Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørkenrotter + degus?

henrist

Recommended Posts

Hei :)

Jeg og samboeren min har tenkt å kjøpe et lite kjæledyr, men er litt uenige om hva vi har mest lyst på! Han vil ha degus, jeg vil ha ørkenrotter... hehe. Så jeg lurer på om det er mulig å kombinere disse to gnagerne, f.eks. i samme bur? Det jeg tenker meg da er to av hvert dyr i samme kjønn, f.eks. to jenter av hver eller to gutter av hver. Vi ønsker ikke å få masse barn...

Noen som har erfaring med dette eller vet om det er (u)mulig?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det umulig å parre Gerbil(ørken rotte) med degus. Dette er fordi de er i samme familie men ikke samme art. Det blir like rart som å tro mak kan få et føll av den Ku og en Hingst.

Så dere må nok velge hvem av artene dere ønske å ha. For Gerbiler og Deguser går neppe bra sammen da de er fra hver sin kant av jorda og i natuer støter de aldri på hverandre.

Degusen er større en Gerbilene. Begge er flokk dyr. Gerbiler trives best i akvarier med masse sand og strø de kan grave de. De blir tamme, men ikke på samme måte som f.eks Tamrotter.

Deguser trenger store bur med god plass. De søler mer enn Gerbilene, men til gjengeld lever de lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått et veldig bra svar:) Som sagt trives ørkenrotter best i akvarier, noe det ikke er mulig å ha deguser i. Ørkenrotter trenger et tykt underlag for å grave seg ganger, en degus vil nok ødelegge de gangene på 1-2-3. Degus liker å hoppe rundt i høyden. Ørkenrotter liker også å klatre, men ikke på samme måte som degusene. Degusene elsker løperhjul, noe du ikke bør sette inn til ørkenrotter (ørkenrotter har veldig stive haler som lett knekkes av dersom den kommer i klem i et løperhjul).

Personlig liker jeg ørkenrotter best. Begge mine ørkenrotter er/var (den andre måtte avlives for en uke siden) kjempetamme. De kom løpende med en gang jeg stakk hånden nedi buret, men samtidig tok det litt tid før de ble tamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du sett på Hundlands? De har jakker ned i xxs: https://www.hundlands.com/en/collections/hundagare
    • Ikke bare du som var syk i jula. Det var også han med den andre hunden, som jeg ikke vil at min hund skal omgås. Så da fikk junior være med på juleselskap. Herlig 🎄❤️
    • Min første hund ble angrepet av naboens store aggressive hund. De betalte veterinæren, og jeg valgte å ikke anmelde. Tror bare det å få en ekstra-regning på denne måten, fikk de til å passe bedre på hunden sin. For det gjorde de 👍 Jeg tenker at en anmeldelse vil bli henlagt uansett. De har kanskje tatt lærdom av denne hendelsen?
    • For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...