Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere av Grå schæfer

jeanette-k

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lenge vært fast bestemt på at det er en schæfer min neste hund skal bli. Planen var egentli å kjøpe i sommer, men det blir troligvis ikke noe av. Derfor blir kjøpet utsatt evt. til neste år. Jeg har egentli valgt ut en kennel jeg liker, som jeg har snakket med som viker kjempe greie. Men egentli liker jeg ikke ryggen til utstillings schæferen så godt, og hr dermed begynt å vurdere de grå, arbeidslinjene. Så om noen vet om bra kenneler som avler grå schæfere tas det i mot med et takk. Gjerne andre kenneler med utstillingslinjer også :)

Skrevet

Neste hunden vår blir nok en grå schæfer og vi vurderer da Kennel Vargfjell

Vargfjell

De har utrolig gode hunder. Ålreite mennesker også, men de selger stortsett bare til bruks- eller tjenesterettet "arbeid"..

Ellers er det flere gode svenske oppdrettere!

Skrevet

Seriøse oppdrettere av bruksschäfere, som KAN ha fargen grå - eller normalfarget... eller svart - de selger nok neppe til en som "ikke liker ryggen til utstillingsschäfer" eller som synes gråfargen er så fin... for å si det litt brutalt. Du skal nok ha bedre grunner, og garantere et aktivt liv med mye trening og hjernearbeid for en slik hund - avlet for å kunne jobbe dag ut (i timesvis) og dag inn.

Jeg tror du skal tenke nøye etter om du virkelig TRENGER en bruksavlet schäfer, som er for schäferrasen omtrent som malinois er for belgerne - du kjøper dem ikke for utseende, du kjøper dem for en mer ekstrem mentalitet som BEHØVER å jobbe. De avles for å ha jobben som yrke - altså være i aktivitet MYE, ikke for å brukes på en trening eller to i uken. Noen vil nok tilpasse seg, andre vil nok gå på veggen og bli overvettes kreative av ubrukt energi.

Bruksschäfere avles for mentalitet og funksjon, ikke for utseende. De kan være stygge og de kan være pene, det spiller liten rolle. Og fargen minst av alt; finnes det gode hunder som har grå eller sort farge, ja, greit, men de lar nå ALDRI farge gå på bekostning av noe annet. Det er det utstillingsfolket som driver med...

Kanskje blir du mer lykkelig - for ikke å snakke om at hunden blir mer lykkelig - hvis du går for en mer moderat avlet hund. Jeg synes jeg møter mange normalt utseende schäfere som er kompakte og fine, noen av dem fra utstillingskenneler, og som trives med et "moderat" liv. Det er ikke ryggens utforming som blir greia, men helsa - og der kan både utstillings- og brukskenneler slite, det kommer an på hvem du kommer borti.

• 1 month later...
Skrevet

jeg ville kjøpt fra http://www.imzedrift.com/ (den nærmeste her, flere som er bra, men det er i belgia osv.. veit ikke om du vil importere?)

Men da må du ha bein i nesa og rakett i ræva for disse er hunder man helst burde bruke til noe...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...