Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet noen hvorfor?

larris90

Recommended Posts

Her dere!

Etter jeg flytta begynte jeg å ri på en gård litt lengere ned her.

Jeg rir på en dølavallak med navn Larris. Han er seksten år å kjempesnill! :hug:

Men rett før jul ble han plutselig så sur, helt plutselig..

Han har skadet hoven en gang men det er en stund siden.

Så har han begynt å nappe også. :o

Men hvorfor blir han plutselig så sur?? Han bruker aldri å være det, bare litt rampete..

Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt..Men jeg vil helst ikke ha det som svar.. :ahappy:

Er det noen som tror de vet hvorfor??

Er det mere dere vil vite om han så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dere!

Etter jeg flytta begynte jeg å ri på en gård litt lengere ned her.

Jeg rir på en dølavallak med navn Larris. Han er seksten år å kjempesnill! :hug:

Men rett før jul ble han plutselig så sur, helt plutselig..

Han har skadet hoven en gang men det er en stund siden.

Så har han begynt å nappe også. :ahappy:

Men hvorfor blir han plutselig så sur?? Han bruker aldri å være det, bare litt rampete..

Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt..Men jeg vil helst ikke ha det som svar.. :o

Er det noen som tror de vet hvorfor??

Er det mere dere vil vite om han så si ifra.

Hvis du helst ikke vil ha som svar at han er gammel og syk, så vet jeg ikke helt hva slags svar du håper på. Plutselige atferdsendringer skyldes som regel smerter av fysisk karakter. Kanskje har han ryggvondt (har du sjekket?), kanskje han har fortsatt smerter i hoven, kanskje har han smerter på et sted som ikke er lett å oppdage, og kanskje er det mer alvorlige ting som svulster i hjernen o.l. Ingen annen en veterinær eller til dels hestemassør kan gi deg svar. Mitt forslag er å la en hestemassør gå gjennom hesten og gi sin vurdering av muskler, sener og skjelett. Hvis denne personen sier at hesten er i god form, bør kanskje veterinær kontaktes for en grundigere utredning.

En massør kan uansett gjøre underverker med en gammel og stiv hest, så kanskje du kunne spandere det på han som en forsinket julegave? ;)

Det er uansett lurt å observere hesten og skrive ned hva som skjedde før han nappet eller ble tverr. Hvor tok du på han, hva skjedde, skjedde det noe spesielt før jul, er det i spesielle situasjoner han slår seg vrang etc? Dette kan hjelpe åde deg og eventuelle andre behandlere med å finne en mulig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

kan jo være at den har vondt et sted, men tenkte også på at den kan ha blitt litt bortskjemt? har vært borti flere hester som har blitt sure og begynt og nappe når de er litt bortskjemt og ikke lenger får det de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Hei!

Larris er snill! Tror du må være litt bestemt med han, å ikke la han nappe og gjøre det han vil selv. Grunnen til at jeg sier dette er at han ikke oppfører seg slik til för rytteren. Har aldri hørt at hun har noen problem med dette.

"Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt.." Larris er nok frisk som en fisk han, bare ikke la han få bestemme over deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...