Gå til innhold
Hundesonen.no

Bedlington terrier - Noen som vet?


Lemen

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Bedlington terrier her?

Jeg er blitt litt sjamert av disse lekre skapningene (spesielt de blå), men har ikke funnet så mye informasjon. Hvordan er gemyttet, forskjell på tisper og hanner? Hvor mye "Terrier" er det i Bedlington terrieren.. Er de typisk "harde i hue"/stabeist som andre terreiere jeg har kjent, og hvor mye jaktinstinkt har de? Kan den være en typisk familiehund, eller trenger den mer (enten i form av jakt, agility eller annen trening).

På nettet har jeg funnet mye av det samme, at en Bedlington ikke skal vise tegn til svakhet eller angst, og at de har mye mot. "Heart of a lion, appearance of a lamb" (betyr det at de er noen slosskjemper uten like, spes ifht hannhundsproblematikk? :P )

De er raske lette løpere, perfekte til agility. Og at rasen tidligere har strevet med Copper Toxicosis. All denne informasjonen er veldig generell.. Så er det noen som kjenner til disse flotte dyra, som kan komme med noe mer informasjon..?

Jeg ville blitt veldig glad! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Bedlington terrier her?

Jeg er blitt litt sjamert av disse lekre skapningene (spesielt de blå), men har ikke funnet så mye informasjon. Hvordan er gemyttet, forskjell på tisper og hanner? Hvor mye "Terrier" er det i Bedlington terrieren.. Er de typisk "harde i hue"/stabeist som andre terreiere jeg har kjent, og hvor mye jaktinstinkt har de? Kan den være en typisk familiehund, eller trenger den mer (enten i form av jakt, agility eller annen trening).

På nettet har jeg funnet mye av det samme, at en Bedlington ikke skal vise tegn til svakhet eller angst, og at de har mye mot. "Heart of a lion, appearance of a lamb" (betyr det at de er noen slosskjemper uten like, spes ifht hannhundsproblematikk? :P )

De er raske lette løpere, perfekte til agility. Og at rasen tidligere har strevet med Copper Toxicosis. All denne informasjonen er veldig generell.. Så er det noen som kjenner til disse flotte dyra, som kan komme med noe mer informasjon..?

Jeg ville blitt veldig glad! :P

Vi hadde verdens deiligste belington i 13,5 år :P ! Rasebeskrivelsen passer perfekt! Rasen var tilnærmet utryddet pgs arvelig hepatitt, men nå er det ingen kjente rasetypiske svakheter, så vidt jeg vet...

Bedlington er en myk hund (ikke forveksl med nervøs, engstelig superdemper), som må dresseres med respekt og kyndighet! Det er en intelligent hund som liker å bruke hodet og pga hurtighet og smidighet, er agility en fin sport for rasen! Vi hadde vår som familiehund og han knurret aldri til noen, verken stor eller liten. Derimot var han en hannhund som ikke lot seg pille på nesen av andre og sloss han, var det uten frykt og uten bremser. Sukk! Selvfølgelig barket han i hop med de største og skumleste og mor måtte skille kamphanene før det gikk aldeles galt! (Utrolig mange folk med store hunder som er redd for å gripe unn selvom det er deres hund som angriper og selvfølgelig har overtaket!). Nåvel. Dette hører til skjeldenhetene og var ikke noe som preget vår bedlingtonhverdag!

Det er ganske mye pelsstell med rasen, en hund som ikke røyter har jo gjerne andre pelsutfordringer. Det er ikke så vanskelig å lærer seg klippen og det er lurt å holde den sånn nogenlunde ok.

Jeg traff et par bedlingtoner på Hellerud og eierne skulle aldri mer skifte rase.... ;)

Send meg gjerne en PM, hvis jeg kan svare på noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille Carlos var en flott familiehund. Jeg hadde ham lenge før det overhodet fantes en hundeklubb der jeg bodde - og "hundetrening" var et fremmedord ;). Nå er det såpass lenge siden han levde at minnet om ham helt sikkert har blitt veldig rosa med tiden. Jeg husker han var fæl med valpebiting, uten at det gikk ut over annet enn mine hender. Han var imidlertid svært lettlært og kjapp - og hadde MYE i seg. Han virket ikke verken veik eller feig på noe vis, men jeg kan ikke huske at han viste noen aggresjon overfor andre hunder (det kan jo skyldes av vi ikke omgikkes så mange andre hunder heller :P).

Jeg har faktisk tenkt på at om jeg skulle hatt en annen rase nå - så kunne nok bedlington faktisk vært en av dem. Aberet er jo - som Ida nevner - pelsstellet. Det krever en del, og det er jo ingen direkte praktisk pels dersom man skal bruke den i skogen. Nå kjenner jeg heller ikke rasen slik den er i dag - og om den eventuelt har endret seg i løpet av de årene som har gått siden jeg kjøpte ham (han var født i 1981).

Jeg må innrømme at jeg blir "soft" i blikket når jeg treffer bedlingtons :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tilbakemeldinger!

Men jeg sier ikke nei til flere tilbakemeldinger, .. er det virkelig ikke flere om har kjennskap til disse lekre skapningene?

Jeg leter så smått etter en kandidat til hund nr 2, og selv om det blir leeeenge til, liker jeg å få et innblikk i hvordan de ulike potensielle rasene kan være. Bedlington har egentlig ikke vært på lista en gang, men så så jeg en på nett, og smeltet pladask. Men Bedlington er en terrier, siden jeg ikke er på utkikk etter en ny jaktgal stabeist (tror det må være noe terrier blod i min storpuddel altså.. :P ) vet jeg ikke helt om Bedlington er rasen for meg. Så flere tilbakmeldinger tas i mot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tilbakemeldinger!

Men jeg sier ikke nei til flere tilbakemeldinger, .. er det virkelig ikke flere om har kjennskap til disse lekre skapningene?

Jeg leter så smått etter en kandidat til hund nr 2, og selv om det blir leeeenge til, liker jeg å få et innblikk i hvordan de ulike potensielle rasene kan være. Bedlington har egentlig ikke vært på lista en gang, men så så jeg en på nett, og smeltet pladask. Men Bedlington er en terrier, siden jeg ikke er på utkikk etter en ny jaktgal stabeist (tror det må være noe terrier blod i min storpuddel altså.. :P ) vet jeg ikke helt om Bedlington er rasen for meg. Så flere tilbakmeldinger tas i mot med takk! :)

Nå kan jeg ikke huske at han jaktet på noe som helst da... han gikk alltid løs i skogen, og kom alltid (så vidt jeg husker - men det var dette rosa minnet da.. hehehe) når jeg ropte - tror jeg ? En kollega av meg her har også en bedlington nå - og vi har skravla mye, men hun har heller ikke nevnt noe om jakt-problemer :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...