Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsperre på Collie

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Sitter og leser hundesport og ser der:

'Hovedstyret vedtok at colliehvalper av fargen sobel registreres med avlssperre dersom en av foreldredyrene har fargen blue merle. Vedtaket trer i kraft fra 01.01.08'

Også lurer jeg litt på hvorfor det den avgjørelsen er tatt? Er det noen sykdommer som dukker opp?

Klarte ikke finne noe mer info på Collie klubben sin side, kun det samme som sto i hundesport.

Jeg lurer faktisk bare av ren nysjerrighet :)

Skrevet

dette er nok med samme begrunnelse som noen land har avlsperre på sheltie der man har blandet blue merle og sobel.

Man vil da få en uønsket farge som kalles Sobel Merle. Hunden ser relativt sobel ut men likevel forskjellig noe som vises best når hunden er valp ofte ved flekker og også blå øyne kan forekomme.

Grunnen til at avlssperren blir satt inn er at ofte er en voksen sobel merle (de med blå øyen er lette å skille ut fra mengden av vanlig sobel) veldig like en helt normal sobel, problemet blir da om to sobel merle parres, man kan da få dobbel merle valper.

Dobbel merle er uønsket da det er knyttet til mange defekter som blindhet og døvhet.

Jeg vil tro det er samme begrunnelse hos collie.

Guest Jonna
Skrevet

Ah da skjønner jeg litt mer :)

Men det betyr egentlig at den "soble" egentlig er en skjult merl da? Det forekommer jo på Aussi har jeg lest ett sted. Hvor du kan se at dem "egentlig" er merl ved å se på enkelte flekker når dem er yngre (om jeg husker rett nå, arrester meg gjerne)

Skrevet

Den sobel merlen kan man kalle skjult merle ja... (vet ikke om det er et begrep innen collie, men jeg har hvertfall ikke hørt det hos sheltien, så kanskje du har laget ny terminologi i rasen :) )da man ikke alltid klarer å skille den fra mengden av "vanlig" sobel når de blir voksne.

Det er ikke en ønskelig farge. Her i norge setter man ikke avlssperre på men de brukes ikke videre i avl så vidt jeg vet.

Kjenner til kun et kull i norge med sobel merle hunder hos sheltien, og det var et resultat av et lite uhell.

Skrevet
Den sobel merlen kan man kalle skjult merle ja... (vet ikke om det er et begrep innen collie, men jeg har hvertfall ikke hørt det hos sheltien, så kanskje du har laget ny terminologi i rasen :) )da man ikke alltid klarer å skille den fra mengden av "vanlig" sobel når de blir voksne.

Det er ikke en ønskelig farge. Her i norge setter man ikke avlssperre på men de brukes ikke videre i avl så vidt jeg vet.

Kjenner til kun et kull i norge med sobel merle hunder hos sheltien, og det var et resultat av et lite uhell.

"Uhellet" skulle nok aldri vært registrert :) Da det ikke er en godkjent fargevariant ifølge Raseklubbens regler og retningslinjer for Avl. Sobel ex Blue Merle er heller ikke godkjent fargevariant hos Collien. Alle slike blandinger burde det vært en avlssperre på.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...