Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet noen hvorfor?

larris90

Recommended Posts

Her dere!

Etter jeg flytta begynte jeg å ri på en gård litt lengere ned her.

Jeg rir på en dølavallak med navn Larris. Han er seksten år å kjempesnill! :hug:

Men rett før jul ble han plutselig så sur, helt plutselig..

Han har skadet hoven en gang men det er en stund siden.

Så har han begynt å nappe også. :o

Men hvorfor blir han plutselig så sur?? Han bruker aldri å være det, bare litt rampete..

Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt..Men jeg vil helst ikke ha det som svar.. :ahappy:

Er det noen som tror de vet hvorfor??

Er det mere dere vil vite om han så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dere!

Etter jeg flytta begynte jeg å ri på en gård litt lengere ned her.

Jeg rir på en dølavallak med navn Larris. Han er seksten år å kjempesnill! :hug:

Men rett før jul ble han plutselig så sur, helt plutselig..

Han har skadet hoven en gang men det er en stund siden.

Så har han begynt å nappe også. :ahappy:

Men hvorfor blir han plutselig så sur?? Han bruker aldri å være det, bare litt rampete..

Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt..Men jeg vil helst ikke ha det som svar.. :o

Er det noen som tror de vet hvorfor??

Er det mere dere vil vite om han så si ifra.

Hvis du helst ikke vil ha som svar at han er gammel og syk, så vet jeg ikke helt hva slags svar du håper på. Plutselige atferdsendringer skyldes som regel smerter av fysisk karakter. Kanskje har han ryggvondt (har du sjekket?), kanskje han har fortsatt smerter i hoven, kanskje har han smerter på et sted som ikke er lett å oppdage, og kanskje er det mer alvorlige ting som svulster i hjernen o.l. Ingen annen en veterinær eller til dels hestemassør kan gi deg svar. Mitt forslag er å la en hestemassør gå gjennom hesten og gi sin vurdering av muskler, sener og skjelett. Hvis denne personen sier at hesten er i god form, bør kanskje veterinær kontaktes for en grundigere utredning.

En massør kan uansett gjøre underverker med en gammel og stiv hest, så kanskje du kunne spandere det på han som en forsinket julegave? ;)

Det er uansett lurt å observere hesten og skrive ned hva som skjedde før han nappet eller ble tverr. Hvor tok du på han, hva skjedde, skjedde det noe spesielt før jul, er det i spesielle situasjoner han slår seg vrang etc? Dette kan hjelpe åde deg og eventuelle andre behandlere med å finne en mulig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

kan jo være at den har vondt et sted, men tenkte også på at den kan ha blitt litt bortskjemt? har vært borti flere hester som har blitt sure og begynt og nappe når de er litt bortskjemt og ikke lenger får det de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Hei!

Larris er snill! Tror du må være litt bestemt med han, å ikke la han nappe og gjøre det han vil selv. Grunnen til at jeg sier dette er at han ikke oppfører seg slik til för rytteren. Har aldri hørt at hun har noen problem med dette.

"Mange sier han begynner å bli gammel å syk å sånt.." Larris er nok frisk som en fisk han, bare ikke la han få bestemme over deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...