Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrene trenger din underskrift!


maxi

Recommended Posts

Heisann, legger ut denne for en venninne av meg og håper det er flere som vil skrive seg på denne underskriftskampanjen som hun har startet. Jeg har skrevet under og sender stafettpinnen videre ;)

Jeg har til tider vært en smule aktiv i min sak mot at borettslag ikke bør kunne bestemme ene og alene at beboere som har kjøpt og betalt sin egen selveier seksjon eller andel blir nektet å ta med eller anskaffe seg en hund eller katt ved innflyttting/etter innflytting.

I ett forsøk på å nå flere mennesker og få igang en større kampanje har jeg registrert denne saken på et underskriftkampanje - nettsted alle som synes dette er en fornuftig sak er hjertelig velkommne til å skrive under. (Det er fullstendig lovlig)

Målet med denne kampanjen er å KANSKJE få vekk noen av de mange bagatellmessige, usaklige begrunnelsene og argumentasjonene som borettslagene bruker for å å "vinne" over beboerene sine.

Her et linken: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1177

Har ikke bestemt om denne kampanjen skal brukes til noe enda, men håper at om det skulle bli en sak i media så er det greit for alle som undetegner.

Husk at DU kan gjøre en forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle borettslag har sine regler, og det kommer aldri til å bli en nasjonalregel som gjelder alle borettslag.

I dag er det en lov som sier at borretslag ikke kan nekte deg å anskaffe hund, men i neste regel så sies det at alle borettslags skal ha sitt eget styre som skal bestemme hva som er lov til hvert sitt borettslag.

Jeg er selv styremedlem i mitt borettslag og hundeeiere, da mitt borettslag har et hundevennlig styre som kun krever en skriftelig søknad ( alle får ja ) som styret skal ha før hunden kommer inn i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så skrev jeg under ;)

Er fremdeles alt for mange borettslag som har hundehatere i styret sitt som ødlegger for andre som bor i borettslaget og som har lyst på hund, så denne underskriftskampanjen kunne blitt sendt ut til alle boligbyggerlag i landet som kunne gitt den videre til borettslagene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så skrev jeg under ;)

Er fremdeles alt for mange borettslag som har hundehatere i styret sitt som ødlegger for andre som bor i borettslaget og som har lyst på hund, så denne underskriftskampanjen kunne blitt sendt ut til alle boligbyggerlag i landet som kunne gitt den videre til borettslagene sine.

Fint! Er helt enig med deg her ja.

Synes det er bare koselig med ansvarlig hundehold ;)

Fin måte å bli kjent med naboene er det også. Et mer levende bofellesskap kan man vel si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet med denne kampanjen er å KANSKJE få vekk noen av de mange bagatellmessige, usaklige begrunnelsene og argumentasjonene som borettslagene bruker for å å "vinne" over beboerene sine.

Jeg er totalt uenig i en slik underskriftskampanje! Regner med jeg høster pepper nå, siden vi er på et hundeforum, men jeg mener det er en vridning av sannheten når det legges frem som at dette er en kamp "borettslagene" bruker for å vinne over beboerne...

Et borettslag er beboerne - om styret består av hundevenner, forsvinner automatisk slike forbud. Hvorfor ikke engasjere seg i sitt eget borettslag istedet for på nett eller i media generelt?

Hadde like mange som skriver under slike underskriftskampanjer, engasjert seg like mye i å spre holdninger om hensynsfullt hundehold, så hadde nok ikke alle disse reglene mot hund eksistert. Tenk så mange som aldri tar opp dritt etter hunden sin. Tenk så mange som går med hunden løs på tross av båndtvang. Tenk så mange som lar hunden stå og gjø ute i bånd uten å tenke på naboer. Tenk så mange som lar hunden sin hilse på alt og alle - "for ingen kan vel være redd skjønnheten min, den er jo så snill...."

Jeg elsker hunder og ønsker å bo i et nabolag hvor det er mange hunder. Likevel forstår jeg veldig godt at det finnes folk som ikke er enige i det hele tatt, når man ser hvor lite hensyn mange tar. Et borettslag jeg bodde ved tidligere, hadde to hundeeiere jeg visste om. Begge to pleide å gå sine kveldsturer for å lufte bikkja .....på lekeplassen til borettslaget. Der pissa hundene i sandkassa, bæsja ved dissene osv osv. Kjempetrivelig for småbarnsforeldrene! I tillegg gikk ihvertfall den ene av disse bestandig løs - og det var en stor hund, så jeg forstår om folk som ikke var vant til hund kunne være engstelig. Den andre hadde alltid bånd, men sto også ofte i løpestreng utenfor huset - og det hørtes for å si det mildt.

Jeg synes det blir helt feil å pålegge feks ved lov at et borettslag skulle måtte tillate kjæledyr. Ingen blir tvunget til å bo i et borettslag, man velger både borettslag og adresse frivillig. Et flertall i styret bestemmer, og det er da både rett og rimelig?

Veldig mange hundeeiere er veldig ivrige på å kjempe mot lover og regler, men bruker mye mindre energi på å forebygge nødvendigheten av nye lover og regler - rett og slett ved å ikke ta nok hensyn til at ikke hele omverden er like glad i dyr som man selv er. I mange bykommuner er det båndtvang hele året, likevel møter jeg løse hunder hele tiden i sånne områder.. Jeg blir alltid glad om en hund kommer bort til meg, men jeg er heldigvis ikke så navlebeskuende at jeg ikke skjønner at ikke alle deler en sånn glede.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt uenig i en slik underskriftskampanje! Regner med jeg høster pepper nå, siden vi er på et hundeforum, men jeg mener det er en vridning av sannheten når det legges frem som at dette er en kamp "borettslagene" bruker for å vinne over beboerne...

Et borettslag er beboerne - om styret består av hundevenner, forsvinner automatisk slike forbud. Hvorfor ikke engasjere seg i sitt eget borettslag istedet for på nett eller i media generelt?

Hadde like mange som skriver under slike underskriftskampanjer, engasjert seg like mye i å spre holdninger om hensynsfullt hundehold, så hadde nok ikke alle disse reglene mot hund eksistert. Tenk så mange som aldri tar opp dritt etter hunden sin. Tenk så mange som går med hunden løs på tross av båndtvang. Tenk så mange som lar hunden stå og gjø ute i bånd uten å tenke på naboer. Tenk så mange som lar hunden sin hilse på alt og alle - "for ingen kan vel være redd skjønnheten min, den er jo så snill...."

Jeg elsker hunder og ønsker å bo i et nabolag hvor det er mange hunder. Likevel forstår jeg veldig godt at det finnes folk som ikke er enige i det hele tatt, når man ser hvor lite hensyn mange tar. Et borettslag jeg bodde ved tidligere, hadde to hundeeiere jeg visste om. Begge to pleide å gå sine kveldsturer for å lufte bikkja .....på lekeplassen til borettslaget. Der pissa hundene i sandkassa, bæsja ved dissene osv osv. Kjempetrivelig for småbarnsforeldrene! I tillegg gikk ihvertfall den ene av disse bestandig løs - og det var en stor hund, så jeg forstår om folk som ikke var vant til hund kunne være engstelig. Den andre hadde alltid bånd, men sto også ofte i løpestreng utenfor huset - og det hørtes for å si det mildt.

Jeg synes det blir helt feil å pålegge feks ved lov at et borettslag skulle måtte tillate kjæledyr. Ingen blir tvunget til å bo i et borettslag, man velger både borettslag og adresse frivillig. Et flertall i styret bestemmer, og det er da både rett og rimelig?

Veldig mange hundeeiere er veldig ivrige på å kjempe mot lover og regler, men bruker mye mindre energi på å forebygge nødvendigheten av nye lover og regler - rett og slett ved å ikke ta nok hensyn til at ikke hele omverden er like glad i dyr som man selv er. I mange bykommuner er det båndtvang hele året, likevel møter jeg løse hunder hele tiden i sånne områder.. Jeg blir alltid glad om en hund kommer bort til meg, men jeg er heldigvis ikke så navlebeskuende at jeg ikke skjønner at ikke alle deler en sånn glede.

mvh

HeliX

Hah! Du er fra Bergen du? hehe

Er forøvrig enig med deg.. Det er lov å engasjere seg i "sitt" borettslag (så sant man har et boretslag da, ønsker man å flytte inn i et borettslag og allerede har hund, blir det straks litt verre).

Har møtt utrolig mange løshunder (i forhold til hundepopulasjonen) på sånne steder og, selv om det stort sett henger plakater overalt om å huske båndtvangen.. Og det skulle da ikke være nødvendig å minne hundeeiere på å ta opp driten etter hunden sin når man beveger seg i befolkede strøk, liksom.. Bæsjeposer har vært på markedet siden jeg var ung det (jeg veit, jeg hørtes kjempegammel ut nå), og burde være like obligatorisk å ha med seg ut på tur som hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Du er fra Bergen du? hehe

Hehe - nei, du bommet med noen mil - Bodø her!

Men, som du sier, det burde ikke være nødvendig å minne folk på å ta med poser på luftetur - desverre er det alt for mange som faktisk trenger påminnelsen. Derfor får alle vi som husker posen stygge blikk når vi går tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - nei, du bommet med noen mil - Bodø her!

Sier de dissene i Bodø? :shocked: hehe

Men, som du sier, det burde ikke være nødvendig å minne folk på å ta med poser på luftetur - desverre er det alt for mange som faktisk trenger påminnelsen. Derfor får alle vi som husker posen stygge blikk når vi går tur...

Nei, den der skjønner ikke jeg heller.. Og kjøper man bæsjeposer på f.esk. Rimi, så har de sånne søte små ruller som får plass i lomma - hele rullen! Sabla kjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_fun: Fint at så mange har skrevet under :D

Et ansvarlig hundehold innkludert bæsjeposer og holde hunden i bånd der mange folk og dyr ferdes, så ingen sjeneres av hundeholdet kan være en trivelig miljøfaktor i et borettslag. Det er trist når folk må flytte og ikke får ha med seg hunden sin dit de flytter fordi hundehold er forbudt. Dessverre mange tragiske utfall her... Hvis man har mulighet til å velge et hundevennlig borettslag er det jo supert, men har fått inntrykk at det kan være vanskelig enkelte steder og det er jo trist da. Det værste måtte jo være om en hadde hund og det plutselig ble bestemt i borettslaget at det ikke er lov med hund, og at de som da har hund må kvitte seg med hunden sin.

Men så ille er det vel ikke håper jeg. Selv ville jeg ikke ha flyttet til et sted det ikke var lov til å ha hund, men mye kan skje, og mange har vel vært nødt til det på grunn av intrufne omstendigheter som de ikke kunne gjøre noe med. Ulykken kan jo ramme oss alle. En liten tanke bare å ha i bakhodet...

Sikkert mange her som så det morsomme innslaget til Hege Schøyen på TV på lørdagen om hundeeiere. Av verste sort vil jeg si, he he. Dessverre finnes det sånne også og det får vi vel passe på at vi selv ikke blir :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier de dissene i Bodø? :shocked: hehe

Hehe - nei, men tenkte at det kanskje var noen som ikke skjønte hva jeg mente om jeg skrev "dessan" - burde vel kanskje skrevet "huskene" - men for meg blir det like fjernt som å kalle en klubbe for en kjærlighet... :twitch:

Nei, den der skjønner ikke jeg heller.. Og kjøper man bæsjeposer på f.esk. Rimi, så har de sånne søte små ruller som får plass i lomma - hele rullen! Sabla kjekt

Ja, og ikke koster det mye heller, så man har ikke det å skylde på heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...