Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsperre på Collie


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Sitter og leser hundesport og ser der:

'Hovedstyret vedtok at colliehvalper av fargen sobel registreres med avlssperre dersom en av foreldredyrene har fargen blue merle. Vedtaket trer i kraft fra 01.01.08'

Også lurer jeg litt på hvorfor det den avgjørelsen er tatt? Er det noen sykdommer som dukker opp?

Klarte ikke finne noe mer info på Collie klubben sin side, kun det samme som sto i hundesport.

Jeg lurer faktisk bare av ren nysjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er nok med samme begrunnelse som noen land har avlsperre på sheltie der man har blandet blue merle og sobel.

Man vil da få en uønsket farge som kalles Sobel Merle. Hunden ser relativt sobel ut men likevel forskjellig noe som vises best når hunden er valp ofte ved flekker og også blå øyne kan forekomme.

Grunnen til at avlssperren blir satt inn er at ofte er en voksen sobel merle (de med blå øyen er lette å skille ut fra mengden av vanlig sobel) veldig like en helt normal sobel, problemet blir da om to sobel merle parres, man kan da få dobbel merle valper.

Dobbel merle er uønsket da det er knyttet til mange defekter som blindhet og døvhet.

Jeg vil tro det er samme begrunnelse hos collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ah da skjønner jeg litt mer :)

Men det betyr egentlig at den "soble" egentlig er en skjult merl da? Det forekommer jo på Aussi har jeg lest ett sted. Hvor du kan se at dem "egentlig" er merl ved å se på enkelte flekker når dem er yngre (om jeg husker rett nå, arrester meg gjerne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sobel merlen kan man kalle skjult merle ja... (vet ikke om det er et begrep innen collie, men jeg har hvertfall ikke hørt det hos sheltien, så kanskje du har laget ny terminologi i rasen :) )da man ikke alltid klarer å skille den fra mengden av "vanlig" sobel når de blir voksne.

Det er ikke en ønskelig farge. Her i norge setter man ikke avlssperre på men de brukes ikke videre i avl så vidt jeg vet.

Kjenner til kun et kull i norge med sobel merle hunder hos sheltien, og det var et resultat av et lite uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sobel merlen kan man kalle skjult merle ja... (vet ikke om det er et begrep innen collie, men jeg har hvertfall ikke hørt det hos sheltien, så kanskje du har laget ny terminologi i rasen :) )da man ikke alltid klarer å skille den fra mengden av "vanlig" sobel når de blir voksne.

Det er ikke en ønskelig farge. Her i norge setter man ikke avlssperre på men de brukes ikke videre i avl så vidt jeg vet.

Kjenner til kun et kull i norge med sobel merle hunder hos sheltien, og det var et resultat av et lite uhell.

"Uhellet" skulle nok aldri vært registrert :) Da det ikke er en godkjent fargevariant ifølge Raseklubbens regler og retningslinjer for Avl. Sobel ex Blue Merle er heller ikke godkjent fargevariant hos Collien. Alle slike blandinger burde det vært en avlssperre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...