Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tips?

jennajensen

Recommended Posts

Ja... Alle gutta i A og B er stae.. Sure, frekke, osv...Blir så frustrert over dem..

Og en jeg liker, gir **** når jeg prater til han... Det er 4 andre jenter i klassen som han oppfører seg som en hund mot.. Så utestenger de meg og noen andre jenter fra han og de andre gutta...

Noen tips til sånne gutter? :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks er å tenke hundetrening, (og denne gjelder jo i alle situasjoner :rolleyes: )

Få øyekontakt med den du vil snakke med før du snakker, da blir folk gjerne litt mindre tøffe i trynet. Ikke gi for mange unødvendige kommandoer- oversatt- ikke snakk og bruk øyekontakttrikset hele tiden, for da vil det bli vannet ut. Og det er bedre å overse småting du ikke liker i situasjoner som er vanskelige å kontrollere enn å konfrontere og hakke på alt, da er det større sjanse for at du blir hørt på de større tingene.

Nå setter jeg dette i situasjoner jeg har opplevd, og det er en ganske stor sjanse for at det ikke ligner noe på din situasjon, men du han jo ikke skrevet mer utfyllende så bare husk å ikke ta alt jeg skriver for frisk fisk.

Grunnstenen i alt er vel selvtillit, hvis du ikke har så mye så lat som. Ikke prøv å være venn med han eller de bare fordi du er intressert i en av dem, tenk at du har dine venner, og han vil være heldig hvis han får deg som venn. Overse dem til han en dag spør deg om noe, og svar høflig, ikke surt.

Hvis du må spørre han om noe så si navnet, vent til du har hans oppmerksomhet og spør, høflig og pent, og hvis du får ett frekt svar tilbake så overse og spør en annen. Ikke la gutten tro at dette på noen måte gikk inn på deg, og ikke la det gå inn på deg.

Og de vokser opp de også. Det tar bare litt tid. Men man kommer gjerne lenger med sukker enn sitron.

btw: de jentene han oppfører seg som en hund mot; slikker han de i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dina-jenta

Jeg går i samme klasse til hun som har lagt ut det andre innlegget om gutta..

De guttene i A og B er ikke greie mot oss.. Jeg blir så forvirra ;)

Jeg liker tre av dem og han ene gir også **** når jeg prøver å si noe til ham.. Feks: jeg skulle ta et bilde av han, men da putta han en ting foran seg selv... Men noen dager før på bussen satt han sammen med 2 av de 4 jentene han oppfører seg som en hund mot.. Og de fikk knipse så mange bilder de ville av han.. Jeg blir å sint at jeg kunne sprenge:angry2: Også blir jeg lei meg og :P På diskoteket stod han, de 3 andre gutta og de 4 jentene og snakka.. Så kom jeg og 2 andre bort.. og han sa sint: hvorfor følger dere etter oss hele tida.. Vi ville jo bare være med å prate.. Vi gikk igjen og holdt jo på å grine :P Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være "populære" og "upopulære"! Og det er faktisk ikke lett å være "upopulær"..

Håper noen kan svare på dette! og gi non tips...

*tråder slått sammen. nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks er å tenke hundetrening, (og denne gjelder jo i alle situasjoner :rolleyes: )

Få øyekontakt med den du vil snakke med før du snakker, da blir folk gjerne litt mindre tøffe i trynet. Ikke gi for mange unødvendige kommandoer- oversatt- ikke snakk og bruk øyekontakttrikset hele tiden, for da vil det bli vannet ut. Og det er bedre å overse småting du ikke liker i situasjoner som er vanskelige å kontrollere enn å konfrontere og hakke på alt, da er det større sjanse for at du blir hørt på de større tingene.

Nå setter jeg dette i situasjoner jeg har opplevd, og det er en ganske stor sjanse for at det ikke ligner noe på din situasjon, men du han jo ikke skrevet mer utfyllende så bare husk å ikke ta alt jeg skriver for frisk fisk.

Grunnstenen i alt er vel selvtillit, hvis du ikke har så mye så lat som. Ikke prøv å være venn med han eller de bare fordi du er intressert i en av dem, tenk at du har dine venner, og han vil være heldig hvis han får deg som venn. Overse dem til han en dag spør deg om noe, og svar høflig, ikke surt.

Hvis du må spørre han om noe så si navnet, vent til du har hans oppmerksomhet og spør, høflig og pent, og hvis du får ett frekt svar tilbake så overse og spør en annen. Ikke la gutten tro at dette på noen måte gikk inn på deg, og ikke la det gå inn på deg.

Og de vokser opp de også. Det tar bare litt tid. Men man kommer gjerne lenger med sukker enn sitron.

btw: de jentene han oppfører seg som en hund mot; slikker han de i stykker?

Sku tro han hadde jentene i sin makt egentlig... Hva mener du med slikker dem i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler med dere. Vi hadde også et veldig sterkt klassesystem på barne og ungdomsskolen. Men dere må bare prøve å ikke bry dere, for det kommer en tid da man velger venner og kjærester utifra andre kvaliteter enn på barne- og ungdomsskolen. Ta vare på hverandre jenter, vær gode venner for hverandre, og tenk at det er de som går glipp av noe- ikke dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Høres skikkelig ut som "den alderen" vanskelig når de er sånn..

Vel er folk frekke er jeg frekk tilbake jeg.. Men det var mer når de bare slang ut "****" til alle mulige folk da.. Får noen replikker å slenge tilbake etterhvert.

Men tror ikke øyekontakt greia er så dum, ofte mange som blir mindre tøffe i trynet da!

Men ignorere gjør nok ikke noe, liker man noen er det ikke alltid så lett, vet alt om det.

Men da er det tilslutt de som må søke kontakt med dere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hund mente jeg bare at når du skrev at han oppførte seg som en hund mot noen så tenkte jeg på min søte lille hund, og han slikker gjerne folk ihjel når han oppfører seg som en hund.. :P

Når du skriver at han er irritert for at dere følger etter han hele tiden, selv om dere kanskje ikke gjør det, så ikke gi han en grunn til å slenge sånne kommentarer. Står de sammen med noen du kjenner så kan du gå bort og spørre om noe, ikke se på han, og hvis han prøver å slenge slike kommentarer en gang til så bare se dumt på han, og svar enkelt og greit at det ikke akkurat var han du kom bort til. Spør om det du skulle, og gå tilbake til vennene dine, hvis ikke du blir stående å snakke litt. Ikke sett deg i en situasjon der du blir stående og åpenlyst bli utestengt. Jeg vet det ikke er lett, men prøv å unngå å sette dere selv i sårbare situasjoner, ikke la de forstå hvor lyst du har til å være venner med dem, jeg tror grunnen til mange kommentarene kan være at de forstår hvor mye dette betyr for deg, og at du/dere da blir lette offer.

Forsøk heller med enkle spørsmål som ikke betyr så mye, fx. hvis du sitter ved siden av han i timen spør om å låne en blyant, svarer han frekt, eller ikke har, så bare smil pent og si neivel, og spør den som sitter på den andre siden. Ikke gå bort uten en grunn, så slipper du å bli sett på som en som følger etter.

Jeg har ikke mange gode råd, det er en stund siden jeg gikk på ungdomsskolen, men det som sannsynligvis ikke har forandret seg er at de "populære" alltid er på utkikk etter en hakkekylling. Da er det kanskje bedre å ikke sette seg i en slik situasjon, og ikke vise at noe går inn på deg.

Skriver jeg veldig surrete i dag?

Lykke til ihvertfall, og tro på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i samme klasse til hun som har lagt ut det andre innlegget om gutta..

De guttene i A og B er ikke greie mot oss.. Jeg blir så forvirra :)

Jeg liker tre av dem og han ene gir også **** når jeg prøver å si noe til ham.. Feks: jeg skulle ta et bilde av han, men da putta han en ting foran seg selv... Men noen dager før på bussen satt han sammen med 2 av de 4 jentene han oppfører seg som en hund mot.. Og de fikk knipse så mange bilder de ville av han.. Jeg blir å sint at jeg kunne sprenge:angry2: Også blir jeg lei meg og :P På diskoteket stod han, de 3 andre gutta og de 4 jentene og snakka.. Så kom jeg og 2 andre bort.. og han sa sint: hvorfor følger dere etter oss hele tida.. Vi ville jo bare være med å prate.. Vi gikk igjen og holdt jo på å grine :P Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være "populære" og "upopulære"! Og det er faktisk ikke lett å være "upopulær"..

Håper noen kan svare på dette! og gi non tips...

*tråder slått sammen. nirm*

Hei dere to :P

Jeg kan absolutt skjønne at dere ikke synes det er noe morsomt å være de som er "upopulære", og at dere gjerne vil komme mer blant de populære. Men jeg vil gjerne komme med et tips til dere der..

Det er ikke nødvendigvis best å være de populære. Jeg var selv en av de som var i den populære gjengen, selv om jeg absolutt ikke var den som var mest populær der. I dag, etter at jeg begynte på videregående har jeg ikke kontakt med noen av dem, de driter i meg.. De har sine egne liv, og skaffer seg stadig nye venner. De pleier ikke å ha så mange nære venner heller, bare overfladiske som de fort kan miste kontakt med.

Ikke bruk energi på å prøve å komme blant de populære, men kos dere med de vennene dere har og knytt nære bånd til dem. Jeg ser selv i dag, at de som var mindre populære, fortsatt har vennskapet der, og for mange av dem går det mye bedre enn for de som var populære på barne - og ungdomsskolen..

Det er egentlig ikke noe spesielt å være populær, du kan ha det like gøy uten å være det!

Jeg selv skulle ønske jeg hadde gjort det noe annerledes på ungdomsskolen når det gjaldt venner. Ja, gøy og fantastisk i øyeblikket var det, når jeg fikk være blant de populære, men etterhvert sårende og angrende.. Tenk om jeg hadde fått andre venner, da hadde jeg kanskje fått god kontakt med dem, og hadde hatt flere venner enn det jeg sitter med nå..! Dessuten var det like gøy og mye mer åpent de gangene jeg var med de som var mindre populære. Der får du være helt deg selv :P

Om ikke dere er gode nok for verken disse jentene eller guttene, så drit i dem, skaff dere en egen gjeng og vis at dere er like mye verdt og kan ha det like gøy som dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...