godt å være forberedt på at det kan være flått der. Vil tippe at det ikke blir så mye flåttplukking, men ville som et minimum tatt med noe å plukke den vekk med. Vi kommer nok til å ha ExSpot på våre, men vi bor jo liksom her nede med den dumme flåtten.

Skjønt, dere er ikke helt trygge der oppe heller, vi var på Hamarøy i Nordland i fjor sommer, og gjett hva vi fant på begge hundene etter en tur i skauen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...