Gå til innhold
Hundesonen.no

Blanding mellom drever og border collie


Tonjehelen1@hotmail.com

Recommended Posts

Svigerfar ringte i dag å lurte på om vi kunne være intr i en blandingshund av rasene Drever/border colie. Noen som har efaring med dette. hundene var ventet medio januar. Så jeg sa vi skulle undersøke litt.

Skjønner at stakkaren vil gi oss ny hund, men vi må jo tenke igjennom om vi har plass til to, om tarzan kommer hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville jeg ikke tatt i mot den blandingen. Det samme er med Border collie/ Schäfer. Border collien er ofte nervøs, og når den blir blandet med Schäferen, er ikke resultatet alltid så bra.(Bare i år vet jeg om 5 av den blandingen som er avlivet pga av de har bitt). Drveren har ikke alltid det beste gemyttet de heller (ofte glefsete). Selv om jeg ikke har erfaring med akkurat den blandingen, ville jeg aldri hatt det i hus selv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en litt spessiell blanding:P Men nå for tida er jo mange forskjellige raser i en Blandingshund:P

crizpo:

Det er jo ikkje alle som blir blandet med B.C & schæfer som biter :PJ

Jeg kjenner 6 som er blandet med det alle søsknene til Hunden min ,

de er snille som et lam :icon_redface:

Har aldri bitt før.. Og de er utrolig Lydige , hunden min går jo laus overalt, hun err B.c & schæfer..

Verdens Beste hund faktisk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar ringte i dag å lurte på om vi kunne være intr i en blandingshund av rasene Drever/border colie. Noen som har efaring med dette. hundene var ventet medio januar. Så jeg sa vi skulle undersøke litt.

Skjønner at stakkaren vil gi oss ny hund, men vi må jo tenke igjennom om vi har plass til to, om tarzan kommer hjem

er tarzan borte?? jeg vet ikke så mye om dreveren.. men du må være litt forsiktig med avgjørelsen.. men du kjenner jo selv til BC en så av oss to så er det nok du som har mest peiling på den blandingen! hihi :icon_redface:

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreveren kan jeg fortelle litt om. Min første venn var nemlig en drever ved navn Arja! Jeg vokste opp midt inni skogen, og er førstefødte, så kan trygt si at Arja var min eneste venn mine første leveår. Hun var med på alt jeg gjorde, og på alle bilder av meg så er Arja med en eller annen plass. Jeg hadde ALDRI noen negtive opplevelser med henne, men det er det mange andre som hadde! For makan til bitch skal en lete lenge etter. Det var en dame med bestemte meninger, og som bet ved to anledninger. Hun endte sine dager etter en slosskamp med ei tispe som var dobbelt så stor. Så at de er litt "glefsete" kan jeg skrive under på...

Så hadde jeg fått tilbud om en blanding mellom border og drever så hadde jeg tenkt meg om noen ganger...

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en litt spessiell blanding:P Men nå for tida er jo mange forskjellige raser i en Blandingshund:P

crizpo:

Det er jo ikkje alle som blir blandet med B.C & schæfer som biter :PJ

Jeg kjenner 6 som er blandet med det alle søsknene til Hunden min ,

de er snille som et lam :icon_redface:

Har aldri bitt før.. Og de er utrolig Lydige , hunden min går jo laus overalt, hun err B.c & schæfer..

Verdens Beste hund faktisk:P

Det er sant :icon_redface: Men allikevel så ville jeg aldri ha kjøpt en bc/sch per i dag. Drever/Border collie høres ikke helt stabilt ut det heller. Selvfølgelig kan det gå bra, men det kan også gå veldig dårlig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi går for ren raset hund denne gangen. men det er ikke så mange som hadde tro på Beagle/basenji heller. men gud så fornøyd vi har vær med han :rolleyes:

Den første hunden vi hadde. Fikk vi gratis på Finn.no. Har lært en del siden den gang ja :P

Det var en blanding av rottweiler og gordon setter. meget pen hund. Men gud for en energi. Dessuten holdt han på å spise meg opp. Når han satt oppå guttungen min og beit han meg i nakken, da VAR DET UT. Han ble bare en mnd hos oss han. men jeg klarte å finne ett godt hjem til han :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe med dette, da... at dersom man velger en blanding, så BURDE man - selv om det ofte ikke er mulig - sjekke foreldrene. AKKURAT som man gjør når man velger renraset hund! En border collie etter gode, stabile foreldre er jo noe helt annet enn en border collie etter elendige linjer mentalt sett, akkurat som det gjelder schäfer også, eller kanskje drever. Jeg har kjent et par utrolig trivelige drevere, men vil ikke påberope meg noe mer kjennskap enn det - men de varierer sikkert de også.

Nå er jeg alltid litt skeptisk til blandingshunder som har jakthund i seg, fordi det kan jo noen himla mikser som ikke er så egnet til "familiehundbruk" - fordi jaktlysten og instinktene sitter så hardt i, at det ofte blir med. Og i kombinasjon med andre, intense raser - som gjeterhunder - så kan det bli ganske ille resultat, hvis man har uflaks; med hunder som er superivrige og bare stikker i vei. Eller, man kan være heldig! Husker en blanding av setter og softcoated wheaten, som var fugleinteressert som bare det, men som raste rundt og bjeffet terrierintenst under trærne - ikke noen hund jeg ville ønsket meg, nei, selv om han ellers var snill.

Blandingshunder bør ifølge de som kan dem (blandisklubben i Sverige) helst være innen rasegruppen, altså gjeterhund med gjeterhund, jakthund med jakthund, for å få den beste balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...