Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne rett oppdretter?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ja, nå har jeg etter mye om og men og tenking kommet fram til hvilken rase jeg vil ha. Og har så smått begynt å lete etter oppdretter. Jeg kan jo ikke få valp før til høsten, så jeg er kanskje litt veel tidlig ute, men allikevel. Poenget er at jeg kjenner ikke miljøet og de forskjellige linjene i det hele tatt. Det var så greit når jeg skulle ha bernerkrapylet. Da ringte jeg raseklubben og de satte oss på liste. Så fikk vi etter en stund en liste med oppdrettere som skulle ha kull og ringte dem. Og når vi hadde fått napp hos en så ringte vi litt rund og forhørte oss og sånn. Men for det første finnes det tydeligvis ikke noe sånt enkelt greit system for belger-kull og for det andre så har vel kanskje jeg blitt litt mer kresen og nøye med årene :) .

Ihvertfall. Det føles litt som jeg famler i blinde og alt jeg har å gå etter er forskjellige oppdretteres hjemmesider. Og de er til stor hjelp, for all del. Men æææh jeg har jo null oversikt! Så. Kan noen hjelpe meg med noen triks til å få oversikt? Over forskjellige oppdrettere, hva de legger vekt på, forskjellige linjer osv? Triks til å finne oppdrettere som skal ha kull fra høsten og utover vintern (kanskje sommern også hvis jeg får ordna ny bolig tidlig nok). Syns søkinga mi blir så tilfeldig når jeg bare hopper fra en hjemmeside til den neste gjennom likesider...

Kan jo nevne at jeg er på utkikk etter en langhårsbelger, enten terv eller groenendael, til bruks. Jeg vil ha fra en oppdretter som fokuserer heller på bruksegenskaper enn utstilling, men noen 100 % bruksavl er ikke nødvendig. Men jeg vil ha noen som legger fokus på bruksegenskaper, mentalitet og helse FØRST. Norge eller Sverige er ikke så farlig. Så hvis noen har noen konkrete tips til oppdrettere eller kull tar jeg veldig gjerne imot en PM ;) . Men i hovedsak ønsker jeg mer generelle tips. Hvordan er det lurt å gå fram? Hvor kan jeg søke etter oppdretter og hvordan få oversikten :shocked:

Det er en forvirrende, forvirrende verden iblandt ;)

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare deg på alle spørsmålene, men hvis du går inn på NBFK (Norsk Belgisk Fårehund Klubb) så ligger det en oppdretterliste der

Her er link:

http://www.nbfk.org/html/__-__oppdretteroversikt.html

Og hvis du synes en oppdretter virker spesielt interessant etter å ha sett på hjemmesiden deres, kan du jo sende en mail eller ta en telefon for å stille de spørsmålene du lurer på. Det er nok den beste måten du kan få svar på hva hver enkelt oppdretter forkuserer på o.l.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...