Gå til innhold
Hundesonen.no

Fineste og styggeste dialekt


Aya

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Sogne dialekten er helt klart favoritt :Laugh: (men så er jo jeg derfra da :) ) Det er forresten sogndal, Tone D. Åberge dialekt, heter sogne dialekt bare sånn folk vet det :wub: Liker også godt romsdals dialekten (ikke molde)!

Er ikke så glad i de nordlige dialektene med mye æ-er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen spesielle dialekter jeg synes er veldig pene. Liker bergensk, men det er kanskje fordi det jeg forbinder med dialekten er positivt?

Dialekter jeg synes er mindre pene er kanskje typisk "Oslo-øst-mål"(F.eks plastpåsa, kjærka, avvis, bannan o.l.), Østfoldsdialekt og Arendalsdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Mine utvalgte dialeter

LIKER : Mosjøen , Trondheim , til tider Bergen (men spørs veldig hvem som snakker Ôô), Sogndal

LIKER IKKE : Fredrikstad , den klassiske Østfold-dialekten , Davy Wathne-bergensk , Oslo

Ooooh, MOSJØEN! :wub:

Psst, inspirert deg ved sangene mine? X)

Er ganske så enig med Jea her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den desidert styggeste dialekten eg veit er min egen! (sunnmørsk) På en god andre plass er Bergensk og Ålesundere... :D )

Og dei to fineste er trønderdialekt og tromsødialekt.

Nawww! Endeliiig en som støtter Trønder dialekta! :);)

Mæn.. Sunnmørsk er jo cuuuuuult! :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den desidert styggeste dialekten eg veit er min egen! (sunnmørsk) På en god andre plass er Bergensk og Ålesundere... :D )

Og dei to fineste er trønderdialekt og tromsødialekt.

Blir så glad når noen synes det, det varmer hjerte mitt :wub:

Nawww! Endeliiig en som støtter Trønder dialekta! :D;)

Ja, det er ikke mange. Ble litt glad nå ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen spesielle dialekter jeg synes er veldig pene. Liker bergensk, men det er kanskje fordi det jeg forbinder med dialekten er positivt?

Dialekter jeg synes er mindre pene er kanskje typisk "Oslo-øst-mål"(F.eks plastpåsa, kjærka, avvis, bannan o.l.), Østfoldsdialekt og Arendalsdialekt.

Er det noe gærent med å si plastpåsa og kjærka? :wub: Jeg gjør ikke det, men det er sånn mamma, tante, onkel og hele gjengen prater. Jeg skulle vel egentlig gjort det jeg og, som den ekte tønsbergenseren jeg er. Men! Det gjør jeg ikke. Er ikke veldig så veldig fan av å bli ledd av på grunn av at jeg snakker bredt. Eks: Nå ska' jæ(jeg) ut i skævven(skogen) å skyte en ælj(elg). Etterpå ska' jæ ta plastpåsan i handa å(og) gå hjem å lese avisa." Ca. sånn er den opprinnelige Tønsberg dialekten, og det er altså sånn onkelen min maser om at jeg skal prate for ikke å miste identiteten min, som han så fint sier. Vi(familien) sier i det minste ikke bannan og avvisa da. :D

Pappa kommer fra Solør i Hedmark, og der har de en helt uforståelig dialekt, som heller ikke høres så pen ut. Noen av dere som har hørt om: "Hært ette hært"? Det er et merkelig uttrykk de har der for: halvparten av hver. I Solør sier de også "tipper" som er tyttebær. "Væl det er" - Jevnt og trutt. Kunne ramset opp en haug med uttrykk som jeg aldri har hørt noen andre steder enn der. Ikke rart pappa måtte legge om dialekten da han flyttet til Vestfold... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa kommer fra Solør i Hedmark, og der har de en helt uforståelig dialekt, som heller ikke høres så pen ut. Noen av dere som har hørt om: "Hært ette hært"? Det er et merkelig uttrykk de har der for: halvparten av hver. I Solør sier de også "tipper" som er tyttebær. "Væl det er" - Jevnt og trutt. Kunne ramset opp en haug med uttrykk som jeg aldri har hørt noen andre steder enn der. Ikke rart pappa måtte legge om dialekten da han flyttet til Vestfold... :wub:

Halve slekta er derfra, så kjenner til dette :D

Ellers er jo hamardialekten utrolig nydelig :)

Synes ikke noe særlig om østfolddialekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en mørkhåret høy mann med sunnmøre dialekt smelter jeg totalt!

(har han i tillegg fin bil hadde jeg vært solgt i mine ungdomsår! :))

Jeg er også begeistret for brei nordlandsk på menn! Og på damer er det veldig sjarmerende med sånn som Elisa og Betty snakker! (ja jeg VET dere har forskjellige dialekter, men det høres ganske klin likt ut for meg!) De høres søt ut uansett hva de snakker om, tilog med om det er bannskap! :D

Ja vi snakker nydelig :wub: .

Andøy dialekten er den som ligger hjertet mitt nærmest og som jeg syns er nydeligst *hjemlengsel sukk* . Andre pene dialekter er noe stavangersk (ikke type Per Inge Torkelsen). Og noen av "dal" dialektene sør for dovre syns jeg er litt kule.

Brønnøysk og de andre dialektene i området rundt her syns jeg er stygge. Høres ut som en merkelig blanding mellom trønder å nordlending. De fleste lofotinger har en stygg dialekt. Men den blir bedre når de kommer nærmere vesterålen, selvsagt :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Liker bodø-dialekten (snakket det jo før), kristiandsand-dialekten og bergensk! Halleluja, det kan jeg høre på i timesvis :wub:

Sånn sleng/utenlandsk-østlandsk er harry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... artig tema :wub:.

Jeg har kjempeproblemer med dialekta til denne Åste Dahle som er nyhetsoppleser på P4... Hun svelger r'ene og det høres ut som om ordene sitter fast i halsen på henne. Jeg har liksom ikke greid å plassere dialekta hennes geografisk men... grusom er den :). Jeg er vel heller ikke så begeistret for dialekter med skarre-r, eller sunnmørsdialekter - men noen av de verste må vel være nordlendinger som knoter på bokmål (sånn à la Gerd Liv Valla).

Ellers er jeg ganske begeistret for nordnorske dialekter jeg - liker Mosjøværingenes talemåte veldig godt (kan vel ha noe med at jeg bodde der et års tid en gang for mang mange år siden) og lar meg fascinere av Bindalinger :D.

Forøvrig blir jeg bare lattermild når jeg hører Østfoldinger snakke. Det verste er at jeg nesten ikke greier å ta dem alvorlig.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... artig tema :wub:.

Jeg har kjempeproblemer med dialekta til denne Åste Dahle som er nyhetsoppleser på P4... Hun svelger r'ene og det høres ut som om ordene sitter fast i halsen på henne. Jeg har liksom ikke greid å plassere dialekta hennes geografisk men... grusom er den :). Jeg er vel heller ikke så begeistret for dialekter med skarre-r, eller sunnmørsdialekter - men noen av de verste må vel være nordlendinger som knoter på bokmål (sånn à la Gerd Liv Valla).

Ellers er jeg ganske begeistret for nordnorske dialekter jeg - liker Mosjøværingenes talemåte veldig godt (kan vel ha noe med at jeg bodde der et års tid en gang for mang mange år siden) og lar meg fascinere av Bindalinger :D.

Forøvrig blir jeg bare lattermild når jeg hører Østfoldinger snakke. Det verste er at jeg nesten ikke greier å ta dem alvorlig.. :D

Nei, det er noe med det.. Når de snakker skikkelig bredt, og det bare er ballær, kaninær og bilær over alt (akkompagnert av den nydelige l'en), så blir man litt i stuss om personen faktisk bare tuller.. Selvsagt gjør de ikke det, stakkars folk. Jeg har opplevd ganske mye negative folk når det gjelder min egen dialekt, Asker-dialekt. Jeg snakker så "fint", sykkelen, og jeg og så videre.. Folk tar meg automatisk for å være en rik, bortskjemt liten drittunge som hadde russebuss til ti millioner. Hmph. (Jeg hadde faktisk en eldgammel Caravelle som var malt med oransje husmaling til 7000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker alle nordnorske dialekter - bortsett fra Finnmarksk. Blir fryktelig lett sjarmert av nordlendinger.

Den desidert styggeste må være Kristiansundsdialekt. brrrr... høres ut som de heter kent johnny og er halvkriminelle hele gjengen...

Har heller ikke all verden til over for dialekta på sørvestlandet - stavangersk (henger igjen fra studietida, da alle jeg møtte fra Stavanger var noen skikkelige duster) eller kristiansandsk. Østfoldsk har sin joviale sjarm, men "fordummer" på en måte det som blir sagt...

Skikkelig bred sunnmøring er også ganske slitsomt.

Vanlig østlending og bergensk er jeg nøytral overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...