Gå til innhold
Hundesonen.no

Grådige utstillingsarrangører!


Lotta

Recommended Posts

Beklager hvis jeg ikke har klart å forklare meg godt nok for deg - er redd det er hinsides mine ringe evner...

Helt riktig! - jeg har gjort en megatabbe som ALDRI skal gjentas - jeg har brukt penger på ØEVHK :icon_redface:!

Ja, det er nok en stor sorg for dem når de finner ut til neste år at du ikke kommer logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg så vidt jeg husker aldri betalt for seint til utstillinger - men jeg har vært med å arrangere spesialutstillingen for min rase et utall ganger, og aldri har vi brydd oss om å avkreve utstillerne ekstra avgift for forseint innbetalt påmeldingsavgift. Jeg merket meg imidlertid - den gangen jeg var med å arrangere Hallingsdalsutstillingen for et utall år siden - at de folka som hadde anmerkninger på sine innbetalinger alltid var de drevne utstillerne. De var det mye rot og tull med, mens de ferske nok var "redd" truslene om ekstra gebyr og betalte i tide.

Jeg synes egentlig det er en merkelig ordning jeg, at man tar et ekstra gebyr for for seint innbetaling. Man burde kanskje heller gjort som i utlandet (iallefall gjøres det slik enkelte steder) - at man har differensiert avgift. En lav påmeldingsavgift dersom man melder på i god tid på forhånd, litt høyere dersom det nærmer seg utstillingen og en høy avgift dersom man ikke betaler innen 3 uker før utstillingen. Da vet man iallefall hva man har å forholde seg til.

Det slår meg i grunnen at vi utstillere kanskje er flinkere til å følge andre lands utstillingsregler enn vi er til å følge våre egne... ? Jeg vet iallefall med meg selv at jeg er veldig påpasselig med at alt skal være riktig dersom jeg melder på i utlandet.

I helgen var jeg i Tallinn - og en kar som stod foran meg hadde tydeligvis ikke betalt sin avgift overhodet - og ble avkrevd 750 kr for EN hund ! Jeg kan forresten fortelle at det IKKE var direkte store ringer der heller - det var umulig å løpe rett fram og tilbake - all visning av hunden i bevegelse foregikk i sirkel - LITEN sirkel... Håpløst for litt større raser selvsagt. Jeg kan også melde at en norsk hund ble BIS der nede... Afghaneren Shake Down At Night tok rett og slett hele kaka han! Utrolig morsomt :icon_redface:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at du henger deg så mye opp i at du måtte betale mere når du selv sier at du meldet på(var det 1 uke etter fristen du skrev)for sent. Jeg hadde tatt det som en selfølge at hvis jeg melder på forsent så må jeg betale ekstra.

Og det med at Ølen har liten hall å stille i visste jo de som har vært der før på forrhånd, det er jo bare til å sjekke tidligere innlegg om den utstillingen.

Vi var ikke til ølen i år for vi har nettopp solgt et kull med valper og har da ikke hatt hund å stille, men jeg er også glad for at vi ikke reiste til det trange hølet, at det er trangt kan jeg også si om utstillingen på Fitjar der var det mye bedre plass når de holdt utstillingen på Stord siden enn hva det er nå når den holdes på Fitjar, men vi reiser nå der og stiller forde liksom.

Ølen skal også på død og liv stemple deg i/på hånden forde om du får stempel på stratnummeren(veldig viktig må du vite), men å sjekke vaksinasjonskort gjør de søren ikke(har de gjort det i år så har det vært unntak altså).

Har ikke selv opplevd det men mangen jeg kjenner kommer ofte hjem med syke hunder fra ølen, magasjau/kennelhoste og slike ting og mangen sier at dette kan være forde at arrangørene ikke sjekker om hunder er vaskinerte. Men akkurat de vet jeg ikke helt for hunder kan bli syke forde om det vises vaksinasjonskort på hunder når de går inn på utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal lese gjennom det første innlegget ditt igjen jeg, Lotta:

Så vidt jeg kan se, så er det det at du må betale gebyr som plager deg.. :icon_redface:

Et lite tips.. Betal tidsnok neste gang, så slipper du 50% påslag i gebyr.. :lol:

Gudbevaremegvel.

Ja, det er nok en stor sorg for dem når de finner ut til neste år at du ikke kommer logik.png

Vel - alle som kan regne med pluss og minus bør klare å se hva de tjener/taper på akkurat denne utstilleren. Og OM det blir utstillinger i Ølen med min rasegruppe etter 2008 så er det jo bare å gange påmeldingsgebyret med år og så se hva de tjener mest på...

Nå har jeg så vidt jeg husker aldri betalt for seint til utstillinger - men jeg har vært med å arrangere spesialutstillingen for min rase et utall ganger, og aldri har vi brydd oss om å avkreve utstillerne ekstra avgift for forseint innbetalt påmeldingsavgift.

Det er hele poenget mitt, det...

Jeg merket meg imidlertid - den gangen jeg var med å arrangere Hallingsdalsutstillingen for et utall år siden - at de folka som hadde anmerkninger på sine innbetalinger alltid var de drevne utstillerne.
De "drevne" utstillerne melder gjerne på flere hunder, valper og veteraner også de - og en og annen valpekjøpers hund i blant (blir penger av sånt) - så det er kanskje naturlig at det blir mer arbeid for arrangørene å følge opp dem... Til gjengjeld er de "drevne" også de "sikre" inntektskildene da, ikke sant :)

Og det er de "drevne" som tar med seg og oppfordrer de "mindre drevne" til å komme - gjerne valpekjøpere, som regel...

Hvorvidt det er særlig mye mer arbeidskrevende for en klubb å sjekke en innbetaling som er kommet via nettbank den 23. enn det er den 21. skal være usagt - jeg stiller meg høyst tvilende - og ville i dette konkrete tilfellet helt klart mye heller hatt påmeldingene mine i retur. DET gis det nemlig også adgang til ihht utstillingsreglementet...

Jeg synes egentlig det er en merkelig ordning jeg, at man tar et ekstra gebyr for for seint innbetaling.

Jeg mener det er et relevant spørsmål om praksisen i det hele tatt er forenelig med norsk lov...

Man burde kanskje heller gjort som i utlandet (iallefall gjøres det slik enkelte steder) - at man har differensiert avgift. En lav påmeldingsavgift dersom man melder på i god tid på forhånd, litt høyere dersom det nærmer seg utstillingen og en høy avgift dersom man ikke betaler innen 3 uker før utstillingen. Da vet man iallefall hva man har å forholde seg til.

Det slår meg i grunnen at vi utstillere kanskje er flinkere til å følge andre lands utstillingsregler enn vi er til å følge våre egne... ? Jeg vet iallefall med meg selv at jeg er veldig påpasselig med at alt skal være riktig dersom jeg melder på i utlandet.

Jeg vil tro at de fleste av oss "drevne" aksepterer andre lands regler uten å mukke fordi vi ikke har noe valg - og fordi vi bare drar til de virkelig store begivenhetene der. Det ER viktig å komme til Verdensutstillingen eller Europautstillingen, og "when in Rome do as the Romans" - å få lov å stille hund på en liten filleutstilling med småcert i Ølen er ikke ganske det samme ... (Og for dem som måtte lure, jeg er ikke sur pga plasseringene der, mine hjemmestrikka ble hhv Bir/Big 4 og Bim, de)

I helgen var jeg i Tallinn - og en kar som stod foran meg hadde tydeligvis ikke betalt sin avgift overhodet - og ble avkrevd 750 kr for EN hund ! Jeg kan forresten fortelle at det IKKE var direkte store ringer der heller - det var umulig å løpe rett fram og tilbake - all visning av hunden i bevegelse foregikk i sirkel - LITEN sirkel... Håpløst for litt større raser selvsagt. Jeg kan også melde at en norsk hund ble BIS der nede... Afghaneren Shake Down At Night tok rett og slett hele kaka han! Utrolig morsomt :).

Artig med gode norske plasseringer :P - små ringer finnes det ikke så mange unnskyldninger for, uansett hvilket land de er i, syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...