Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må jeg kunne for å stille ut?

janne&kenny

Recommended Posts

Jeg er en jente som har lyst å stille ut den planlagte storpuddelen som sikkert ikke kommer før om et år eller to...

Jeg kan INGENTING om utstillig!!!

Kan du fortelle meg litt? Hva betyr de forskjellige cert?

Hva legger dommerene vekt på?

Hva må hunden kunne for å gå på utstillig? (sjekk av tenner osv...)

Hvis jeg vil ha valper på tispa mi, hva MÅ hun gjennom og hva bør hun ha?

Ellers lurer jeg på hvordan du begynte å stille ut?

Kjennte du andre som stillte ut? Gikk du mye på utstillinger før du stillte ut din egen?

Jeg vil gjerne høre om erfaringer og alt som hører med :)

Hvis noen gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente som har lyst å stille ut den planlagte storpuddelen som sikkert ikke kommer før om et år eller to...

Jeg kan INGENTING om utstillig!!

Kjennte du andre som stillte ut? Gikk du mye på utstillinger før du stillte ut din egen?

Jeg vil gjerne høre om erfaringer og alt som hører med :)

Hvis noen gidder :P

Kan prøve å gidde :P Tar det spørsmål for spørsmål jeg :)

Enkleste regel er at du først får en kvalitetsbedømming av hunden din etter klasse (junior, unghund ovs)

Her får du enten 1.pr, 2.pr, 3.pr eller 4.pr etter hvordan du dommeren mener din hund følger denne standarden. Alle hundene med 1.pr konkurerrer mot de andre hundene i samme klasse med 1.pr.

Dommeren plasser de 4 beste. Han kan tildele meget lovende hunder CK og andre fine hunder HP.

"små cert" får du på div hundeklubbers utstilling, og spesialklubbene, men de "store" certene får du på alle NKK's Utstillinger, som er internasjonale og ofte har raseklubben 1 gang i året en "spesialutstilling" der det også gies cert. Mer om de andre preimiegradene oppfordrer jeg deg til å lese i den klistrede tråden om det! :P

Dommeren skal jo legge vekt på hvor godt hunden følger rasestandarden. Hva dommere liker er forskjellig, så du kan "enkelt" kunne få 2.pr dag 1 og få Cert og bli BIR med hele pakka neste dag :P

Det er en fordel om hunden kan trave pent uten for mye hopp og sprett, stå noenlunde rolig når dommeren skal kjenne på kroppen dens. Vise tenner (min er ikke glad i det, og har aldri kommet over en dommer som sier noe om jeg hjelper til litt :D ) Og selvfølgelig må den kunne stilles opp!

Raseklubbene har egne krav for hva hundene må ha for å være "godkjente kull" av dem. Dette finner du nok på raseklubbens hjemmeside.

Storpuddel:

CK premiering både på tisper og hannhunder

Begge foreldre skal være HD frie.

Øyelyses for katarakt før 1ste paring, og igjen ved 4 års alder. Ved paring skal det framvises øyenlysningsattest som ikke er eldre enn 12 mnd.

Tisper skal være minst 24 måneder før den pares.

Vi begynte med den første hunden våres siden oppdretter spurte om vi ville, siden han var vistnok enda flottere enn broren (som ble NUCH) desverre hadde han ikke allverdens lydighet :rolleyes:

På den andre var det fordi han var meget lovende som valp, i utgangspunktet kjente vi kun oppdretter men du blir som regel fint kjent med noen andre da via snikk-snakk. En god regel er og Gratulere andre som slår deg. Prøver og alltid huske dette, kommer jeg på 2.plass sier jeg "Gratulerer" til den som slo meg. Dersom personen ikke kjenner deg virker du i hvertfall koslig da.

Første utstilling stilte vi ut, og jeg er utrolig glad jeg begynte med det. Er kjempe glad i å handle og har fått masse bekjente! :P

Ble laangt tror jeg :/ hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg stilte hunden første gangen var pga sosial trening og se hvordan hun trivdes med det, og oppdretter ville jo også gjerne at hun skulle stilles. Det viste jo seg at dyret syntes dette var midt i hundeblinken så derfor stiller jeg henne innenfor rimelig avstand og hvis det passer sånn. Ikke at vi er så veldig drevne siden hun nå først til sommeren skal stilles som voksen for første gang :)

Men det er gøy og sosialt både for to og firbeinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...