Gå til innhold
Hundesonen.no

Keeshond - Grosspitz - Mittelspitz - Kleinspitz - Pomeranian


Mikane
 Share

Recommended Posts

RASESTANDARD for TYSK SPITZ (Deutsche Spitze):

  • Keeshond

  • Grosspitz

  • Mittelspitz

  • Kleinspitz

  • Pomeranian

Opprinnelsesland/hjemland:

Tyskland

Helhetsinntrykk:

Rasene virker tiltrekkende med sin vakre pels, som på grunn av den rikelige underullen står ut fra kroppen. Spesielt påfallende er den kraftige manlignende kraven rundt halsen og den buskete halen som bæres kjekt over ryggen. Det reveaktige hodet med de kvikke øynene og de spisse, små tettstilte ørene gir rasen deres karakteristiske kjekke uttrykk.

Viktige proporsjoner:

Forholdet mankehøyde:lengde = 1:1

Adferd/temperament:

Alltid oppmerksom, livlig og usedvanlig hengiven overfor sin eier. Meget lærevillig, lett å oppdra. Deres mistro overfor fremmede og deres manglende interesse for jakt gjør dem til den ideelle vokter av gård og grunn; hverken engstelige eller aggressive. Spesielt kan man framheve at rasene tåler allslags vær, er robuste, og har høy levealder.

Hode:

Skalle:

Middels stort spisshundhode som sett ovenfra er bredest bak og avsmaler kileformet mot snutespissen.

Stopp:

Moderat til markert, aldri utpreget.

Ansiktsregion:

Nesebrusk:

Helt sort, rund, liten. Mørkebrun hos brune hunder.

Snuteparti:

Ikke for langt, hverken grovt eller snipete, men i proporsjon til skallen. (Keeshond, Grosspitz, Mittelspitz ca- 2:3, Kleinspitz, Pomeranian ca. 2:4)

Lepper:

Godt sluttede, danner ikke noen fold ved munnviken. Gjennomfarget sort hos alle varianter, men mørkebrun hos brune.

Kjever/tenner:

Normalt utviklede kjever. Saksebitt, tangbitt tillatt. Komplett tannsett; mindre premolarmangel tolereres hos kleinspitz og pomeranian.

Kinn:

Mykt avrundede, ikke fremtredende.

Øyne:

Middels store, mandelformede, lett skråstilte, mørke. Sort øyelokksrand hos alle fargevarianter, men mørkebrun hos brune.

Ører:

Små og relativt tettstilte, trekantete spisse, høyt ansatte, bæres alltid rett oppstående med stive spisser.

Hals:

Middels lang, bredt ansatt i skuldrene, lett nakkebue, uten løs halshud og dekket av en manlignende pelskrave.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk:

Rett, ganske bred front.

Skulder:

Langt og skråstilt skulderblad. Meget velvinklet mot den like lange overarmen. Muskuløs og stramt tilliggende til brystkassen

.

Albue:

Kraftig albueledd. Ligger tett til brystkassen, verken inn- eller utoverdreid.

Underarm:

Middels lang, grovlemmet i forhold til kroppen, helt rett. Gode faner på baksiden.

Mellomhånd:

Kraftig, middels lang. Danner en 20 graders vinkel med underarmens loddrette forlengelse.

Poter:

Så små som mulig, runde og sluttede, såkalte kattepoter, godt velvede tær. Sorte klør og tredeputer hos alle fargevarianter, dog mørkebrune hos brune.

Kropp:

Overlinje:

Utgangspunkt er spissen av de opprettstående ørene, går i myk bue over den korte, rette ryggen. Den buskete, ringlete halen som tidels dekker ryggen, avrunder silhuetten.

Manke/rygg:

Den høye manken går umerkelig over i den kortest mulige, rette og stramme ryggen.

Lend:

Kort, bred og kraftig.

Kryss:

Bredt, kort, ikke avfallende.

Bryst:

Dypt, velvet med velutviklet forbryst.

Underlinje/buk:

Brystkassen når lengst mulig bakover, bare moderat opptrukket buk.

Hale:

Høyt ansatt. Middels lang. Direkte fra haleroten føres den oppover og rulles forover og ligger godt ned mot ryggen. Meget busket. Dobbelt krøll i spissen tolereres.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk:

Mege muskuløse med kraftige bukser ned til haseleddet. Rette og parallelle.

Lår:

Lår og underarmer omtrent like lange.

Knær:

Moderat vinklet kneledd. Kneleddet er kraftig og dreies hverken inn- eller utover under bevegelse.

Mellomfot:

Middels lang, meget kraftig, står loddrett på bakken.

Bevegelser:

Flytende og spenstige. Godt fraspark.

Hud:

Ligger stramt inntil kroppen uten folder.

Pels:

Hårlag: Dobbelt hårlag: Lange, rette, utstående dekkhår; kort, tykk, vattlignende underull. På hodet, ørene og forsiden av for- og bakben og poter er pelsen kort og tett (fløyelsaktig), på resten av kroppen er den lang og rikelig. Pelsen er ikke bølget, kruset eller ragget, ingen skill langs ryggen. Hals og skuldre er dekket av en tett man. Gode faner på baksiden av forbena; bakbena har fyldige bukser fra krysset ned til haseleddet. Halen har et busket hårlag.

Farge:

  • Keeshond: Gråsjattert

  • Grosspitz: Sort; brun; hvit

  • Mittelspitz: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger

  • Kleinspitz: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger

  • Pomeranian: Sort; brun; hvit; orange; gråsjattert; andre farger


Sort:
Underullen, såvel som huden, skal være sort, og overflatefargen skal være lakksort uten noe hvitt eller annen farget tegning.

Brun:
Jevnt, ensfarget mørkebrun.

Hvit:
Ren hvit uten gulaktig stenk, som forekommer spesielt ofte ved ørene.

Orange:
Jevnt ensfarget i mellomste fargesjikt.

Gråsjattert:
(Keeshond): Sølvgrå med sorte hårspisser. Mørk snute og ører, rundt øynene en tydelig tegning som består av en fin sort linje som går skrått fra ytre øyekant til nedre øreansats, og markerte linjer og sjatteringer som danner korte, men uttrykksfulle øyebryn. Lysere man og skulderring. Sølvgrå for- og bakben uten sorte tegninger nedenfor albuer og kneledd, bortsett fra en svak strek over tærne. Sort halespiss. Halens underside og buksene er lys sølvgrå.

Andre farger:
Alle fargenyanser som krem; krem-sobel; orange-sobel; black and tan; spettet. Spettede hunder må ha hvit grunnfarge. De sorte, brune, grå eller orange fargeflekkene må være fordelt over hele kroppen.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde:
Keeshond: 49 cm +/- 6 cm

Grosspitz: 46 cm +/- 4 cm

Mittelspitz: 34 cm +/- 4 cm

Kleinspitz: 26 cm +/- 3 cm

Pomeranian: 20 cm +/- 2 cm

Vekt: Hver variant skal ha en vekt som passer til størrelsen.

Feil:

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebeskrivelsen.

Grove feil:

-Bygningsfeil.

-For flatt hode, utpreget eplehode.

-Kjøttfarget nesebrusk, lepper, øyelokksrender.

-Hengende lepper.

-Tannmangel hos Keeshond, Grosspitz og Mittelspitz.

-For store og lyse øyne.

-For dårlige bevegelser.

-Manglende ansiktstegninger hos gråsjatterte hunder.

Diskvalifiserende feil:-Ikke lukket fontanell.

-Over- eller underbitt.

-Innrullete eller løse og hengende nedre øyelokk.

-Kippører

-Tydelig hvite flekker på ikke hvite hunder.

-Aggressivitet

OBS:

Hannhunder skal ha to normalt utviktede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 20. oktober 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 5 years later...

Jeg har eid kleinspitz i 3 uker :)

Nydelig lite nurk. Tøff,morsom, selvstendig,uredd og skjønn.

Jeg er veldig spendt på hvordan hun utvikler seg og på rasen.

Har jo 2 samojeder og 2 papillion.. (spisshund og litenhund) og er veldig spendt på hvordan Apple (og rasen)

er i forhold til disse

Tittet nettopp på statistikk på NKK med antall registreringer av rase pr år

og ser at for kleinspitz har det vært en stor økning

Med 2 ny registreringer i 1994 og til 145 registreringer i 2012. Det størst hoppet ser ut til å være fra 2011 til 2012.

Skal bli spennende å følge utviklingen og populariteten til denne rasen i Norge framover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har eid kleinspitz i 3 uker :)

Nydelig lite nurk. Tøff,morsom, selvstendig,uredd og skjønn.

Jeg er veldig spendt på hvordan hun utvikler seg og på rasen.

Har jo 2 samojeder og 2 papillion.. (spisshund og litenhund) og er veldig spendt på hvordan Apple (og rasen)

er i forhold til disse

Tittet nettopp på statistikk på NKK med antall registreringer av rase pr år

og ser at for kleinspitz har det vært en stor økning

Med 2 ny registreringer i 1994 og til 145 registreringer i 2012. Det størst hoppet ser ut til å være fra 2011 til 2012.

Skal bli spennende å følge utviklingen og populariteten til denne rasen i Norge framover

Hei! Jeg skal kjøpe hund for konfirmasjons pengene mine (2014) og vurderer å kjøpe denne. Er det en rase du anbefaler? Hvorfor/hvorfor ikke? På forhånd: tusen takk for svar :)

Mvh Tessan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Tessan

Absolutt en rase jeg vil anbefale.

Nå er jo Eple bare 6 mnd da. men ja absolutt.

En liten hund som tilpasser seg godt til forskjellig livssituasjoner.

Men det er nok ingen "veske.hund".. Trives nok best med en eller annen aktivitet.

Jeg merker jo at det er krutt og egenvilje i hunden selv om hun er liten.

Så det her gjelder det å finne balansegangen mellom bestemt og vennlig oppdragelse.

Men før jeg kan anbefaler deg kleinspitz.. er det jo aller viktigst å vite hva du ønsker deg av en hund.

Hvordan du ser for deg "livet med hund"

Min Eple ser ut til å bli en liten kleinspitz (23-24 cm, Rasestanar 23 til 29 cm) synes jeg innimellom hun er litt liten.. Selv om jeg viste hun ble av de små da jeg kjøpte henne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...